Na maanden uitstellen en twijfelen ga ik vanavond (of mrogenvroeg) de knoop doorhakken en mijn nieuwe systeem bestellen. Ik heb in de loop der tijd veel uitgezocht en vergeleken en denk dat ik nu een goed systeem heb samengesteld, toch zou ik het fijn vinden dat de Tweakers hier ook nog kritische kanttekeningen plaatsen.
Wat wil ik met mijn PC?
Van boven naar beneden naar meest gebruikte toepassing.
• Internet/Office/Muziek
• Downloaden/Foto bewerking en opslag/Film kijken
• Games
Games speel ik steeds minder, ik heb veel HD ruimte nodig voor de foto's en het downloaden van films, etc. In de toekomst wil ik ook video's gaan bewerken.
Uitgangspunt is ook een stille PC. Daarnaast wil ik ook niet het beste van het beste, het stilste van het stilste, maar ik hou er wel rekening mee.
Mijn huidige monitor hou ik nog even (19" Philips CRT).
Dan nu mijn keuze voor de hardware:
Antec Solo, Zilver
Seasonic S12-430, 430 Watt, Retail
Asus P5B-E, Retail
Intel Core 2 Duo (Allendale), E6400, Socket 775, Boxed
Zalman CNPS7000B-AlCu CPU Koeler
2x Seagate Barracuda 7200.10, 400 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA3
TwinMos Memory Kit, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2
Asus EN7600GS SILENT/HTD, 256 MB, DDR2, PCI Express x16
Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic, OEM
Samsung SH-182M, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM
HD
Ik ben van plan over een jaar ofzo nog een 3e 400GB schijf erbij te kopen. Daarom koop ik bijv. nu niet 3x250GB, anders neemt het allemaal teveel ruimte in.
Processor
De 6600 vind ik niet nodig voor 80 euro meer, deze clock ik over tot de 6600 mbv PC5300 geheugen (hoop ik).
CPU Koeler
Zalman CNPS7000B-AlCu
Goede prijs/prestatie.
RAM Geheugen
Het is allemaal pokkeduur dat RAM tegenwoordig. PC4300 is net iets te langzaam en ver zul je er niet mee komen met het overclocken. PC6400 is gewoon te duur. Daarom gekozen voor PC5300. Merk TwinMos omdat die het goedkoopst is bij Azerty.
Sowieso wil ik 2GB, dan zit je voorlopig wel even goed mee.
Grafische kaart
Ik zoek een stille kaart, dus passief is altijd goed. Daarnaast wil ik mijn games (CoD, BF1942, TA spring) goed kunnen spelen. Dat lukt wel met deze kaart. Ik speel nu met de GF FX5900XT en volgens mij is de 7600GS wel wat sneller.
Natuurlijk moet ik er straks Vista Aero lekker mee kunnen draaien. Ik ga er van uit dat dat hiermee ook geen probleem is.
Geluidskaart
Ik hoef geen topkaart, maar onboard vertrouw ik niet. Vandaar deze goede prijs/prestatie geluidskaart. ps: ik gebruik deze icm mijn mini stereo toren met 2 speakers
Moederbord
Asus P5B-E, Retail
Asus heeft een goede naam en daarom heb ik daar een moederbord van uitgezocht. Hoef er niet vanalles op te hebben (wat ik niet gebruik) en daarom wilde ik in eerste instantie voor de P5B gaan. Maar deze P5B-E heeft een betere RAID ondersteuning.
In de toekomst koop ik er een 3e 400GB HD bij, de eerste gebruik ik dan voor Windows en de overige twee gebruik ik dan voor games, data opslag in RAID0.
Brander
Omdat deze goed uit de test komt.
Kast
Antec Solo, Zilver
Zocht een kast zonder voeding en deze ziet er goed uit.
Voeding
430Watt moet meer dan genoeg zijn voor mijn systeem. Seasonic schijnt kwalitatief een goede te zijn en ook nog eens stil.
De totaalprijs van dit systeem bij Azerty (incl. Montage) is 1230 euro.
Ik wil graag van jullie horen wat jullie van de samenstelling vinden.
Wat wil ik met mijn PC?
Van boven naar beneden naar meest gebruikte toepassing.
• Internet/Office/Muziek
• Downloaden/Foto bewerking en opslag/Film kijken
• Games
Games speel ik steeds minder, ik heb veel HD ruimte nodig voor de foto's en het downloaden van films, etc. In de toekomst wil ik ook video's gaan bewerken.
Uitgangspunt is ook een stille PC. Daarnaast wil ik ook niet het beste van het beste, het stilste van het stilste, maar ik hou er wel rekening mee.
Mijn huidige monitor hou ik nog even (19" Philips CRT).
Dan nu mijn keuze voor de hardware:
Antec Solo, Zilver
Asus P5B-E, Retail
Zalman CNPS7000B-AlCu CPU Koeler
HD
Ik ben van plan over een jaar ofzo nog een 3e 400GB schijf erbij te kopen. Daarom koop ik bijv. nu niet 3x250GB, anders neemt het allemaal teveel ruimte in.
Processor
De 6600 vind ik niet nodig voor 80 euro meer, deze clock ik over tot de 6600 mbv PC5300 geheugen (hoop ik).
CPU Koeler
Zalman CNPS7000B-AlCu
Goede prijs/prestatie.
RAM Geheugen
Het is allemaal pokkeduur dat RAM tegenwoordig. PC4300 is net iets te langzaam en ver zul je er niet mee komen met het overclocken. PC6400 is gewoon te duur. Daarom gekozen voor PC5300. Merk TwinMos omdat die het goedkoopst is bij Azerty.
Sowieso wil ik 2GB, dan zit je voorlopig wel even goed mee.
Grafische kaart
Ik zoek een stille kaart, dus passief is altijd goed. Daarnaast wil ik mijn games (CoD, BF1942, TA spring) goed kunnen spelen. Dat lukt wel met deze kaart. Ik speel nu met de GF FX5900XT en volgens mij is de 7600GS wel wat sneller.
Natuurlijk moet ik er straks Vista Aero lekker mee kunnen draaien. Ik ga er van uit dat dat hiermee ook geen probleem is.
Geluidskaart
Ik hoef geen topkaart, maar onboard vertrouw ik niet. Vandaar deze goede prijs/prestatie geluidskaart. ps: ik gebruik deze icm mijn mini stereo toren met 2 speakers
Moederbord
Asus P5B-E, Retail
Asus heeft een goede naam en daarom heb ik daar een moederbord van uitgezocht. Hoef er niet vanalles op te hebben (wat ik niet gebruik) en daarom wilde ik in eerste instantie voor de P5B gaan. Maar deze P5B-E heeft een betere RAID ondersteuning.
In de toekomst koop ik er een 3e 400GB HD bij, de eerste gebruik ik dan voor Windows en de overige twee gebruik ik dan voor games, data opslag in RAID0.
Brander
Omdat deze goed uit de test komt.
Kast
Antec Solo, Zilver
Zocht een kast zonder voeding en deze ziet er goed uit.
Voeding
430Watt moet meer dan genoeg zijn voor mijn systeem. Seasonic schijnt kwalitatief een goede te zijn en ook nog eens stil.
De totaalprijs van dit systeem bij Azerty (incl. Montage) is 1230 euro.
Ik wil graag van jullie horen wat jullie van de samenstelling vinden.
[ Voor 6% gewijzigd door Rambo op 17-12-2006 18:06 ]