Toon posts:

eerste overclocking

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Dit is mijn systeem: Afbeeldingslocatie: http://echelon.sohosted.com/firstclock.jpg
Zoals je ziet draait het op 3.12Ghz, en de temperatuur is heel laag...
Ik heb het gelocked dmv mijn moederbord P5W dh deluxe, daar was zo een optie van : overclocken met 5%, 10%, 15,20,30%, Dat is nu 30 procent, maar ik had dit graag nog hoger gehad, zo 3.4Ghz, is dit haalbaar met mijn standaard heatsinkje? de temperaturen zijn nu toch wel heel laag al.
Wat is het maximum dat ik er kan uithalen?
Dit is mijn eerste clock dus liefst geen chinees :p _/-\o_

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
Ik wist niet dat het zo ver kon met pc 4200 geheugen :? ?

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 20:23
Of je nog hoger kan, kan je toch eenvoudig zelf uitvinden? Hoever je kunt komen weet niemand, aangezien geen enkele processor hetzelfde is. Kwestie van uitproberen dus :)
hello_moto schreef op zondag 17 december 2006 @ 00:10:
Memory dividers? Zijn geheugen draait niet synchroon met de FSB.

[ Voor 41% gewijzigd door Jimster op 17-12-2006 00:20 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:28

DataGhost

iPL dev

Ik kan een daihatsu-motor ook van een paar huge-ass turbo's voorzien, zolang ik maar geen gas geef. Als ik dat wel doe breekt de krukas op 4 plaatsen en worden de cylinders het wegdek ingeslingerd.

Kortom: Dat je temps zo laag zijn komt doordat je PC niks hoeft te doen. Ik neem aan dat je je machine niet gestresstest hebt, aangezien ik hier geen bewijs voor kan vinden. Door dit te doen kan je kijken of het wel stabiel draait en of je CPU niet te warm wordt. Probeer iets als prime95 of pifast te draaien en kijk of dit fouten oplevert, voordat je verder gaat overklokken.
Neem ook even de Frequently Asked Questions T&C door, hier staat veel nuttige informatie in.

[ Voor 7% gewijzigd door DataGhost op 17-12-2006 00:15 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zoals DataGhost aangeeft zou ik eerst wel ff gaan kijken of ie stressed ook stabiel is. Laat beide core's maar eens minimaal 1 uur op 100% draaien. Als het niet stabiel is krijg je vanzelf een reboot.

Verwijderd

hello_moto schreef op zondag 17 december 2006 @ 00:10:
Ja, dat vind ik ook raar, daar staat dat het 4200 geheugen is, maar in mijn BIOS staat er dat ik pc 3200 heb ?!
Hoe kan ik dit controleren ?

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Op zich een goede eerste overklok,

maar doe alstjeblieft iets aan die timings

www.koopeendroom.nl

Verwijderd

timings ? sorry, ik ben een newbie op dit vlak :P wat zin timings ? hoe verander ik die ?

Oja, nog even tussendoor ook, het verschil in temperatuur tussen de 2 progrtamma's TAT en Speedfan zijn toch wel groot 10-15graden verschil, welk is het juist ? naar welke temp moet ik kijken dan ?

thnx

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2006 00:33 ]

• Depress
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-01 13:48
TImings zijn de tijden die je nodig hebt voor schrijf/lees/refresh van het geheugen. Hoe lager hoe beter!

Verwijderd

Depress schreef op zondag 17 december 2006 @ 00:34:
TImings zijn de tijden die je nodig hebt voor schrijf/lees/refresh van het geheugen. Hoe lager hoe beter!
Oh ! en hoe verander ik die ????? :9 _/-\o_ _/-\o_ O-)

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:28

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 00:17:
[...]

Ja, dat vind ik ook raar, daar staat dat het 4200 geheugen is, maar in mijn BIOS staat er dat ik pc 3200 heb ?!
Hoe kan ik dit controleren ?
Er zijn verschillende typen geheugen, onder andere 4200 en 3200. Als het in je BIOS staat zal het wel zo zijn ja. Het is algemeen bekend dat wanneer je iets ziet wat iemand anders heeft, jij het niet per se automatisch hoeft te hebben :+
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 00:29:
timings ? sorry, ik ben een newbie op dit vlak :P wat zin timings ? hoe verander ik die ?

Oja, nog even tussendoor ook, het verschil in temperatuur tussen de 2 progrtamma's TAT en Speedfan zijn toch wel groot 10-15graden verschil, welk is het juist ? naar welke temp moet ik kijken dan ?

thnx
Enneh. Dit is niet jouw topic dit heet daarom ook een topic-hijack, en is niet gewenst op GoT, derhalve kan je er vanuit gaan dat er niet op jou gereageerd wordt, tenzij je gequote wordt. Maarten reageert op de topicstarter, die nogal brakke timings gebruikt voor zijn geheugen.
Over je vraag over TAT en Speedfan... geen idee. Het hangt er net van af hoe je sensors worden uitgelezen en met welke offset. Geen enkele software is nauwkeurig (of te vertrouwen), net als onboard sensoren. Als je het echt zeker wilt weten is het BIOS het betrouwbaarst zonder aparte oplossingen, anders moet je externe geijkte sensoren gebruiken.

Verder staat alles wat jij moet weten in de Frequently Asked Questions T&C, het zou fijn zijn als je die even doornam.
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 00:36:
[...]

Oh ! en hoe verander ik die ????? :9 _/-\o_ _/-\o_ O-)
Met zo'n reactie: niet. Je geheugen kan er niet goed tegen en je systeem zal instabiel (onbruikbaar) worden.
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 00:49:
Ja, ik ben hier blijkbaar een terrorist op mijn eigen vliegtuig. Dit is echt zo typisch he, tegenwoordig op dit forum, flexibiliteit kennen ze hier ook niet.
Afgezien van dat het een basic vraag is waar een eigen topic waarschijnlijk voor op slot zou gaan: Daar gaat het helemaal niet om. Er is hier flexibiliteit zat, alleen door het stellen van een vraag in andermans topic trek je de aandacht op zo'n manier naar je toe, dat men de TS vergeet en uiteindelijk alleen jij geholpen bent in plaats van de TS (of allebei). Voor aparte vragen is het de bedoeling dat je een eigen topic opent hier. Ik hoop dat je ziet dat er nu al (ten tijde van jouw quote) 7 posts op rij over jouw vraag gaan en niks te maken hebben met dit topic. Hopelijk ben je het met me eens als ik zeg dat het originele probleem hiermee snel vergeten kan worden, wat nooit de bedoeling kan zijn.
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 00:58:
Och nee, ik zit op het account van mijn broer, die heeft zich daarnet aangemeld
omfg nu snap ik het ! lol rofl. Damn sh*t :D }:O }:O }:O }:O
Ah. Dat verklaart al het een en ander. Volgende keer misschien iets beter kijken naar je nickname zodra je post er staat :) Je zou ook kunnen overwegen een avatar te nemen, daarmee zie je vrij snel of je goed post of niet :P Nu je er allebei geen hebt valt het inderdaad niet erg op.

[ Voor 35% gewijzigd door DataGhost op 17-12-2006 01:00 ]

Verwijderd

Hmm, dus laten zoals het zo is is voldoende ? Ik heb het al doorgenomen btw, en ik vind die persoonlijk toch niet compleet..
Nuja, ik heb ook gelezen dat mijn fsb gelijk moet lopen met mijn geheugen, is dit ook nodig in mijn geval ? moet ik dan mijn fsb verhogen of mijn geheugen?

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 20:23
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 00:42:
Hmm, dus laten zoals het zo is is voldoende ? Ik heb het al doorgenomen btw, en ik vind die persoonlijk toch niet compleet..
Nuja, ik heb ook gelezen dat mijn fsb gelijk moet lopen met mijn geheugen, is dit ook nodig in mijn geval ? moet ik dan mijn fsb verhogen of mijn geheugen?
Als alles naar tevredenheid draait, dan moet je alles zo laten zoals het nu staat. Als je die 1% extra performance eruit wilt krijgen, dan ga je tweaken, benchmarks draaien enz enz.
Maar imho kaapt je nu iemand anders' topic met je vragen.

Verwijderd

Ja, ik ben hier blijkbaar een terrorist op mijn eigen vliegtuig. Dit is echt zo typisch he, tegenwoordig op dit forum, flexibiliteit kennen ze hier ook niet.

• The Wrecker
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-10-2025

The Wrecker

Networking Rulez

Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 00:49:
Jij bent toch niet Festivalgeek? (Ik vraag het even aangezien je het over een eigen vliegtuig hebt...)

Doch, ik kreeg zelf even het idee dat jij op een gegeven moment de topic starter was. Dat is lijkt mij niet de bedoeling. Ik vind wel dat een vraag van een ander persoon mag/kan. Zeker omdat dit een discussie uit kan lokken e.d.

Over het hoe te overklokken... Gewoon proberen en alles goed lezen. Het gaat erom dat je weet waar je mee bezig bent. Weet je iets niet dan kan je via google zoeken en op dit forum bij de faq's (ook de search gebruiken). Als je echt een concrete vraag hebt wat je niet terug kan vinden, dan kan je hier een vraag stellen met een verhaal; wat heb je al gedaan , waarom het (volgens jou) niet lukt of klopt e.d.

Verwijderd

Verwijderd

Topicstarter
Dit is echt zo een stomme situatie

Verwijderd

Sorry voor het ongemak, mijn excuses vooral aan Dataghost.

Ik ga nu slapen, toch bedankt voor al de informatie _/-\o_

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 00:58:
Ben blij dat je het zelf door hebt, bespaar je mij wat werk ;)
Let voortaan dus even beter op je login.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

DataGhost schreef op zondag 17 december 2006 @ 00:14:
Ik kan een daihatsu-motor ook van een paar huge-ass turbo's voorzien, zolang ik maar geen gas geef. Als ik dat wel doe breekt de krukas op 4 plaatsen en worden de cylinders het wegdek ingeslingerd.
hahaha lol 8)7 8)7
Het idee alleen al

Maar goed
je staat nu op auto overklokken .
Als het goed is kan je ook handmatige kiezen zodat jij alles onder controllen kan hebben.

Vandaar uit in kleine stappen omhoog met je bus
Zorg er voor dat je geheugen niet te ver over zijn max gaat (10% is haalbaar.
blijf steets verhogen tot dat het stysteem onstabiel word. (met software de pc laten zweten)

Als het onstabiel word (crash of uitvallen van systeem)
Voltage verhogen van de cpu (ga tot maximaal 1,00volt hoger dan standaart met box koeling)
geheugen een stapje terug met dividers.
Hierdoor krijg je weer meer spelen voor je geheugen .
Ga dan verder tot dat de cpu niet verder kan en onstabiel word.

Koop dan een anderen koelblok of extremer (stikstof is wel leuk)
Zodat je de cpu voltage verder kan verhogen de temp daalt)
Of ga je cpu terug klokken tot dat het systeem niet meer vast loopt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 01:39:
[...]

hahaha lol 8)7 8)7
Het idee alleen al

Maar goed
je staat nu op auto overklokken .
Als het goed is kan je ook handmatige kiezen zodat jij alles onder controllen kan hebben.

Vandaar uit in kleine stappen omhoog met je bus
Zorg er voor dat je geheugen niet te ver over zijn max gaat (10% is haalbaar.
blijf steets verhogen tot dat het stysteem onstabiel word. (met software de pc laten zweten)

Als het onstabiel word (crash of uitvallen van systeem)
Voltage verhogen van de cpu (ga tot maximaal 1,00volt hoger dan standaart met box koeling)
geheugen een stapje terug met dividers.
Hierdoor krijg je weer meer spelen voor je geheugen .
Ga dan verder tot dat de cpu niet verder kan en onstabiel word.

Koop dan een anderen koelblok of extremer (stikstof is wel leuk)
Zodat je de cpu voltage verder kan verhogen de temp daalt)
Of ga je cpu terug klokken tot dat het systeem niet meer vast loopt.
sorry hoor maar dit vind ik echt een kansloze spelfout

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 02:01:
[...]

sorry hoor maar dit vind ik echt een kansloze spelfout
en het nut van die post is.......? tsjesses mensen, loop toch niet steeds mekaars nederlands af te zeiken.

ontopic:
ik kan nergens teruglezen of je de pc nou al eens onder 100% load hebt getest (gebruik prime95, zoek ff op google hoe je die moet gebruiken icm een dual core)
laat ff weten hoe ie dat deed.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, hij is nu bezig Dual core met prime 95 allebei op 100%, temperatuur bij speedfan is 34graden en bij TAT 45graden .
Maar bij TAT kan ik ook een stresstest doen, dan staat er CPU0 en CPU 1, en dan kunt ge 100% stressen, zal ik dat hierna ook doen?
Ik vind mijn pc wel heel stabiel , ik kan nog alle basisdingen doen, en die stresstest loopt hier aan 2x 100% ...

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik vindt dit topic toch wel een beetje erg basic hoor.. ga eerst maar eens de FAQ doorlezen, dan zien we wel weer eens verder :)

En let voortaan op de login die je gebruikt, voor hetzelfde geld zien we het als een kloontje en wordt je gebanned.

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.