Toon posts:

Stil en snel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De passief gekoelde kaarten die ik tot hiertoe heb gevonden hebben nooit een extra 4-pin connector.
Kan ik daaruit afleiden dat fanless kaarten minder verbruiken dan dezelfde kaarten met een fan erop ?

Nog een vraagje :
Weet iemand of er pcie kaarten bestaan met passieve koeling die ook nog een zeer snel zijn ?
Sneller dan de MSI 7900gs heb ik momenteel nog niet gevonden :|

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Inderdaad kan je daar vanuit gaan, het verband tussen verbruik en warmteproductie is vrij duidelijk en logisch. Dat is ook de reden dat je vraag wel eens erg moeilijk te beantwoorden kan zijn, snelle kaarten hebben geen passieve koeling :)

Verwijderd

Het probleem met snelle kaarten is dat ze zeer veel stroom verbruiken. Daardoor komt zo veel warmte vrij dat die niet passief te koelen zijn. Een voorbeeld: De X1900XTX van een vriend doen met een zalman vf-900 nog steeds 78°C onder full-load. Stel je voor wat die temperatuur niet zou doen met een passieve koeler >:)

Als het om stilte gaat, maar het ook een beetjes vlot moet draaien, dan zijn er een aantal mogelijkheden:
  • Je kan voor een SLI setup gaan met 2 passieve 7900GS kaartjes. (De snelste passieve oplossing, vereist wel goede airflow)
  • Je kan voor stille luchtkoelers zoals de zalman vf-900 en de axelero van arctic cooling gaan
  • Je kan voor waterkoeling met een rad van 3 12cm fans gaan, wat uiteraard een groot budget vraagt, maar wel zeer stil is.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:45
Er bestaan passief gekoelde 7950GT's :) Deze bijvoorbeeld: http://www.xfxforce.com/w...ure.jspa?featureId=787756

Afbeeldingslocatie: http://www.xfxforce.com/media/product_configuration_large_icon/4d56cbb00d8c2cc2010d9f01b5e80023/1.jpg

Je moet je kastkoeling (airflow) wel op orde hebben met dergelijke kaarten.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hmmm... je kan ook een passief gekoeld waterkoelings-systeem gebruiken (bijv. Zalman reserator, Thermaltake Rocket of Ochestra). Hierbij kan je naast het cpu-koelingsblok ook een vga-blokje krijgen die zo'n kaartje toch zeker wel op een redelijke temperatuur zou moeten houden lijkt mij.

Voordeel: Totaal geen geluidsoverlast (behalve de waterpomp, maar dat is <20dB)

Nadeel: Prijs (€200 voor de Reserator/Orchestra, €110 voor de Rocket. Exclusief vga-blokje !)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, ik zal eens het aantal db checken van die koelers en kijken naar de prijs van die xfx kaart.
Qua prijs vind ik een SLI oplossing wat teveel voor het extra fps dat je er kan uit krijgen.
Waterkoeling vind ik wat riskant als oplossing. (past het op toekomstige videokaarten ?)

Het verbruik van die snellere kaarten vind ik veel worden.
Binnenkort kun je strijken met een laptop !

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 20:30:
Het verbruik van die snellere kaarten vind ik veel worden.
Binnenkort kun je strijken met een laptop !
Heb ooit ergens gelezen dat de warmte opbrengst van een processor hoger ligt dan eender welk strijkijzer, dus je zegt daar iets. _/-\o_

In verband met SLI: Ik heb hier 2 7900GS kaartjes in SLI (actief gekoelt door vf-900) en dat werk echt wel goed. De performance is natuurlijk sterk afhankelijk van de driverondersteuning. (Ik draai Call of Duty 2 met alles op high en 4x Anti Aliassing) ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 20:40:
[...]

Heb ooit ergens gelezen dat de warmte opbrengst van een processor hoger ligt dan eender welk strijkijzer, dus je zegt daar iets. _/-\o_
Dat is logisch, processor is 100w op 3cm2. Een strijkijzer van 2KW zou met dezelfde warmte/cm2 een oppervlakte hebben van 60cm2. De oppervlakte van een strijkzool ligt een stuk hoger.

• moviehouse
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-08-2018
Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 20:40:
[...]

In verband met SLI: Ik heb hier 2 7900GS kaartjes in SLI (actief gekoelt door vf-900) en dat werk echt wel goed. De performance is natuurlijk sterk afhankelijk van de driverondersteuning. (Ik draai Call of Duty 2 met alles op high en 4x Anti Aliassing) ;)
Ik draai CoD2 met álles maxed-out op 1680 x 1050 met mijn 7900GTO @ GTX+, E6300 @ 2.0 @ resorator ;)

Mischien kan je zoeken naar een MSI 7900GTO, volgens mij heeft salland hem binnen 5 dagen voor je. kost iets meer dan een 7950GT passief, maar is supersnel, klokt lekker, en je hoort hem echt niet hoor! :z

Mijn casefan in m'n X-Qpack maakt drie keer zo veel herrie als mijn resorator en 7900GTO samen 8)7
Pagina: 1