CD/DVD drive lijkt defect/niet aanwezig

Pagina: 1
Acties:
  • 301 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• orejas
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-02 20:56

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
Op de laptop van mijn vriendin 'doet de cd-brander het niet'.

De laptop is een Packard Bell Easynote E3229 LE, het OS is XP SP2. De cd-drive waar het om gaat is volgens Apparaatbeheer een H + H DVD-ROM DVD-41SD SCSI CdRom Device.

Het probleem is dat in 'mijn computer' in het geheel geen DVD of CD drive wordt aangegeven, terwijl volgens apparaatbeheer het apparaat correct werkt. Ook als ik een CD erin doe, wordt er geen automatische actie ondernomen.

Ik heb inmiddels geprobeerd de driver opnieuw te installeren, de installatie van het hele apparaat ongedaan te maken en het apparaat enkele malen in- en uitgeschakeld.

Overigens lijkt het apparaat CDs en DVDs wel te herkennen, aangezien de drive wel begint te draaien en geluid te maken als ik een cd erin heb gedaan.

Ik hoop nu natuurlijk dat er nog andere dingen zijn die ik kan proberen aangezien het een software-matig probleem lijkt en het apparaat niet hardware-matig defect lijkt.

Stam + t

• Robinski76
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-02 12:20

Robinski76

The one and only

Dat de drive wel opspint na het plaatsen van een cd of dvd betekent niet direct dat de drive niet stuk is.
Ik heb dit zelf ondertussen ook meerdere malen gehad op het werk, op zowel een laptop als een gewoon werkstation. In al die gevallen was het plaatsen van een nieuwe drive de oplossing.
Bij ons viel dat gewoon onder garantie (wij gebruiken overigens geen Packard Bell).

Dus als je nog garantie hebt zou ik PB gewoon bellen.

AMD PhenomII 955 BE (AM3), Gigabyte Mobo met GPU, 4GB, Nec 4550A DVD+/-R, GlobalWin YCC-61F1 ALU ServerCase, OCZ Modstream 520W, Dell SP2309W

Verwijderd

Hoi, ik heb hetzelfde probleem, maar het gekke is dat ik nog wel een cd-rom kan draaien om het station schoon te maken. Die wordt nog wel herkend. Zou het dan toch geen software probleem kunnen zijn? Met andere woorden..kan een kapotte speler nog wel een Winclean Cd herkennen?

Henriëtte

• The Eagle
  • Laatst online: 23:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat in dit soort gevallennog wel eens wil helpen, is het opnieuw installeren van Service Pack 2. Dan worden je drivers enzo weer gerefresht :)

De meeste laptop-cd-driver worden tegenwoordig middels een USB-koppeling aangestuurd. Althans, zo lijkt het - je kunt hem dan ook uitschakelen / uitwerpen. Dus je USB drivers kunnen er ook mee te maken hebben. Maar ook dat kan met een reinstall van SP2 opgelost worden :)

Verder is het wel interessant om te weten of dit effect bij alle typen CD's/DVD's het geval is. Kan ook gewoon aan het merk liggen. Worden "originele" cd's wel gewoon herkend :?

@Henriette: Als een cleaning-cd wel herkend wordt, is de speler niet stuk :). Is dus idd gewoon een software probleem :)

@Orejas: Automatisch afspelen van cd' / dvd's is een instelling van WIndows zelf; geen idee waar dat zit maar dat moet je hier met de GoT search vast wel kunnen vinden :)

SP2 NL vindt je in de meuktracker; meuktracker: Microsoft Windows XP SP2 NL

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Ik heb dit ook gehad met mijn computer, en heb dit opgelost door de cd die je wilt afspelen in de drive te doen. De computer afsluiten, en dan opstarten. Het boot menu openen en booten met de cd.

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
Robinski76 schreef op zondag 17 december 2006 @ 12:01:
Dat de drive wel opspint na het plaatsen van een cd of dvd betekent niet direct dat de drive niet stuk is.
Ik heb dit zelf ondertussen ook meerdere malen gehad op het werk, op zowel een laptop als een gewoon werkstation. In al die gevallen was het plaatsen van een nieuwe drive de oplossing.
Dus als je nog garantie hebt zou ik PB gewoon bellen.
Helaas, geen garantie meer. Dat zit er dus niet in.
Zou bij een hardware-probleem Apparaatbeheer daar niks over vermelden?
The Eagle schreef op zondag 17 december 2006 @ 16:19:
Wat in dit soort gevallennog wel eens wil helpen, is het opnieuw installeren van Service Pack 2. Dan worden je drivers enzo weer gerefresht :)

@Orejas: Automatisch afspelen van cd' / dvd's is een instelling van WIndows zelf; geen idee waar dat zit maar dat moet je hier met de GoT search vast wel kunnen vinden :)
Hmm, de cd-speler doet het echt al een hele tijd niet. Ik heb het altijd zo gelaten omdat ik vond dat haar laptop de verantwoordelijk van mijn vriendinnetje is. Nu ben ik van het weekend echter aan de slag gegaan om een partitie te maken en dacht meteen maar even de hele laptop te fixen. Wat ik hiermee wil zeggen is dat de cd-speler het ook al niet deed onder SP1. SP2 opnieuw installeren heeft dan ook niet al te veel effect, denk ik.
Originele (software)cd's worden ook niet herkend, overigens.
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 16:23:
Ik heb dit ook gehad met mijn computer, en heb dit opgelost door de cd die je wilt afspelen in de drive te doen. De computer afsluiten, en dan opstarten. Het boot menu openen en booten met de cd.
Dat moet dan toch wel met een bootable schijfje? Is zeker een poging waard, maar dan zou ik allereerst een bootable cd ergens vandaan moeten toveren.

Allen iig bedankt voor de reacties tot nu toe!

Stam + t

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
Schopje 8)

Hardware- of softwareprobleempje?

Stam + t

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als zelfs het booten met een bootcd niet lukt, dan neigt het naar een hardwarematig probleem. Anders ligt het gewoon aan Windows, oftewel softwarematig.

• Robinski76
  • Laatst online: 18-02 12:20

Robinski76

The one and only

Dat testen lijkt me inderdaad zelf een goeie. (deze optie heb ik trouwens ook nog nooit bij stilgestaan).
Het mooiste zou natuurlijk als je bij iemand met zo'n zelfde laptop (of in ieder geval waar hetzelfde type drive in zit) kan een cross-check kan uitvoeren.
Jouw drive in de andere laptop, kijken hoe die reageerd en die andere drive even in jou laptop en weer kijken hoe die reageerd.

Maar dan moet je wel iemand hebben die ook zo'n ding heeft.

[ Voor 0% gewijzigd door Robinski76 op 19-12-2006 08:30 . Reden: taalfoutje ]

AMD PhenomII 955 BE (AM3), Gigabyte Mobo met GPU, 4GB, Nec 4550A DVD+/-R, GlobalWin YCC-61F1 ALU ServerCase, OCZ Modstream 520W, Dell SP2309W

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
BalusC schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 08:21:
Als zelfs het booten met een bootcd niet lukt, dan neigt het naar een hardwarematig probleem. Anders ligt het gewoon aan Windows, oftewel softwarematig.
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 16:23:
Super, bedankt voor de suggestie! Ik zal er eens een boot-cdtje indoen. Kunnen we oorzaken gaan wegstrepen en komen we er uiteindelijk ook, hopelijk.

Stam + t

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:50
De cd-drive waar het om gaat is volgens Apparaatbeheer een H + H DVD-ROM DVD-41SD SCSI CdRom Device.
Dit is zeer waarschijnlijk een virtueel cd station, aangemaakt door bijvoorbeeld brandsoftware/itunes/cd-emulatie etc. Deinstalleer deze software eens en kijk of je gewone cd-rom weer verschijnt, want waarschijnlijk is dit een softwarematig conflict.

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
Nielson schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 12:42:
[...]
Dit is zeer waarschijnlijk een virtueel cd station, aangemaakt door bijvoorbeeld brandsoftware/itunes/cd-emulatie etc. Deinstalleer deze software eens en kijk of je gewone cd-rom weer verschijnt, want waarschijnlijk is dit een softwarematig conflict.
Aha, das goed om te weten zeg. Ik had ook al gegoogled op mijn probleem door 'H + H DVD-ROM DVD-41SD SCSI CdRom Device' in te voeren. Dat levert ongeveer 750 hits op. Maar als ik 'H + H DVD-ROM DVD-41SD SCSI CdRom Device' en 'Packard Bell' invoer houd ik er nog steeds ong. 450 over. Das wel heel veel en doet mij dus vermoeden dat het om een Packard Bell probleem gaat. Wat dat probleem precies is, weet ik echter niet, daar kan ik niet achter komen via google.
Ik zal eens kijken of er iets aan software die een dergelijke drive kan creeëren op de laptop staat en dat dan deïnstalleren. Laat ik nog weten..

Stam + t

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
Nielson schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 12:42:
[...]
Heb heel de laptop nagelopen en kon niks vinden dat op brandsoftware leek (of ook maar iets te maken heeft met het afspelen of branden van cd's). Heb vervolgens ten overvloede de (virtuele) drive nog ge-deïnstalleerd en de computer opnieuw opgestart.
Na de reboot wordt echter dezelfde H + H drive genoemd als cd-rom station en 'doet ie het nog niet'.
Enig idee?

Stam + t

Pagina: 1