Kan ik wireless card van Dell laptop vervangen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.284 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelie73
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-06 19:30
Ik heb een DLink 4300 router waar ik op zich erg tevreden over ben. Qua mogelijkheden biedt hij de functies die ik nodig heb en hij heeft een goede en stabiele throughput voor mijn netwerk.
Daarnaast heb ik een Dlink switch met jumbo frames ondersteuning voor de 'gigabit' -clients.
Het ontbreken daarvan is het enige minpunt van de Dlink 4300 maar vooralsnog heb ik in die prijsklasse nog geen goede router met wireless lan gevonden die wel jumbo frames ondersteunt.

Enige probleem is mijn laptop: Een Dell Inspiron 6400 met een Intel 3945 abg wireless adapter.
En over de combi Intel <-> Dlink is genoeg te vinden: dropouts, packet loss etc. Het werkt niet echt goed met elkaar. Ik krijg wel een verbinding, maar regelmatig valt deze voor een paar seconden weg.
In het log verschijnt een error melding:

Wireless system with MAC address xxx disconnected for reason: Received Deauthentication.

Na een paar seconden is de verbinding weer ok (en 100%), maar heel soms blijft hij verbroken en komt er een icon met zo'n geel uitroepteken bij. Een repair functie helpt dan niet. De Dlink resetten en de laptop rebooten is de enige remedie.

Ik heb al veel forums er op na gelezen, maar ook al worden hier en daar oplossingen aangedragen, de dropouts blijven. Ik kan de Dlink omruilen, maar zoals gezegd weet ik nog geen goed alternatief. Ik had een Linksys WRT-54GX maar die kon geen vaste IP's toewijzen aan clients/MAC adressen en dat is voor mij belangrijk.

Daarom had ik het idee om niet de router, maar de wireless adapter te vervangen. Maar ik heb wel eens gehoord dat Dell laptops niet compatible componenten bevatten. Het liefst vervang ik natuurlijk de interne kaart ipv het vrije slot (is geloof ik ook non-standaard). Maar is dit mogelijk? En hoe heet de standaard waar ik naar moet zoeken, want ik heb weinig verstand van laptop componenten...

In een forum stond een tip om niet de intel driver, maar windows de wireless verbinding te laten beheren. Ik heb dit geprobeerd (WinXP Pro SP2) maar kreeg het niet voorelkaar. Hij blijft zeuren om Intel drivers... Iemand hiervoor nog een tip? Dan zou ik dat nog eens kunnen proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door Koelie73 op 17-12-2006 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
Ja, hoogstwaarschijnlijk kan het wel (na het uit-elkaarschroeven van je halve laptop ;))
Zoek maar eens op een Mini-PCI WiFi kaartje, er zijn er genoeg.

Het kan wel zijn dat de antenne is vastgesoldeerd op het kaartje ipv een mini-connector te gebruiken, let hierop voor je een nieuwe kaart bestelt!

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-07 12:41
Ik had begrepen dat de Intel wifi adapters niet helemaal zonder problemen waren.
Ik zou eerst eens een driver update proberen.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
En wat men bedoelt met Windows t wireless laten beheren is: Intel driver laten staan, maar PRO/set Wireless verwijderen, zodat je met Wireless Zero Configuration van Windows werkt. Dat heeft op XP SP2 en nieuwer wat mij betreft ook de eeuwige voorkeur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wrecker
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:21

The Wrecker

Networking Rulez

BèR schreef op zondag 17 december 2006 @ 00:52:
En wat men bedoelt met Windows t wireless laten beheren is: Intel driver laten staan, maar PRO/set Wireless verwijderen, zodat je met Wireless Zero Configuration van Windows werkt. Dat heeft op XP SP2 en nieuwer wat mij betreft ook de eeuwige voorkeur..
Tenzij je specifieke functies van de driver icm de software gebruikt (zoals een bepaalde encryptie of boost mogelijkheden). Overigens lees ik dat hier niet terug en ben ik het inderdaad eens met BèR.

Sommige bijgeleverde software is soms regelrechte troep dat de boel vaak alleen maar dwars zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelie73
The Wrecker schreef op zondag 17 december 2006 @ 00:59:
[...]

Tenzij je specifieke functies van de driver icm de software gebruikt (zoals een bepaalde encryptie of boost mogelijkheden). Overigens lees ik dat hier niet terug en ben ik het inderdaad eens met BèR.

Sommige bijgeleverde software is soms regelrechte troep dat de boel vaak alleen maar dwars zit.
Voordat ik overga op een eventuele vervanging van de wireless adpater, lijkt het me een goed idee om dit eerst even te proberen. Maar ik heb daarbij nog even wat meer hulp nodig. V.w.b. encryptie gebruik ik WPA2 personal. Kan dat ook als ik windows de connectie laat beheren? Of had je het over een ander soort encryptie? Verder geen specifieke options... Wel heb ik een fixed channel gekozen en gebruik ik mijn laptop weleens in het buitenland, waar ik dan op open wireless networks (bijv. in hotels) wil inloggen. Dat zijn mijn enige eisen t.a.v. de wireless connectie.

Ik heb al even gekeken bij het Control panel/Add/remove Programs. Daar staat wel Wireless Intel Pro bij, maar als ik die verwijder ben ik bang dat ik ook de drivers kwijt ben. Voor zover ik weet heb ik trouwens al de laatste versie drivers. Kunnen jullie mij misschien iets meer op weg helpen want ik zou niet weten hoe ik die Windows Zero Wireless Config precies moet 'installeren'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelie73
hmm, ben nu toch wat verder gekomen. Heb nu alleen intel driver, zonder appz/utilities...
Lukte me eerst niet om een verbinding te krijgen. HIj kreeg geen ip-adres. De Dlink router
stond op WPA2 personal en WPA2 only. Blijkbaar was dat het probleem. Klopt het dat WinXP SP2 WPA2 nog niet ondersteunt? In WPA only mode tot nu toe geen problemen. Maakt het trouwens nog uit of ik in de Windows settings AES op TKIP kies? In de router kan ik nml. niets hierover terugvinden/kiezen. Ik hoop dat dit beter werkt v.w.b. de drop-outs. Ik kijk het even aan.

Overigens staat er in het log nog steeds met tussnepozen van 15-30 sec. de error:

" .... disconnected for reason Received Deauthentication"

Tot nu toe heeft het echter nog niet tot echte dropouts geleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb zoiets vreemds gehad... In maart heb ik me een laptop aangeschaft (Windows preinstalled natuurlijk, jammer genoeg - nu draait er linux op O-)) en toen ik die geconfigureerd had (standaard Windows wireless tools) gaf die WPA2 als encryptieprotocol aan. Als ik dan op m'n gamebak ging checken gaf mijn draadloos daar gewoon WPA aan... (draait dus ook deeltijds Windows op).

Ik heb de indruk dat XP het er niet zo nauw mee neemt (maakt mij ook niet uit zolang mijn draadloos maar werkt :P). In ieder geval, ik gebruik WPA-PSK (pre-shared key, dus zoals jij) AES. AES valt voor zover ik weet onder WPA2.

Linkje naar de update van MS hiervoor

Die error doet me eerder vermoeden dat het probleem bij je AP ligt dan bij je kaart hoor... De Intel kaartjes zijn prima dingen... Ik heb zelfs mijn laptop opengehaald (onder garantie :P) en die Broadcom-rommel door een Intel IPW2200 vervangen :Y).

[ Voor 16% gewijzigd door Borromini op 17-12-2006 03:00 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

DarthPlastic schreef op zondag 17 december 2006 @ 00:47:
Ja, hoogstwaarschijnlijk kan het wel (na het uit-elkaarschroeven van je halve laptop ;))
Zoek maar eens op een Mini-PCI WiFi kaartje, er zijn er genoeg.

Het kan wel zijn dat de antenne is vastgesoldeerd op het kaartje ipv een mini-connector te gebruiken, let hierop voor je een nieuwe kaart bestelt!
offtopic:
Bij de inspiron 6000 kun je erbij door het toetsenbord te verwijderen , dit kan met 2 schroeven. Het lijkt me sterk als dit bij de 6400 niet zo is.

Ook is de antenne bij een inspiron 6000 niet gesoldeerd. Lijkt me ook sterk aangezien je bij dell afaik ook een andere kunt meebestellen.

Ik heb zelf al meerdere malen mijn miniPCI ipw2200 vervangen (osx86 , linux testen etc) en het is vrij straightforward allemaal.

[ Voor 8% gewijzigd door Raku op 17-12-2006 03:11 ]

Raku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wrecker
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:21

The Wrecker

Networking Rulez

Er staat mij inderdaad iets bij dat windows xp sp2 nog geen wpa2 doet. wpa word wel ondersteund in elk geval. Geheel zeker ben ik zelf niet.

Overigens heb je al op de Intel site gekeken naar een nieuwe versie van de driver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelie73
Ja ik heb de laatste driver voor deze chipset. Heb het probleem zowel bij Dell, Dlink en Intel via mail gemeld maar ze schuiven het natuurlijk allemaal op elkaar af. Dus ik heb weinig hoop dat dit snel via een driver update wordt opgelost.

Tot nu toe nog geen problemen met de wireless verbinding. Dus wel 3x per minuut die "Received Deauthentication" in het log. Geen idee waarom dat is en wat er precies mee wordt bedoeld...
De throughput van de verbinding daalt dan tot 0 of bijna 0, maar herstelt zich voordat er een error getriggert wordt. In de praktijk betekent dit dat je pagina even wat minder snel laadt. Daar kan ik wel mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedCellNL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-04-2024
Koelie73 schreef op zondag 17 december 2006 @ 16:05:
Ja ik heb de laatste driver voor deze chipset. Heb het probleem zowel bij Dell, Dlink en Intel via mail gemeld maar ze schuiven het natuurlijk allemaal op elkaar af. Dus ik heb weinig hoop dat dit snel via een driver update wordt opgelost.

Tot nu toe nog geen problemen met de wireless verbinding. Dus wel 3x per minuut die "Received Deauthentication" in het log. Geen idee waarom dat is en wat er precies mee wordt bedoeld...
De throughput van de verbinding daalt dan tot 0 of bijna 0, maar herstelt zich voordat er een error getriggert wordt. In de praktijk betekent dit dat je pagina even wat minder snel laadt. Daar kan ik wel mee leven.
Heb deze melding ook vandaag gekregen op mijn D-link DIR-635 router met DWA-140 USB draadloos netwerk adapter, en heb het complete systeem moeten her-installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

BèR schreef op zondag 17 december 2006 @ 00:52:
Amen :). Al die pesky tooltjes die zich in je systeemvak nestelen doen meer kwaad dan goed. Onlangs nog iemand moeten depanneren die op het netwerk niet raakte bij m'n broer op kot. De jongen raakte met geen mogelijkheid op het WPA-beveiligde netwerk, hij had 'n US Robotics draadloze USB-stick met zo'n crappy progje van USR. Ding was er met geen mogelijkheid af te krijgen - software bevatte ook de driver - dus uiteindelijk een zipje voor Linux (jaja) moeten downloaden waar de driver in zat. Met WZC werkte ie van de eerste keer :).

Ik heb geen klachten over Intel wireless (heb zelf IPW2200 gehad en heb nu IPW3945), maar ik draai wel Linux :P. Ik heb gehoord dat de power saving modes van de Intel-drivers onder Windows soms zo agressief zijn dat het netwerk wegvalt, misschien is dat de bron van het probleem wel?

[ Voor 13% gewijzigd door Borromini op 11-10-2007 22:03 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-07 08:14
Hm... Ik heb dit ook op mijn Dell 6400 laptop.

Ik heb een US Robotics draadloze router en voorheen gebruikte ik een bijbehorend insteekkaartje van US Robotics voor m'n laptop en dat ging als een speer.
Toen ik de 6400 kreeg begonnen direct al de problemen met een wegvallende verbinding. Ik heb andere channels geprobeerd en gekeken of er verschil te zien was als ik de Zero Config wel of niet uitgeschakeld had. Niet dus... Helaas kan ik dat insteekkaartje niet gebruiken omdat het van een ouder type is en deze past niet in de 6400.

Inmiddels weet ik het niet meer. Ik heb de laatste Intel Pro drivers en toch valt regelmatig de verbinding voor een seconde weg. Met Netstumbler kun je dat mooi zien; een tijd een mooie rechte lijn in de ontvangst en dan ineens ploep, weg en dan issie er weer.... Heel lullig als je net met een download of een online registratie bezig bent....

Ik blijf dit topic maar effies volgens in de hoop dat iemand met een oplossing komt.

Is het overigens beter om die Network tool van Dell zelf te laten staan of kan ik die beter maar verwijderen? Meestal vind ik die irritant omdat het op rare momenten begint te mekkeren over de verbinding maar soms is het ook wel weer handig om de verbinding te herstellen. Wat adviseren de (wat meer kundige op dit gebied) 6400 bezitters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218399

Hoi,

Dit heeft volgens mij te maken met het ingeschakeld zijn van de MAC adres filter.
Ik heb zelf een laptop met een intep WiFi en een Desktop met een N- USB adapter.
De laptop werd steeds gedisconnect, de desktop had geen enkel probleem.

Na het uitschakelen van de mac-filter : geen enkel probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Beter laat dan nooit: de 3945 is een mini PCI express kaart; die kun je niet zomaar door een willekeurige miniPCI kaart vervangen (past gewoon niet). Het tot nu toe enige alternatief is de Intel 4965, maar de kans is groot dat je daar dezelfde problemen mee tegenkomt.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamma_ed
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-06 20:14
wat direct opvalt tussen de 4965 AGN en de 3945 abg

4965 AGN
- Heeft N
- Heeft geen B
- Heeft 3 antenne aansluitingen dus als je deze zou nemen waar moet je dan die extra antenne vandaan halen en waar sluit je die op aan? nummer 123 en welke op je huidige zoals ik dat gewend ben met de 3945abg?

Ik heb een Dlink Dir655 router met BGN, begrijp ik dat dit een slechte combi is?
Pagina: 1