Hulp bij zoeken naar een Non breedbeeld CRT TV

Pagina: 1
Acties:
  • 681 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:23
Beste tweakers,

hierbij wil ik jullie om hulp vragen. Sinds vandaag heeft onze betrouwbare Grundig TV na 10 jaar trouwe dienst het helaas begeven. Ik heb nog niet nalaten kijken hoe hoog de reparatie kosten zullen zijn, aangezien het vandaag zondag is en de winkels niet open zijn.

Wat ik graag aan jullie wil vragen is het volgende, zijn er hedendaags nog goede non breedbeeld CRT tv's te verkrijgen, aangezien de meeste fabrikanten nu eigenlijk alleen LCD tv produceren.

Nou willen jullie uiteraard weten waarom ik geen LCD tv wil aanschaffen. Mijn reden hiervoor is:
- Kans op dooie pixels.
- Prijs vaak te hoog
- Kijkhoek
- Artifacten

Mijn eisen voor een televisie:

-Prijs moet niet te hoog zijn, ik denk aan een maximale budget van ongeveer 650 a 700 euro.
-Merk moet betrouwbaar zijn. (als het mogelijk is ook in een winkel te verkijgen zijn. Ik zeur graag aan de balie :+)
- Televisie moet eenvoudig te bedienen zijn, dit word namelijk de televisie die in de woonkamer komt te staan en aangezien mijn ouders niet echt techneuten zijn mag het wel wat eenvoudiger bediening hebben.
- Geen breedbeeld, lees veel negatieve verhalen over dat hoofden worden afgeplat of dat de tv er niet goed met de zenders om kan gaan. (verder worden er toch niet zoveel breedbeeld programma's uitgezonden)
- minimaal een beelddiagonaal van 63 cm
- misschien 100 Hz beeldbuis, de Grundig die nu het niet meer doet had een 50 Hz beeldbuis(waarschijnlijk hoogspanningstrafo defect, denk ik)

Wat heb ik tot nu toe gevonden op internet:

- Philips produceert nu nog redelijk veel CRT televisies in verhouding met ander merken.
- Er bestaan geen televisie review site's, behalve kieskeurig.nl
- Philips 28PT 7120, beelddiagoniaal van 70 cm, 100Hz non breedbeeld prijs ongeveer 450 euro
link: http://www.kieskeurig.nl/...70C46C125703B002D3A9F.htm
- Philips 28 PT 4458, beelddiagoniaal van 70 cm, 50 Hz non breedbeeld prijs ongeveer 250 euro
link: http://www.kieskeurig.nl/...8D0A2C1256F45004FEA7E.htm

Of denken jullie dat ik voor deze budget nog een aardig LCD tv in de winkel kan aanschaffen?

Graag jullie advies. :)

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10-2025

Collaborator

You! Cake or Death?

Een kleine noot; als je digitale tv hebt (bv. van UPC) zijn ALLE programma's (voor zover ik gezien heb in de laatste paar maanden) volledig breedbeeld.

This space is occupied

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:06
Collaborator schreef op zondag 17 december 2006 @ 12:47:
Een kleine noot; als je digitale tv hebt (bv. van UPC) zijn ALLE programma's (voor zover ik gezien heb in de laatste paar maanden) volledig breedbeeld.
Ik heb ook digitale tv, weliswaar niet via UPC, maar canaal digitaal, maar daar is bij de publieke omroep van NL en BE veel breedbeeld, maar de commercielen zenden geen 16:9 signaal mee en als je dan dus breedbeeld wil zien, moet ik mijn tv handmatig instellen op 16:9 wat hij dan interlaced doet, met van die zwarte streepjes door je beeld dus.

Wat breedbeeld in het algemeen betreft: Toen breedbeeld-tv's net uit waren was het inderdaad het geval dat mensen erg dik werden etc, maar bij mijn JVC van 5 jaar oud bijvoorbeeld houdt hij het centrum van het beeld origineel en rekt hij de zijkanten (waar bij de meeste mensen de focus niet ligt wanneer je tv kijkt) iets uit. Al met al een best acceptabel beeld waar je alleen met scrollende teksten duidelijk ziet dat delen van het beeld uitgerekt zijn. Bij de Grundig van mijn pa (half jaar oud) is dit ook "slim" gedaan zodat je het bijna niet ziet (en waarschijnlijk jouw niet-technische ouders ook niet)

Vanwaar dit pleidooi zul je misschien denken: Nou, je verruimt je keuzemogelijkheid iets. Het is niet makkelijk 16:9 breedbeeld-tv's aan te treffen in winkels en 4:3 is nog lastiger (groter dan 30cm)

Edit:
Waar je misschien ook nog op moet letten is de geluidskwaliteit. In de tijd dat ik met m'n pa winkel in en uit ben gelopen is me opgevallen dat bijvoorbeeld Sony, Grundig en Philips mooi vol geluid hebben en JVC vaak erg flets klinken. Inclusief die van mij, maar ik gebruik een Home-Cinema voor het geluid van de schotel, dus geen last van.

[ Voor 10% gewijzigd door Miglow op 17-12-2006 13:05 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:39
> Kans op dooie pixels.
(Als je die pixel uberhaupt al ziet) Productie processen zijn goed genoeg om tv's zonder dooie pixels te maken. Een CRT kan ook perforatie foutjes in zijn raster hebben (vaak een minder helder puntje), daar hoor ik niemand over.

> Prijs vaak te hoog
Een goede (!) crt is ook niet goedkoop.

> Kijkhoek
172 zijn ze tegenwoordig allen.. meteen tv is de inkijkhoek minder omdat je dan alleen maar weerspiegeling ziet in het glas van de beeldbuis. (180 haal je toch niet omdat je er dan langs kijkt)

> Artifacten
Koop een TFT met goede software (o.a. Philips ), koop een tft voor de juiste afstand (geen 42" op 2 meter).. die mogelijke artifacten heb je ook alleen maar met 'pal' signaal. Wanneer alles digitaal wordt heb je daar geen last meer van.

andere dingen:
TV blijft lage 'resolutie', nieuwe consoles/digitale tv kunnen (moeten?) vaak via component worden aangesloten (of hdmi). Dit vind je niet op een eenvoudige CRT.

CRT is groot.. je hebt er opeens een hoek aan ruimte bij in je kamer.

TFT is wel minder contrastrijk dan een CRT, zwart is niet echt zwart (met plasma is dat weer wel)

Films e.d. tegenwoordig zijn allen in breedbeeld... Als jij ze door een brievenbus wilt bekijken....

Je zou voor de grap eens moete nvragen wie nu een TFT heeft en eigenlijk een CRT zou willen hebben.. succes moet zoeken. (zal je nodig hebben :P)

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 17-12-2006 13:02 ]

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:52
Wil je per se een nieuwe tv? Wat tegenwoordig ook een goede optie is:
een tweedehands 70cm 100Hz grootbeeldtelevisie. Vind je al vanaf zo'n
200 euro, vaak vrij jong (2-3 jaar) en tegen de tijd dat ie versleten is zijn
we al een stuk verder met lcd-technologie.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• PCMedic
DukeBox schreef op zondag 17 december 2006 @ 13:01:
> Kans op dooie pixels.
(Als je die pixel uberhaupt al ziet) Productie processen zijn goed genoeg om tv's zonder dooie pixels te maken. Een CRT kan ook perforatie foutjes in zijn raster hebben (vaak een minder helder puntje), daar hoor ik niemand over.

> Prijs vaak te hoog
Een goede (!) crt is ook niet goedkoop.

> Kijkhoek
172 zijn ze tegenwoordig allen.. meteen tv is de inkijkhoek minder omdat je dan alleen maar weerspiegeling ziet in het glas van de beeldbuis. (180 haal je toch niet omdat je er dan langs kijkt)

> Artifacten
Koop een TFT met goede software (o.a. Philips ), koop een tft voor de juiste afstand (geen 42" op 2 meter).. die mogelijke artifacten heb je ook alleen maar met 'pal' signaal. Wanneer alles digitaal wordt heb je daar geen last meer van.

andere dingen:
TV blijft lage 'resolutie', nieuwe consoles/digitale tv kunnen (moeten?) vaak via component worden aangesloten (of hdmi). Dit vind je niet op een eenvoudige CRT.

CRT is groot.. je hebt er opeens een hoek aan ruimte bij in je kamer.

TFT is wel minder contrastrijk dan een CRT, zwart is niet echt zwart (met plasma is dat weer wel)

Films e.d. tegenwoordig zijn allen in breedbeeld... Als jij ze door een brievenbus wilt bekijken....

Je zou voor de grap eens moete nvragen wie nu een TFT heeft en eigenlijk een CRT zou willen hebben.. succes moet zoeken. (zal je nodig hebben :P)
Sorry, maar wat ik niet begrijp is waarom je het over TFT hebt, terwijl ik het over LCD had. (voor zover ik weet zit er verschil tussen deze twee)

HD televisie zal toch komende jaren denk ik niet worden aangeschaft ivm extra kosten. Wij hebben wel digitale televisie (digitale tv van @home), maar voor zover ik merk kijkt het best aardig op een CRT tv. (En ik ben wel wat gewend aan hoge kwaliteits schermen voor het afbeelden van medisch materiaal, dit zijn schermen die niet één twee voor de consument te betalen zijn)

Wat betreft dat een CRT tv meer ruimte inneemt dan een LCD tv is waar, maar daar betaal je ook een beetje voor. Verder hebben wij een aardig grootte woonkamer :+

Wat betreft over het punt weerspiegeling ligt gewoon aan de indeling van je leefruimte en het inval van zonlicht, daar hebben wij niet veel last van.

Verwijderd

Mijn pc monitor heeft een kijkhoek van 178-179 graden >_>. Dus kijkhoek is geen issue bij lcd. (mits je geen TN-paneeltje hebt, maar die zittent och niet in tv's).

Niet elke LCD is een TFT, maar elke TFT is een LCD. Wikipedia kijken als je meer wilt weten.

• PCMedic
Gluten Parody schreef op zondag 17 december 2006 @ 13:01:
Op zich heb daar gelijk in, maar nu ik gewoon op internet kijk naar de actuele prijzen verschilt dit niet heel van elkaar. Dus waarom dan niet direct een nieuwe met garantie.

Ik kwam tijdens mijn zoektocht nog wel het volgende LCD tv's tegen voor ongeveer 600 euro.
Philips 26PF3321
link: http://www.kieskeurig.nl/...807B9C12571310052610D.htm

Samsung LE26R32B
link: http://www.samsung.com/nl/products/tv/lcdtv/le26r32b.asp

Alleen weet ik niet of dit wel goede LCD tv's zijn. Iemand hier ervaring met deze modellen?

Die Samsung gebruikt wel max 120 Watt! hmmm twijfel

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:28
Gluten Parody schreef op zondag 17 december 2006 @ 13:01:
Inderdaad, vaak zijn er in de betere TV vakhandels prima tweedehands modellen met garantie te verkrijgen.
Op die manier heb ik ook zelf een prima Philips grootbeeld 4:3 100HZ TV (ZWART!) aangeschaft.
Perfect beeld zowel analoog/digitaal/4:3/16:9.... :)

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-02 12:07
Ik zou je aanraden om toch echt eens na te denken over een LCD-TV.

Je hebt al een 26" = 66cm LCD-TV van Samsung voor 650 euro.

Dan heb ik het over de LE26R71B en deze geeft echt goed beeld en is HD-ready...

Ik wil absoluut geen reclame maken of wat dan ook, maar voor plaatjes kun je onder op de link in mijn signature klikken...

• PCMedic
TranceSetter schreef op zondag 17 december 2006 @ 14:53:
Ik zou je aanraden om toch echt eens na te denken over een LCD-TV.

Je hebt al een 26" = 66cm LCD-TV van Samsung voor 650 euro.

Dan heb ik het over de LE26R71B en deze geeft echt goed beeld en is HD-ready...

Ik wil absoluut geen reclame maken of wat dan ook, maar voor plaatjes kun je onder op de link in mijn signature klikken...
Even dan een aantal vragen:
- hoe is de beeldkwaliteit vanaf 1.5 a 2 m?
- hoe is de beeldkwaliteit bij gewoon analoog televisie?
- Geven de interne speakers voldoende geluid? en is deze geluid ook helder? (Ik weet dat een home cinema beter klinkt, maar toch)

Alvast bedankt.

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 14:46:
Mijn pc monitor heeft een kijkhoek van 178-179 graden >_>. Dus kijkhoek is geen issue bij lcd. (mits je geen TN-paneeltje hebt, maar die zittent och niet in tv's).
Toch is de beeldkwaliteit van een lcd duidelijk minder als je er niet recht voor zit, zelfs bij een PVA scherm. Voor een monitor niet echt een probleem en voor een tv ook niet als je er alleen voor zit, maar wil je met meerdere mensen in een zithoek tv kijken kan dit toch heel storend zijn voor sommige mensen.

Voor anoloog tv kijken (en zelfs digitaal in SD) is een lcd over het algemeen gewoon prut. Voor mensen die vaak dvd's kijken zal ik zeker een lcd tv aanraden, maar voor gewoon tv kijken is een ouderwetse crt gewoon nog beter.

Breedbeeld kan ook leuk zijn, maar bedenk wel dat een 4:3 vaak goedkoper is. Als je dan met je grotere 4:3 naar een breedbeeld uitzending aan het kijken ben houd je nog net zoveel beeld over als de breedbeeld tv die net zo duur was. ;)

Verwijderd

evEndzhar schreef op zondag 17 december 2006 @ 16:03:
[...]

Toch is de beeldkwaliteit van een lcd duidelijk minder als je er niet recht voor zit, zelfs bij een PVA scherm. Voor een monitor niet echt een probleem en voor een tv ook niet als je er alleen voor zit, maar wil je met meerdere mensen in een zithoek tv kijken kan dit toch heel storend zijn voor sommige mensen.

Voor anoloog tv kijken (en zelfs digitaal in SD) is een lcd over het algemeen gewoon prut. Voor mensen die vaak dvd's kijken zal ik zeker een lcd tv aanraden, maar voor gewoon tv kijken is een ouderwetse crt gewoon nog beter.

Breedbeeld kan ook leuk zijn, maar bedenk wel dat een 4:3 vaak goedkoper is. Als je dan met je grotere 4:3 naar een breedbeeld uitzending aan het kijken ben houd je nog net zoveel beeld over als de breedbeeld tv die net zo duur was. ;)
Moet ik foto's maken van mn SA-IPS paneeltje hier? Verschil is echt minimaal.

Mijn monitor
Afbeeldingslocatie: http://img1.lesnumeriques.com/produits/52/969/52_95_108.jpg

We hebben het natuurlijk niet over triest gebeuren zoals dit
Afbeeldingslocatie: http://img1.lesnumeriques.com/produits/38/1386/38_125_108.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2006 16:30 ]

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Panasonic maakt ook nog een enkele 4:3 CRT. Zeer fijn merk

www.casarodriguillo.com

Verwijderd

evEndzhar schreef op zondag 17 december 2006 @ 16:03:
[...]
Het wordt tijd dat de 4:3 "liefhebbers" eens onder hun steen vandaan kruipen en digitale tv gaan ontdekken. Veel breedbeelduitzendingen tegenwoordig zijn anamorph, dwz dat je de volledige resolutie op een breedbeeld tv hebt en op een 4:3 tv mis je simpelweg de zijkanten, pak 'm beet 30% van het beeldoppervlak.
Maar desalniettemin veel kijkplezier toegewenst. :)

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 18:06:
Het wordt tijd dat de 4:3 "liefhebbers" eens onder hun steen vandaan kruipen en digitale tv gaan ontdekken.
Allereerst ben ik geen 4:3 'liefhebber'. Ten tweede heb ik geen zin om extra te betalen voor digitale tv en extra tuners voor video/dvd recorders en tv's.
Veel breedbeelduitzendingen tegenwoordig zijn anamorph, dwz dat je de volledige resolutie op een breedbeeld tv hebt en op een 4:3 tv mis je simpelweg de zijkanten, pak 'm beet 30% van het beeldoppervlak.
Ik weet niet waar dat vandaan komt, maar voor anamorfisch beeld hebben de meeste tv's van de laatste 10 jaar een breedbeeld stand waarmee je net zulke hoge kwaliteit beeld als met een breedbeeld tv hebt en mis je niets aan de zijkanten.

• NeoPhix
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:20
Als je goed oplet, zie je dat bij de publieke omroepen al veel breedbeeld wordt uitgezonden, en de commerciëlen gaan halverwege het jaar over op breedbeeld. Zoek maar eens op internet, origineel zouden ze 1 januari overgaan, dat is nu geloof ik juni geworden... dus dan heb je 6 maanden plezier van je 4:3, en daarna is alles breedbeeld... Lijkt mij dus handiger om voor een breedbeeld te gaan.

EDIT: hier de link: http://www.htforum.nl/yab...52262.msg777727#msg777727

[ Voor 11% gewijzigd door NeoPhix op 17-12-2006 19:33 ]

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:45
Neem maar gewoon een 16:9 breedbeeld CRT tv dat kost je 400 euro voor denk ik 72 cm. Als je namelijk af en toe een filmpje kijkt kijkt het toch een stuk fijner.
Je bepaald zelf het beeldformaat, veel mensen boeit het niet en kijken maar wat. Maar iedere tv kan gewoon zwarte balken aan de zijkant maken bij een 4:3 uitzending op een 16:9 beeld.

Verwijderd

evEndzhar schreef op zondag 17 december 2006 @ 18:48:
[...]
Ik weet niet waar dat vandaan komt, maar voor anamorfisch beeld hebben de meeste tv's van de laatste 10 jaar een breedbeeld stand waarmee je net zulke hoge kwaliteit beeld als met een breedbeeld tv hebt en mis je niets aan de zijkanten.
Een anamorph bb signaal ziet er, als je geen correctie toe zou passen, uitgerekt uit op een 4:3 tv. Mensen hebben dan lange eierhoofden.
Je kunt dit op 2 manieren corrigeren: je rekt het beeld uit naar de zijkanten totdat alles weer normale proportie's heeft (maar dan mis je de zijkanten), of je haalt om de 3 beeldlijnen een beeldijn weg (= een verlies van 25% aan resolutie), zodat het beeld weer ingedrukt wordt.
Dezelfde kwaliteit als op een echte breedbeeld tv kan dus niet.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 05:17:
[...]

Een anamorph bb signaal ziet er, als je geen correctie toe zou passen, uitgerekt uit op een 4:3 tv. Mensen hebben dan lange eierhoofden.
Je kunt dit op 2 manieren corrigeren: je rekt het beeld uit naar de zijkanten totdat alles weer normale proportie's heeft (maar dan mis je de zijkanten), of je haalt om de 3 beeldlijnen een beeldijn weg (= een verlies van 25% aan resolutie), zodat het beeld weer ingedrukt wordt.
Tenzij je dus een TV hebt, zoals een LCD TV (en die zijn wel degelijk in 4:3 te vinden,) die genoeg vertikale resolutie heeft om die lijntjes niet over te hoeven slaan.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 05:17:
[...]Een anamorph bb signaal ziet er, als je geen correctie toe zou passen, uitgerekt uit op een 4:3 tv. Mensen hebben dan lange eierhoofden.
Jazeker kan dat wel, vele 4:3 TV's hebben een widescreen-mode die een vertical squeeze uitvoeren met behoudt van de volledige resolutie. De horizontale lijnen staan simpelweg dichter op elkaar dan bij het weergeven in de normale stand. Juist bij een non-fixed resolutiescherm als een CRT kan dit, zoals ook bij een CRT monitor die zowel bijvoorbeeld 640x480 als 1024x768 zonder verlies van resolutie kan weergeven.
Pagina: 1