Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop defect. Reparatie mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FaZe
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:55
Beste mede-tweakers,

Ik weet niet zeker of dit het goede topic is, maar het komt het dichtste in de buurt.
Hieronder een plaatje van het moederbord van een laptop. De laptop heeft kuren als niet aan gaan, steeds uitvallen e.d.
Gisteren viel me zelfs op dat ik een verbrand luchtje begon te ruiken :'(

Na het openschroeven zag ik dat een pin van de power-connector op het moederbord niet goed met soldeertin vast zat en rondom een beetje bruin. Tevens is er een ander onderdeel wat witte smerige zooi erop had liggen. Na dit weggevreven te hebben bleek eronder een gat te zitten.
Hier de foto:
Afbeeldingslocatie: http://81.171.14.121/as1400defect.jpg

Het is nogal een slechte foto, maar die linker pin die bruin is, is dat ding van de power-connector. Deze kan ik zelf wel een druppeltje extra tin geven om hem goed verbinding te laten maken. Hetgeen wat dus echt gaar uitziet is rechts dat rechthoekige ding. Als je goed kijkt zie je in dat ding links boven een groot gat zitten. Het is trouwens hetzelfde onderdeel als dat erboven.
Mijn vraag:
1. Wat is dit ding? ;)
2. Is het te koop? Misschien een tip waar?
3. Is het mogelijk te solderen... het zijn super fijne pinnetjes...

Iemand een idee/tips?

[ Voor 0% gewijzigd door FaZe op 20-12-2006 10:25 . Reden: url werkte niet meer... ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Dat ding is een IC of transistor (FET's komen wel eens voor in die package), in die package (8 pinnetjes met die afmetingen, het ziet er een SO-8 uit) bestaan dacht ik ruw geschat 10 miljoen verschillende soorten IC's, zonder de opdruk kan ik je enkel vertellen dat het volgens mij te maken zal hebben met de voeding van de laptop. Zie ik het goed dat de onderste 4 pinnen aan hetzelfde kopervlak (egaal lichtgroen stuk) hangen, en de bovenste 3 pinnen ook aan eenzelfde vlak, indien dit zo is lijkt het me dat dit de mosfet kan zijn die de voeding doorschakelt eenmaal de elektronica errond heeft besloten dat de goeie adapter aangesloten is.

Kan je misschien een betere foto trekken (macro-stand van je fototoestel gebruiken ofzo, das dat tulpje/bergje knopje op je fototoestel), dan kan er uit de omliggende pruts misschien een beter gok geplaatst worden.

Zo'n IC is te koop bij de electroboer, eventueel online (farnell, conrad, voti, mauser, .....).

En die pinnetjes zijn nog gemakkelijk te solderen, ze staan nogal ver uit elkaar. Wat je nodig hebt is een goeie soldeerbout, soldeertin, een pincet en wat ervaring, dan vervang je die chip in een wip 8)

Edit: die chip erboven is deze, een 30V P-channel mosfet, kan 7.4A aan bij 25°C, typische toepassing is load switch bij notebooks (8> Lijkt me dat die beschadigde eronder erbij hoort, ik wacht ff de betere foto af voor ik hier al mijn geld op inzet.

[ Voor 12% gewijzigd door naftebakje op 16-12-2006 21:44 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06 15:06
Kans zit er dik in dat deze chip kapot is gegaan door het loszittende voedingscontact. Doorat dit niet goed contact gemaakt heeft, kreeg het voedingscircuit elke keer spanningspieken te voorduren. Waarschijnlijk zijn een paar spanningspieken hem te veel geweest.

If it ain't broke, fix it till it is...

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Valt het component nog af te lezen? Zo ja dan kun je gaan zoeken naar het onderdeel. Is overigens prima te solderen hoor, mocht het niet zelf lukken zijn er diverse tweakers die het gratis voor je willen doen denk ik (oa ik dus, locatie Rijswijk) of tegen een drankje :)

• FaZe
Bedankt voor de reacties :D
Hier nog een foto die iets beter is... al is nu niet meer het component nu goed te lezen...
Het moet inderdaad dezelfde zijn als die erboven.. hetgeen wat wel nog leesbaar is komt exact overeen, alleen staat hij ondersteboven tov die andere erop.
Afbeeldingslocatie: http://81.171.14.121/as1400defect2.jpg

En ik begrijp dus dat de meeste pinnetjes inderdaad gewoon op die grote baan vast zitten... dan moet het zelfs door mij wel te doen zijn. Ik dacht eerst dat ze misschien op hele kleine puntjes vast zouden zitten, die naar een of andere laag die eronder loopt zou gaan.

Verwijderd

http://be.farnell.com/jsp...artDetail.jsp?SKU=1285437

Daar kan je zo'n ictje bestellen indien je dat wenst.

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-11 23:44

Phalox

Solar Powerrrd

had dat ding eigelijk geen garantie meer ? njah, nu zeker niet meer :D

Het is wel vaak zo, dat van die problemen niet komen door 1 onderdeel, of dat het zelfs helemaal niet 'de fout' is van dat onderdeel. Enkel, dat was misschien de zwakste schakel, en is daardoor een beetje doorgebrand.

Je probeert het maar! en anders heb je nog altijd Ebay voor reserve componenten :D Suc6 !

• FaZe
Bedankt voor de link! gaat alleen wel erg duur worden met order/verzendkosten. Ik ga eens wat electronica zaken hier afbellen.
Nee hij had zeker geen garantie meer. Is een Acer uit 2002.
Een nieuw moeberbord kost zo'n €500,- ... en dat is dit ding echt niet meer waard.

Ik laat het resultaat nog wel weten!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Het is iig een heel gangbaar FETje in notebooks.

Idd goed de plug doorsolderen, en fetje vervangen. Een fet heeft 3 aansluitingen, gate, source en drain. De gate is het stuursignaaltje. Dat is ook het "losse" pinnetje. De source en drain zitten verdeeld over meerdere pinnen, om de stroom te verdelen door de contactpennetjes (maar dat had je al gezien)

Ik zou een paar (laptop)reparatietenten afbellen voor zo'n fetje, die moet wel te regelen zijn.

Als je geluk hebt is het dus alleen de fet die door al dat gekloot met de plug doorgefikt is.

• FaZe
Bah, lokaal kan ik het hier nergens krijgen, alleen op speciale bestelling, maar dan komt er €30,- bestelkosten bij ofzo :S

Verder heb ik de volgende links gevonden:
http://eshop.euras.com/de...35&login=712143&thispage=
http://www.onderdelenshop...info.php?products_id=1925

Alleen dat is allemaal de SI4835DY ipv SI4835BDY-T1-E3

Hoe weten jullie dat het die tweede is ipv de eerste bijv? Waar kun je dat uit op maken?
Ik heb gezien dat ze iets andere specificaties hebben, maar dat zegt me zo snel niet of dat gewoon de andere "mag" zijn zeg maar. Nog iemand een tipje? Of een zaak die niet zo'n hoge orderkosten gaat rekenen...

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Als de pinnen en de footprint hetzelfde zijn, en de vervanger evenveel (of meer) stroom/spanning aankan, moet die vervanger gewoon werken.
Een andere footprint zou ook kunnen (de "klassieke" DIP's hebben de elektroboeren meer liggen), maar dan moet je wel in de gaten houden of ie voldoende gekoeld wordt (die FET die er zat kreeg zijn koeling door het grote kopervlak aan zijn pinnen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1