Toon posts:

LCD-TV = LCD-TFT

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nu ben ik al tijdje aan het rondzoeken maar vind geen duidelijk antwoord op mijn vraag:

Is de techniek van een LCD-TFT voor computers of rekenmachines, etc.. hetzelfde als de techniek die gebruikt wordt voor LCD-TV's?

Op sommige site's lees ik dezelfde uitleg en techniek maar op andere site's dan weer niet :?

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-07 07:11

Nik

Ja. LCD en TFT zijn hetzelfde, alleen TFT wordt gebruikt voor computerschermen, LCD voor TV's :)

Geef eens een voorbeeld van dezelfde en een andere uitleg dan?

[ Voor 25% gewijzigd door Nik op 17-12-2006 14:08 ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-07 10:25

Haan

dotnetter

Een TFT is een soort LCD scherm :) En een LCD-TV is een LCD scherm met ingebouwde tv-tuner ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Hendal.
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-05 16:06

Hendal.

Chocolate moose

Volgens mij is de techniek hetzelfde alleen denk ik dat voor lcd tv's het aantal beeldlijnen lager ligt en daardoor goedkoper te maken is.

BF2 Stats specs || JA hij doet het nog :-) ||

• Nik

Nik

Hendal. schreef op zondag 17 december 2006 @ 14:25:
Volgens mij is de techniek hetzelfde alleen denk ik dat voor lcd tv's het aantal beeldlijnen lager ligt en daardoor goedkoper te maken is.
Ook niet dus, er zijn LCD schermen met een hogere resolutie tov een TFT.

Dit is denk ik wel een duidelijke uitleg: http://nl.wikipedia.org/wiki/Thin_Film_Transistor

Echter, bedoelen ze met LCD een schermpje van een rekenmachine. Geen TV. Maar tegenwoordig heet een platte TV een LCD, en een platte monitor een TFT. Maar door elkaar halen mag hoor. Niemand die je raar aan zal kijken!

[ Voor 20% gewijzigd door Nik op 17-12-2006 14:30 ]

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Het is in weze hetzelfde, (de glasplaten/elektronica komen uit de zelfde fabrieken hoor)
het enigste verschil is meestal de soorten beschikbare aansluitingen

op pc-lcd: vga,dvi, usb, speakers en mss mic.

op tv-lcd: vga,dvi, 2 of 3 scart, hdmi, s-video, ...

tft is een soort van lcd, net zoals pstn dat is
(het type lcd-scherm dat je op oude laptops vind zoals de 486 en zo)
(maw: elk tft scherm is een lcd, maar niet elk lcd is een tft...)

maar dat had je ook kunnen vinden via google, wikipedia, ...

(lcd-tft's 'bestaan' niet - 't is of lcd's of tft's ... afh. van welke (deel-) groep je bedoelt)

de resolutie's verschillen ook, maar dat is omdat er 'niemand' interesse heeft in een hd-scherm voor zijn pc, maar wel voor zijn hd-dvd/blue-ray-player

hd-lcd-tv's: 1920*1080 (native)
dell 30" lcd voor pc's: 2048*1536 (native)
(en dat terwijl die laatste goedkoper is dan die eerste... enkel omdat er geen tuners en zo bij in moeten)

en met die tv's verdienen ze meer dan op de pc-lcd's (want daar zitten ondertss tich spelers op die markt waardoor concurrentie enkel nog kan met de extra's maar vooral qua service)
vooral nu met de feestdagen...

[ Voor 35% gewijzigd door soulrider op 17-12-2006 14:48 . Reden: effe voorbeelden qua resolutie ]

• Hendal.
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-05 16:06

Hendal.

Chocolate moose

proller schreef op zondag 17 december 2006 @ 14:29:
[...]

Ook niet dus, er zijn LCD schermen met een hogere resolutie tov een TFT.

Dit is denk ik wel een duidelijke uitleg: http://nl.wikipedia.org/wiki/Thin_Film_Transistor

Echter, bedoelen ze met LCD een schermpje van een rekenmachine. Geen TV. Maar tegenwoordig heet een platte TV een LCD, en een platte monitor een TFT. Maar door elkaar halen mag hoor. Niemand die je raar aan zal kijken!
Wat er in de wikipedia site staat die jij hier aandraagt is dat een TFT een verbeterde versie is van LCD die sneller kan schakelen, betere contrastwaarde en kleurverzadiging heeft en meer grijswaardes kan halen.

Dit houdt in een andere en duurdere, techniek die vnl. voor pc schermen van belang is.

Houdt dit dus ook in dat tv schermen lcd schermen zijn en eigenlijk dus niet TFT schermen of is dit tegenwoordig anders?

Ze kunnen wel een hogere res. hebben maar blijv en toch goedkoper te produceren.

BF2 Stats specs || JA hij doet het nog :-) ||

• Nik

Nik

Zie soulrider in "LCD-TV = LCD-TFT" voor een perfecte uitleg :)
Pagina: 1