Toon posts:

Willekeurige pixels op het scherm

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Sinds een maand heb ik problemen met mijn pc. Tijdens het opstarten van de bios komen er gekleurde pixels op het scherm(altijd een felle kleur). Dit blijft doorgaan in windows en linux(Suse 10). Laatste tijd heb ik in windows ook veel last gehad van BSOD's en vastlopers/haperingen tijdens het spelen van spellen als Gunbound/WoW/Red Alert.

Het rare van die pixels is dat ze er de ene keer wel zijn tijdens een zwart beeld en het andere moment zijn ze weer weg. Op screenshots komen ze ook niet tevoorschijn.

System:
Asrock K8SLI-eSATA2 + upgrade naar s939
AMD x2 3800+ (s939)
1GB kingston geheugen
Sunbeam 450 watt voeding
Asus GeForce 7900GT

Op mijn videokaart zit een zalman koeler (vf900cu) en de temperatuur komt niet boven de 50 uit.
De binnenkant van het system zit op de 38-40 graden.

De cpu zit op een maximum van 40-50 graden

De laatste drivers van nvidia staan erop maar omdat het ook al in de bios is zal dit er niet mee te maken hebben.

Na dat ik van alles zelf heb geprobeert kom ik er gewoon niet meer uit. Heeft 1 van jullie het zelfde meegemaakt of een mogelijke oplossing?

Groeten,

Michael

Verwijderd

Topicstarter
*bump*

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-07 23:02
als je scherm dit ook al doet in het bios, dan is het alvast geen driverprobleem meer.

Het lijkt meer op een hardware probleem dus. (defect videogeheugen ofzo).
Ik denk dat je langzaamaan kan gaan kijken naar een nieuwe kaart >:)

• shootguy2
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-12-2025
Dat ze niet op je screenshot te zijn zou voor mij een teken zijn dat het aan het scherm ligt, en niet aan je graka of andere HW. Anders zou je eens een 3D test kunnen draaien zoals 3dMark en dan kijken wat er gebeurt. En doe eens een Clean install van windows zou ik zeggen.
Trouwens, alleen vastlopers in WinXP en je draait ook zo af en toe Linux en daar geberurt het niet? Lijken die BSOD'e mij een software probleem :)

Asrock 775DualVSTA-C2D6600-1GB-1,2TB-X800AIW

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een screenshot wordt gemaakt door de gegevens in de framebuffer van de videokaart naar je werkgeheugen te kopiëren. De fout zit dus waarschijnlijk in een onderdeel na die framebuffer. Dat kan je monitor zijn, je monitorkabel maar ook de RAMDAC van je videokaart of de signaalfilters.

Eventjes een andere monitor en kabel regelen om te testen dus.

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt dit scherm is ook al behoorlijk oud (jaar of 6) dus het eerste wat ik ga doen is een nieuw scherm erop aansluiten.

Voorlopig ga ik nog geen nieuwe kaart kopen want hier zit nog gewoon garantie op.(oude koeler even terug monteren)

een clean install van windows hielp niet dit heb ik 2 keer gedaan.

Linux staat er sinds vanacht op en draait stabiel, maar de pixels blijven gewoon zichtbaar.

Verwijderd

Een software probleem is het sowieso niet, aangezien het zich zelfs al in de bios voordoet.
Videokaart of beeldscherm stuk wss.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2006 14:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag getest op een ander scherm, maar nog steeds hetzelfde probleem. Geheugen is getest en werkt OK. Het nadeel is dat ik geen reserve PCI-e kaart heb om te kijken of het echt de graka is. Alles wijst er helaas wel op.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 14:40:
...

Voorlopig ga ik nog geen nieuwe kaart kopen want hier zit nog gewoon garantie op.(oude koeler even terug monteren)
...
Eigenlijk heb dus geen garantie meer, maar ga je die toch proberen te krijgen...

Maar goed, ontopic:
Het lijkt er dus vrij duidelijk op dat het toch in je videokaart zit. Plaats de originele koeler eens terug (wou je toch al voor de garantieclaim), en probeer het eens met die koeler.
Is misschien niet de stilste, maar zou wel moeten voldoen, daarom heeft de fabrikant hem er immers opgezet...

Verwijderd

Topicstarter
Brede P schreef op zondag 17 december 2006 @ 19:21:
[...]

Eigenlijk heb dus geen garantie meer, maar ga je die toch proberen te krijgen...

Maar goed, ontopic:
Het lijkt er dus vrij duidelijk op dat het toch in je videokaart zit. Plaats de originele koeler eens terug (wou je toch al voor de garantieclaim), en probeer het eens met die koeler.
Is misschien niet de stilste, maar zou wel moeten voldoen, daarom heeft de fabrikant hem er immers opgezet...
Dat gaat nu niet omdat ik geen koelpasta meer heb. De oude koeler ging eraf omdat deze juist niet goed koelde. Het begon allemaal in WoW met een paar rare dingen zoals modellen die vervormden, maar geen artifacts.

Is het aan te raden de videokaartna telaten kijken of om een RMA aan te vragen?

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 19:39:
Is het aan te raden de videokaartna telaten kijken of om een RMA aan te vragen?
Nee, het zit in de monitor/kabel.

Ga dus eerst die maar vervangen, of ergens anders testen.

Verwijderd

Topicstarter
TheZeroorez schreef op zondag 17 december 2006 @ 19:41:
[...]

Net getest dit is het dus niet. getest met verschillende monitors met verschillende kabels :'(

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
TheZeroorez schreef op zondag 17 december 2006 @ 19:41:
[...]

Het kan evengoed in een onderdeel van de grafische kaart zitten hoor.
Om even naar mezelf te verwijzen: Admiral Freebee in "Willekeurige pixels op het scherm"

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op zondag 17 december 2006 @ 20:16:
[...]

Het kan evengoed in een onderdeel van de grafische kaart zitten hoor.
Om even naar mezelf te verwijzen: Admiral Freebee in "Willekeurige pixels op het scherm"
dan ga ik hier van uit en zet de oude koeler terug. Als dat niet helpt(daar ga ik van uit) zoeken naar de bon en een RMA aanvragen

bedankt :)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:55

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 20:45:
[...]

dan ga ik hier van uit en zet de oude koeler terug. Als dat niet helpt(daar ga ik van uit) zoeken naar de bon en een RMA aanvragen
Waarbij je dus eigenlijk geen garantie meer hebt maar deze toch gaat claimen. Dat is hier not done.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.