Toon posts:

Budget PC Core 2 duo E6400 voor € 1000,= ??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aan het puzzelen geweest om een PC samen te stellen voor een bedrag van max. € 1000,=. Ik ben daarbij uitgegaan van de E6400 omdat die i.c.m. het juiste moederbord redelijk eenvoudig te overklokken is. Heb daar overigens geen ervaring mee. Ik doe veel aan beeldbewerking, doe webdessign en wil soms eens een filmpje bewerken. Ik wil m'n PC ook als een soort mediacenter gebruiken, dus geluid en beeld (HDMI ready) zijn belangrijk. En ik wil een stille PC (zie keuze cooler en voeding en fanless DVD). Redelijk veeleisend dus, temeer omdat ik niet meer dan € 1000,= wil spenderen.

Ik heb al wat zaken geschrapt om aan mijn budget te komen. Zo zal ik starten met 1024MB geheugen, daar kan later meer bij. Ook de hieronder staande geluidskaart had ik liever 'stapje hoger' gezien, maar dat laat mijn budget niet toe. Ik wil echter wel een 10.000rpm HD om de besturing snel te houden, ik combineer het met mijn huidige 350gb HD van Samsung.

Ik heb wat geshopt bij diverse internetleveranciers en ben tot de volgende configuratie gekomen, die het budget overigens met €122,05 overschrijdt. Bovendien heb ik de transportkosten ook niet meegerekend.
  1. CPU - Intel Core 2 duo E6400 --> € 203,=
  2. CPU Cooler - Zalman 9500 AT --> € 39,27
  3. Moederbord - Asus P5W DH Deluxe --> € 198,22
  4. Memory - Corsair 1024mb DDR2 128MX64 --> € 110,=
  5. Videokaart - Asus EN7600GT Silent --> 149,38
  6. Harddisk - Western Digital Raptor 36GB 10.000rpm Serial ATA --> € 81,66 (ongelofelijk...!)
  7. Voeding - Antec NeoHE 550w --> € 101,44
  8. Geluidskaart - Creative Soundplaster X-Fi Xtreme Music --> € 68,39
  9. TV Kaart - Pinnacle Dazzle DV Editor DV Card PCI --> € 23,05
  10. DVD/CD RW - Pioneer DVR 111 atapi --> € 33,02
  11. Case - Gigabyte Triton (black of silver) --> 59,67
Totaal: € 1122,05

o.a. www.obcs.nl, www.empc.nl en www.azerty.nl bieden onderdelen uit bovenstaande lijst het goedkoopste aan. Ik ben echter van plan om met mijn 'verlanglijst' één leverancier te benaderen om wat te kunnen pingelen.

Wie helpt mij mijn verlanglijst te checken om de juiste configuratie voor mijn wensen en waar kan ik eventueel wat minder of moet ik juist ietsje meer doen? En voldoet de gekozen voeding met het oogpunt op eventueel een tweede videokaart?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik mis een 2e HDD voor opslag van je ruwe video-data (niet goed gelezen)... 36GB Raptors zijn zo vol, weet ik uit ervaring. Verder vraag ik me af of je niet 2x 512MB moet nemen (of geldt dat niet meer voor DDR2 geheugen?) En je voeding is overkill; je kan met 400W uit de voeten op dit moment.

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 17-12-2006 01:42 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• MintyDoerak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-01 12:59
CPU - Intel Core 2 duo E6400 --> € 203,= Kan je niet beter de E6300 nemen, niet veel verschil qua performance.. zal wel wat euro'tjes schelen

Memory - Corsair 1024mb DDR2 128MX64 --> € 110,= [b]weet niet of dit 2x512mb is, maar je kan idd beter 1x1024mb nemen, als je dan later nog eentje erbij prikt.. heb je dualchannel. 4x512mb zal namelijk tot performanceverlies lijden.

CPU Cooler - Zalman 9500 AT --> € 39,27 Arctic Pro Freezer 7, scheelt je ookalweer wat!!

Harddisk - Western Digital Raptor 36GB 10.000rpm Serial ATA --> € 81,66 (ongelofelijk...!) pas je op dat dat niet de oude versie, met 8mb cache is. Komt mij namelijk ook ongelooflijk over:)

Voeding - Antec NeoHE 550w --> € 101,44 Kan je niet voor een wat goedkopere gaan.. Een zalman met 460 wat zal wat goedkoper en stiller zijn denk ik..

TV Kaart - Pinnacle Dazzle DV Editor DV Card PCI --> € 23 Ik zou hier wel wat meer geld in stoppen.. aangezien je aangeeft dat je je pc ook als mediacenter zou willen gebruiken.. Hoeft niet perse een hele dure te zijn, maar voor iets meer geld heb je al snel een wat betere denk ik zo..

DVD/CD RW - Pioneer DVR 111 atapi --> € 33,02 heb je niet liever sata, geen irritante kabels etc.

Geluidskaart - Creative Soundplaster X-Fi Xtreme Music --> € 68,39 niet overbodig? De asus mobo heeft al een geluidskaart met 8kanaals etc. Ik had geen extra geluidskaart genomen, tenzij je natuurlijk een audiofreak bent.

Verder zal het plaatsen van een paar (2?) casefans wel ten goede van je systeem in het algemeen komen.

edit: Prijs van HD is inderdaad een foutje.. Kijk maar op site van empc.nl. Hij staat bij de caviars, terwijl de prijs bij de raptors gewoon 105 euro is...

[ Voor 4% gewijzigd door MintyDoerak op 17-12-2006 03:02 ]

• sekeroglan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-01 08:00

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

je kan ook kijken naar een goedkoope Cpu cooler zoals de:

http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=HPLC02

Dat scheelt je ook wat en het is een hele goeie cooler.

Misschien dat je ook kan besparen op de moederbord, deze schijnt ook een goeie te zijn:

http://www.alternate.nl/h...=GPEA47&showTechData=true

Zoals Max3400 ook aangeeft is de voeding een beetje overkill en duur misschien dat deze een goeie optie is:

http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=TN4M22

Hmm die harde schijf is inderdaad goedkoop, maar je geef aan dat je het wil gaan gebruiken voor beeldbewerking en films bewerken is het dan niet iets te krap?

Mischien dat je ook voor een andere videokaart kan kijken zoals deze:

http://www.alternate.nl/h...?baseId=1922&artno=jaxs4d
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=JAXUNM
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=JAXXN5

En voor het geheugen kan je misschien beter 2 x 512 nemen i.v.m Dual Channel

https://card.exophase.com/1/1116015.png

• MintyDoerak
offtopic: sekeroglan kan je me ff mailen at;
kubi55 at hotmail dot com

• sekeroglan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-01 08:00

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

MintyDoerak schreef op zondag 17 december 2006 @ 03:00:
offtopic: sekeroglan kan je me ff mailen at;
kubi55 at hotmail dot com
offtopic: mail is gestuurd.

https://card.exophase.com/1/1116015.png

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 01:37:
Ik ben echter van plan om met mijn 'verlanglijst' één leverancier te benaderen om wat te kunnen pingelen.
Het is een offtopic vraag maar ben toch benieuwd of onderhandelen over de prijs bij een webshop eigenlijk mogelijk is. De prijzen zijn vaak al zoveel lager bij een webshop, dus kunnen ze uberhaupt nog wel iets van de prijs af doen?
Daarnaast, als je op de webshop je onderdelen samensteld, dan krijg je de totaal kosten al te zien dus hoe kun je daar dan nog op pingelen?

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de snelle reacties. Ik heb op basis van jullie tips en wat extra huiswerk mijn configuratie op bepaalde punten iets gewijzigd, hetgeen het budget en de prestatie ten goede komt:

De Wijzigingen:
  1. CPU Cooler - Arctic Cooling Freezer-Pro --> € 19,=
  2. Memory - g.e.i.l. 1 gb ddr2-667 GX21GB5300LX --> € 115,=
  3. Voeding - Cooler Master iGreen Power 430W --> € 70,90
Ik zoek alleen nog een alternatief voor de DVD/CD RW. Liefst fanless zodat het lekker stil blijft als ik een DVD'tje bekijk.
  • Het geheugen heb ik aangepast omdat dit geheugen volgens forums stabieler is bij overklokken, wel een paar Euries duurder. De gekozen voeding komt in tests (hardware.info) qua stabiliteit en 'stilte' iets beter uit de test dan de door Sekeroglan aanbevolen voeding.
  • Ik wil bewust de combinatie van CPU en moederbord behouden omdat deze combi uitermate geschikt is voor overklokken. Uit diverse forums bleek mij dat de E6300 in dat opzicht minder potentieel heeft dan de E6400. Wellicht heeft iemand van jullie sterkere argumenten om toch voor de E6300 te gaan?
  • De kast ben ik nog niet helemaal uit. Ik wil rond de € 60,= blijven, maar er is gewoon te veel keus, hetgeen het erg moeilijk maakt. Over smaak valt niet te twisten, dus dat zal ik niet aan jullie voorleggen. Ik heb alleen een vraag over stille kasten: De Enermax Chakra ECA3052 en de Sharkoon Rebel 9 Value Edition hebben beide een grote 250mm fan in het zijpaneel. Volgens recensies blijft de kast erg stil en het zal zeer zeker goed zijn voor de airflow. Ik heb echter mijn twijfels over de 'stilte'... Iemand ervaring hiermee?
  • Verder las ik dat de 36GB HD erg snel vol zit: Die is sec bedoeld voor de besturingssoftware, lekker snel. Ik plaats daar natuurlijk een andere HD (250GB), naast.
  • Er werden ook nog alternatieven voor de Videokaart aangedragen, maar ik wil perse HDCP en HDMI ready zijn... Als straks die 108cm LCD aan de muur hangt :z , wil ik wel vuurwerk zien!
  • Ten aanzien van de geluidskaart: Ja, ik ben een geluidsfreak en bovendien vreet de onboard sound van de CPU... Of niet?
  • Verder kan ik voor nu nog een paar zaken tijdelijk weglaten, die kan ik in de loop van de komende maanden bijbestellen. Ik denk aan de geluidskaart, de tv kaart en de 10.000rpm HD. Maar liefts doe ik alles in één, natuurlijk.
  • En voor wat betreft het pingelen, ik ben Hollander en heb geen haast. Sommige webshops hebben ook een normale winkel, en als je zelfs bij de supermarkt kunt afdingen, zie ik niet in waarom het daar niet zou lukken. Ieder z'n eigen sport :P
Al met al de totale kosten inmiddels teruggebracht tot € 1021,30 (excl. verzendkosten).

Iemand nog tips ten aanzien van bovenstaande?

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-01 11:27
36 gig raptors zijn oud en vaak zijn de nieuwe SATA schijven (bijna) of evensnel als de 36gb raptors die nieuwe raptor schijven zijn wel sneller.

iemand correct me if i am wrong ik weet niet of het helemaal waar is maar ik heb het wel eens gelezen.

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:34

Gamer

Electrified

ehm, dat is nog altijd één van de snelste schijfjes hoor.
De nieuwe 74 en de 150 GB schijfjes zijn iets sneller.

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 20:19:

gooi die P5W eruit en vervang die voor een goedkoper bord. Als je persé Asus wil, neem dan een P5B (Deluxe) of kijk naar een gigabyte DS3 bordje of ander alternatief.

• MintyDoerak
whiplash1990 schreef op zondag 17 december 2006 @ 20:23:
36 gig raptors zijn oud en vaak zijn de nieuwe SATA schijven (bijna) of evensnel als de 36gb raptors die nieuwe raptor schijven zijn wel sneller.

iemand correct me if i am wrong ik weet niet of het helemaal waar is maar ik heb het wel eens gelezen.
Dat was de oude raptor met 8MB cache, welke werd ingehaald door moderne 7200toeren HDD's. De ADFD serie met 16MB cache is zeker sneller dan een normale 7200toeren HDD.

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Kan je niet beter voor een P5B deluxe gaan?
Veel prestaties voor toch weer 4 tientjes minder (prijs uit de pricewatch)

De voeding; Ik heb een Coolermaster Xtreme Power 430 Watt-->>45 euro.

Ik heb ook veel goeds gelezen over de Leadtek Winfast 2000 tv-kaart; hij kost 20 euro

voor de rest zou ik het zo houden

edit: sorry weer te laat :P

[ Voor 4% gewijzigd door Maarten-NForce op 17-12-2006 21:18 ]

www.koopeendroom.nl

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:27
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 20:19:
De Wijzigingen:
[..]
Ja, ik wel, ik zou als ik jou was toch écht voor een Antec NeoHE gaan zoals in 't begin had gekozen, wellicht eentje met 430 W, deze voedingen zijn namelijk heerlijk stil itt. de CoolerMaster iGreen serie, qua prijs scheelt 't vrij weinig ;)

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:46
Maarten-NForce schreef op zondag 17 december 2006 @ 21:17:
Kan je niet beter voor een P5B deluxe gaan?
Veel prestaties voor toch weer 4 tientjes minder (prijs uit de pricewatch)

De voeding; Ik heb een Coolermaster Xtreme Power 430 Watt-->>45 euro.

Ik heb ook veel goeds gelezen over de Leadtek Winfast 2000 tv-kaart; hij kost 20 euro

voor de rest zou ik het zo houden

edit: sorry weer te laat :P
Ik heb hier een Hauppage P150 in mijn PC en die is echt geweldig, superkwaliteit tv kijken. Verder zou ik een niet al te duur mobo nemen zoals hierboven is gezegd. Als je niet superveel wil OCen kan je met PC5300 geheugen en een MSI P965 Neo-F moederbord van 100 euro ook een eind komen. het levert toch 25% prestatiewinst als je van 266FSB naar de 333FSB kan wat het max is op dat moederbord.

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite"

Pagina: 1