Toon posts:

T2-AE1 barebone pc herkent geen 2e (Sata) Disk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ondanks dat ik al enige threads ben tegengekomen omtrent dit onderwerp, ben ik er nog niet uitgekomen.

Het gaat dus om een T2 AE1 barebone pc van Asus waar al een ide harde schijf in zit.
Xp pro als OS.
Bios is laatste versie K8ST R200 0501 (Sata enhancement included)
Na het inbouwen van een WD320js ging alles eigenlijk prima.
De bios herkende de 2e schijf en in xp heb ik de schijf vervolgens geinstalleerd en geformateerd
Hierna was de schijf dus functioneel.
Echter na wat kopieer acties van data naar deze nieuwe harde schijf, verdween ie in 1 keer uit beeld in windows. Windows staakte dan ook de kopieer actie met iets van "data lost" cant find disk.
Dit heeft zich 3 keer herhaald voorzover de bios de schijf herkende na een reboot, de ene keer wel de andere keer niet. Switchen van Sata slot 1 na 2 en weer terug bracht 'm weer in beeld.
In de event viewer van xp zag ik tijdens de betreffende kopieer actie veel foutmeldingen zgn paging errors en disk errors (event 51)
Na in de bios instelling van de nieuwe schijf de optie 32bit op enabled gezet leek alles goed.
Geen foutmeldingen meer in de windowsevenviewer en het kopieren leek nu ook goed te gaan.
Na 3 uur nog steeds geen problemen.
Totdat ik de pc heb gereboot, de schijf werd niet meer door de bios herkend en dus ook niet meer in windows.
Verdere reboots hadden ook geen zin. De nieuwe schijf lijkt definitief uit beeld.
Ik heb verder op de asus site en western digital gekeken maar heb helaas niets gevonden.

Verwijderd

Topicstarter
niemand een idee?

Verwijderd

Heb je de drivers van het moederbord geïnstallleerd?
Ook zou ik even een tooltje van WD opzoeken om de schijf te checken; de meeste hdd fabrikanten hebben wel een programmaatje dat uitzoekt of je harde schijf in orde is :)