Nikon adapter voor Peleng

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-01 20:37
Ik ben van plan een Peleng 8mm lens over te kopen, en heb zelf een Nikon D50.
Aangezien de Peleng een M42 mount heeft, moet er een adaptertje tussen.. Nu schijnen er 2 versies te bestaan van deze adapter:
- 1 "goede": waarbij de spiegel het achterste element niet raakt
- 1 "slechte": waarbij de spiegel het achterste element wél raakt

Op internet zijn er foto's te vinden van die adapters, maar omdat het niet altijd een gelijkende situatie is (ander model met andere spiegel bv), of er gewoon geen duidelijke uitleg bij staat wil ik er niet teveel op vertrouwen.
Ik weet dat er hier ook enkele zijn met deze combinatie (Peleng & Nikon DSLR) en het zou handig zijn als zij foto's kunnen posten van hun adapter, zodat de verkoper deze kan vergelijken met de Nikon adapter die hij heeft :). Dan weet ik of hij de spiegel zal raken, en of ik dus een andere adapter moet zoeken of niet.

Thx! :)

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-01 14:33

janklp

FortyTwo Capital

Waarom koop je niet gewoon een Peleng met Nikon mount. Werkt prima, zelf ook wel eens mee geschoten op een meet. Andere lijkt me een beetje omslachtig en denk dat het ook ten koste van de kwaliteit gaat.

• Arrigi
Januszjes schreef op zondag 17 december 2006 @ 13:49:
Waarom koop je niet gewoon een Peleng met Nikon mount. Werkt prima, zelf ook wel eens mee geschoten op een meet. Andere lijkt me een beetje omslachtig en denk dat het ook ten koste van de kwaliteit gaat.
Ik koop hem over van een ander die eentje met M42 mount incl adapters verkoopt ;). Nog nooit gehoord van een Peleng met "native" Nikon mount en ik zie ook niet in wat een adapter aan de kwaliteit van de foto's doet? Tussen achterste element en sensor komt geen ander glas ofzo.. Het is een opzetstukje dat de ene mount in de ander doet overlopen.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Er zit geen M42 mount op, het iets niet standaards.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Oxi schreef op zondag 17 december 2006 @ 17:04:
Er zit geen M42 mount op, het iets niet standaards.
Inderdaad, al zit er standaard wel een Peleng --> M42-adapter bij. Die kun je vervangen door een Nikon/Canon/etc-adapter, óf er een M42 --> Nikon/Canon/etc-adapter achter zetten.

Verwijderd

Snel een foto'tje gemaakt:
Dit is een mount die niet tegen de spiegel aan klapt.
Afbeeldingslocatie: http://img344.imageshack.us/img344/5571/pelengnikonap0.jpg

• Arrigi
@ Oxi & MartijnGizmo: Thx voor de verbetering :)
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 18:14:
Snel een foto'tje gemaakt:
Dit is een mount die niet tegen de spiegel aan klapt.
[afbeelding]
Dankjewel, was precies wat nodig was :).

• veryip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 15:44

veryip

Nikon D7000 + Glas

Heb ook een peleng en een nikon. Bij mij klapt de spiegel wel tegen de lens aan; d70 + peleng icm nikonadaptertje. Destijds een m42 naar nikon adaptertje bij gekregen maar nog niet mee gewerkt; gewoon de lens instellen op 0,5m F8 en er is geen vuiltje aan de lucht.

Schijnt ook nog zo te zijn dat de ene peleng er wel en de andere er geen last van heeft, of dat eht aan de ene of de andere nikoncamera ligt.

Schrok me i.i.g. wel wild toen m'n spiegel bleef plakken aan de lens :-(

maar volgens mij is een m42 adapter op je peleng draaien en daar weer een m42 naar nikon adapter (met correctielensje) op altijd goed

Nikon D7000

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
MartijnGizmo schreef op zondag 17 december 2006 @ 17:56:
[...]

Inderdaad, al zit er standaard wel een Peleng --> M42-adapter bij. Die kun je vervangen door een Nikon/Canon/etc-adapter, óf er een M42 --> Nikon/Canon/etc-adapter achter zetten.
uh? mijn peleng kan ik zonder converter op een camera draaien met m42 mount.... en de m42-eos converter die ik dus normaal op m'n peleng gebruik kan ik ook weer gebruiken om zeiss m42 lenzen op m'n eos te draaien.

zijn er verschillende versies dan?

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

De Peleng die ik had kwam met zowel een M42- als een EOS-adapter. Kan het moeilijk controleren, heb hem al 8 maanden niet meer. :)

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:22

botoo

💀 too old to die young

Er zijn dus (minstens) 2 verschillende Nikonmounts voor de Peleng, het verschil is de hoogte en een extra adapterring (M42/L) mét versterkende lens.

Zelf heb ik de versie met de M42/L adapterring+lens, maar deze geeft duidelijk wazigere foto's geeft vooral naarmate de afstand toeneemt, macro-style foto's zijn uberscherp. Een kennis van me heeft de versie waarvan de Nikonmount uit één stuk is en dat objectief geeft beduidend scherpere foto's.

Speurwerk op diverse sites geven mij de indruk dat de lens in de M42/L het verschil in totale lengte van de Peleng moet corrigeren, maar klopt dit wel? In de praktijk lijkt het er niet op. Het probleem zit niet in de Peleng zelf want met de mount uit één stuk op mijn Peleng krijg ik wel scherpe resultaten.

Nu vraag ik me af of het versterkende lensje in de M42/L wel goed genoeg is of dat ik eens moet proberen om het er uit te prutsen. Het is wel breekgevoelig gemonteerd dus daar ben ik terughoudend mee :o

Wie heeft ook dezelfde Peleng met M42/L? Zit daar ook een versterkende lens in? Hoe zijn de resultaten?
En belangrijkste punt: wat kan ik doen om mijn Peleng ook maximaal scherp te krijgen? Op Rugfit.com word ik niet veel wijzer, maar ik zal ze nog wel met een mailtje verwennen.

Om e.e.a. wat duidelijker te maken:
Rechts Nikonmount uit één stuk en links met extra M42/L adapterring, het verschil in hoogte is duidelijk.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/a86f7acbae4eb97f4d19fbbada457c27/full.jpg

Iets vergoot.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/56d728cd729ff226297a45ec5c6683ba/full.jpg

De Nikonmount uit één stuk, zo te zien dezelfde als die van Dabombe^^^
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eea5782e4f18683075ed79fd7fcc40de/full.jpg

Nikonmount uit één stuk van Dabombe iets duidelijker gemaakt.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ad0630f37fbb796c9067f752dcec5637/full.jpg

De bewuste Nikon/M42/L adapterring, niet te zien is dat er een versterkende lens in zit
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6b333ada4df5448acb5771b2bf00840f/full.jpg

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• botoo

botoo

💀 too old to die young

* botoo speurt verder :9

Op pauck.de staat het onderstaande, 'toeval' wilt dat ik het filterelement niet heb, zou dat de oplossing zijn? Toch eens dat elementje van de andere pelengert lenen en kijken wat dat oplevert.
Contrary to some suggestions, removing the rear element is no solution to this problem. The rear element not only acts as a simple filter, but is an integral part of the optical design. Removing it will prevent you from focusing at infinity. Maybe this will also degrade optical performance.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

botoo, dat kun je toch ook zelf verzinnen?
Als je met die rechter lens goed op oneindig kunt scherpstellen, zal je dat met die linker versie niet lukken zonder een extra lens. En ja, dat kost per definitie kwaliteit.

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Mss ben ik niet duidelijk genoeg, in de linker (de mijne dus) zit wel een extra lens-element (onderste foto M/42/L) en in de rechter (de kortste) juist niet, in de rechter zit alleen een vlak filterelement.

Het vreemde is dat er mogelijk (moet ik nog gaan uitproberen) wel scherp gesteld kan worden als in in de mijne een tweede (vlakke) tussenlens bijschroef. Die tweede lens word normaliter meegeleverd als filter in twee kleuren en één transparante.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:54

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

maar het feit dat ze niet alleen gekleurde maar ook een transparante meeleveren geeft mijn inziens wel aan dat het glasje blijkbaar zijn werking heeft binnen je objectief, dus niet gewoon vlak is.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Dat is een sterk argument nomad85, het zal er niet voor niets bij zitten. Het glas is iig zeker volledig vlak en onvervormend. Nu breekt afaik ook vlak glas het licht wel een klein beetje maar zou het (indien het er recht opvalt) niet moeten buigen.

Wat er wel mogelijk is, en dat zal ik binnenkort controleren, is dat het lichtdoorlatende deel van het (transparante) filter kleiner is dan wanneer dat filter niet gemonteerd is en dat zou natuurlijk wel degelijk invloed op scherpte kunnen hebben.

Ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen :)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

Ik zie 2 identieke lenzen, beide met een Nikon mount, maar de linker lens staat verder van je sensor af dan de rechter. Als dan die rechter prima scherpstelt op oneindig, is 't toch logisch dat die linker extra glas nodig heeft om te focussen?

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Verwijderd schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 23:48:
. . . de linker lens staat verder van je sensor af dan de rechter. Als dan die rechter prima scherpstelt op oneindig, is 't toch logisch dat die linker extra glas nodig heeft om te focussen?
Volgens mij praten we langs elkaar heen Afterlife :o , het is zoals je hierboven schrijft :) Het probleem is dat ik de linker dus niet voldoende scherp gefocussed krijg, en de rechter wel. Het verschil is overigens behoorlijk groot, en niet ten gevolge van onjuiste handeling.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

Conclusie: dat stukje glas in die M42/L adapter is inferieur. Je kunt proberen het eruit te slopen, maar de kans dat je dan nog op meer dan een meter of 5 kunt scherpstellen is nihil.
Je maakt dan nl. een soort tussenring. Prachtig voor macro opnames, maar je lens wordt er nogal bijziend van.

Ik zou gewoon die rechter lens nemen! :)

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Ik krijg deze week de filterelementen toegestuurd, dan zal ik testen of het focussen beter gaat en mijn bevindingen melden :)

Overigens valt er niets meer te kiezen omdat ik de linker al een poosje heb en maco-opnamen zijn idd rete-scherp.

Uit de losse hand geschoten testpic.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5c316dbe2d12038aec3cd064db4b5787/full.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door botoo op 07-01-2007 14:27 ]

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Pagina: 1