Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 11:43:
[...]
Blimey, wat ben ik toch een nitwit, that's it! Er zat nog een derde scart ingang op mijn matchline. En hoewel die ext 3 heet, is dat blijkbaar toch de RGB scart want ik heb nu een perfect beeld. Dank aan iedereen met tips/suggesties!
RGB heeft er niets mee te maken, je ext1 of waar dan ook je het eerst in had steken kon net zo goed overweg met RGB signalen
Wat is het dan wel?
Sommige TV's laten de tuner aan staan als je naar een externe AV-bron kijkt. Bovendien wordt de output van die tuner vaak over de composite uitgang van de eerste SCART geleid (dit ivm het kunnen opnemen ervan met een videoapparaat zonder eigen tuner).
Op zich niets mis mee, maar wat je hier dus krijgt is dat
*ergens* - en dat kan in je SCART kabel, in de DTV decoder of gewoonweg in de TV zelf zijn de afscherming tussen de AV in en AV out onvoldoende is en er overspraak optreedt, waardoor de uitgaande composite signaal interfereert met het binnenkomende composite, S-Video of RGB signaal met als gevolg dit soort 'doorschijnbeelden'.
Oplossingen zijn idd:
1) trek analoge coax eruit. Toch nergens voor nodig als je digitaal kijkt.
2) gebruik SCART 1 (ext1 of hoe dan ook hij mag heten) niet als je meerdere opties hebt.
3) stel de tuner in op blanco kanaal (of pure ruis, moderne TVs maken dat blanco voor je)
4) ipv automatisch (dus via SCART) laten omschakelen naar DTV decoder, handmatig op de TV eerst je aux/ext ingang selecteren. Daarmee zet je de tuner namelijk wel uit.
5) sommige duurdere TVs hebben de mogelijkheid om in te stellen of het analoge tunersignaal geexporteerd wordt (maar dit is zeldzaam). Uitschakelen die hap.
6) voor de durfal/echte Tweaker: TV open, verbreek verbinding tussen interne tuner en composite uitgang