ASRock ConroeXfire-eSATA2 - SPDIF aansluiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 288 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:05

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Ik heb sinds kort een ASRock ConroeXfire-eSATA2 moederbord draaiend met een Core2 E6400 cpu. Nu draai ik met XP x64, dus moet ik wachten tot M-Audio fatsoenlijke drivers aanbiedt voor mijn Revolution 7.1 geluidskaart (hebben ze beloofd voor begin volgend jaar). Nu heeft dit bord een Realtek ALC888 HD Audio codec, die ik dus tot dan wel moet gebruiken. Nu klinken de analoge uitgangen niet denderend. Ik lees in de handleiding dat dit bord een HDMI_SPDIF header heeft, en is beschreven als volgt:
HDMI_SPDIF header, providing SPDIF audio output to HDMI VGA card, allows the system to connect HDMI Digital TV/projector/LCD devices.
Om SPDIF te voeren aan mijn videokaart? Dat kan ik dan toch als het goed is ook naar een bracketje met een tulpuitgang leiden, en zodoende SPDIF over COAX gebruiken? De optie om de SPDIF uitgang aan te zetten is aanwezig in de software van de onboard geluidskaart, en de header op het moederbord is een redelijk standaardgeval:

Afbeeldingslocatie: http://www.asrock.com/mb/photo/ConRoeXFire-eSATA2(Enlarge).jpg

Het gaat om het kleine connectortje links naast de rode front audio connector linksboven op het bord.

Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/mainboards/asus-p4b266/spdif.jpg

Gaat dit werken? (Alleen de uitgang uiteraard ;) )

Hier stond een dode link.

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Update: Het werkt prima :D Een bracketje gevonden, tweepolig, met een coaxiale uitgang. De + van de bracket verbonden met de SPDIF pin, en de - aan de GND. Werkt uitstekend :)

Dolby Digital, DTS en gewoon stereogeluid gaat nu digitaal naar m'n speakerset.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:06

mr_petit

opperprutser

toch mooi dat we je konden helpen ;) :+

"man is not truly one, but truly two,"

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
:P Heb gewoon een hekel aan onopgeloste topics ;)

• Nelissuh
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-01 10:40
Hey bedankt,

_/-\o_ Hier was ik ook naar op zoek. _/-\o_

Ik ga ook een tulpje aan mijn HDMI_SPDIF header knutselen voor mijn HTPC systeem

Gr. Nelissuh

• Nelissuh
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-01 10:40
Update: Ik heb een oude beeldschermkaart met mijn dremel "geteweakt" (lees: 95% weggeslepen), en aan de coax-uit (gele tulp) een kabeltje gesoldeerd, zoals hierboven omschreven door Strandbal.

Het werkt perfect. Ik heb in de softwarepakketten waar dit mogelijk is "S/P-DIF passthrough" geselecteerd, en ik krijg mijn DTS en Dolby signalen netjes naar mijn AV-receiver gezonden.

Vraagje:

Is het mogelijk om in Vista aan te geven dat ik een 5.1 setup gebuik? Volgens mijn Realtek driver (laatste versie, R2.09 van 17-11-08) heb ik een 2 kanaals setup.

Alvast bedankt.
Pagina: 1