Toon posts:

opensuse 10.2 installatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag opensuse10.0 eraf gegooid en een nieuwe installatie gedaan van 10.2

problemen
-tijdens de installatie hing de hardware configuration fase (allerlaatste fase). heb ik nieuw scherm tty geopend en maar gereboot
na reboot hervatte hij de installatie, ok ik gelukkig maar bij het booten kwamen te problemen
-de pc reageert super traag. als ik mijn muis beweeg is het precies met een vertraging.
-internet pagina's laden traag in

zou dit iets te maken kunnen hebben met die ATI mobility radeon 7500 dat in de laptop steekt? Ik hoof voorlopig nog geen fancy 3D (hoewel dat wel tof zou zijn!) maar wel een vlot systeem!
enige hulp?

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:21
Wat het mogelijk kan zijn is dat de ATI drivers nog niet voor xorg 7.2 klaar zijn. Je werkt dus nu eigenlijk met de OSS driver die eigenlijk alleen 2d aankan. De huidige driver die op de ATI site staat heeft alleen xorg 7.2 ondersteuning in Beta stage. Heb wel een keer een manier gevonden om xorg wat sneller te krijgen, maar weet niet meer hoe ik dat gevonden heb.

Hier staat eea: http://www.softwareinreview.com/cms/content/view/60 (net iets over de helft: ATI video drivers)

Verwijderd

Topicstarter
Nu bleek dat dat niet de grafische driver voor een probeem zorgde want het bewegen met de touchpad ging wel vlot maar de usb muis ging verschrikkelijk traag!
Nu heb ik dan in desktop effects deze aangezet (aangezien deze niet aanstonden) en nu beginnen de echte problemen pas: X window start niet meer op!
Bij het opstarten van de computer geeft hij een obscure boodschap (die hij ook in modus failsafe geeft):
code:
1
Failed to start the x server. It is likeley that it is not set up correctly. would you like to view the x server ouput to diagnose the problem?

en vervolgens
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
This is a pre-release version of the x server ...........
...
x window system version 7.1.99.902 (7.2.0. RC2)
build version:.........
build date.......
markers........
(ww) the directory /usr/share/fonts/local does not exist
....

en dit gaat maar door en door.. Ik kan de log file niet helemaal online zetten want ik geraak niet opgestart in een gui.

Twee vragen:
-hoe kan x window opstarten zonder xgl?
-hoe komt dat mijn usb muis zo voor een vertraging zorgt, de cursor schokt over het scherm

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12:25

steveman

Comfortabel ten onder

Paar dingen die misschien kunnen helpen:

-xorg.conf bij section "module" load "xgl" uitcommenten

-gnome-xgl-switch --disable-xgl

-als je kde gebruikt denk ik ook nog die .sh bestanden die je hebt gemaakt weghalen.

Maar misschien dat de echte linux-guru's iets compleet anders weten.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

steveman schreef op donderdag 21 december 2006 @ 23:00:
Paar dingen die misschien kunnen helpen:

-xorg.conf bij section "module" load "xgl" uitcommenten

-gnome-xgl-switch --disable-xgl

-als je kde gebruikt denk ik ook nog die .sh bestanden die je hebt gemaakt weghalen.

Maar misschien dat de echte linux-guru's iets compleet anders weten.
Zonder een log valt er weinig te vertellen natuurlijk.
Hij geeft iig ALTIJD een nuttige foutmelding (als je er even RUSTIG naar kijkt).

0.0

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer ik een grep uitvoer op de log file opzoek naar alle warnings bekom ik wat meer informatie:

code:
1
2
3
4
Failed to detect seconodary monitor, mergedFB/clone mode disabled
DRI init changed medmory map, adjusting
MC_FB_LOCATION was: 0xe3ffe000 is: 0xe3ffe000
MC_AGP_LOCATION was: 0xffffffc0 is: 0xc87fe800

code:
1
2
3
AIGLX: 3D driver claims to not support visual 0x023
AIGLX: 3D driver claims to not support visual 0x024
...

code:
1
(II) AIGLX: loaded and initialised /susr/lib/dri/radeon_dri.so

Verwijderd

Topicstarter
Ok het commando
gnome-xgl-switch --disable-xgl heeft mij terug gebracht!
Alvast bedankt.. ik ga nu zelf op zoek hoe ik die xgl wel kan laten werken
Pagina: 1