Turion server

Pagina: 1
Acties:

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:48
Ik heb hier een 24/7 servertje voor o.a. P2P, fileserver en usenet downloaden.
Na wat mislukte upgradepogingen wil ik deze nu vervangen door iets zuinigs.

De prestaties van de Turion zijn wat minder als de Pentium M maar het is allemaal wat goedkoper.

Aan de hand van dit lijstje heb ik de Turion MT-32 op 1.8Ghz gekozen. Voor hetzelfde geld koop je er een met 1Mb ipv 512kb cache, maar die verbruiken 35 ipv 25watt

Ik heb 3 HD's die ik in Raid5 wil draai en en een promise fastrack SX4 controller

Nu kan ik een mobo kopen met Raid5 onboard zoals de Asus K8N4-E Deluxe en een losse videokaart. Volgens Asus en AMD gaat dit prima werken met de Turion op 1volt. Of als alternatief een mobo met onboard video en dan m'n Promise controller blijven gebruiken.

In prijs maakt het elkaar niet veel uit. Als ik echt mazzel heb wil die Asus opstarten zonder een VGA kaart (zuinig) . Voor maintenance heb ik hier nog een simpel PCI kaartje of anders koop ik er evt een chaep PI-E video kaartje bij. Die promise Raid4 S-ATA controller kan ik vervolgens verkopen (nieuw waarde 300 euro). Onboard raid5 lijkt me dan ook de logische keuze.

Ik vraag met alleen af of de prestaties van onboard Raid5 veel anders zullen zijn als de prestataties van m'n huidige Promise SX4 PCI kaart met cache.

Verder zie ik voor de Turion alleen combinaties met DDR geheugen en ik meen ergens gelezen te hebben dat DDR2 veel zuiniger is. Weet iemand daar meer van ?

En tenslotte snap ik het niet helemaal met de Cooler. Zit dat nu wel of niet bij de CPU.
Het liefst zou ik passieve koeling gebruiken. Past een dikke zalman eventueel op een Turion ?

Verwijderd

turions zijn de laptop versies van de AMD Athlon 64's dus extra energiezuinig maar ik weet u niet of er een moederbord is die de turions ondersteund...

ook de memcontroller in de CPU is hetzelfde als de Athlon64 dus die ondersteund zowiso geen DDR2... DDR2 is inderdaad energie zuiniger als ik naar de voltage's kijk maar bij opgenomen vermogen weet ik het zo net nog niet, zou je zelf wel ergens kunnen nazoeken

daarnaast zal je waarschijnlijk wel wat verschil merken met een 'externe' raid controller omdat daar vaak nog een extra processor (iig. op de duurdere) op zit die de CPU ontlast, maar of dat zuiniger word durf ik niet te zeggen.

als het een Turion is met een standaard socket (S754 of S939) kan je er gewoon elke koeler op gooien/zetten die je wil mits het maar aan jouw bracket rond de processor past, waarschijnlijk zit er geen koelblok bij omdat het om een Laptop processor gaat.. maar het natuurlijk zijn dat ik poep lul in dit laatste geval...

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2006 15:41 ]

• Woodski
De Turion heeft socket 754 en werkt inderdaad gewoon op een desktop mobo.

Voor de nieuwe Turion X2 bestaan nog geen passende desktop sockets.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 17:38
Opstarten zonder VGA-kaart zit er helaas niet in, is naar mijn weten alleen mogelijk met server-borden

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-05 08:44
naar mijn weten kan je op sommige (niet server) moederborden instellen dat ze gewoon doorstarten als er geen vga kaartje in zit :)

Volgens mij heeft het te maken met "halt on error: *keuze menu met errors waarbij het wel/niet geboot word"

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Misschien kun je een bordje kopen met onboard video? Ben zelf van plan een servertje te bouwen met een Intel T7200 processor, en het ASUS N4L bordje heeft bijvoorbeeld ook onboard VGA, scheelt ook weer..

En je RAID controller verkopen zal je misschien ook ernstig tegenvallen, of ie nu 300 euro waard is of niet, je zult er misschien nog niet de helft voor terugkrijgen. Het gaat er niet om wat ie waard is, maar wat men ervoor over heeft. Je hebt in de V&A voor 200 euro een bijna nieuwe 6-kanaals Adaptec SATA RAID5 controller, en ik denk dat je voor een merk als Promise helaas nog minder terugkrijgt.. :(

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Woodski
Opstarten zonder VGA-kaart zit er helaas niet in, is naar mijn weten alleen mogelijk met server-borden
Gaat goed hoor met m'n Asus A7V333 (Athlon64) :)
Misschien kun je een bordje kopen met onboard video? Ben zelf van plan een servertje te bouwen met een Intel T7200 processor, en het ASUS N4L bordje heeft bijvoorbeeld ook onboard VGA, scheelt ook weer.
Die CPU kost alleen al net zo veel als de CPU + Mobo + ram oplossing waar ik aan denk.
En ik denk niet eens dat deze mobile (low power) is. Hij zal dan wel zo snel zijn dat ie rondjes om mijn server heen kan hollen maar dat maakt me niet zoveel uit..

Dat mobo is trouwens ook 3x de prijs van wat ik aan zit te denken.
En je RAID controller verkopen zal je misschien ook ernstig tegenvallen, of ie nu 300 euro waard is of niet, je zult er misschien nog niet de helft voor terugkrijgen. Het gaat er niet om wat ie waard is, maar wat men ervoor over heeft. Je hebt in de V&A voor 200 euro een bijna nieuwe 6-kanaals Adaptec SATA RAID5 controller, en ik denk dat je voor een merk als Promise helaas nog minder terugkrijgt..
Het gaat meer om de afweging tussen onboard video + promise raid 5 controller
of onboard raid 5 + losse video kaart.

Twee afwegingen: Vooral de prestatie voor de HD's en een beetje het energie verbruik.
Ik leun nu richting de eerste oplossing omdat ik dan geen video kaart hoef te kopen en m'n best wel snelle controller niet hoef te verkopen.

[ Voor 12% gewijzigd door Woodski op 17-12-2006 18:41 ]

Pagina: 1