Toon posts:

[XP] CPU langzamer of xp zwaarder?*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
mijn ouders hebben al een paar jaar een P4 1.8ghz pc met 256 ram met winXP waar ze dagelijks gebruik van maken. Belangrijkste toepassingen zijn Office2003, MSN, IE, Nero6, NOD32 en FTP. Ik heb hem zo geconfigureerd dat ie automatisch winupdate en dat ze niet per ongeluk troep kunnen installeren. (behalve als ze met het admin account inloggen).
Ik dacht op deze manier een stabiel systeem te hebben gecreerd wat nog jaren goed zou blijven functioneren. Het systeem wordt echter slomer en slomer (het bekende windows probleem uiteraard). Het opstarten van bijv. outlook, ie, of word duurt soms langer een minuut. Ik dacht dat er misschien toch per ongeluk zooi was op gekomen in de loop der jaren en heb daarom het hele systeem geformatteerd en een schone versie van xp sp2 erop gezet. Maar het systeem is nog steeds erg langaam, veel langzamer dan een paar jaar geleden!
Hoe kan dit? Wordt een computer ook op den duur langzamer als hij verslijt? Of is XP door alle updates en SP12 een stuk zwaarder geworden? Op het begin van XP was het systeem echt heel snel en vloeiend en het is in de loop der jaren eigenlijk nauwelijks veranderd, en nu is het immens traag. Is het aan te raden terug te gaan naar win2000 als ik weer een snel reagerend apparaat wil krijgen?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wat denk je van je virusscanner die steeds meer virussen herkent en steeds zwaardere detectie-algorthmen toepast? Verder is snelheid relatief. Ik weet nog dat ik linux kerneltjes compileerde op een K6, kan ik me nu niet meer voorstellen met een Athlon XP, en als ik straks een Core 2 Duo machine heb snap ik niet meer dat mensen met een Athlon XP kunnen werken.

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-03 21:50
XP met alle service packs vereist meer geheugen dus ja, qua geheugengebruik is het toch wel iets zwaarder geworden. Komt dan ook nog bij dat nieuwere versies van de meeste software ook iets meer geheugen lijkt te verbruiken.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 14:53:
mijn ouders hebben al een paar jaar een P4 1.8ghz pc met 256 ram met winXP waar ze dagelijks gebruik van maken.
Is het aan te raden terug te gaan naar win2000 als ik weer een snel reagerend apparaat wil krijgen?
Niet teruggaan naar windows 2000, daar stopt binnenkort de support van (oa IE7 is niet beschikbaar voor windows 2000, an sich niet zo ramp :+ )

Wat je kan doen is in ieder geval het geheugen uitbreiden naar 512mb tegen minimale kosten, meer is beter en de specs lezende is dat die pc wel waard.

Check ook de hardeschijf qua grootte en RPM's (4200, 5400 of sneller), eventueel kijken of windows xp hem aanspreekt via (U)DMA en niet via PIO modus.

Geef ook de specs van je moederbord en andere relevante informatie, kunnen we je gerichter helpen met je problemen.
Bios van mobo up to date :?, kan ook de werking van die pc verbeteren.

[ Voor 8% gewijzigd door aReaRe op 17-12-2006 22:52 . Reden: aanvulling ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
je kan natuurlijk ook een aantal services uitzetten die je waarschijnlijk niet gebruikt.

denk aan;
themes
imapi cd burner (aangezien je nero gebruikt)
indexing service
smart card
uninterruptible power supply (ik neem aan dat de PC niet aan een UPS hangt)
Wireless Configuration (mits je geen wifi gebruikt)

dit zal al een eind geheugen schelen

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-03 01:14
Ik merk dit ook. Waar is de tijd dat je gta vice city vloeiend kon spelen onder xp met 256 RAM...XP starte toen op met 90 MB RAM en wat achtergrondprogsels. Had toen 16 processen lopen. Nu start mijn xp op met 200 MB RAM(avg, zonealarm, xfire, wlm, spywareguard) en loopt vice city slechter terwijl er 512 RAM inzit.(in me oude bak gelukkig, met 2 giga in me nieuwe bak nergens last van >:) )

[ Voor 10% gewijzigd door skelleniels op 17-12-2006 23:04 ]

http://specs.tweak.to/16567

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

@ Barracuda:

Je vergeet "let 's choose windows for best performance" :P

@ TS: Kan je uitschakelen als admin zijnde via rechtermuisklik op my computer >> properties >> advanced >> performance settings >> visual effects >> "Adjust for best performance" aan te vinken.

edit:
voor de NL termen moet je logisch nadenken, ik weiger een NL operating systeem te draaien :P

[ Voor 16% gewijzigd door aReaRe op 17-12-2006 23:06 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Verwijderd

Topicstarter
nou ik heb alle visuele grapjes uitgeschakeld bij performance settings, een aantal services disabled, verder de niet meer werkende dvdspeler en floppy drive disabled, en ik moet zeggen, hij is nog steeds niet zo snel als hij ooit was, maar het werkt al weer een stuk vloeiender. AV disablen scheelt ook erg veel idd, maar dit is natuurlijk geen optie.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2006 22:07 ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
aReaRe schreef op zondag 17 december 2006 @ 22:50:
[...]
Wat je kan doen is in ieder geval het geheugen uitbreiden naar 512mb tegen minimale kosten, meer is beter en de specs lezende is dat die pc wel waard.
Daar ben ik het mee eens. Natuurlijk is dit geen oplossing voor de oorzaak, maar het systeem zal zeker een stuk vloeiender draaien. Overweeg zelfs om er meteen 512 MB bij te prikken voor een paar tientjes meer.

Verwijderd

Nou, tegenwoordig is zelfs 512Mb krap om echt lekker win XP te kunne draaien. Ik zou inderdaad in iedergeval 512MB er prikken of toch win2k instaleren. Klnikt mischien wel ouderwets. Maar win2k werkt wel vele malen vlotter, dat komt onder ander doordat onder ander speciaal gemaakt is voor erge zware machines zoals server en deze os is ook bijna bug vrij, terwijl bij XP nog een lange weg is te gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2006 22:28 ]

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:59

Flappiewappie

Hier nog meer

al aan ubuntu gedacht met openoffice? prachtig voor de wat oudere computer gebruikers! _/-\o_

Hier staat wat

Verwijderd

Ik betwijfel of het 'langzamer' is geworden na een paar jaar ook na een schone installatie. Nu is het moeilijk vergelijken omdat SP2 nog niet een paar jaar bestaat en sowieso 'trager' is dan een kale win XP install (als je alles standaard laat) en je bent waarschijnlijk gewent om op snellere systemen te werken wat je gevoel misschien beïnvloed.

De oplossing om makkelijk Windows wat sneller te maken is je fonts folder opruimen, eventueel een backup ervan maken en dan alle fonts verwijderen die jij en Windows (met progsels) niet gebruikt. http://www.microsoft.com/typography/fonts/default.aspx kun je elke font selecteren en kijken welke progsel het gebruikt, de rest kun je in principe verwijderen.

Maar goed 256MB is te weinig om vloeiend te kunnen werken met Windows XP SP2.
Pagina: 1