[Ubuntu] Wireless gaat steeds dood

Pagina: 1
Acties:
  • 918 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04
edit:
Lees het hele topic, het probleem is niet rt2500-specifiek

Ik had dit topic al gevonden: [Ubuntu] Wireless lukt niet maar dat lijkt meer over WEP te gaan.

Om te beginnen de situatie. Ik heb een WiFi accesspoint met een WPA pre-shared key en die werkt.

Ik heb een Dell Latitude CPt laptop. Daar zit o.a. een Celeron 500, 440BX chipset, 256MB ram, 40GB harddisk, ATi rage spul en nog meer niet-relevante meuk in.

En daarin zit een Asus WL-107g, een cardbus kaart gebaseerd op de Ralink RT2500. Ik lees op verschillende plaatsen dat dit verreweg de beste kaart is om te hebben als je Linux gebruikt.

Wat heb ik gedaan: ik heb Ubuntu 6.10 Edgy Eft erop geïnstalleerd en dat lukte en draait nu. Daarna heb ik de guide op https://help.ubuntu.com/c...iDocs/Driver/RalinkRT2500 gevolgd.

Ik heb deze stanza eerst gebruikt:
auto ra0
iface ra0 inet dhcp
pre-up ifconfig ra0 up
pre-up ifconfig ra0 down
pre-up ifconfig ra0 up
pre-up ifconfig ra0 down
pre-up iwconfig ra0 essid "myssid"
pre-up iwconfig ra0 mode Managed
pre-up iwpriv ra0 set AuthMode=WPAPSK
pre-up iwpriv ra0 set EncrypType=TKIP
pre-up iwpriv ra0 set WPAPSK="A shared key"
pre-up ifconfig ra0 up
Daar heb ik één keer een IP mee verkregen maar ik heb er nooit ook maar één webpagina mee op kunnen vragen.

Na meerdere malen rebooten en vloeken probeerde ik de volgende stanza:
auto ra0
iface ra0 inet dhcp
pre-up iwconfig ra0 essid " myssid "
pre-up iwconfig ra0 mode managed
pre-up iwpriv ra0 set Channel=11
pre-up iwpriv ra0 set AuthMode=WPAPSK
pre-up iwpriv ra0 set EncrypType=TKIP
pre-up iwpriv ra0 set WPAPSK="A shared key"
pre-up iwpriv ra0 set TxRate=0
Na het herstarten van ra0 werkte deze direct. Ik was blij! Ik startte de computer opnieuw op. En het werkte nog steeds! Ik startte de computer nog eens opnieuw op. En.. Het netwerk deed het nog steeds!

Toen heb ik een een di.fm shoutcast stream opgezet. Ben gaan luisteren, wat gaan internetten. Ging perfect. Superstabiel ook, stream viel niet uit.

...voor een minuut of 20.

Na 20 minuten viel, zonder dat ik iets geks deed (ik zat niet in de instellingen ofzo) de verbinding weg. En hij kwam niet meer terug. En ik deed een reboot. En hij kwam nog niet terug. En ik herstartte ra0. En hij kwam nog niet terug. En nog eens. En nog eens. Maar ik probeerde een lijk te reanimeren.

Wat er gebeurd bij het herstarten van ra0 is het volgende: ik doe ifdown ra0, dan ifup, en dan zoekt hij een DHCP offer. Daar zoekt hij een minuut (of misschien 2) naar, en dan zegt hij dat hij geen DHCP offers heeft gekregen en in slaapmodus gaat :(.

En aan DHCP ligt het niet, dat werkt perfect en een statisch IP instellen (ook via /etc/network/interfaces) helpt niet.

Deze probeerde ik ook nog:
iface ra0 inet dhcp
pre-up iwpriv ra0 auth 3
pre-up iwpriv ra0 enc 3
pre-up iwconfig ra0 essid myssid
pre-up iwpriv ra0 wpapsk A shared key
Maar die doet helemaal niks omdat auth en enc helemaal niet kunnen.

Het heeft dus gewerkt.. Maar is er simpelweg weer* mee opgehouden.

En nee.. Het ligt niet aan de hardware, onder Windows werkt het.

En nee, het ligt niet aan het accesspoint..

En nee, ik heb geen bedrade netwerkverbinding voor die laptop beschikbaar, ook niet om iets te downloaden, ik kan er alleen per USB stick iets opzetten (of via netwerk mocht ik nog tijdelijk verbinding krijgen).

Dit moet toch gewoon werken? Waarom doet het dat dan niet? Ik weet het niet meer :/.

Ohja, nog typisch: als ra0 aanstaat maar geen verbinding heeft kunnen maken dan gaan de ledjes (zowel activity als link) allebei soms aan.. En weer uit.. En weer aan.. Om de paar seconden. Ik weet niet of daar een bepaalde regelmaat inzit. Toen het gewoon goed werkte bleef link constant branden en activity gaat aan bij activiteit (jawel).

* Ik probeerde met deze spullen het een paar maanden geleden ook al met 6.06 en ik had precies dezelfde problemen

[edit]
Een toevoeging, let op, dit is gedaan met een andere laptop:

Ik heb een laptop met Intel 2200BG erin en ook Ubuntu erop, maar dan 6.06 en network-manager om WPA in te stellen. Deze laptop connect ook al een tijdje niet meer met het draadloze netwerk, hoe vaak ik de juiste key ook invoer. Ik dacht dat dit door wat prutsen van mij kwam en schonk er weinig aandacht aan omdat deze laptop al met draad verbinding heeft en de accu morsdood is.

Net keek ik er nog eens naar. Ik voerde tot 3x toe de juiste key in en geen verbinding. Toen ging ik de websetup van mijn Asus WL-330g accesspoint in, en submitte de instellingen. Zonder iets te veranderen, zelfde key/channel/etc! En daarna kon de 2200BG, na nogmaals hem op de juiste key te wijzen, in één keer verbinding maken!

En je moet weten dat ondertussen mijn broertje al maandenlang iedere dag verbinding maakt met dat AP met zijn WinXP laptop, en hij heeft nooit een probleem. Na het submitten van de settings wat ik net deed, maakt hij nog steeds net als altijd probleemloos verbinding met WinXP.

De Dell Latitude maakt overigens nog steeds geen verbinding.

Ik begrijp het niet meer. Heeft dat Asus WL-330g AP soms een hekel aan Ubuntu ofzo? Slechte/incompatible handshake ofzo? Een ander AP om te testen heb ik hier niet.

[edit2]
De 2200BG van hierboven die net verbinding had, is deze verbinding helemaal vanzelf weer kwijtgeraakt. En weigert opnieuw te connecten.

U bent gewaarschuwd. Asus WL-330g accesspoints hebben een hekel aan Ubuntu. Vervelend om daar "the hard way" achter te komen. Ik heb té lang zitten vloeken op mijn laptops :/.

Ander AP geprobeert en dat was het dus óók al niet :/. Ubuntu is dus gewoon verschrikkelijk brak met WiFi verbindingen.

[ Voor 16% gewijzigd door Mentalist op 19-12-2006 00:44 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

W3ird_N3rd schreef op zondag 17 december 2006 @ 09:41:U bent gewaarschuwd. Asus WL-330g accesspoints hebben een hekel aan Ubuntu. Vervelend om daar "the hard way" achter te komen. Ik heb té lang zitten vloeken op mijn laptops :/.
Heb je al eens een keer een wpa_supplicant los van de Network Manager geprobeert ?

Dit is het losse wpa_supplicant-start script dat ik altijd gebruik (denk eraan dat Ubuntu standaard dhclient heeft en niet dhcpcd) :
#!/bin/bash
#
# nautilus-wlan-thuis
echo "Death becomes thee wpa_supplicant and dhcpcd..."
killall dhcpcd wpa_supplicant
echo "Launching wpa_supplicant..."
wpa_supplicant -D wext -i eth1 -c /home/vincenzo/.myscripts/Configuratie/wpa_supplicant.conf -Bw
echo "One IP coming up !"
dhcpcd eth1
echo "Bow down to the power of wireless networking"
En dit is de wpa_supplicant.conf die ik daarvoor gebruik.
ap_scan=1
fast_reauth=1

network={
ssid="MIJNSSID"
key_mgmt=WPA-PSK
proto=WPA
pairwise=TKIP
group=TKIP
psk="MIJNKEY"
priority=5
}
Ik gebruik dit nu precies een jaar en ik heb nog nooit last gehad van een wegvallende verbinding :)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Jungian schreef op zondag 17 december 2006 @ 12:25:
[...]

Heb je al eens een keer een wpa_supplicant los van de Network Manager geprobeert ?

Dit is het losse wpa_supplicant-start script dat ik altijd gebruik (denk eraan dat Ubuntu standaard dhclient heeft en niet dhcpcd) :

[...]

En dit is de wpa_supplicant.conf die ik daarvoor gebruik.

[...]
Nee, maar volgens mij gebruik ik WPA_supplicant wel omdat ik op die Dell alles instelde via /etc/network/interfaces en niet met network-manager.

En op die 2200BG had de verbinding niet meer weg mogen vallen nadat ie was gemaakt. Sterker nog, die had direct verbinding moeten kunnen maken zonder te vereisen dat ik eerst mijn AP-config in de websetup van het AP opnieuw submit. Dat slaat nergens op, en nu weet ik haast zeker dat mijn problemen op die andere laptop hier ook aan gerelateerd zijn.
Ik gebruik dit nu precies een jaar en ik heb nog nooit last gehad van een wegvallende verbinding :)
Niet alleen wegvallen, hij komt ook gewoon niet meer terug, ook niet na een reboot.

Heb jij ook een WL-330g én gebruik je WPA? Want als dat niet zo is denk ik om eerlijk te zijn dat het niet relevant is. Zéker voor die 2200BG, en waarschijnlijk ook voor de Dell/RT2500.

Overigens probeerde ik net de Asus WL-330g te flashen om te kijken of een nieuwe firmware zou helpen. Ik dacht echter dat het een WL-330 was en heb de verkeerde firmware erin geflasht, en een checkje om te zien of de ingeladen firmware wel geschikt is voor het betreffende apparaat was Asus teveel moeite.

Het AP is dus overleden. RIP. Ik ga een nieuwe zoeken. Ik zal laten weten of de Dell dan ook opeens kan verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je de rt2500 beta's gebruikt (en niet de rt2x00 drivers) dan zal wpa_supplicant niet werken (vandaar ook de iwpriv commando's in je netwerkopstartscript).

Ik heb hier een PCI rt2500 (twee eigenlijk) werken met WPA-PSK AES, op Zenwalk Linux. De commando's zijn in grote lijnen vergelijkbaar met wat jij doet hier. Daarnaast heb ik nog een IPW2200 (ook op Linux) die met hetzelfde AP verbinding maakt (een WL-500G).

Ter referentie: ik heb zowel op de laptop als op een van die desktops Ubuntu 6.10 gedraaid. Totaal geen problemen met mijn draadloos.

[ Voor 55% gewijzigd door Borromini op 17-12-2006 12:51 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Borromini schreef op zondag 17 december 2006 @ 12:44:
Als je de rt2500 beta's gebruikt (en niet de rt2x00 drivers) dan zal wpa_supplicant niet werken (vandaar ook de iwpriv commando's in je netwerkopstartscript).
Dat weet ik niet welke het is, de drivers zitten standaard in Ubuntu.

Is iwpriv wéér een alternatieve manier om WPA te activeren dan? Ik tel zo langzamerhand al 5 manieren om dat te stellen in Ubuntu. Kunnen ze niet beter één manier verzinnen die het gewoon altijd doet vraag ik me dan af :?

[ Voor 24% gewijzigd door Mentalist op 17-12-2006 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Iwpriv staat mooi in het lijstje van commando's dat je in je TS staan hebt :P:

code:
1
2
3
4
5
6
iface ra0 inet dhcp 
pre-up iwpriv ra0 auth 3
pre-up iwpriv ra0 enc 3
pre-up iwpriv ra0 wpapsk A shared key

iwpriv maakt deel uit van het 'wireless tools' pakket. De FOSS rt2500 drivers ondersteunen net als de RaLink drivers encryptie in de drivers (een standaard wlan driver doet dat blijkbaar niet).

Rt2500 is waarschijnlijk de driver die met Ubuntu verscheept wordt. Probeer es
code:
1
$ lsmod | grep rt2500

Wpa_supplicant is ontwikkeld als standaard encryptietool onder linux. Alle drivers worden geacht daarmee te kunnen samenwerken, de rt2x00 driver is een unified driver die wél met wpa_supplicant werkt (maar waar je wat mee moet klooien voor je 'm aan de praat krijgt, ik heb hem ook geprobeerd).

Je bent zeker dat je key geen tekens bevat die niet te parsen zijn door bash? Bij een ! of ' durft hij er wel es de brui aan te geven, zelfs al single/doublequote je je key.

[ Voor 5% gewijzigd door Borromini op 17-12-2006 13:26 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-06 17:09

wzzrd

The guy with the Red Hat

Heb zelf een rt2500 in de desktop en (sinds gisteren) een rt2561 in de laptop zonder enig probleem. Ik heb een heel kort scriptje (niet in init.d, maar ergens los) om op mijn rt2500 eea op te starten. Ik zal hem eens posten als ik achter mijn desktop zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Borromini schreef op zondag 17 december 2006 @ 13:18:
Iwpriv staat mooi in het lijstje van commando's dat je in je TS staan hebt :P
Ja maar ik ben een n00b en ik wist niet wat het was :+.
Je bent zeker dat je key geen tekens bevat die niet te parsen zijn door bash? Bij een ! of ' durft hij er wel es de brui aan te geven, zelfs al single/doublequote je je key.
Er staat in ieder geval wel een doublequote in, maar die escape ik (ben nog niet helemaal dom :P).

Maar het werkte op beide laptops wél. En dat bash "soms wel, soms niet, en anders pas na 20 minuten" op bepaalde tekens op z'n bek gaat, dat gaat er bij mij niet echt lekker in, dat sluit ik toch wel uit als ik eenmaal verbinding heb gehad ;).

Ik ga eerst even een nieuwe AP zoeken, als er in de stad niks is nog op internet bestellen. Dat ga ik in ieder geval eerst proberen aangezien mijn huidige AP toch stuk is nu. Als het dan nóg niet stabiel is ga ik verder zoeken met jullie tips :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

W3ird_N3rd schreef op zondag 17 december 2006 @ 12:39:
Heb jij ook een WL-330g én gebruik je WPA? Want als dat niet zo is denk ik om eerlijk te zijn dat het niet relevant is. Zéker voor die 2200BG, en waarschijnlijk ook voor de Dell/RT2500.
Sterker nog, ik heb helemaal geen WL-330g, maar ik gebruik wel WPA. Ik gaf je eigenlijk even mijn script om er zeker van te zijn dat je de verbinding wel goed legt ;) . Wat er met je router aan de hand is lijkt mij eigenlijk helemaal niet linux-gerelateerd, aangezien ik al met zo bizar veel merken en types router / access-point een wpa-verbinding heb aangelegd dat ik toch wel een aardige log had gehad als ik dat bij had gehouden. Ik gebruik nu thuis een KPN Experia Box en heb ook een Linksys WRT55AG waarop ik nog geen down-time op heb gehad.

Als je toch voor een nieuwe router gaat kan ik je die laatste zeker aanraden :)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Jungian schreef op zondag 17 december 2006 @ 20:07:
[...]

Sterker nog, ik heb helemaal geen WL-330g, maar ik gebruik wel WPA.
Ah..
Ik gaf je eigenlijk even mijn script om er zeker van te zijn dat je de verbinding wel goed legt ;) .
In jouw guide staat wpa_supplicant, in de andere guide staat iwpriv, in de andere staat network-manager, in de andere staat.. Volgens mij moet je voor iedere adapter weer een andere methode gebruiken?

Ik vraag me heel erg af of er één "juiste" methode is?
Wat er met je router aan de hand is lijkt mij eigenlijk helemaal niet linux-gerelateerd,
Mijn router werkt prima.

Het accesspoint daarintegen..

[ Voor 25% gewijzigd door Mentalist op 17-12-2006 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

W3ird_N3rd schreef op zondag 17 december 2006 @ 21:07:In jouw guide staat wpa_supplicant, in de andere guide staat iwpriv, in de andere staat network-manager, in de andere staat.. Volgens mij moet je voor iedere adapter weer een andere methode gebruiken?

Ik vraag me heel erg af of er één "juiste" methode is?
NetworkManager (wat wpa_supplicant gebruikt) of wpa_supplicant op de command-line (komt op hetzelfde neer). Tot dit topic had ik niet eens gehoord van iwpriv (en dat zegt wel wat).

Je hoeft trouwens maar één keer te benadrukken dat je geen nieuwe router, maar een (werkend) accesspoint.

[ Voor 7% gewijzigd door Jungian op 17-12-2006 21:44 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Jungian schreef op zondag 17 december 2006 @ 21:40:
[...]

NetworkManager (wat wpa_supplicant gebruikt) of wpa_supplicant op de command-line (komt op hetzelfde neer). Tot dit topic had ik niet eens gehoord van iwpriv (en dat zegt wel wat).
Zou iwpriv niet stiekem ook wpa_supplicant kunnen gebruiken? Niet dat ik weet hoe daar achter te komen valt..
Je hoeft trouwens maar één keer te benadrukken dat je geen nieuwe router, maar een (werkend) accesspoint.
Ik vergat het terwijl ik het schreef, al een paar uurtjes op, heb de laatste weggedaan.

[edit]
Mijn oude AP heb ik met wat hulp weer kunnen repareren, ik wist niet dat het ding zoiets als "firmware restoration" aankon.

Verder een ander merk AP getest. Maakt in ieder geval op de Dell helemaal niets uit.

Ik ben dus weer terug bij af. Ik zal morgen wat van de alternatieve scripts gaan proberen uit dit topic. Dit is dus de reden dat deze shit een GUI-frontend moet hebben voor een distro die zich op gebruiksvriendelijkheid richt.. Er zijn teveel manieren om het fout op te lossen, en een aantal daarvan staan ook in de guides.

[ Voor 32% gewijzigd door Mentalist op 17-12-2006 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

W3ird_N3rd schreef op zondag 17 december 2006 @ 21:52:
[...]

Zou iwpriv niet stiekem ook wpa_supplicant kunnen gebruiken? Niet dat ik weet hoe daar achter te komen valt..

[...]

Ik vergat het terwijl ik het schreef, al een paar uurtjes op, heb de laatste weggedaan.

[edit]
Mijn oude AP heb ik met wat hulp weer kunnen repareren, ik wist niet dat het ding zoiets als "firmware restoration" aankon.

Verder een ander merk AP getest. Maakt in ieder geval op de Dell helemaal niets uit.

Ik ben dus weer terug bij af. Ik zal morgen wat van de alternatieve scripts gaan proberen uit dit topic. Dit is dus de reden dat deze shit een GUI-frontend moet hebben voor een distro die zich op gebruiksvriendelijkheid richt.. Er zijn teveel manieren om het fout op te lossen, en een aantal daarvan staan ook in de guides.
Wat is er niet-grafisch aan network-manager-gnome als ik vragen mag ?

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Jungian schreef op maandag 18 december 2006 @ 00:52:
[...]

Wat is er niet-grafisch aan network-manager-gnome als ik vragen mag ?
Het schijnt niet goed te zijn (mijn Centrino valt er gewoon mee weg en weigert opnieuw te connecten, dat maak ik nu net alweer mee), en het is standaard niet meegeleverd. En iets uit de repo's installeren is nogal moeilijk zonder netwerkverbinding. Daarom moet het er standaard inzitten. WiFi is imho gewoon basic. Als je geluidskaart niet werkt, soit, dan ga je lekker zoeken op internet en frutselen. Met een niet-werkende netwerkverbinding ligt het best wat moeilijker. Tegenwoordig zijn er gewoon situaties waarin geen draad meer aanwezig is.

Maar het schijnt dat dit met Feisty Fawn opgelost zal worden (eindelijk).

[edit]
Ik heb inderdaad de rt2500 driver.

Gezien de berichten van Borromini denk ik dat ik het gedoe met iwpriv toch niet aan moet passen, aangezien het bij hem ook werkt. Ik heb nu voor de zekerheid alle "moeilijke" karakters uit mijn WPA key gehaalt. Na de nieuwe key op de Dell ingesteld te hebben tik ik dit nu vanaf de Dell met rt2500, maar de vraag is natuurlijk of het nu dan wel zou blijven werken.

Ik laat dit doosje vannacht maar aanstaan.

[edit]
Dat hielp dus niets. Dat was het in ieder geval niet.

Zelf met drivers knoeien heb ik geen zin in, ik wil een kaart die out-of-the-box werkt. Ik heb al eens https://help.ubuntu.com/c...cs/WirelessCardsSupported doorgekeken maar kan er weinig wijzer van worden. Welke pcmcia/cardbus kaart werkt er out-of-the-box, mét WPA, én stabiel?

Of is het nu echt zo "ernstig" dat de enige oplossing daarvoor het aansluiten van een Asus WL-330 op de RJ45 aansluiting is? (waarmee je domweg het complete wirelessgedeelte van Ubuntu zou omzeilen) Hardwarefabrikanten.. :/

[ Voor 49% gewijzigd door Mentalist op 18-12-2006 02:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

W3ird_n3rd check dit topic effe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een laptop met een Ralink 2500 USB dongle erin. Deze werkt out-of-the box onder FreeBSD 6.2 en werkt prima met wpa_supplicant.

Ik weet verder weinig over hoe Ubuntu in elkaar steekt, maar wellicht heb je hier wat aan.

Succes iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
iwpriv is onderdeel van de "wireless tools", en bedoeld om de hardware-specifieke zaken in te stellen(daar valt zolang iwconfig geen wpa kent, wpa dus ook onder).
wpa_supplicant doet, vziw, alles softwarematig, maar heeft wel veel meer mogelijkheden, en betere automatisatie.
En dan heb je ook nog linux-wlan-ng...

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Ik heb nu nog wat geprobeerd en ik begin een patroon te zien.

Ik zat met 2 Ubuntu laptops die geen verbinding konden maken. Voor de volledigheid hier de specs van beiden:

Dell/Asus WL-107g/rt2500/Ubuntu 6.10 Edgy/built-in rt2500 driver/iwpriv
Asus/Centrino/Intel 2200BG/Ubuntu 6.06.1 Dapper/built-in Intel driver/network-manager

Accesspoint: Asus WL-330g met WPA / Belkin iets AP met WPA

Nu heb ik net op het Asus accesspoint de instellingen nog eens gesubmit (in de websetup). Hierdoor konden beide laptops direct het netwerk op zonder problemen. Ik heb op beiden een shoutcast stream gestart en wacht tot de verbinding wegvalt.. Normaal valt het binnen 2 uur in ieder geval wel weg, of dit variabel is weet ik niet.

..bijna als geroepen valt NU de verbinding weg. Op beide laptops. Het werkte ongeveer een uur.

De configuratie, drivers, zelfs de distro release is op beide laptops compleet anders, evenals de WPA implementatie (iwpriv vs. network-manager wat volgens iemand hier gelijk is aan wpa_supplicant).

We zoeken het dus compleet in de verkeerde richting.

Wat valt op: op de Centrino zie ik het icoontje van network-manager knipperen, 4 oplopende balkjes blauw, die worden ongeveer een seconde grijs en dan worden ze weer blauw. Op de Dell zie ik op de cardbus kaart de lnk en act ledjes in ongeveer hetzelfde ritme knipperen: allebei aan, een seconde uit, dan weer even allebei aan in een oneindige loop.

Ik heb al een Belkin accesspoint geprobeerd, maar dat hielp ook niet. Daar ligt het dus niet aan.

In theorie zou ik op het accesspoint met behulp van mijn server ieder half uur de instellingen kunnen submitten (dit is gewoon een POST met de webbrowser dus daar valt vast wel iets op te verzinnen). Maar dat is imho gewoon uitermate ranzig.

Nogmaals, Windows laptops werken zonder problemen.

Het probleem is nu dat ik alles heb uitgesloten, maar het probleem blijft bestaan.

Accesspoint: ik dacht dat het hieraan lag omdat dit het laatste was wat hetzelfde was voor beide laptops, maar dat is niet zo. Een ander merk AP helpt niet.
DHCP: statisch IP helpt niet.
Ubuntu release: 2 verschillende
Wireless chip: 2 verschillende merken
Wireless driver: 2 verschillende
WPA implementatie: iwpriv en network-manager/wpa_supplicant doen het allebei niet goed
Hele netwerk/internet brak: nee, want onder Windows werkt het wél.
Heel Ubuntu is stuk: nee, wired werkt het wel op de Asus/Centrino.

Ik snap het echt niet meer :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:39
Wat nou als je de ene met windows boot en de andere met ubuntu? Dat beide laptops er tegelijk uitvliegen vind ik vreemd, dan zou je dat onder windows ook moeten hebben op het moment dat een van je linux laptops je WLAN AP onderuit schopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
_JGC_ schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 09:08:
Wat nou als je de ene met windows boot en de andere met ubuntu? Dat beide laptops er tegelijk uitvliegen vind ik vreemd, dan zou je dat onder windows ook moeten hebben op het moment dat een van je linux laptops je WLAN AP onderuit schopt.
Ik weet niet of ze het AP onderuit schoppen..

Ik heb nog eens gekeken op de Centrino (die staat naast me, kan ik constant op kijken, heb geen ruimte om Dell er ook naast te dumpen), en de verbinding komt tóch terug. Of hij dat eerst ook deed weet ik niet.

Het werkt ongeveer een uur, dan ligt het er ik schat +/- 10-15 minuten uit, en daarna is er weer verbinding (voor een uur).

Ik kan er nog geen soep van koken, ik zal eens proberen wat je zei..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:39
Het kan overigens ook een bug in networkmanager zijn, die heeft wel vaker gedoe met het resetten van verbindingen op sommige netwerkkaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Zelfs op een Intel 2200BG?

Anyway, de Dell ligt er op dit moment uit (knipperende act/lnk ledjes), en de Centrino heeft nu onder Windows gewoon verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

W3ird_N3rd schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 01:08:
De configuratie, drivers, zelfs de distro release is op beide laptops compleet anders, evenals de WPA implementatie (iwpriv vs. network-manager wat volgens iemand hier gelijk is aan wpa_supplicant).
Dat heb ik hierboven inderdaad gepost gezien. Ik heb in mijn eerdere posts al aangegeven dat het twee verschillende tools zijn, dus nogmaals: het is je reinste onzin 8)7 . Iwpriv was vooral bedoeld voor WEP keys, WPA-support is pas achteraf toegevoegd, en iwpriv heeft zijn beperkingen als je willekeurige ASCII karakters wil gebruiken.

Alle GUI tools doen beroep op onderliggende CLI-tools (networkmanager zal wireless-tools gebruiken, en wpa_supplicant, dhclient, enz.). Het enige verschil is dat je mooi kan klikken.

Edit: je DHCP leases werken normaal? Voor de zekerheid zou ik het es volledig in de terminal aan de praat proberen te krijgen. Mocht de verbinding op die manier stabiel blijven dan kan je er inderdaad met grote zekerheid van uit gaan dat networkmanager de boosdoener is.

[ Voor 28% gewijzigd door Borromini op 19-12-2006 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Borromini schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 12:08:
Edit: je DHCP leases werken normaal? Voor de zekerheid zou ik het es volledig in de terminal aan de praat proberen te krijgen.
Hee, ik ben niet opeens een expert hoor :P. Helemaal in de terminal? Geef me een week ;).
Mocht de verbinding op die manier stabiel blijven dan kan je er inderdaad met grote zekerheid van uit gaan dat networkmanager de boosdoener is.
Alleen op die Dell met rt2500 gebruik ik juist weer geen network-manager.

Ik heb ook steeds meer het idee dat beide laptops op dezelfde momenten uitvallen. Ben nu nog wat meer aan het testen maar ik denk het wel.

En dan nog.. Ik kan absoluut niet verklaren waarom na het submitten van de instellingen van het accesspoint (wat ook een reset van het ding triggert) alles vanaf dat moment (voor een uur) vlekkeloos werkt. Op beide laptops.

Terminal, pff.. Ik kan ernaar kijken maar ik weet echt niet of ik dat kan. Grote kans dat ik dan dingen verpruts dus. Straks maak ik dingen stuk die het eerst nog deden..

En een statisch IP hielp niet. En de DHCP server werkt prima.

Ik heb het idee dat het globaler is. Dat de WPA rekeyed en dat Ubuntu dat niet snapt ofzo. Weet ik veel.

[ Voor 9% gewijzigd door Mentalist op 19-12-2006 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wel misschien zit het probleem 'm in de DHCP lease met je provider? Normaal duurt dat een uur...

Goed mogelijk dat je draadloos er niet uitklapt maar gewoon je verbinding met je provider. En dan kan je evenmin surfen.
Dit kan je checken door je router te pingen wanneer je denkt dat je draadloos weer plat gegaan is.

Btw - wat de CLI instructies betreft: dat is best wel makkelijk, als je m'n link checkt staat het mooi op volgorde (bijna copy/paste), en de commando's uit je /etc/interfaces/network kan je ook met een beperkte wijziging overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Borromini schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 12:39:
Wel misschien zit het probleem 'm in de DHCP lease met je provider? Normaal duurt dat een uur...

Goed mogelijk dat je draadloos er niet uitklapt maar gewoon je verbinding met je provider. En dan kan je evenmin surfen.
Ik denk het niet.

Sowieso heb ik een los modem. En een losse router, en die router deelt via DHCP lokaal de IP's uit aan alle PC's. En als ik Windows op diezelfde laptop boot valt de verbinding niet weg. Hier op mijn met draad aangesloten desktop luister ik nu alweer 207 minuten non-stop naar een stream.

Dus zelfs als internet eruit ligt kan ik nog altijd op 192.168.0.121 surfen. Weinig te doen, maar het kan in ieder geval.

Wanneer network-manager icon/lnk-act ledjes knipperen kan ik echter lokaal ook niets.
Dit kan je checken door je router te pingen wanneer je denkt dat je draadloos weer plat gegaan is.
Dat is het helaas dus niet, ik heb zelfs geprobeerd het accesspoint te pingen, maar geen succes.

Ik begrijp wel dat we het steeds verder moeten zoeken, maar toch.. Vreemd dat niemand dit eerder lijkt te hebben meegemaakt. Met de knipperende ledjes enzo.
Btw - wat de CLI instructies betreft: dat is best wel makkelijk, als je m'n link checkt staat het mooi op volgorde (bijna copy/paste), en de commando's uit je /etc/interfaces/network kan je ook met een beperkte wijziging overnemen.
Okay. Ik zit nu eerst even te wachten tot het weer wegvalt om te zien of beide laptops op precies hetzelfde moment wegvallen. Ik heb nog steeds geen ruimte voor de Dell maar ik heb remote desktop even aangezet zodat ik hem via VNC kan volgen. Dat werkt niet als de WiFi wegvalt, maar ik krijg vanzelf een error van TightVNC als dat gebeurd, en dan weet ik genoeg :P.

[ Voor 88% gewijzigd door Mentalist op 21-12-2006 08:43 ]

• Mentalist
Zowel de Centrino/network-manager als Dell-rt2500/iwpriv gaan op PRECIES hetzelfde moment van de verbinding af. Ik zie dus ook dat mijn VNC verbinding wegvalt, en die is lokaal. Niks met het internet dus.

wpa_supplicant ofzo instellen heeft dan weinig nut denk ik en aan iwpriv ligt het ook niet, hoe onbekend het ook is. Mijn broertje onder Windows gebruikt ook DHCP en die klaagt nooit dus zijn verbinding valt niet weg.

Voor de zekerheid zal ik *nog* eens wanneer de verbinding straks terugkomt (nu ik weet dat het een kwestie van wachten is) weer een statisch IP instellen op de Dell/rt2500. Ik geloof niet dat het helpt maarja.

Een andere switch heb ik ondertussen ook maar geprobeerd. Er hangt hier nog een loze hardwarerouter (naast de freesco router die in gebruik is) in het netwerk, en ja, de DHCPd van die hardwarerouter is disabled. Maar voor de zekerheid zal ik hem straks nog uit het netwerk rukken.

Overigens zie ik met dat "knipperen" op de Centrino (en ik geloof ook op de Dell) dat dat de signaalsterkte is die op en neer bumpt. Hierdoor ga je misschien denken dat de magnetron die ik niet eens heb aanstaat, maar dat kan weer niet, want ook Windows is niet magnetron-bestendig en die kan wel verbinding houden.

[edit2]
Ik had de Dell/rt2500 op een statisch IP gezet, en net vliegt wireless er weer uit voor beide laptops. Tegelijk. Statisch IP helpt dus echt niks. Dus aan DHCP ligt het echt niet.

Ik snap er steeds minder van.. Nog even die router eraf rukken, maar ik geloof er niks van..

[edit3]
Loze router uit het netwerk gehaald en alles op de switch gezet (eerst zat ook het AP op de hardwarerouter die als switch meedeed), maar geen verschil, het ligt er weer uit.

Ondanks alle verschillen delen die 2 Ubuntu laptops dus toch nog iets, waardoor de verbinding steeds voor 5-15 minuten oid wegvalt. Maar wat? En waarom staat het wel toe weer verbinding te maken nadat ik het accesspoint gereboot heb?

Voor de info: tijdens een constante ping zie ik eerst normale replies, wanneer het wegvalt "Destination host unreachable", en wanneer ik het AP uitzet of reboot "Network is unreachable". Nadat het AP weer aangaat/de reboot voltooid is krijg ik direct weer vrolijk replies.

[edit4]
De laatste edit was om 15:45. Toen had ik de AP gereboot. Vrijwel precies een uur daarna (zou me niet verbazen als het echt 3600 seconden was, maar meer dan 3 minuten zal het er niet naast zitten) viel de verbinding weg. 16:45 dus.

Net om 17:03 (18 minuten na het verliezen van de connectie) kwam er even één pakketje van de ping door! Toen nog een zooi network unreachables, en 1 minuut later werkt alles weer perfect en stromen de pings weer vrolijk binnen.

Ik heb niet het gevoel dat dit onstabiliteit is. Dit is gewoon gepland. Maar wat werkt er met deze timings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Schopje. Ben nog niets verder helaas.. Zal zo nog wat met wpa_supplicant proberen, maar ik heb het idee dat ik het verkeerd zoek..

Dat niemand dit ooit eerder zo heeft meegemaakt, met zo'n patroon. Ubuntugebruikers hebben geen WiFi?

[ Voor 28% gewijzigd door Mentalist op 22-12-2006 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

W3ird_N3rd schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 17:21:
Schopje. Ben nog niets verder helaas.. Zal zo nog wat met wpa_supplicant proberen, maar ik heb het idee dat ik het verkeerd zoek..

Dat niemand dit ooit eerder zo heeft meegemaakt, met zo'n patroon. Ubuntugebruikers hebben geen WiFi?
Ik heb tamelijk lang Ubuntu gebruikt en heb helemaal geen problemen gehad. Ik heb ook een Intel 2200BG overigens. Nu gebruik ik weer Gentoo en (surprise surprise) het werkt nog steeds perfect.

Altijd wpa_supplicant gebruikt en in de korte tijd dat ik de pc van m'n ouders aan mijn draadloos netwerk had gekoppeld network-manager-gnome (zat een te grote afstand tussen mijn router en hun pc, dus viel de verbinding om de zoveel tijd uit).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Jungian schreef op zondag 17 december 2006 @ 12:25:
[...]

Dit heb ik nu dus ook nog geprobeerd en dit werkt al helemaal niet. Ik heb wpa_supplicant met zowel de wext als ipw driver geprobeerd maar ik krijg domweg geen IP, ofwel er is gewoon geen verbinding.

Maar al hielp het, dan hielp het mij niet - ik ben erachter gekomen dat network-manager-gnome inderdaad wpa_supplicant gebruikt, en zowel iwpriv (op de Dell) als wpa_supplicant (op de centrino) verliezen de verbinding. En ik KAN wpa_supplicant helemaal niet gebruiken op de Dell omdat wpa_supplicant die Ralink helemaal niet aankan. Dat network-manager-gnome soms wpa_supplicant kan vermoorden als ie netwerken scant heb ik ook gelezen, maar dat is dus gewoon niet van toepassing omdat er helemaal geen netwerk-manager-gnome op de Dell staat.

Ik ga eens zien of ik me op ubuntuforums.org kan reggen want het lijkt erop dat hier niemand dit ooit heeft meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Ik heb een Sweex LW050 voor €33,50 gekocht, en luister nu al 6 uur en 19 minuten onafgebroken naar di.fm...

En iemand op Ubuntuforums had ook last met zijn Asus WL-330g. Tijd voor een accesspoint compatibilitylist dus :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamaicaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 23:07:
Ik heb een Sweex LW050 voor €33,50 gekocht, en luister nu al 6 uur en 19 minuten onafgebroken naar di.fm...

En iemand op Ubuntuforums had ook last met zijn Asus WL-330g. Tijd voor een accesspoint compatibilitylist dus :X.
Sweex LW050 valt bij mij ook uit, soms binnen een paar uur soms binnen een paar dagen, network traffic heeft geen invloed. Al twee keer omgeruild zonder verschil dus sta niet raar te kijken als die ook ooit uitvalt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Ik heb (nog? :X :P) geen problemen gehad ermee :).

Pagina: 1