Toon posts:

Spambots etc. een groot gevaar voor het internet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tegenwoordig zie je steeds meer forums en gastenboeken die volraken door spambots. Ze komen zelfs op onbekende gebieden, en kunnen daar soms 1000en berichten plaatsen. Meestal is dit gewoon de pure spam die ook via je email vaak al met massa's naar binnen komt.

Deze bots worden steeds intelligenter en de overlast neemt steeds meer toe. Mij lijken deze bots toch steeds meer een echt gevaar voor het internet te vormen.
Zijn deze, of kunnen deze, ook daadwerkelijk een gevaar voor het internet zijn of vormen? Of is dat (nog) niet zo?

• Climbon
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-11 19:39
Of het een echt gevaar gaat vormen is denk ik lastig in te schatten. Feit is wel dat de spambots voor pariiculiere webmasters een plaag kan zijn. Persoonlijk irriteert het me mateloos als mijn website weer vol staat met onzin, het kost een hoop tijd om te schonen en nog meer tijd om oplossingen te bedenken die vaak niet afdoende blijken te zijn.
Ik kan me voorstellen dat er webmasters zijn die er het bijltje bij neergooien en hun website uit de lucht halen. Als deze groep maar groot genoeg is is het wel nadelig voor de hoeveelheid aangeboden informatie op het internet.

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-11 14:21
Gelukkig worden niet ook de spambots intelligenter, de filter gaan ook met hun tijd mee. Voorbeeld van zo'n vooruitgang is een open source op linux gebaseerde VMWare toepassing die binnen het uur tussen bijvoorbeeld je exchange en WAN kan plaatsen zoals ESVA.
Hier komt bij mijn implementatie zo'n 50% spam met een totaal van ~500 berichten per dag op aan. Bijna niks komt erdoor en een false postive heb ik nog niet gezien.

[ Voor 24% gewijzigd door JasperE op 25-12-2006 01:02 ]

Verwijderd

op forums/gastenboeken waar je wat in moet vullen, wat vervormd weergegeven en van meerdere andere maar net anders opgemaakte tekens te onderscheiden, zie ik nooit spam. Alleen zoals altijd, meer werk om zo iets op te zetten. Als het er duizend zijn,dan is een ip filter wellicht al genoeg om bijv meer dan 2 berichten na elkaar te posten op een subforum of gastenboek al een eerste aanzet.
Tja.... die lieden moeten toch via-via ergens hun spullen kwijt, dus iedereen moet ook wel opletten of zijn mailserver misbruikt wordt, zijn webpaina's met forum/gastboeken up to date zijn qua veiligheid.... in China misschien wat lastiger? Maar laten we het dan minimaal in het westen wel goed doen, hopelijk volgt de rest.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2006 06:56 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De meeste spam die in commenting wordt gezet is een lading met links. Als je comments met links wil blijven accepteren, geef een melding dat ze dan ubb-code moeten gebruiken: [ url ] linkje [/ url ]

Je kan dus al direct filteren of er een 'href' in de tekst voorkomt, gelijk negeren die zooi. Links die niet in url-tags staan, ook heel de post negeren.

Denk dat je hiermee al snel heel wat mee blokkeerd.

Verders denk ik niet dat het een gevaar is, zijn prima methodes om het tegen te gaan.

Ey!! Macarena \o/