Ik wil volgend jaar (als Vista uit is) een laptop gaan halen maar na wat rondkijken zit ik met een vraagje. Ik wil het liefst een tijd vooruit met het systeem en aangezien ik er een HD monitor op aan wil sluiten en af en toe weleens een spelletje speel wil ik er graag een Geforce 7900 in. Nu ben ik alleen nog maar laptops met 17" schermen tegengekomen die zo'n kaart hebben. bestaan deze ook in een kleine (15,4 of 14,1 inch) maat? Rest van de specs zal het probleem niet zijn, T7200, 2GB ram, 100GB+ HD, maar die videokaart kan ik maar niet vinden.
Het beste wat ik zo gauw kon vinden in de categorie 15 '' is de Alienware. Deze kan uitgerust worden met 2GB DDR2, een T7200 en geen nVidia maar een ATi X1800.
Ik zoek nog even verder voor je. Bij Dell, HP, Toshiba en Acer kon ik zo gauw niets vinden.
Ik zoek nog even verder voor je. Bij Dell, HP, Toshiba en Acer kon ik zo gauw niets vinden.
[ Voor 24% gewijzigd door frankknopers op 16-12-2006 18:59 ]
Goud is geen geld
Eigenlijk niet. Die Alienware zal een uitzondering zijn maar in de meeste (betaalbare) gevallen zul je hooguit een 7600/X1600 vinden. De 7900 maakt waarschijnlijk ook teveel warmte om in zo'n klein ding te kunnen koelen.
Die Alienware is toch ook 17"?
Sowieso is een Alienware voor mij eigenlijk geen optie omdat het design veel te opvallend is, ik wil een nette zakelijk uitziende laptop waar ik af en toe thuis een spelletje op kan doen.
Sowieso is een Alienware voor mij eigenlijk geen optie omdat het design veel te opvallend is, ik wil een nette zakelijk uitziende laptop waar ik af en toe thuis een spelletje op kan doen.
[ Voor 76% gewijzigd door LordLynx op 17-12-2006 15:26 ]
Die Alienware is inderdaad ook een 17". Ik neem aan dat je de Fujitsu-Siemens modellen ook al hebt gezien met de ATi X1800 / X1900 Mobile? Leuke notebooks, maar ook 17".
Een andere oplossing is een MXM compatible-notebook aan te schaffen en een 7900GS Mobile apart aan te schaffen.
Een andere oplossing is een MXM compatible-notebook aan te schaffen en een 7900GS Mobile apart aan te schaffen.
Kan je zo makkelijk je videokaart upgrade als hij dedicated is? Ik zie die 7900gs mobile niet staan in de pricewatch, kan je die wel los kopen?
[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]
MXM is ook een gedonder. Garantie weg, je laptop moet het maar kunnen koelen, hij moet maar passen... Ik denk dat dit hem niet wordt. Zepto heeft wel een 14.1" met een GeForce Go 7600, en dat kaartje is ook niet bepaald traag in games, maar ja een echte krachtpatser zul je niet vinden in een compacte laptop, je kunt zoeken tot je een ons weegt dus maak de volgende keuze:
14.1-15.4" met mid-end GFX (X1600, X1700, GF 7600, GF 7700) of:
17" met een high-end gpu.
14.1-15.4" met mid-end GFX (X1600, X1700, GF 7600, GF 7700) of:
17" met een high-end gpu.
Een 17'' scherm erbij heeft ook direct gevolgen voor de accuduur en het gewicht, kortom: de mobiliteit.
Het blijft dus lastig. Een 7900 is wel een stuk sneller dan de 7600..
Het blijft dus lastig. Een 7900 is wel een stuk sneller dan de 7600..
Goud is geen geld
Een 7900 gebruikt gewoon veel te veel stroom voor een compacte laptop. Afgezien nog van het feit dat een compacte laptop niet de warmteafvoer van een 7900 aan kan. Daarom zal je nooit deze kaart aantreffen in zulke laptops. Ik denk dat je beter een stapje terug kan doen door een 7600/7700 of X1600/X1700 te kiezen of zelfs lager. Zeker als je maar af en toe een spelletje speelt.
Tis inderdaad de afweging tussen mobiliteit en performance....
Als ik een 7900 wil (toch met 17"), wat zijn dan eigenlijk de opties, veel meer dan de Dell XPS (en Alienware) systemen kom ik eigenlijk niet tegen.
Als ik een 7900 wil (toch met 17"), wat zijn dan eigenlijk de opties, veel meer dan de Dell XPS (en Alienware) systemen kom ik eigenlijk niet tegen.
Dat is dan weer niet waar. Ik weet niet of je de Dell inspiron 9100 kent (ik heb hem zelf), maar deze laptop is 15,4'' en verbruikt toch een hoop energie met een 3.4GHz Prescott en een ATi Mobility 9800. Het is dus blijkbaar prima mogelijk om een zware CPU of GPU in een laptop te plaatsen die kleiner is dan 17''.jona schreef op maandag 18 december 2006 @ 15:10:
Een 7900 gebruikt gewoon veel te veel stroom voor een compacte laptop. Afgezien nog van het feit dat een compacte laptop niet de warmteafvoer van een 7900 aan kan. Daarom zal je nooit deze kaart aantreffen in zulke laptops. Ik denk dat je beter een stapje terug kan doen door een 7600/7700 of X1600/X1700 te kiezen of zelfs lager. Zeker als je maar af en toe een spelletje speelt.
Gezien het stroomverbruik van de 3.4GHz P4 moet het ook mogelijk zijn om een Quad-Core Kentsfield in een laptop te zetten.
[ Voor 8% gewijzigd door frankknopers op 20-12-2006 18:43 ]
Goud is geen geld
Pagina: 1