[OC] AMD Opteron 144

Pagina: 1
Acties:

• lezut
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik ben @ the moment bezig om een AMD Opteron 144 te overclocken, ik loop alleen tegen een vreemd probleem aan:

Ik zit nu op HT 280, HT multi 3x, Voltage CPU 1.45, Voltage RAM standaard, PCI-E op 100 en PCI gelocked op 33mhz. Oja, CPU multi staat op z'n hoogst, op 9.

Op dit moment draai ik op 2520 mhz stabiel, maar ik wil nog wat verder. Dus ik heb de HT Multi opgevoerd naar 300, maar hij wilde niet booten. Toen het voltage van de CPU omhoog gegooid, maar nog steeds wilde hij niet doorbooten. Daarna heb ik de geheugenbus op 200 ipv 266 gezet, en toen bootte hij op 300mhz HT, en hij liep SuperPI stabiel. Daarna de geheugenbus weer op 266 gezet, maar hij wilde weer niet booten.

Dus om hoger te komen, moet ik de geheugenbus erg laag zetten. Met een FSB van 300 en de geheugenbus op 200, kom ik op een effectieve geheugenbus van 150 (Ik snap de ballen van dividers, ik kan nergens een heldere uitleg vinden, dus ik neem maar van everest aan dat de geheugenbus op 150 staat). Dat is wel een beetje langzaam, en dat haalt volgens mij de hele snelheid naar beneden.

Nu stop ik mijn snelheden in de calculator van A64Info, en die geeft aan, dat bij een HT van 300, en een geheugenbus van 266, een effectieve geheugenbus van 193 is. Aangezien ik PC3200 CL2 Overclock geheugen hebt, dunkt me het toch dat hij het moet doen?

Dus mijn vraag, wat doe ik verkeerd?

Edit, ik ontdek zojuist nog iets vreemds, in de bios kan ik mijn voltage wel op 1.55v zetten, en in A64info maar op 1.45? :? Of komt dat, omdat A64Info softwarematig is?

[ Voor 5% gewijzigd door lezut op 16-12-2006 19:25 ]

Verwijderd

hoeveel volt steek je op je ram?

Gezien je spreekt van C2 overklokgeheugen mag je daar direct 3V op gooien, de OC-geheugens kunnen daartegen (ik heb zelf lange tijd op 3.05V gedraaid op een Geil Valuesetje, nu terug op 2.85 omdat er ander moederbord onder zit).

Verder vind ik 266 en 200 vreemde standaard waarden voor je geheugenbus, die draait normaal toch aan 400 mhz?

Normaal is de effectieve snelheid van je geheugen;

ingestelde geheugenbus / 400mhz x HT

Dat kan best overeenkomen met de 200/400x300 die jij zegt, dan draait je ram op 150mhz. Wat echt wel laag is, aangezien het normaal 400mhz kan draaien zonder enig probleem.

Probeer anders eens je ram op cas 2.5 te zetten en je commandrate naar 2T ofzo, mss dat dat helpt

edit; over welk moederbord gaat het trouwens?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2006 19:28 ]

• lezut
De cas staat al op 2.5, ik ga straks eens 2T proberen.

Mobo is een A8N SLI Premium

Je weet zeker dat ik mijn Kingston HyperX op 3v niet kapot maak? Het loopt standaard nl. op 2.6 volt zag ik net op de kingston site.

Ik heb jouw sommetje even gebruikt, als ik 266/400*300 doe, komt daar 199,5 uit, 200 dus, dus dat is precies de goeie snelheid, waar mijn geheugen standaard ook op loopt.

En ik denk dat wij een beetje langs elkaar heen denken mbt DDR (Double Data Rate = 2x). 150 houd dus lijkt me in dat het geheugen effectief op 300 mhz loopt, terwijl het normaal DDR400 loopt. Daarom wil ik het ook sneller, 3/4 van de snelheid vind ik niet echt super

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:50

sapphire

Die-hard pruts0r

Nogal kortzichtig om te zeggen dat OC geheugen 3v ff trekt.....
Ligt geheel aan de chips die op de reepjes zitten.

Gabriël AM5

• lezut
Ik las ergens dat iemand exact hetzelfde geheugen als mij had, en dat daar CH5 chips opzaten? Of is dat per geheugenreepje van kingston anders? (Of dat op de hele HyperX serie CH5 zit)

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-01 11:13

icecoolsniper

never run from a sniper!

ch-5 mem is toch niet zo erg geweldig?

Ik draai met mijn opteron 144 @ 309MHz bus snelheid en een 4x multiplier. Hiervoor heb ik echter wel de 166MHz divider nodig.
Om 1:1 te lopen heb je echt heel goed, en snel geheugen nodig(pc4800 ofzo).

edit:

ik gebruik trouwens 4x 512MB corsair pc 3200 XLPT (2-2-2-5 rated) maar ik draai ze op 2.5-3-3-6 2T en 2.85v

[ Voor 19% gewijzigd door icecoolsniper op 16-12-2006 23:21 ]

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
daar zitten ch5 op volges mij idd. Loopt ong 220 (2/2/2/5) max(440mhz dus).

FSB op 300, geheugen divider 133 (266mhz dus) 2.9v, mb HT op x3 en iets overvolten en cpu op max 1.53v

Hoe het met die meet progjes zit weet ik niet (mb nooit gehad).
Misschien dat aibooster (asus overklok prog) er ook op kan? Of systool, everest, pc wizard, mbmonitor, cpuZ. Bij mij wordt het voltage in het ene prog te hoog aangegeven en in andere juist te laag (heb een asus am2). Er zit wel orde in trouwes, verhogen in de bios heeft ook dezelfde verhoging in de progs tot gevolg. Ga er maar vanuit dat de setting in de bios van 1.55v een voltage van ong 1.52/1.54v geeft.

Wat voor voeding zit er trouwes in de pc?

Nukezone FTW

• lezut
Ik heb een Enermax Liberty 400w. Goed genoeg voor mijn systeem, dunkt me ;)

Dus, geheugen op 2.9 en op 133, HT op 300, HT multi op 3x en HT voltage één stapje verhogen? (kan maar op 2 standen, staat nu op de laagste volgens mij)

Maar goed, het is nu een beetje laat, ik ga nu slapen, morgen ga ik wel weer verder en ik houd jullie op de hoogte ;)

• lezut
Ik heb nu wat aanpassingen gedaan, maar het helpt nog steeds niet:

Geheugen op 3v gezet
Timings losser gezet
Voltage chipset/HT bus verhoogd
HT-Multi naar 2x

Geen van alle dingen helpt.. Hij boot gewoon niet door, hij blijft hangen op het scherm dat ik mn CPU naam zie, dat hij memory gaat testen (10000000 k oid OK staat er dan) en er staat een lijst met mijn optische drives en harde schijven. Daar blijft hij hangen

Ik zit nu dus op 2520 mhz, stock 1800, volgens mij moet een opteron wel harder kunenn?

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-01 11:13

icecoolsniper

never run from a sniper!

Je kan ook gewoon pech hebben. Misschien wil je bord of je proc gewoon niet harder..

edit:

mijn opteron 144 doet ook met moeite 2790MHz, terwijl er mensen zijn die meer dan 3GHz halen.

[ Voor 39% gewijzigd door icecoolsniper op 17-12-2006 12:54 ]

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

• lezut
2800 is nog steeds een stukje hoger dan 2500 :|

• keldererik
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-01 13:53
Ik heb hetzelfde "probleem" gehad met mijn opteron 165. Mijn conclusie na wat onderzoek was dat de opteron het heel erg moeilijk heeft met 4 volle geheugen banken.

Haal eens 2x512MB eruit en probeer het dan nog eens. Hoogstwaarschijnlijk zal je makkelijk kunnen booten tenzij het moederbord de bottleneck vormt (wat ik betwijfel).

Toen ik bij mij 2x512MB eruit haalde kon ik ipv 2700MHz stabiel > 2930MHz stabiel draaien. (ik werk ook met dividers. Ik kon zelfs booten op 3010MHz, helaas niet stabiel.. O-)

Anyway, ik blijf toch 2700MHz draaien omdat mijn ram dan precies 200MHz (400 effectief) draait op 2-2-2-5 en de meeste performance met 4 reepjes behaal op deze instellingen.

Een oplossing zou kunnen zijn, 4x512MB verkopen en 2x1GB???

• Powrskin
  • Niet online
er zit toch 2x512mb in of niet?
Zal idd wel effect kunnen hebben, maar is sowieso nauwlijks een coole oplossing toch?

Die ram kan best op cl2 (vaak zelfs stabieler als cl2.5). ht3 is ook laag zat
waarop probeer je hem te booten dan? Download anders ook clockgen en probeer es in windows hoger te komen. Je kan in de bios ook proberen bv gelijk op 295 of 305fsb te booten (ckerheid ram divider op 100 of 120 (als dat kan).

Kan je erges zien dat het cpu voltage stabiel blijft. Kan zijn dat bv 1.55v onstabiel is, maar 1.525v wel goed. Je pci-e lock kan ook slecht werken (bios foutje), zet die maar op 105mhz (en gwoon pci op 33 houden)

Misschien dat een mb biosupdate kan helpen.
Die lichte voltage overkloks kan het bord trouwes makkelijk hebben en er zit ook een fan op toch?
Die voeding gaat dat als ik ook kijk naar de vga idd goed doen.

Nukezone FTW

Verwijderd

sapphire schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 21:56:
Nogal kortzichtig om te zeggen dat OC geheugen 3v ff trekt.....
Ligt geheel aan de chips die op de reepjes zitten.
Dat ligt idd geheel aan de chips die erop zitten, maar als het effectief ch5 is, dan overleeft die zelfs 3.2V
(http://www.xtremesystems....ve/index.php/t-27608.html)

Verder heb ik op alle geheugen er al meer spanning doorgejaagd, zelfs de elixir latjes die 3-3-3-6 400mhz toekomen zet ik standaard naar de 2.95v (of het maximum van het moederbord), en die dingetjes liepen bij mij dan altijd op cas 2-3-3-6; nooit problemen mee gehad (en ondertussen toch wel een paar 10tallen latjes ram zo ingesteld, nooit van problemen gehoord)

• lezut
Ik heb 2x512, had ik maar 2 GB, dan kon ik een stuk beter BF2'en :P Dat is dus waarschijnlijk ook het probleem niet (het is over het algemeen wel bekend volgens mij dat het A64 platform moeite heeft met 4x512mb, dus dat was ik sowieso al niet van plan)

Ik zou inderdaad een keer een biosupdate kunnen proberen, maar het vreemde is, dat ik gisteren van moederbord heb gewisseld (A8N-SLI -> A8N SLI Premium, is stiller en ik had verwacht dat hij beter overclockte), maar op de A8N SLI heb ik precies hetzelfde probleem als op de Premium. Ik kom niet voorbij de HT 280 als ik de geheugen divider op 266 mhz heb staan. Zet ik hem op 200 dan geeft hij pas op 310 HT problemen, maar daar ben ik nog niet verder mee gegaan, ik wil eerst dat ik op 300mhz HT gewoon de 266mhz geheugen divider kan gebruiken.

• lezut
O, Great, ik heb het voor mekaar hoor :/

Ik probeer de nieuwste Nvidia Nforce drivers te installeren (6.86 oid), en gelijk flipt m'n windows en kan ik een verse install gaan doen. Maar goed, nu staat er wel een werkende Nforce 6.86 driver op, dus ik kan de nieuwste bios (1009) erin gooien.

• Powrskin
  • Niet online
hm.. nou ja een verse instal kan soms ook (kleine) wonderen verrichten :P

http://tweakers.net/productsurvey/survey/1219
VCore problemen
Bij biossen lager dan 1008 waren er problemen met de Vcore. Deze was niet stabiel en de waarde klopte niet. Vanaf 1008 is dit verbeterd, hoewel een Vcore van 1,5 volt het hoogst haalbare is.
Vaag lees overal 1.65v :S Lijkt wel de Asus mvp :P

Nu zei ik al dat ik ook een Asus had (met de nieuwere generatie nforce5 chip erop), maar eigenlijk heb ik hetzelfde "probleem". Boven de 270mhz worft het gewoon rap minder met de stabiliteit. Ik heb een x10 multi en zit nu op max 2830mhz (cpu1.38v) stabiel (vette mb bottleneck, maar kan er mee leven).

Ik zou ntune ofzo niet installeren. Gwoon met clockgen, aibooster, cpuz om te klokken en te controleren en dan stabiliteit testen met bv OCCT. a6tweakher, of systool is ook wel handig on je ram timings/divider enz mee aan te passen Met aibooster kan ik ook cpu voltage en ram voltage mee aanpassen, als je dit ook kan/doet, doe dit dan wel door fsb hetzelfde te houden in de prog als dat het stond en alleen de voltages te veranderen (anders kun je welles een vastloper krijgen :P).

Nukezone FTW

• lezut
Aangezien ik een beetje problemen heb gehad met mijn harde schijf ben ik de afgelopen dagen niet aan het overclocken geweest, maar m'n PCtje draait nu weer lekker, dus ik wil weer verder.

Ik kwam de vorige keer dus niet echt ver, probleem staat hierboven wel beschreven. Ik wil de Bios nu naar 1009 updaten, ik heb alleen geen flauw idee hoe dat moet.. Bij alle google hits van fora zijn de antwoorden alleen maar 'Is het wel nuttig om te flashen?'. Heb ik dus weinig aan. Ik heb AWDFlash en de Bios al op mn PC staan, dus dat is niet zo'n probleem. Nu nog een handleiding hoé het moet O-) Iemand een linkje?

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
lezut schreef op zondag 24 december 2006 @ 21:33:
Aangezien ik een beetje problemen heb gehad met mijn harde schijf ben ik de afgelopen dagen niet aan het overclocken geweest, maar m'n PCtje draait nu weer lekker, dus ik wil weer verder.

Ik kwam de vorige keer dus niet echt ver, probleem staat hierboven wel beschreven. Ik wil de Bios nu naar 1009 updaten, ik heb alleen geen flauw idee hoe dat moet.. Bij alle google hits van fora zijn de antwoorden alleen maar 'Is het wel nuttig om te flashen?'. Heb ik dus weinig aan. Ik heb AWDFlash en de Bios al op mn PC staan, dus dat is niet zo'n probleem. Nu nog een handleiding hoé het moet O-) Iemand een linkje?
Als je er een diskettedrive in hebt zitten kun je de .bin die het bios bevat op een diskette gooien en dan bij het opstarten Alt+F2 indrukken. Dan gebruikt ie een in het bios ingebouwd flashprogramma.

Er zijn ook nog andere mogelijkheden, maar ik flash mijn A8N-E altijd op deze manier.

[ Voor 4% gewijzigd door Commendatore op 25-12-2006 14:27 ]

• lezut
Ok.. Kan het ook met een USB stick? Vind ik wat makkelijker, ik heb wel een diskette drive.

Ok... Dit is vreemd. Ik probeer de 1009 BIOS in mn mobo te flashen, blijkt dat er een 1011 bios in zit? Nu zit ik te google-en en ik vind inderdaad 1011 biossen, terwijl op tweakers en op asus.nl de recentste bios als 1009 staat.

Geen reactie? Nja, goed, ik heb net even de stepping gechecked:

CAB2E 0619 SPAW

Op AMDgeeks.com kan ik niet echt wat vinden, misschien weet een tweaker hierzo wat meer van deze stepping?

[ Voor 79% gewijzigd door lezut op 26-12-2006 19:24 ]

• lezut
*bump*

Beetje vreemd, ik zit nu op 290mhz HT, 9x CPU multi, 3x HT multi, 266mhz geheugen divider (effectieve geheugenbus 187 mhz) en ik laat Prime even draaien, slaat gelijk na een minuutje vast. Ik laat hem daarna, op exact dezelfde settings nog een keer draaien en hij draait 2 uur en een kwartier gewoon prima, stabiel. Ook superpi werkt goed.

Oja, voltage's:
HT/Chipset 1 stap verhoogd (dus op max.)
CPU op 1.5V
RAM op 2.9V

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zet geheugen op zo laag mogelijke snelheid en ga de max snelheid van je cpu opzoeken. Als die gevonden hebt kan je die van je geheugen opzoeken.

En dan ga je een vergelijking doen wat de snelste instelling is. dus cpu zosnelmogelijk maar mem ook zo snel mogelijk ;)

En ik neem aan dat je weet dat overclocken geen garaties geeft met betrekking hoe hoog je komt ?
Je kan gewoon pech hebben dat je niet boven de 2600 Mhz uitkomt.
Of je mobo komt niet hoog genoet, of je cpu trekt het gewoon niet.

• lezut
Inderdaad, er zit ergens iets wat dwars zit.. Ik weet alleen niet wat, alles wat gebeurt strookt niet echt met de theorie:

Ik had gisteren de HT op 290 gezet, Prime aan, eerste test ging gelijk mis, toen nog een test gedaan (2 uur 14 minuten) en die was superstabiel.

Wil ik vanochtend de PC weer aanzetten, komt ie niet verder dan het bootscherm 8)7

Maarem, ik ga straks eens proberen om inderdaad het geheugen en de CPU eens op snelheid te testen. Eigenlijk heb ik dat al wel eerder gedaan, maar ik ga nu wel effe wat verder.
Pagina: 1