Coax of Optical

Pagina: 1
Acties:
  • 83 views sinds 30-01-2008

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-02 13:26
Hi Tweakers,

Nu bestaan er al een aantal topics over Coax of Optical maar is dat vandaag de dag nog steeds zo?
Ik heb zelf mijn set aangesloten via een cheap optical kabel en ben voornemens van plan deze te vervangen door een coax kabel omdat iemand die laatst een set gekocht heeft deze geadviseerd is een coax te nemen!

Nu vraag ik me af wat wijsheid is?

+ Wat is bij default beter, coax of optical?
+ Is merk/kwaliteit een isue bij optical/coax?
+ Welk merk is zeker een aanrader voor coax/optical, monster?
+ Is het merk afhankelijk, de appartuur dus? Heb zelf een A merk set dus voor mijn gevoel doet zo'n cheap optical het niet verbeteren maar meer verslechteren. Heb zelf het idee dat de uiteinde van die kabel van dus danig kwaliteit is dat deze mss wel "bekrast" is en kwaliteits verlies oplevert. Ook denk ik dat een coax daar zeker minder last van heeft en mijn geluid beter door gevoerd wordt naar mijn reciever?

puntje bij paaltje wat is nu wijsheid?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:22
Het maakt helemaal niks uit met de lengtes die je thuisgebruikt. Het enige dat een voordeel van optisch boven coax heeft is dat de kabel geen stroom geleidt. Maar aangezien je apparaten meestal op dezelfde stroomgroep aangesloten zijn, maakt ook dat geen verschil.
De kwaliteit van de kabel maakt bij digitaal ook niks uit, zolang de 1-en en 0-en maar herkenbaar over komen, en dat lukt zelfs met de goedkoopste dropveterkabel prima.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 21:09
Je gaat het verschil niet horen....

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Heb zelf het idee dat de uiteinde van die kabel van dus danig kwaliteit is dat deze mss wel "bekrast" is en kwaliteits verlies oplevert.
Niet met dit soort bekabeling met dit soort licht met dit soort bitrates. Je hebt 't over een stuk plastic met een diameter van een millimeter dat LED-licht vervoert tegen maximaal ongeveer 1.5mbit/sec.

Als je 't had over een singlemode fiber met een diameter van 9 micrometer waar met een heel preciese laser tegenaan geschoten wordt op 10gbit/sec zou dat absoluut waar zijn, maar niet voor TOSlinkjes.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:51

voodooless

Sound is no voodoo!

schumi2004 schreef op zondag 17 december 2006 @ 00:37:Nu bestaan er al een aantal topics over Coax of Optical maar is dat vandaag de dag nog steeds zo?
Ik denk dat die topics voldoende info geven over de voor en nadelen van de twee aansluitmogelijkheden. Daar is ondertussen niks aan veranderd. Het is daarom ook niet zinvol om de discussie opnieuw te voeren (temeer omdat er toch geen eenduidig antwoord uit komt, omdat men het niet eens zal worden).

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Dit topic is gesloten.