Ik heb hier een Epox ep-p4mkI met een VIA P4M266A chipset. Op deze plank zat eerst een 2.6Ghz celeron, met een fsb van 400Mhz (dit draaide prima).
Nu wilde ik deze celeron vervangen door een 2,8Ghz Intel Mobile Pentium 4, deze draait op een fsb van 533mhz.
Bij het opstarten met de 2,8Ghz cpu begint de bios met de volgende melding te komen:
Als ik de in bios kijk, staat de multiplier op 21 bij een snelheid van 133Mhz dus 2793Mhz (Windows zit ook een 2,8Ghz, maar dat zal die wel uit de cpu halen
).
Als ik dan de pc herstart, dan weigert die opnieuw op te starten en moet ik eerst de cmos resetten d.m.v. jumper.
In de bios valt weinig in te stellen, qua cpu instellingen.
Iemand een idee wat de oorzaak hiervan is
, ik heb geen idee meer.
Nu wilde ik deze celeron vervangen door een 2,8Ghz Intel Mobile Pentium 4, deze draait op een fsb van 533mhz.
Bij het opstarten met de 2,8Ghz cpu begint de bios met de volgende melding te komen:
code:
1
2
3
4
5
6
| Main processor: intel pentium 4 1,60ghz (133x12.0) Memory type: ddr266 @133mhz FSB:533 Cmos checksum error:- defaults loaded Warning! Cpu has been changed. Or cpu ratio changed fail Please re-enter cpu settings in the cmos setup and remember to save settings before quit ! |
Als ik de in bios kijk, staat de multiplier op 21 bij een snelheid van 133Mhz dus 2793Mhz (Windows zit ook een 2,8Ghz, maar dat zal die wel uit de cpu halen
Als ik dan de pc herstart, dan weigert die opnieuw op te starten en moet ik eerst de cmos resetten d.m.v. jumper.
In de bios valt weinig in te stellen, qua cpu instellingen.
Iemand een idee wat de oorzaak hiervan is
And The Only One