Toon posts:

analoog signaal stoort signaal digitale tv

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
wellicht dat iemand kan helpen. Sinds kort heb ik digitale TV van @home en heb succesvol de ontvanger gekoppeld aan TV en daarnaast kan ik ook nog de DVD-speler en videorecorder gebruiken. Echter: op de achtergrond van het digitale signaal zie ik heel licht - maar zeer zeker - het analoge signaal voorbij trekken. Trek ik de coax kabel (die loopt van de LOOP uitgang van de digitale ontvanger naar de TV) uit de TV, verdwijnt dat signaal uiteraard maar is ook meteen de kwaliteit van het beeld minder. Wat doe ik fout?

Bij voorbaat dank,
BozzieJr

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat bedoel je er precies mee dat de kwaliteit minder wordt? Wordt het beeld donkerder/lichter of komt er ruis door het beeld oid?

En als je de analoge kabel uit de TV haalt (maar wel in de digitale ontvanger laat zitten), blijft het zich dan ook voordoen?

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoel je er precies mee dat de kwaliteit minder wordt? Wordt het beeld donkerder/lichter of komt er ruis door het beeld oid?
Klein beetje ruis, kwaliteit is zichtbaar minder.
En als je de analoge kabel uit de TV haalt (maar wel in de digitale ontvanger laat zitten), blijft het zich dan ook voordoen?
Nee, dan heb ik dus de lichte ruis maar niet meer het analoge signaal op de achtergrond, dat zou ook een stunt zijn naturlijk. ;-)

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Dat probleem heb ik met mijn oude Philips Matchline als ik naar mijn dvd speler (op de scart) overschakel. Zet je tv gewoon eerst op een kanaal met sneeuw voordat je de digitale tuner aanzet, dan is je beeld waarschijnlijk goed.

[ Voor 5% gewijzigd door evEndzhar op 16-12-2006 19:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
evEndzhar schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 19:28:
Dat probleem heb ik met mijn oude Philips Matchline als ik naar mijn dvd speler (op de scart) overschakel. Zet je tv gewoon eerst op een kanaal met sneeuw voordat je de digitale tuner aanzet, dan is je beeld waarschijnlijk goed.
Hmmm, heb ook een Matchline. Goeie tip, zal het morgen eens proberen wanneer ik wakker ben. Dank in ieder geval.

• LouisXV
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Trek ik de coax kabel (die loopt van de LOOP uitgang van de digitale ontvanger naar de TV) uit de TV, verdwijnt dat signaal uiteraard maar is ook meteen de kwaliteit van het beeld minder.
Dit mag geen verschil maken: je kijkt tenslotte alleen naar het signaal dat over de scartaansluiting binnenkomt. Net als je beeld er ook niet beter van wordt wanneer je een coaxkabel aansluit en over een scartaansluiting een video gaat kijken: je TV is afgesteld op het een of op het ander.

Kennelijk heeft je TV er moeite mee bepaalde signalen uit elkaar te houden. Hoor je ook het geluid van dat andere kanaal door het geluid van de decoder heen?

• Palomar
  • Niet online
idd, daarom vroeg ik ook of het zich ook voordoet als je de analoge kabel uit de TV haalt ipv. uit de loop-uitgang van de receiver. Het ligt dus aan je TV. En dat je een ruis ziet (wat je vertaalt naar 'slechte beeldkwaliteit') komt omdat je nog steeds het signaal van de analoge tuner er doorheen ziet. Maar in dit geval ontvangt ie geen signaal en zie je dus die lichte ruis er doorheen ipv. normale beelden.

Heb je ook al andere scart-ingangen geprobeerd? Al is dit niet altijd aan te raden, want eigenlijk moet je voor de beste beeldkwaliteit je digitale receiver via een RGB scart aansluiten. En daar heb je er vaak maar 1 van.

Verwijderd

Topicstarter
Palomar schreef op zondag 17 december 2006 @ 11:12:
Heb je ook al andere scart-ingangen geprobeerd? Al is dit niet altijd aan te raden, want eigenlijk moet je voor de beste beeldkwaliteit je digitale receiver via een RGB scart aansluiten. En daar heb je er vaak maar 1 van.
Blimey, wat ben ik toch een nitwit, that's it! Er zat nog een derde scart ingang op mijn matchline. En hoewel die ext 3 heet, is dat blijkbaar toch de RGB scart want ik heb nu een perfect beeld. Dank aan iedereen met tips/suggesties!

• Palomar
  • Niet online
Wat voor merk ontvanger heb je? Bij onze Samsung stond RGB standaard niet aan. Moest je eerst ergens in het setup menuutje instellen op 'composiet + RGB' (ipv. enkel 'composiet').

Uiteraard heb je via zonder RGB ookw el fatsoenlijk beeld, maar met RGB is toch scherper.

[ Voor 20% gewijzigd door Palomar op 17-12-2006 13:02 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 11:43:
[...]

Blimey, wat ben ik toch een nitwit, that's it! Er zat nog een derde scart ingang op mijn matchline. En hoewel die ext 3 heet, is dat blijkbaar toch de RGB scart want ik heb nu een perfect beeld. Dank aan iedereen met tips/suggesties!
RGB heeft er niets mee te maken, je ext1 of waar dan ook je het eerst in had steken kon net zo goed overweg met RGB signalen :z

Wat is het dan wel?

Sommige TV's laten de tuner aan staan als je naar een externe AV-bron kijkt. Bovendien wordt de output van die tuner vaak over de composite uitgang van de eerste SCART geleid (dit ivm het kunnen opnemen ervan met een videoapparaat zonder eigen tuner).

Op zich niets mis mee, maar wat je hier dus krijgt is dat
*ergens* - en dat kan in je SCART kabel, in de DTV decoder of gewoonweg in de TV zelf zijn de afscherming tussen de AV in en AV out onvoldoende is en er overspraak optreedt, waardoor de uitgaande composite signaal interfereert met het binnenkomende composite, S-Video of RGB signaal met als gevolg dit soort 'doorschijnbeelden'.

Oplossingen zijn idd:
1) trek analoge coax eruit. Toch nergens voor nodig als je digitaal kijkt.
2) gebruik SCART 1 (ext1 of hoe dan ook hij mag heten) niet als je meerdere opties hebt.
3) stel de tuner in op blanco kanaal (of pure ruis, moderne TVs maken dat blanco voor je)
4) ipv automatisch (dus via SCART) laten omschakelen naar DTV decoder, handmatig op de TV eerst je aux/ext ingang selecteren. Daarmee zet je de tuner namelijk wel uit.
5) sommige duurdere TVs hebben de mogelijkheid om in te stellen of het analoge tunersignaal geexporteerd wordt (maar dit is zeldzaam). Uitschakelen die hap.
6) voor de durfal/echte Tweaker: TV open, verbreek verbinding tussen interne tuner en composite uitgang >:)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1