Game Systeem ~1600E

Pagina: 1
Acties:
  • 187 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:06

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Topicstarter
Ik ben van plan binnenkort, begin 2007, een nieuw systeem aan te schaffen. Ik doe van alles en nog wat met m'n pc, maar aangezien gamen de meest veeleisende functie is, in mijn geval, zal ik de pc daarvoor samenstellen.

Waarom een nieuw systeem?
Da's eigenlijk simpel. Zo in de loop van dit jaar bedacht ik me dat mijn 17" TFT eigenlijk toch wel wat klein was. Dus moest er een grotere komen. Na veel reviews en ervaringen lezen kwam ik uit op de Dell UltraSharp 2407WFP 24". Da's natuurlijk een mooi apparaat, maar deze heeft wel 1920x1200 beeldpuntjes. Dat vraagt natuurlijk het een en ander van je systeem en mijn huidige systeem gaat dat niet redden. Daarom heb ik besloten eerst een nieuw systeem aan te schaffen en dan later komend jaar de Dell (hopelijk meteen de rev04).

En welk systeem kan dat niet aan dan?
Kort samengevat bestaat mijn huidige systeem uit:
  • AMD64 3200+ S754 (Clawhammer)
  • MSI K8T NEO-FIS2R
  • 2x512MB Kingston HyperX CL2
  • Club3D Radeon X800XL 256MB
  • WD Raptor 360GD
  • Seagate 7200.7 160GB & Seagate 7200.7 200GB
  • Zalman ZM400A-APF
  • Creative Audigy 2 ZS
  • NEC DVD brander
  • Lite-On DVD speler
  • Thermaltake XaserIII V2000
Nou zou ik als upgrade een X1950Pro AGP kunnen kopen, maar aangezien S754 end of life is en de CPU waarschijnlijk een bottleneck gaat vormen voor zo'n grafische kaart lijkt het niet een al te beste investering. Daarom is dat geen goede optie.

Nieuw Systeem
Na jaren bij Salland te hebben besteld ga ik deze keer naar Azerty. Salland heeft naar mijn idee de laatste tijd teveel slechte Shopsurveys. Die van Azerty zijn veelbelovend. Ik heb het volgende samengesteld:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0bfd28fc3ba90faec85aab9d25d62f6b/thumb.jpg

Behuizing : Thermaltake Kandalf V9003SWA
Mooie ruime kast met voldoende koeling. Over smaak valt natuurlijk niet te twisten en ik vind 'm mooi.

Voeding : Zalman ZM600-HP
Ik heb goede ervaringen met Zalman voedingen. Deze is modulair en biedt met 600 Watt voldoende vermogen voor toekomstige DX10 dual GPU set-ups.

Moederbord : Asus P5W DH Deluxe

Uitgebreid moederbord met goede oc mogelijkheden. Tevens de 975X chipset die Crossfire en Quadcore ready is. Lang getwijfeld tussen deze en de MSI 975X PU, maar de Asus bleek een betere overclocker. De bedoeling is om het systeem te overclocken.

CPU : Intel® Core™2 Duo Processor E6600
Na jaren trouw AMD fan te zijn geweest kan ik ook niet langer ontkennen dat deze processor de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft. Tevens biedt 'ie over het algemeen goede oc resultaten.

CPU Koeler : Zalman CNPS9700 LED

Nog weinig reviews over gelezen, maar die paar die er zijn geven aan dat deze net iets beter koelt dan zijn kleinere broertje de 9500. Koelt misschien niet zo goed als andere luchtkoelers, maar heeft wel de looks die me aanstaan. Ik heb ook nog gekeken naar waterkoeling, maar dat valt buiten budget. Dat komt later misschien nog.

Geheugen : Kingston HyperX DDR2 PC7200 2x1GB
Zag deze staan bij Azerty en is even duur als zijn 800MHz broertje. Wellicht komt de CPU niet zover, maar zijn strakkere timings misschien mogelijk. In de QVL list van Asus staan deze niet, maar dat lijstje bevat sowieso maar weinig 1GB modules viel mij op.

Videokaart : Sapphire Ati Radeon X1950XT 256MB

Lang gekeken naar een X1950Pro, maar de XT biedt toch wel veel meer prestatie voor iets meer geld. De bedoeling is om over een half jaar of zoiets een eerste DX10 kaart van Ati te kopen, daarom ga ik nu nog niet voor een topmodel. De koeling laat ik stock. Ik heb lang gekeken naar wat anders, maar de Zalman V900-Cu schijnt deze kaart niet goed te kunnen koelen en zag weinig goede andere alternatieven.

Harde Schijf : Western Digital Raptor WD740ADFD
Snelle schijf die voor de programma's en OS gebruikt zal worden. De 2 Seagate's uit mijn oude pc komen erbij voor data en downloads, de oude Raptor gaat weg. Ook nog gekeken naar 2xSeagate 7200.10 320GB in Raid0, maar dat is duurder en kwetsbaarder.

Brander : NEC AD-7173 18x (Dual-layer, Labelflash, Zwart)
Ik heb nu ook een NEC. Bevalt goed en denk dat deze ook wel goed zal zijn.

DVD-speler : Samsung 16x48x SH-D163C (Zwart)
Ik heb graag een aparte speler om dvd's af te spelen en on the fly kopieren mogelijk te maken.

Diskette station : NEC 3,5" Diskette Drive 1,44MB (Zwart)

Kan toch nog altijd van pas komen ivm SATA drivers enzo.

Fancontroller : Aerocool Coolpanel 2 (Zwart)
Simpele edoch complete en functionele fancontroller. Kunnen 's nachts de fannetjes wel wat zachter draaien.

Northbridgecooler : Zalman ZM-NBF47
Ik las in verschillende topics dat de northbridge van de P5W nogal warm wordt. Deze passieve koeler schijnt het er goed te doen, echter denk ik dat deze bij een Crossfire setup in de weg zal zitten. Misschien heeft iemand hier ervaring mee. Anders hoop ik dat de sidepanel fan van de Kandalf genoeg verkoeling bied.

Koelpasta : Zalman Super Thermal Grease ZM-STG1

Goede koelpasta wordt vaak vergeten maar is essentieel voor goede warmtegeleiding. Je kan nog zo'n goede koeler hebben, als de warmte er niet komt koelt ie niet. Dit goedje schijnt beter te zijn dan Arctic Silver 5 en is makkelijk aan te brengen.

Totaal 1610,67

Het in elkaar zetten doe ik natuurlijk zelf. Dat is het leukste van een nieuwe PC imho. Een OS heb ik nog.

En wat wil je van ons?
Zoals jullie hopelijk zien, heb ik alles al aardig uitgezocht. Ik twijfel echter toch nog over een paar dingen.
  1. Het geheugen staat niet op de QVL list van Asus. Ik verwacht er geen problemen mee, maar misschien kan iemand uitsluitsel geven.
  2. De koeling van de X1950XT. De stock koelers schijnen nogal lawaaiig te zijn. Ik heb geen goed alternatief kunnen vinden (behalve het nog te dure WC). Jij wel?
  3. De northbridge koeler. Ik gaf al aan dat de Zalman oplossing wellicht teveel plaats inneemt. Wellicht is het niet nodig of is er een betere oplossing.
En misschien heb je nog andere op- of aanmerkingen, of ervaringen met 1 van de onderdelen en wil je daar iets over kwijt.

Alvast dank voor je input!

• Depress
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-01 13:48
2) Artic Cooling heeft nog mooie koelers.
3) Hangt samen met 2, je zalman is te hoog, daar is geen twijfel over mogelijk, zker nu de kaarten steeds langer worden. De stock oplossing met heatpipe bied genoeg koeling. eventueel een fan langs laten blazen(casefan?)

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
Hmm, bedoel ik dan de southbridge? :D In elk geval degene die niet via de heatpipe gekoeld is.
Arctic heeft inderdaad ook goede oplossingen. Ik zal er eens naar zoeken.

Edit: na wat reviews gelezen te hebben lijkt de Arctic Cooling Accelero X2 een goede kandidaat om de X1950XT te koelen.

[ Voor 27% gewijzigd door SayWhatAgain! op 17-12-2006 00:49 ]

• robvanderaart
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-12-2025
Waarom bezuinig je niet op je case ? Voor 130 euro heb je ook een goeie, en kan je meer in je videokaart steken.

Als je trouwens wilt overclocken kan je beter voor de P5B Deluxe gaan, goedkoper en gaan meestal harder.

Waardoor je dus ongeveer 110 euro goedkoper uit bent en dat dus in een betere videokaart kan stoppen. Of in je zak laten voor een Direct X 10 kaart.

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
robvanderaart schreef op zondag 17 december 2006 @ 00:43:
Waarom bezuinig je niet op je case ? Voor 130 euro heb je ook een goeie, en kan je meer in je videokaart steken.

Als je trouwens wilt overclocken kan je beter voor de P5B Deluxe gaan, goedkoper en gaan meestal harder.

Waardoor je dus ongeveer 110 euro goedkoper uit bent en dat dus in een betere videokaart kan stoppen. Of in je zak laten voor een Direct X 10 kaart.
Tsja, ik ben met je eens dat er goedkopere behuizingen zijn, maar het is ook vaak een kwestie van smaak. Deze Thermaltake komt het dichtst in de buurt van wat ik wil.
De P5B Deluxe heeft ook lang in mijn optie lijstje gestaan maar biedt minder goede Crossfire specs (volgens Asus-site) en de P5W heeft meer IDE poorten. Aangezien ik geen extreme oc'er ben, denk ik aan de P5W ook genoeg te hebben.

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-01 23:16
Zal ik dan maar de eerste zeg dat het misschien raar is dat je een 1950XT koopt en dan over een half jaar weer een kaart? Heb je geld teveel of hoe zit dat? Ik snap dat je waarschijnlijk een AGP kaart hebt en nu meteen met je shiny nieuwe systeem aan de slag wilt gaan, maar het is natuurlijk wel lichtelijk zonde... Misschien is het slimmer om gewoon meteen wat meer uit te geven en gaan voor de bestaande dx10 oplossingen.

Misschien nog een klein puntje, ik weet niet of je "leuke" invoer apparatuur hebt, maar het maakt wel degenlijk een groot verschil kwa game-ervaring als je een goede+fijne muis hebt en idem dito tobo

Verder ziet het er naar uit dat jij veel plezier gaat hebben met je systeem ;) *D

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Verwijderd

SayWhatAgain! schreef op zondag 17 december 2006 @ 00:59:
[...] en de P5W heeft meer IDE poorten. Aangezien ik geen extreme oc'er ben, denk ik aan de P5W ook genoeg te hebben.
Waarom wil je meer IDE poorten als je geen hardware erin zet met een IDE aansluiting.

Bedoel je misschien SATA poorten?

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Had toch eigenlijk wel een 8800GTS gehoopt ;) . Maar als je later een goede directx 10 kaart koopt kan dat ook :) . Ik zou echt nooit zoveel geld uitgeven aan een kast. Voor 100 euro heb je bijvoorbeeld als Antec Nine Hundred bijvoorbeeld. Dat bespaart 120 euro! En neem Sata-branders, dat bevordert de airflow :Y) .

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
@Kaaswagen:
Ik heb nooit geld teveel :p Ik zat eerst te kijken naar de 1950Pro, maar vond het prijsverschil met de XT niet zo groot en de prestatiewinst wel. De stap naar een XTX is dan wel weer veel groter en DX10 oplossingen zijn er alleen van NVidea. Aangezien ik voor Crossfire ga (okay okay, ik ben lichtelijk Ati fanboy) is dat niet echt een verstandige keuze.
Ik weet niet wat leuke invoer is volgens jouw standaard, maar ik heb een Logitech MX3100 set en die bevalt nog prima!
@LordXeper:
Ik zet er natuurlijk al 2 IDE apparaten in, waarmee meteen alle IDE poorten bezet zouden zijn. Ik heb gewoon ook liever de nieuwere 975X chipset. Ik denk dat beide mobo's veel waar voor hun geld bieden en de P5W vind ik net iets aantrekkelijker. De oc resultaten van de P5W zijn volgens mij en enkele topics hier op GoT ook niet slecht. De P5B wordt wel vaker door de "echte" oc'ers gebruikt, maar ik ben ook dol op features.
@hellomoto:
Over DX10 gaf ik al aan. Ik heb verschillende Antec en Coolermaster kasten de review laten passeren, maar die zijn toch niet mijn smaak. Die SATA brander van Samsung is ook een optie, ik heb echter geen ervaringen met Samsung branders. Ik hoop wel mijn resterende Platinum dvd'tjes nog te kunnen branden en NEC heeft e daarin nog niet teleurgesteld. Ik heb al wel gezien dat de Samsung populair is in de PW.

[ Voor 18% gewijzigd door SayWhatAgain! op 17-12-2006 01:31 ]

Verwijderd

Een klein detail, maar bij de 9700 zit de super thermal grease al meegeleverd.

Verder ziet het er goed uit.
Overweeg misschien nog voor de P5N32-E SLI te gaan of de P5W DH Deluxe.

Het gedoe met strakkere timings bij Kingston valt vaak toch tegen. Ze gebruiken bijna(?) nooit D9 Micron's, wat goede clockers zijn. Ik zou voor datzelfde geld voor een Corsair TWIN2X PC6400 gaan.

En nog 1 ding. Overweeg de Thermaltake Armor LCS.
Is even duur, heeft waterkoeling (scheelt je weer zo'n 60 euro) waar je ook je luidruchtige GPU op aan kunt sluiten!

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2006 12:02 ]

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Die northbridgekoeler heb je echt niet nodig op de P5W zit standaard al 3 heatsinks met heatpipes die zijn vast beter dan 1 enkel Zalman blokje.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
SayWhatAgain! schreef op zondag 17 december 2006 @ 00:26:
[...]

Geheugen : Kingston HyperX DDR2 PC7200 2x1GB
Zag deze staan bij Azerty en is even duur als zijn 800MHz broertje. Wellicht komt de CPU niet zover, maar zijn strakkere timings misschien mogelijk. In de QVL list van Asus staan deze niet, maar dat lijstje bevat sowieso maar weinig 1GB modules viel mij op.

[...]

Zoals jullie hopelijk zien, heb ik alles al aardig uitgezocht. Ik twijfel echter toch nog over een paar dingen.
  1. Het geheugen staat niet op de QVL list van Asus. Ik verwacht er geen problemen mee, maar misschien kan iemand uitsluitsel geven.
Asus staat nu eenmaal niet bekend om hun sublieme geheugenondersteuning.
Zodra je van de QVL begint af te wijken komt het vaak neer op Trial & Error, of je moet uitzoeken van welk chiptype betreffende modules gebruik maken.

Zoals je op mijn DDR2 RAM List kunt zien bevat de 2x512MB kit Infineon (Qimonda) AF-3S chips.
De 2x1GB kit zal hoogstwaarschijnlijk een 1Gbit opvolger daarvan gebruiken. In de QVL van jouw moederbord kom je dergelijke chips meermaals tegen (AF-3, AF-3S, AF-37, BF-37, etc.), dus ondersteuning voor dit type IC is er in ieder geval. Hieruit mag je concluderen dat het naar behoren functioneren van betreffende modules een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is.

Tenslotte mijn complimenten voor je nette, uitgewerkte startpost. d:)b

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

Leuk systeem maar zou je met je videokaart niet wachten op de nieuwe Direct X10 serie?
Zou anders nu een goedkope kopen (7300 7600 Oid) en dan later een DirectX10 kaart

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik vind toch die videokaart een beetje zonde. Met een X1950Pro kun je prima een half jaar vooruit, al zal alles niet op max draaien op de native resolutie van je monitor. Echter je spaart 100 euro uit als je de X1950Pro neemt. Dan is het ietsje lager zetten van de instellingen tot je een DX10 kaart koopt wel het overwegen waard imo.

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 12:00:
Een klein detail, maar bij de 9700 zit de super thermal grease al meegeleverd.
Ah thnx dat wist ik niet, scheelt toch weer!
Verder ziet het er goed uit.
Overweeg misschien nog voor de P5N32-E SLI te gaan of de P5W DH Deluxe.
SLI wordt het sowieso niet voor mij, ik heb vertrouwen in Ati :Y) En de P5W DH Deluxe was ik al van plan te nemen.
Het gedoe met strakkere timings bij Kingston valt vaak toch tegen. Ze gebruiken bijna(?) nooit D9 Micron's, wat goede clockers zijn. Ik zou voor datzelfde geld voor een Corsair TWIN2X PC6400 gaan.
Ik zal anders een bij Azerty vragen of ze geheugenlatjes met D9 chips hebben die ook nog eens met de Asus werken.
En nog 1 ding. Overweeg de Thermaltake Armor LCS.
Is even duur, heeft waterkoeling (scheelt je weer zo'n 60 euro) waar je ook je luidruchtige GPU op aan kunt sluiten!
Hmm, ik vind de Armor ook wel mooi ja, maar ik twijfel aan de effectiviteit en stilte van dat LCS systeem. Ik ben sowieso nog wat terughoudend vanwege het water bij electriciteit idee...
En ik zou dan die ICH7R southbridge en de GPU ook willen koelen.
Dutch_Razor schreef op zondag 17 december 2006 @ 13:12:
Die northbridgekoeler heb je echt niet nodig op de P5W zit standaard al 3 heatsinks met heatpipes die zijn vast beter dan 1 enkel Zalman blokje.
Ik heb verwarring gezaaid geloof ik. Ik bedoel denk ik de southbridge (die bijna op dezelfde hoogte als het 2e PCI-E 16x slot zit). Ik las in verschillende topics over de P5W dat die nogal warm wordt.
r00n schreef op zondag 17 december 2006 @ 15:15:
[...]

Asus staat nu eenmaal niet bekend om hun sublieme geheugenondersteuning.
Zodra je van de QVL begint af te wijken komt het vaak neer op Trial & Error, of je moet uitzoeken van welk chiptype betreffende modules gebruik maken.

Zoals je op mijn DDR2 RAM List kunt zien bevat de 2x512MB kit Infineon (Qimonda) AF-3S chips.
De 2x1GB kit zal hoogstwaarschijnlijk een 1Gbit opvolger daarvan gebruiken. In de QVL van jouw moederbord kom je dergelijke chips meermaals tegen (AF-3, AF-3S, AF-37, BF-37, etc.), dus ondersteuning voor dit type IC is er in ieder geval. Hieruit mag je concluderen dat het naar behoren functioneren van betreffende modules een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is.

Tenslotte mijn complimenten voor je nette, uitgewerkte startpost. d:)b
Ah, kan ik daar mooi geheugen met D9 chips zoeken, dan even kijken of dat op de Asus gaat werken.
En bedankt, ik erger mezelf soms aan de karige start-posts, dus moet ik het zelf wel beter doen.
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 15:31:
Leuk systeem maar zou je met je videokaart niet wachten op de nieuwe Direct X10 serie?
Zou anders nu een goedkope kopen (7300 7600 Oid) en dan later een DirectX10 kaart
Ik ga ook en DX10 kaart kopen over een half jaartje of zo. Echter de kaart die ik nu koop moet wel de Dell 24" die ik daarvoor nog koop fatsoenlijk moeten kunnen aansturen (met FSAA etc.)
RoD schreef op zondag 17 december 2006 @ 15:38:
Ik vind toch die videokaart een beetje zonde. Met een X1950Pro kun je prima een half jaar vooruit, al zal alles niet op max draaien op de native resolutie van je monitor. Echter je spaart 100 euro uit als je de X1950Pro neemt. Dan is het ietsje lager zetten van de instellingen tot je een DX10 kaart koopt wel het overwegen waard imo.
Het verschil bij Sapphire is 70 euro tussen de 2. Ik heb echt lang gedacht de 1950Pro te nemen, maar de XT is toch net weer dat stapje meer. En wellicht te oc'en tot XTX snelheden. De 1950Pro heeft een andere core, dus daar gaat dat niet mee. Maar ik snap je punt wel ja...het is een afweging.

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
Ik heb toch enkele wijzigingen doorgevoerd naar aanleiding van jullie feedback.

De behuizing wordt toch de TT Armor Black, met side panel, zonder 25cm fan. Scheelt inderdaad een stuk en vind deze toch mooier dan de Kandalf. Zwart past beter bij m'n drives. Mocht er niet genoeg koeling in zitten kan ik altijd nog een fan bijplaatsen.
Ik ga denk ik ook voor de Arctic Accelero X2 voor op de X1950XT. Schijnt goed te koelen en erg stil te zijn.
De brander vervang ik voor het smasung Sata model, dan zijn al m'n drives Sata :9~
Verder bestel ik er toch maar WinXP Pro UK (OEM) bij. Zit een vista coupon bij om de Business Edition aan te kunnen schaffen (weet alleen niet voor hoeveel) en het is iets legaler dan m'n huidige OS ;)

Moederbord laat ik bij de P5W DH Dlx. Ik heb nog nooit ge'oc'ed en zal ook niet extremen op gaan zoeken. Als ik stabiel 3,6GHz kan draaien is dat leuk, is het minder is het ook wel goed. Verder vind ik het een mooi compleet bord.
Het geheugen hou ik ook nog even hierbij. Die QVL list van Asus staat maar bar weinig (de compabiliteitslijst van Kingston staan uberhaupt geen dual channel kits op) op en dit geheugen is nu aardig goedkoop bij Azerty. Ik heb ze gemaild of zij toevallig weten of dit werkt.

Als ik antwoord heb van Azerty en jullie hebben geen tips meer, kan ik bestellen *O*

Verwijderd

Ik denk wel dat dat dat kingston geheugen zal werken met dat Asus bordje.
heb goeie ervaringen met Asus en kingston,mijn Asus A8N-SLI heeft ook kingston geheugen en in m'n Asus A6T laptop heb ik ook een 1GB kingston latje zitten die ook werkt dus zie ik niet in waarom het niet zou werken deze keer

• MetalStef
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:50

MetalStef

gietijzer

Je wilt over een half jaar een nieuwe monitor kopen, en over ongeveer dezelfde tijd een DX10 videokaart, maar je wilt nu alvast wel veel geld uitgeven aan een videokaart die spettert op de aan te schaffen Dell 24"? Terwijl je nu te kopen kaart misschien maar heel erg kort gaat draaien op die Dell?

Echt, dit is kapitaalvernietiging. Waarom koop je geen (veel goedkopere) kaart die alles uit je huidige 17" weet te halen, en vervang je over een half jaartje zowel je videokaart als je monitor tegelijk?

Waarom vervang je over een half jaar niet pas alles? Je huidige systeem is eigenlijk snel genoeg om je 17" nog een half jaar van eye-candy te voorzien, en over een half jaar koop je sneller spul voor minder. Nu kopen betekent dat je nog lang niet alles van je pc gaat benutten.

Op mijn videokaart heb ik een Arctic Silencer. Top-koeler! Ik ben er erg tevreden over, en hij is lekker stil. Mijn chipset wordt gekoeld door een Zalman, en deze paste inderdaad niet onder mijn Arctic Silencer. Om het passend te krijgen, heb ik een gat in de behuizing van de AS gemaakt, en de te lange pinnen (ongeveer de helft) van de Zalman af gedremeld tot het paste.
Mijn Zalman wordt nu dus actief gekoeld door mijn AS! :P
Overigens vond ik het monteren van de Zalman een verschrikking. In principe past het allemaal wel, maar het ding verschuift heel makkelijk. Ook bij het monteren. Omdat je verschuifbare pootjes onder die koeler hebt (zodat het altijd past) verschuift en kantelt alles ook tijdens de installatie. Ik heb daar bijna mijn nForce4 mee gecrushed. Nu weet ik niet of er makkelijker oplossingen zijn dan die Zalman, maar kijk tijdens het monteren echt verschrikkelijk goed uit dat je niks molt.

Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
@Freazy: Hmm okay. Azerty raadde me het duurdere PC6400 van Corsair aan. Waarom moet dat geheugen kiezen ook zo lastig zijn.

@MetalStef: Die monitor komt er wel eerder dan die DX10 kaart. Die komt misschien pas in augustus ofzo. En de monitor hopelijk feb/mrt. En waarom ik nu upgrade? Je kan altijd wel wachten, deze pc kan vanalles nog wel. Maar te traag voor mij :p. Je bent tweaker of niet he ;)
Ik zie voorlopig af van die extra Zalman koeling op de southbridge, kast heeft ook wel aardig wat airflow. Die acceleroX2 komt er wel.
Nu nog "even" definitief een geheugenkeuze maken en dan bestellen!

Verwijderd

Een goedkoop alternatief kan de pc6000 kingston zijn. Die zag ik voor 210 op azerty. Dat is ook dual channel en 2x1GB. Je hebt 5400 nodig om 1:1 te draaien en met pc6000 moet je dus ook nog zat ruimte hebben voor OC, maar dit raad ik je alleen aan vanwege het geld. Ik weet ook niet bij welke shop je het gaat halen.

-edit vergeet wat ik zei, want jouw geheugen is maar een heel klein beetje duurder. ziet er goedkoop uit-

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2006 11:09 ]

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 11:07:
Een goedkoop alternatief kan de pc6000 kingston zijn. Die zag ik voor 210 op azerty. Dat is ook dual channel en 2x1GB. Je hebt 5400 nodig om 1:1 te draaien en met pc6000 moet je dus ook nog zat ruimte hebben voor OC, maar dit raad ik je alleen aan vanwege het geld. Ik weet ook niet bij welke shop je het gaat halen.

-edit vergeet wat ik zei, want jouw geheugen is maar een heel klein beetje duurder. ziet er goedkoop uit-
Azerty gaat het worden. Ik twijfel alleen tussen dat HyperX PC7200 (niet bekend of het op de P5W werkt, maar wel standaard hoger geklokt kan worden) en het Corsair PC6400 XMS2, waarvan bekend is dat het werkt en waarschijnlijk ook nog wel hoger dan die 400MHz klokt. Aan de andere kant is het maar de vraag in hoeverre ik er gebruik van ga maken. De becoeling is om het systeem standaard hoger geklokt te laten werken. Als ik 3,6GHz haal zou het mooi zijn, maar dat is natuurlijk helemaal niet zeker. Maar toch bedankt voor je feedback!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik quote je even:
Ik heb nog nooit ge'oc'ed en zal ook niet extremen op gaan zoeken.
Dus waarom in godsnaam PC7200 overwegen? PC6400 is echt meer dan zat. Voor jou doeleinden kun je zelfs PC5400 nog wel nemen. De winst die je met dat snellere geheugen pakt ga je niet merken.

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
@ RoD: Omdat dat PC7200 goedkoper is :) Maar ik pak maar gewoon het Corsair. Nog niemand gehoord met werkend HyperX (7200) op een P5W. Wel mensen die het op een P5B hebben, maar dat zegt niets.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04:09

aex351

I am the one

RoD schreef op woensdag 20 december 2006 @ 13:07:
Ik quote je even:

[...]

Dus waarom in godsnaam PC7200 overwegen? PC6400 is echt meer dan zat. Voor jou doeleinden kun je zelfs PC5400 nog wel nemen. De winst die je met dat snellere geheugen pakt ga je niet merken.
Zie ook niet het voordeel ervan in aangezien voor PC7200 je vaak zelf het bios moet induiken om bijvoorbeeld de voltage settings goed te zetten. PC5300 is zelfs te snel. Hij heeft PC4200 nodig voor 1:1 . Je moet ook niet zomaar iets kiezen omdat het een hogere getal heeft :+

[ Voor 11% gewijzigd door aex351 op 20-12-2006 13:50 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
aex351 schreef op woensdag 20 december 2006 @ 13:45:
[...]

Zie ook niet het voordeel ervan in aangezien voor PC7200 je vaak zelf het bios moet induiken om bijvoorbeeld de voltage settings goed te zetten. PC5300 is zelfs te snel. Hij heeft PC4200 nodig voor 1:1 . Je moet ook niet zomaar iets kiezen omdat het een hogere getal heeft :+
Dat doe ik ook niet, maar als de cpu het een beetje fatsoenlijk trekt (lees: normale temp.) wil ik de cpu naar PC6400 snelheid trekken. Dus alles <PC6400 valt gewoon af, omdat ik van plan ben de capaciteit te benutten. Ik koop zelden zomaar hardware. Reviews reviews reviews en benches zijn mijn motto. En productsurvey natuurlijk :*) Anders kocht ik wel PC8800 he?

• RoD
  • Niet online

RoD

Hmm dat PC7200 is dus goedkoper? Hoeveel kost dat dan?
Tsja, als je dus wel dusdanig ver wilt overklokken en het snellere geheugen is goedkoper, dan is de keus snel gemaakt natuurlijk...

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
Kost 245 bij Azerty, maar levertijd staat nu ineens op 21-28 dagen. Ik ben toch voor het corsair gegaan.
Zal later wel ff posten wat ik heb besteld.
Voor mij was de keuze nou juist niet makkelijk vanwege compabiliteit met de Asus bordjes.

[ Voor 14% gewijzigd door SayWhatAgain! op 21-12-2006 09:15 ]

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
Nou ik heb het volgende in bestelling staan inmiddels:
  • Thermaltake VA8000BWS, Armor + Window, Zwart
  • Zalman ZM600-HP, 600 Watt, Retail
  • Asus P5W DH Deluxe, Retail
  • Intel Core 2 Duo (Conroe), E6600, Socket 775, Boxed
  • Zalman CNPS9700 LED
  • Zalman ZM-STG1
  • Corsair TWIN2X2048-6400C4, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2x1GB
  • Sapphire Radeon X1950XT, 256 MB, GDDR3, PCI Express x16
  • Arctic Accelero X2
  • Western Digital Raptor, 74 GB, 10000 rpm, 16 MB, Serial ATA150
  • Samsung SH-D163C, S-ATA, Zwart, OEM
  • Samsung SH-W183A, Serial ATA150, Zwart, OEM
  • OEM 3,5 diskettestation, Zwart
  • AeroCool Cool-Panel II, Zwart
  • Akasa Serial ATA Data Kabel, 45 cm, Blauw 5x
  • Microsoft Windows XP Pro + Vista Coupon, EN, OEM
  • Gtr 2, Fia Gt Racing Game, PC
Aleen de kast, brander en fancontroller hebben een levertijd van 14 dagen -O-
De rest is inmiddels op voorraad. Azerty wil heel graag het systeem in elkaar zetten, ze mailden er al 2x over. Maar ja, ik heb terug gemaild dat dat nou juist het leukste is. Alles ontvangen, bewonderen, uitpakken en knutselen. Een echte tweaker zet z'n eigen pc in elkaar d:)b

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
Zo, na een lange tijd (levertijd, RMA van moederbord) staat m'n systeem eindelijk op m'n buro.Het is als volgt geworden:
  • Thermaltake VA8000BWS, Armor + Window, Zwart
  • Zalman ZM600-HP, 600 Watt, Retail
  • Asus P5W DH Deluxe, Retail
  • Intel Core 2 Duo (Conroe), E6600, Socket 775, Boxed
  • Zalman CNPS9700 LED (daar zat idd al STG bij)
  • Zalman ZM-STG1
  • Corsair TWIN2X2048-6400C4, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2x1GB
  • Sapphire Radeon X1950XT, 256 MB, GDDR3, PCI Express x16
  • Arctic Accelero X2
  • Western Digital Raptor, 74 GB, 10000 rpm, 16 MB, Serial ATA150
  • Seagate 7200.10 320GB SATAII 16MB
  • Samsung SH-D163C, S-ATA, Zwart, OEM
  • Samsung SH-W183A, Serial ATA150, Zwart, OEM
  • OEM 3,5 diskettestation, Zwart
  • AeroCool Cool-Panel II, Zwart
  • Microsoft Windows XP Pro + Vista Coupon, EN, OEM
  • Gtr 2, Fia Gt Racing Game, PC
  • Seagate 7200.7 200GB (van oude PC)
  • Creative Audigy 2 ZS (van oude PC)
  • Logitech Z-680 (van oude PC)
  • Logitech MX3100 Cordless Desktop (van oude PC)
  • Samsung 173P 17" TFT (van oude PC, gaat binnenkort ook vervangen worden)
Alles is geinstalleerd, alleen de Accellero X2 nog niet. Dat doe ik na een weekje ofzo als ik echt zeker ben dat de X1950XT normaal functioneert. Heb met ATT al wel geregeld dat ie in XP 400/900 draait en in 3D 625/1782 (waarom ie niet gewoon 1800 wil doen in ATT is me een raadsel, maar ik moet me nog verder inlezen qua ATT) en de fanspeeds aangepast.

Ik heb nog wel wat probleempjes:

1 )
Ik heb de voorste en achterste 12cm fan van de Armor aangesloten op de Aerocool (voorzover ik kan zien gaat dat niet met de 9cm fans), echter als ik het voltage van de fans aanpas veranderd er helemaal niets. Volgens mij is het maar op 1 manier aan te sluiten, dus ik snap niet wat ik fout doe.

2 )
Tevens doen 2 temp sensors van de Aerocool het "opeens" niet meer. Ik had ze gewoon op de HDD's zitten. Zijn die dingen heel fragiel of gevoelig voor kortsluiting oid? Ik heb er verder niets speciaals mee gedaan.

3 )
Ik heb 5 SATA devices en heb uit noodzaak de 7200.10 Seagate op de (naar gelezen te hebben, inferieure) JMicron controller zitten. Is het een goed idee om een PCI controller te kopen (dacht aan Promise FastTrak SATA 300 TX4 (4x SATA300, PCI, NCQ, TCQ)) zodat ik de 3 HD's aan de 3 primaire SATA poorten van het moederbord kan doen en de opticals dan aan de controller? Of geeft dat een enorme bottleneck?

4 )
Misschien samenhangend met 3. Als de Seagate 7200.10 druk bezig is geeft ie soms een "piep" achtig geluid. Timing is redelijk random en hij doet het ook wel is zonder (schijnbare) activiteit. Is dit een bekend fenomeen of kan ik de schijf beter even door SeaTools halen?

Verder een hele vooruitgang op mn oude AMD3200 S754. Decoden, downloaden, muziekje etc allemaal tegelijk zonder gemor. Aan echt benchen en OC'en ben ik nog niet toegekomen. Heb ook nog tentamens en werk.

*O* Post #1000 woeiii :+
Pagina: 1