edit:
Lees het hele topic, het probleem is niet rt2500-specifiek
Lees het hele topic, het probleem is niet rt2500-specifiek
Ik had dit topic al gevonden: [Ubuntu] Wireless lukt niet maar dat lijkt meer over WEP te gaan.
Om te beginnen de situatie. Ik heb een WiFi accesspoint met een WPA pre-shared key en die werkt.
Ik heb een Dell Latitude CPt laptop. Daar zit o.a. een Celeron 500, 440BX chipset, 256MB ram, 40GB harddisk, ATi rage spul en nog meer niet-relevante meuk in.
En daarin zit een Asus WL-107g, een cardbus kaart gebaseerd op de Ralink RT2500. Ik lees op verschillende plaatsen dat dit verreweg de beste kaart is om te hebben als je Linux gebruikt.
Wat heb ik gedaan: ik heb Ubuntu 6.10 Edgy Eft erop geïnstalleerd en dat lukte en draait nu. Daarna heb ik de guide op https://help.ubuntu.com/c...iDocs/Driver/RalinkRT2500 gevolgd.
Ik heb deze stanza eerst gebruikt:
Daar heb ik één keer een IP mee verkregen maar ik heb er nooit ook maar één webpagina mee op kunnen vragen.auto ra0
iface ra0 inet dhcp
pre-up ifconfig ra0 up
pre-up ifconfig ra0 down
pre-up ifconfig ra0 up
pre-up ifconfig ra0 down
pre-up iwconfig ra0 essid "myssid"
pre-up iwconfig ra0 mode Managed
pre-up iwpriv ra0 set AuthMode=WPAPSK
pre-up iwpriv ra0 set EncrypType=TKIP
pre-up iwpriv ra0 set WPAPSK="A shared key"
pre-up ifconfig ra0 up
Na meerdere malen rebooten en vloeken probeerde ik de volgende stanza:
Na het herstarten van ra0 werkte deze direct. Ik was blij! Ik startte de computer opnieuw op. En het werkte nog steeds! Ik startte de computer nog eens opnieuw op. En.. Het netwerk deed het nog steeds!auto ra0
iface ra0 inet dhcp
pre-up iwconfig ra0 essid " myssid "
pre-up iwconfig ra0 mode managed
pre-up iwpriv ra0 set Channel=11
pre-up iwpriv ra0 set AuthMode=WPAPSK
pre-up iwpriv ra0 set EncrypType=TKIP
pre-up iwpriv ra0 set WPAPSK="A shared key"
pre-up iwpriv ra0 set TxRate=0
Toen heb ik een een di.fm shoutcast stream opgezet. Ben gaan luisteren, wat gaan internetten. Ging perfect. Superstabiel ook, stream viel niet uit.
...voor een minuut of 20.
Na 20 minuten viel, zonder dat ik iets geks deed (ik zat niet in de instellingen ofzo) de verbinding weg. En hij kwam niet meer terug. En ik deed een reboot. En hij kwam nog niet terug. En ik herstartte ra0. En hij kwam nog niet terug. En nog eens. En nog eens. Maar ik probeerde een lijk te reanimeren.
Wat er gebeurd bij het herstarten van ra0 is het volgende: ik doe ifdown ra0, dan ifup, en dan zoekt hij een DHCP offer. Daar zoekt hij een minuut (of misschien 2) naar, en dan zegt hij dat hij geen DHCP offers heeft gekregen en in slaapmodus gaat
En aan DHCP ligt het niet, dat werkt perfect en een statisch IP instellen (ook via /etc/network/interfaces) helpt niet.
Deze probeerde ik ook nog:
Maar die doet helemaal niks omdat auth en enc helemaal niet kunnen.iface ra0 inet dhcp
pre-up iwpriv ra0 auth 3
pre-up iwpriv ra0 enc 3
pre-up iwconfig ra0 essid myssid
pre-up iwpriv ra0 wpapsk A shared key
pre-up iwconfig ra0 essid myssid
Het heeft dus gewerkt.. Maar is er simpelweg weer* mee opgehouden.
En nee.. Het ligt niet aan de hardware, onder Windows werkt het.
En nee, het ligt niet aan het accesspoint..
En nee, ik heb geen bedrade netwerkverbinding voor die laptop beschikbaar, ook niet om iets te downloaden, ik kan er alleen per USB stick iets opzetten (of via netwerk mocht ik nog tijdelijk verbinding krijgen).
Dit moet toch gewoon werken? Waarom doet het dat dan niet? Ik weet het niet meer

Ohja, nog typisch: als ra0 aanstaat maar geen verbinding heeft kunnen maken dan gaan de ledjes (zowel activity als link) allebei soms aan.. En weer uit.. En weer aan.. Om de paar seconden. Ik weet niet of daar een bepaalde regelmaat inzit. Toen het gewoon goed werkte bleef link constant branden en activity gaat aan bij activiteit (jawel).
* Ik probeerde met deze spullen het een paar maanden geleden ook al met 6.06 en ik had precies dezelfde problemen
[edit]
Een toevoeging, let op, dit is gedaan met een andere laptop:
Ik heb een laptop met Intel 2200BG erin en ook Ubuntu erop, maar dan 6.06 en network-manager om WPA in te stellen. Deze laptop connect ook al een tijdje niet meer met het draadloze netwerk, hoe vaak ik de juiste key ook invoer. Ik dacht dat dit door wat prutsen van mij kwam en schonk er weinig aandacht aan omdat deze laptop al met draad verbinding heeft en de accu morsdood is.
Net keek ik er nog eens naar. Ik voerde tot 3x toe de juiste key in en geen verbinding. Toen ging ik de websetup van mijn Asus WL-330g accesspoint in, en submitte de instellingen. Zonder iets te veranderen, zelfde key/channel/etc! En daarna kon de 2200BG, na nogmaals hem op de juiste key te wijzen, in één keer verbinding maken!
En je moet weten dat ondertussen mijn broertje al maandenlang iedere dag verbinding maakt met dat AP met zijn WinXP laptop, en hij heeft nooit een probleem. Na het submitten van de settings wat ik net deed, maakt hij nog steeds net als altijd probleemloos verbinding met WinXP.
De Dell Latitude maakt overigens nog steeds geen verbinding.
Ik begrijp het niet meer. Heeft dat Asus WL-330g AP soms een hekel aan Ubuntu ofzo? Slechte/incompatible handshake ofzo? Een ander AP om te testen heb ik hier niet.
[edit2]
De 2200BG van hierboven die net verbinding had, is deze verbinding helemaal vanzelf weer kwijtgeraakt. En weigert opnieuw te connecten.
U bent gewaarschuwd. Asus WL-330g accesspoints hebben een hekel aan Ubuntu. Vervelend om daar "the hard way" achter te komen. Ik heb té lang zitten vloeken op mijn laptops

Ander AP geprobeert en dat was het dus óók al niet

[ Voor 16% gewijzigd door Mentalist op 19-12-2006 00:44 ]
Verstuurd vanaf mijn Computer®