Bekabeling studentenhuis

Pagina: 1
Acties:

• Tarry
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-02-2024
Momenteel woon ik in een 6 persoons studentenhuis met ISDN en ADSL. Nu is de bedrading voor internet van een kamer afgetapt van een andere kamer mbv een switch. Nu wou ik deze kamer gewoon zijn eigen kabel geven door een UTP te trekken naar de ADSL-switch (8 poorts).

Maar nu ik alles zo bekijk is het 1 groot zooitje. Huidige situatie:

KPN lijn komt binnen bij de voordeur. Hier zit dan een splitter en ADSL modem. Dan lopen er 2 (ADSL en ISDN-telefonie) draden omhoog (langs allemaal andere wegen dan andere draden die niet worden gebruikt 8)7 ). Deze afstand is zo'n 10 meter lang. De eerste dus een ethernet-kabel en de andere ISDN-kabel.

In de gang boven hangt de rest. Een switch om internet op te delen. NT-box met ISDN-centrale. En heel veel bekabeling.. :X

Nu wou ik de boel opschonen door alle kastjes naar de gang boven te brengen en maar 1 kabel van voordeur (kpn-lijn) naar de gang (splitter) te trekken. Maar is dit wel mogelijk?

Ik lees over storing en en maximale afstanden. Maar de andere zegt dat het haast niets uitmaakt. Dus nu mijn vraag:

Is het mogelijk om de lijn van KPN te verlengen met 10-15 meter en daarna pas in de splitter te laten komen? En wat voor kabel moet ik dan gebruiken? UTP, twist, enz? Of gewoon met een standaard ronde KPN-lijn met 4 draadjes?

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Lijkt me geen probleem, zolang je fatsoenlijke kabels en connectors gebruikt om te verlengen, telefonie kabel is volgens mij al getwist, je hebt maar 4 aders nodig, misschien zelfs maar 2, dan is het geen probleem.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Verwijderd

Het liefste direct de modem waar de kabel van kpn binnenkomt.
Als jij een goede verbinding maakt, kun je er rustig 15 meter achteraanknopen, er ligt immers al een paar honderd meter in de grond voordat de kabel bij jou is, des te groter deze afstand(incl. 15meter) des te lager de maximum snelheid.
Zorg wel voor een goede verbinding(solderen als dat kan).

in ieder geval gaat dit beter zijn dan alle zooi die er nu ligt.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Splitter wil je zo dicht mogelijk bij het punt hebben waar de lijn het huis binnenkomt.
Adsl modem eigenlijk ook, om een zo goed mogelijk signaal te krijgen.

Maar vanaf je adsl modem is het gewoon ethernet, en dan mag een kabel zeg 100 meter lang zijn.
En zo groot is jullie huis niet ;)

Abort, Retry, Quake ???

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-03 15:43

ThunderNet

Flits!

Is geen enkel probleem. Wij hebben de splitter op zo'n 20 meter van de meterkast zitten. Wil prima.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:48
gewoon dus verlengen met een utp kabel

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:25
Ja, je zou de KPN-kabel kunnen verlengen, maar erg slim is dit niet.

Voor een zo goed mogelijke verbinding wil je de splitter (welke telefoon en internet split) zo dicht mogelijk bij de binnenkomende KPN kabel hebben. De kabel vanaf de splitter naar je modem mag volgens de boekjes 15 meter zijn, en de pc's die je achter je modem hangt ongeveer max 100 meter. Dus gooi die splitter direct beneden neer, gooi 2 lijntjes omhoog (adsl en telefoon), en zet boven je modem neer.

Btw, gebruik altijd CAT-5 kabel voor tussen de KPN-lijn en splitter en splitter en modem. Dit zorgt voor een veel betere verbinding dan 20 jaar oude telefoondraad.

• kamaradski
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-05-2021
Clock schreef op zondag 17 december 2006 @ 20:08:

Voor een zo goed mogelijke verbinding wil je de splitter (welke telefoon en internet split) zo dicht mogelijk bij de binnenkomende KPN kabel hebben. De kabel vanaf de splitter naar je modem mag volgens de boekjes 15 meter zijn, en de pc's die je achter je modem hangt ongeveer max 100 meter. Dus gooi die splitter direct beneden neer, gooi 2 lijntjes omhoog (adsl en telefoon), en zet boven je modem neer.

Btw, gebruik altijd CAT-5 kabel voor tussen de KPN-lijn en splitter en splitter en modem. Dit zorgt voor een veel betere verbinding dan 20 jaar oude telefoondraad.
hiermee kan ik het helemaal vinden. alleen zou ik een kleine aanpassing maken in die kabels die naar boven loopen vanaf de splitter.
omdat je voor je ISDN en modem maximaal 4 aders nodig hebt, kun je van een CAT-5 UTP kabel prima 4aders (bijv de volle kleur) gebruiken voor je ADSL en de 4 andere aders voor je ISDN.
op die manier heb je maar 1 kabel naar boven lopen zoals je graag wilt.

de verbinding is in bijde gevallen straight en als je dus aan bijde kanten van de kabel dezelfde kleurvolgordes gebruikt gaat dit gewoon werken. zorg er vooral wel voor dat je idd geen goedkope connectors gebruikt en de verbindingen even doormeet met een kabeltester of weerstandmeter.

suc6

life's more painless for the brainless

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
kamaradski schreef op maandag 18 december 2006 @ 00:09:
[...]
omdat je voor je ISDN en modem maximaal 4 aders nodig hebt, kun je van een CAT-5 UTP kabel prima 4aders (bijv de volle kleur) gebruiken voor je ADSL en de 4 andere aders voor je ISDN.
Dan zou ik me toch lekker aan de specificaties houden en de juiste kleuren hanteren die je voor ethernet nodig hebt. Dan heb je vervolgens gelijk dat er 4 aders over blijven.

Nadeel van ISDN is dat er uit mijn hoofd 90 V op de lijn komt te staan als er gebeld wordt.
En daar kan je netwerkkaart niet zo goed tegen. Je moet dus wel erg goed weten waar je mee bezig bent.

Dan is het verstandiger om gewoon een extra kabeltje te trekken, dat zijn de kosten niet.

Abort, Retry, Quake ???

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-03 11:28

Jimbolino

troep.com

Clock schreef op zondag 17 december 2006 @ 20:08:

dit is echt onzin.
Voor een goede kwaliteit verbinding maakt het niet uit of de splitter nu wel of niet dicht bij het punt waar je lijn binnenkomt hangt.
Het gaat om de totale lengte "KPN kabel" -> modem.
Of de splitter nu aan het begin of aan het eind van die kabel zit, dat maakt voor de kwaliteit van het signaal niks uit.
Het is onzinnig om het signaal te splitsen als het je huis binnenkomt en het dan over dezelfde kabel omhoog te sturen. Hiermee maak je onnodige constructies die gevoelig zijn voor storing.

Gewoon de kpn lijn verlengen dus.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• kamaradski
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-05-2021
aZuL2001 schreef op maandag 18 december 2006 @ 01:17:

Nadeel van ISDN is dat er uit mijn hoofd 90 V op de lijn komt te staan als er gebeld wordt.
En daar kan je netwerkkaart niet zo goed tegen. Je moet dus wel erg goed weten waar je mee bezig bent.

Dan is het verstandiger om gewoon een extra kabeltje te trekken, dat zijn de kosten niet.
ook weer mee eens. geen enkel modem switch of watook gaat dat leuk vinden. maar als je ook maar een beetje oplet wat je doet (en dus niet aders van je ISDN bij het stekertje van je modem inbakt) kan er niets misgaan. de storingsvelden van isdn zijn bij mijn weten niet zo groot dat je ADSL signaal in de knoop komt hier door.

echter voor 70cent per meter heb je echt goede utp in huis. dus die paar euro zorgt er wel voor dat je alles netjes shielded hebt.

hoe heb ik het zelf thuis:
mijn KPN komt in de meterkast omhoog, en daar heb ik danook de splitter gemaakt.
vervolgens loopt er een kort stukkie kabel richting de orginele aansluiting voor de verschillende wanddozen in huis.
en een goede 20mtr goedkope platte telefoon kabel naar het modem. niet idiaal misschien maar werkt prima en haal mijn volle snelheid eruit.

verschillende configuraties met het plaatsen van de splitter, modem of soorten kabel heb ik gehad en eigenlijk maakt het geen bal uit het werkt altijd wel goed.

let echter wel op dat je die kebel niet via de pvc-buizen trekt waar je stroomkabels ook door lopen wandt dat leverd WEL storing op als bijv de koelkast aanspringt !

life's more painless for the brainless

Pagina: 1