Toon posts:

Blowhole

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal:)

Ik heb een Coolermaster Wavemaster, en met erbovenop een blowhole, alleen gebruik ik die als intake, en ik lees overal dat het outtake moet zijn (een blowhole). Maar als ik hem outtake zet, dan wordt mijn cpu, mobo e.d. toch een paar graden warmen dan wanneer ik hem als intake gebruik.

Om mijn vraag als eeuwig beantwoord te hebben:

Moet een blowhole nou ín of óutake zijn? Ik heb aan de achterkant van mijn kast een outtake fan en voorin 2 intakes (maar die koelen alleen de hdd's).

Hoopt de warme lucht zich nu op, of kan een blowhole ook als intake gebruikt worden?

Groetjess :9 :)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:01
Bovenin uitblazen, omdat warmte stijgt en je dat af wilt voeren. Onderin naar binnen blazen, omdat je koude lucht wilt aanvoeren.

The devil is in the details.

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-01 21:29
Theoretish is het beter om boven naar buiten te blazen en onder naar binnen (warme lucht steigt) alleen als je voldoende ventilatie hebt maakt het in de praktijk niets uit.

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

Verwijderd

Juist omdat warme lucht opstijgt zou je het beste boven kunnen blazen. Koude lucht wordt naar de grond gedreven en kan je dan beter opzuigen.

Geloof ook dat het duidelijk in een FAQ staat :)

Verwijderd

martijnve schreef op zondag 17 december 2006 @ 15:04:
Theoretisch is het beter om boven naar buiten te blazen en onder naar binnen (warme lucht steigt) alleen als je voldoende ventilatie hebt maakt het in de praktijk niets uit.
@TS: hoe heb je dit gecontroleerd?

Verwijderd

Topicstarter
Maar jullie zeggen nu ook: Naar buiten blazen met dit ding.Maar als ik naar binnen blaas zijn mijn temperaturen wel lager. Waarom zou ik hem dan toch als outtake moeten gebruiken? ;)

Verwijderd

Check of je airflow wel loopt dan, onderin moet van alle ventilatoren lucht van buiten worden aangezogen, en boven moet het naar buiten geblazen worden. als er meer fans verkeerdom staan kan hierdoor inderdaad een hogere temperatuur binnen je case ontstaan.

offtopic:
als je blowhole zuigt,...moet het dan niet een suckhole heten?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal even iets sketchen om eht duidelijker te maken.

Als ik mijn top-fan lat zuigen, dan heb ik een lagere temp dan wanneer ik hem laat blowen, en de rest van de fans staan goed.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://file01.uploaddump.nl/~file01/uploads/kkddoddkeeeqp-jpg.jpg

Hier zie je wat ik bedoel. Outtake of intake scheelt toch een paar graden! :)

• DnnSke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-02 05:51
Als in-take: omdat je Zalman koeler zo staat denk ik dat die door de frisse naar beneden geblazen lucht beter koelt (neemt die frisse lucht meteen op, blaast langs cpu en dan weer naar buiten door rear-fan).

Als out-take: lucht die normaal door die out-take boven zou verdwijnen zal al snel opgenomen worden door de Zalman omdat de out-take in het midden bovenaan zit en je wss geen hdd's ofzo in je 5.25 inch bays hebt zitten.

Zijn die temps btw met of zonder het sie-panel ervanaf?

[ Voor 17% gewijzigd door DnnSke op 17-12-2006 16:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Met het zijpaneel erop.

• DnnSke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-02 05:51
Nja, dan zou ik gewoon datgene doen dat voor de laagste temperatuur zorgt.
Als je verder niet vaak dingen aanpas aan het systeem (zoals de cpu koeler of iets in die 5"25 bays) en mijn 'theorie' klopte ongeveer, dan is het zo toch prima :9

Enige voordeel dat ik bij de fan als out-take nog kan bedenken is dat het warme lucht dat alsnog bovenaan door de voeding zou worden afgevoerd, dan meer door de out-take fan wordt aangetrokken en weggezogen.
Dit zorgt dan wss voor minder warmte in de voeding (mocht die nu erg warme lucht afvoeren aan de achterkant van je pc, of een nogal harddraaiende, en dus lawaaimakende, fan hebben).

Maar anders gezien, met de fan als in-take, zou er weer wat koudere, verse lucht de voeding ingezogen worden wat ook weer zou helpen :X

Conclusie lijkt mij dus dat je gewoon moet doen wat het minst aantal graden oplevert :+

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
De warme lucht die van onder wil opstijgen wordt door je videokaart opgezogen. Zo ook de koele lucht die van voren komt, die wordt opgewarmt door je HD's waarna het de GPU koeler in verdwijnt. De Zalman koeler heeft dan nog maar weinig over en als je hem dus koude lucht van boven aanvoert is hij blij. Wordt CPU mee gekoeld>Lucht is warm>Gaat er via de achter outtake fan uit>Goede airflow :)
Gewoon zo laten dus.

• BlackBull
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-01 23:30
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 15:19:
Maar jullie zeggen nu ook: Naar buiten blazen met dit ding.Maar als ik naar binnen blaas zijn mijn temperaturen wel lager. Waarom zou ik hem dan toch als outtake moeten gebruiken? ;)
welke temps? allemaal?

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal ja. De cpu wordt 36 idle ipv 40, en mobo wordt 22 ipv 28 ! Alleen de hdd niet, vga wordt ook wat koeler.

Verwijderd

Topicstarter
TEAMIKKE schreef op maandag 18 december 2006 @ 09:57:
De warme lucht die van onder wil opstijgen wordt door je videokaart opgezogen. Zo ook de koele lucht die van voren komt, die wordt opgewarmt door je HD's waarna het de GPU koeler in verdwijnt. De Zalman koeler heeft dan nog maar weinig over en als je hem dus koude lucht van boven aanvoert is hij blij. Wordt CPU mee gekoeld>Lucht is warm>Gaat er via de achter outtake fan uit>Goede airflow :)
Gewoon zo laten dus.
Daarom heb ik ook 2 slots opengelaten om de warme lucht van de vga eruit te blazen :)
Pagina: 1