mijn pc vernietigt dvd-branders!

Pagina: 1
Acties:

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-02 22:44
Twee weken terug viel me op dat mijn gebrande dvd+rw backups onleesbaar waren tegen het einde van de dvd. Daarop heb ik mijn brander ingeruild, en inmiddels ben ik drie branders verder. Elke omruiling die ik plaatste is nu defect, en doet het ook niet meer in andere pc's. Blijvend defect dus.

De laatste twee branders die ik meekreeg zijn bij de leverancier getest en deden het daar nog. hang ze in mijn pc - en de bios detecteert ze nog, windows ook, maar ze lezen niets meer.

de vierde brander die sneuvelde was mijn oude cd brander. Die hing nog als secondary slave, en hing ik ook om te testen als primary master, en ook die doet nu niets meer.

Ik zit nu een beetje met mijn handen in het haar. Ik heb telkens de voeding losgekoppeld en de drives geinstalleerd. Het zijn maar twee kabels en ik doe dit al jaren, dus wat kan er in hemelsnaam mis zijn?

Mijn hoofdharddisk is een sata-schijf, en op mijn primary IDE-kanaal hangt nog een ide-schijf waar ik essentiele data wekelijks op backup vanaf de sata-disk. Ik heb ook nog een recente backup gebrand, maar branden kan ik nu niet meer.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Defecte ide kabels? problemen met mijn voeding? Zoals gezegd werkt de ene ide schijf nog en die durf ik niet om te hangen nu. Ik kan moeilijk nog een keer de brander omruilen want na 4 defecten lijkt me wel duidelijk dat het probleem in mijn pc zit. Ik heb alleen geen idee waar te zoeken....

• vleppyniles
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-11-2023
Ide-kabels vervangen. Je secondary ide-kanaal is nog vrij als ik het goed lees. Die kan je gebruiken met een andere kabel, dan hoef je je primary kabel in uit je backup-hardeschijf te halen. Al zal die het waarschijnlijk niet doen als er geen slave aan vastzit, omdat je hem niet connect met de uiteinde van de ide-kabel (immers de dvd-brander heb je losgekoppeld).

Als dat niet werkt moet je even kijken naar de voltages van je voeding.

Succes!

[ Voor 62% gewijzigd door vleppyniles op 17-12-2006 11:35 ]

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:08

Zerora

Ik Henk 'm!

Zoals je zelf al aangeeft:
- Andere IDE kabels proberen
- Andere voeding proberen

;)

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:11

DataGhost

iPL dev

En het kan ook je IDE-controller zijn die kapot is. Ook kunnen drivers/software/malware van invloed zijn. Dat was het zo'n beetje.

• jaspov
heeft het vervangen van IDE-kabels dit soort problemen al eens eerder opgelost? Vervangen is geen punt, maar ik heb weer een werkende brander nodig om te testen. Als die het ook begeeft dan heeft mijn pc 5 kills op zijn naam staan :'(

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:11

DataGhost

iPL dev

Oh, ik las dat de branders nog wel bij de leverancier werkten nadat jij ze gehad had. Dan denk ik inderdaad aan een voeding die te hoge spanningen(pieken?) geeft. Meet die even door :)

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Niet echt een oplossing, maar meer een work-around: overgaan op externe DVD-writer.

d:)b :henk d:)b

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

DataGhost schreef op zondag 17 december 2006 @ 12:22:
Oh, ik las dat de branders nog wel bij de leverancier werkten nadat jij ze gehad had. Dan denk ik inderdaad aan een voeding die te hoge spanningen(pieken?) geeft. Meet die even door :)
Eh, als ik de OP zo lees niet, daar staat:
Elke omruiling die ik plaatste is nu defect, en doet het ook niet meer in andere pc's. Blijvend defect dus.
Maar mee eens, klinkt als voeding met spanningspieken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• jaspov
En kan het dan dat die spanningspieken alleen op bepaalde connectoren zitten? mijn IDE-backup harddisk blijft het doen.

Wat me wel opviel aan de voeding is dit: Als ik de stekker er uit haal, en weer terugplaats, dan gaat de pc niet altijd direct aan. Soms hoor ik alle apparaten "opspinnen" en dan slaat ie uit. is dat een teken van een defect (rakende) voeding?

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
jaspov schreef op zondag 17 december 2006 @ 14:16:
En kan het dan dat die spanningspieken alleen op bepaalde connectoren zitten? mijn IDE-backup harddisk blijft het doen.

Wat me wel opviel aan de voeding is dit: Als ik de stekker er uit haal, en weer terugplaats, dan gaat de pc niet altijd direct aan. Soms hoor ik alle apparaten "opspinnen" en dan slaat ie uit. is dat een teken van een defect (rakende) voeding?
Heeft ie dat laatste altijd al gedaan dan?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

jaspov schreef op zondag 17 december 2006 @ 14:16:

Je kan natuurlijk afwachten tot er nog meer hardware kapot gaat, maar misschien verstandiger om toch vast naar een nieuwe voeding te kijken, desnoods eentje lenen?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• jaspov
twee weken terug voor het eerst. kan me herinneren dat het een jaar of twee terug ook al eens was gebeurd. Denk dat ik maar voor de voeding ga, en voor de zekerheid een nieuwe IDE-kabel. Dan hopen dat nummer 5 blijft leven!
Commendatore schreef op zondag 17 december 2006 @ 14:28:
[...]

Heeft ie dat laatste altijd al gedaan dan?

[ Voor 17% gewijzigd door jaspov op 17-12-2006 14:40 ]

Verwijderd

Het kan ook zijn dat je MoBo aan het overlijden is, of al een eind heen is ;) Geef eens wat specs. van je systeem en wat je allemaal al gedaan hebt. Heb zelf een overleden P4 MoBo gehad die door een slechte voeding was hee gegaan.

En steeds maar weer een nieuwe DVD brander erin zetten helpt niet echt.

Voeding al eens open gehad, even gekeken of er geen gesmolten onderdelen in zaten ? Was bij mij namelijk ook het geval, dat het ding nog werkte was een raddsel 8)7 Lekkende elco's op het MoBo, ander vreemd gedrag op de PC ? Krijg het idee dat er een controller stuks is gegaan.

Een virend van me had onlangs ook een PC die een random leven ging leiden, zelfs zo erg dat er gewoon even mappen van de harde schijf verdwenen waren, some wel/niet booten, dan weer een BSOD, dan weer volledig opstarten. Nieuw MoBo erin gezet en het draait weer als een zonnetje.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:39
Over gaan op Sata dvd brander? mocht het dan aan je IDE controller liggen dan heb je er gelijk geen last meer van.
Heb je steeds dezelfde brander/ type en serie gekregen want het kan natuurlijk ook een heel erg gevoelige batch zijn geweest en dat ze icm jouw systeem gelijk de geest geven..

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-12-2025

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 10:30 ]

• Mushjkin
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-02 16:50
open deur misschien,...

maar al gekeken of je iets van starforce op je pc hebt nadat je een game hebt geinstaleerd?

Hier hoe je die ellende verwijderd. http://www.glop.org/starforce/list.php

En hier een tool om te verwijderen. http://www.glop.org/files/sfdrvrem.zip

Ik hoop niet dat ik er geheel naast zit.
hopenlijk heb je er wat aan.

[ Voor 67% gewijzigd door Mushjkin op 17-12-2006 15:12 ]

(\__/)

Pagina: 1