VF700 op een 7800GT, loszittende heatsinks

Pagina: 1
Acties:

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Vanmorgen had ik al een vraag gesteld in een oud draadje met ongeveer hetzelfde probleem. Maar aangezien daar de titel heel onduidelijk van is probeer ik het maar met een eigen draadje.

Ik heb afgelopen weekend een vf-700 geplaatst op mn asus 7800GT. Dit ging goed, behalve dat ik de ram heatsinks niet goed vast kreeg. Uiteindelijk gelukt en de videokaart draaide de 1e dagen prima. Goede temps (36graden in rust, oplopend naar 45graden na het spelen van een spel)
Tot eergisteren. Toen kreeg ik opeens last van een uitvallende pc en daarna duurde t even voor ik em weer opgestart kreeg. Toen ik dat kreeg, had ik last van artifacts. Heel irritant.

Kaart weer uit mn pc gehaald, en het bleek dat 2 of 3 heatsinks weer een beetje loszaten en bij het eruit halen van de kaart vielen ze er weer af.
Weer opnieuw erop gezet, koeler er weer netjes op. en pc werkte weer, ook in spellen was alles goed.

Vanmorgen bijna weer hetzelfde probleem. Weer artifacts. Heatsinks weer aangedrukt en pc wilde weer opstarten.
Ik ben alleen bang dat dit probleem morgen weer terug is. Ik moet dus een manier hebben om die heatsinks wel goed vast te krijgen.

De reden dat ze loslaten is kennelijk dat ik ze toch niet goed genoeg heb schoongemaakt. Bij het ontbreken van wasbenzine heb ik de kern en de 8 geheugenbankjes maar schhongemaakt met een beetje terpetine op een doekje (ging tot nu toe altijd goed). Wellicht is het probleem dat daarmee de rest niet helemaal eraf te krijgen zijn. Bij dit soort dingen is het, achteraf bekijkend, misschien logischerwijs noodzakelijker om echt alles eraf te krijgen, zelfs al zie je op t oog geen resten meer.

Nu heb ik wel een beetje gezocht. Een mogelijkheid om de heatsinks goed te bevestigen zijn de volgende produkten, maar zijn ze ook verstandig?
http://www.icomputers.nl/articledetail.aspx?A_ID=223
http://www.icomputers.nl/articledetail.aspx?A_ID=208
http://www.icomputers.nl/articledetail.aspx?A_ID=207

Zover ik begrijp zorgen die producten ervoor dat de heatsinks aan het geheugen gelijmd worden. Daarna nooit meer te verwijderen. Wanneer ik ooit een andere koeler erop wil zetten, of wanneer ik de kaart ooit nog wil verkopen, dan is dat misschien niet zo handig.

Is er een minder drastische oplossing, met toch goed resultaat? En waar kan ik dat produkt dan kopen? (ik kan namelijk niets anders vinden bij de shops bij mij in de buurt)

en dit: http://www.icomputers.nl/articledetail.aspx?A_ID=1102
Is dit produkt verstandiger om te gebruiken voor het schoonmaken, of maakt het weinig uit?

Bedankt maar weer voor het lezen!

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
Volgens mij 'mag' je die heatsinks maar 1x gebruiken omdat ze daarna niet meer goed plakken ofzo. Maar je kunt zo ook gewoon los kopen hoor, zijn niet zo duur ;).

btw: die temps die jij noemt zijn precies hetzelfde als mijn temps, ook een vf700 cu :)

Verwijderd

voor 8euro heb je ze weer nieuwe van zalman
voor 5euro heb je anderen modelen (werken ook goed alleen zijn ze niet als een waaier zoals bij zalman)

Verwijderd

Die heatsinkjes doen niet echt veel, dus als je last hebt van artifcats e.d. kan het net zo goed aan een te hoog geclockte core liggen . . .

• Quacka
Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 21:03:
Die heatsinkjes doen niet echt veel, dus als je last hebt van artifcats e.d. kan het net zo goed aan een te hoog geclockte core liggen . . .
ook niet bij een 7800GT?

In elk geval had ik wel de core iets overklokt, (maar niet extreem hoor van 400 naar 426, dus dat valt volgens mij wel mee) maar dat heb ik inmiddels weer teruggedraaid.

Het gekke is dat de genoemde artifacts alleen hebben als de computer koud opstart. Als hij gewoon draait, zoals nu, dan draait hij prima. Ook in spellen...(???)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:15
Dan klinkt het meer als de voeding IMO. Wat voor één heb je? Geef ook de rest van je specs eens ;).

• Avalaxy
The__Virus schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 21:43:
Dan klinkt het meer als de voeding IMO. Wat voor één heb je? Geef ook de rest van je specs eens ;).
IMO klinkt het meer als geheugen dat kapot is gegaan door warmte.

• Quacka
The__Virus schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 21:43:
500 watt nexus-voeding
3800x2 (onoverklokt)
asus moederbord (typenr is niet zo erg belangrijk)
2x 1 gig geheugen
En nog wat andere ongein, maar minder belangrijk.

Het geheugen van mn videokaart lijkt me niet kapot, anders zou ik toch consequent problemen moeten hebben? Maar ik ben wel bang dat er iets definitiefs kapot gaat.

edit:
Of denken jullie echt dat er al iets is beschadigd?

Wat is nu het verstandigst in jullie ogen?
- Nieuwe zalman-blokjes halen
- Oude blokjes vast'lijmen' met thermal compound (dit dus: http://www.icomputers.nl/articledetail.aspx?A_ID=223)

En kan ik tot die tijd mijn pc gebruiken, of is het beter van niet?
Ik heb de pc vandaag echt heel de dag aan gehad (vanaf een uur of 10) tot nu (0h14) en geen probleem gehad. Zelfs met een herstart ivm windows updates geen problemen gehad.

Waar ik op gok, wellicht weet iemand of dit kan, is dat de koelblokjes nog net goed genoeg plakken om nu de pc nog goed te laten draaien, maar dat deze gedurende de nacht/stilstand afkoelen, waardoor degene die niet vast genoeg zitten los gaan zitten.
Dat is ook hetgeen wat ik hoop.

[ Voor 41% gewijzigd door Quacka op 17-12-2006 00:19 ]

• Quacka
Strange.
Zondag had ik dus geen probleem
Gisteren kreeg ik de 1e keer een blauw scherm, daarna geen probleem meer.
Vandaag in 1x opgestart....

• Avalaxy
Quacka schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 23:52:
[...]

En kan ik tot die tijd mijn pc gebruiken, of is het beter van niet?
Ik heb de pc vandaag echt heel de dag aan gehad (vanaf een uur of 10) tot nu (0h14) en geen probleem gehad. Zelfs met een herstart ivm windows updates geen problemen gehad.

Waar ik op gok, wellicht weet iemand of dit kan, is dat de koelblokjes nog net goed genoeg plakken om nu de pc nog goed te laten draaien, maar dat deze gedurende de nacht/stilstand afkoelen, waardoor degene die niet vast genoeg zitten los gaan zitten.
Dat is ook hetgeen wat ik hoop.
Is geen probleem hoor, je hoeft je geen zorgen te maken om die heatsinks. Die zitten er standaard namelijk ook niet op, met die crappy standaard cooler die amper lucht verspreid (wat is het? een 60mm ding ofzo?), dus dat zit wel goed. Ontbranden zal het ook niet, want dan moet het wel heel erg heet worden. Heatsinks zijn gewoon om het geheugen iets beter te coolen als die hard moet werken, maar gezien je pc in Windows toch niets doet kan het geen kwaad (tijdens gamen ook niet echt btw).

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

Blokken gewoon eraf laten. Een stock 7800GT heeft ze niet nodig.

Ik draai hier al maanden met een XFX 7800GT met een VF700 er op zonder heatsinks op het mem en dat ding loopt perfect (zelfs OC'ed)

http://service.futuremark.com/compare?2k1=9069650
515/1179 met alleen de VF700 op de GPU.

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

• Avalaxy
Syngrow schreef op woensdag 20 december 2006 @ 14:57:
Blokken gewoon eraf laten. Een stock 7800GT heeft ze niet nodig.

Ik draai hier al maanden met een XFX 7800GT met een VF700 er op zonder heatsinks op het mem en dat ding loopt perfect (zelfs OC'ed)

http://service.futuremark.com/compare?2k1=9069650
515/1179 met alleen de VF700 op de GPU.
Lol, netjes. Mijn gpu gaat heel soms na een hele tijd gamen artifacts vertonen op 500/1320 (core dus 50 MHz overclocked)... Als ik het geheugen ietsjes overclock, laten we zeggen 40 MHz dan gaat ie gelijk een gigantische berg artifacts geven... Ik heb helaas nog een 7900 uit de oude revisie met dat verotte Samsung geheugen en ik zit er over te denken hem weg te doen :/

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Quacka schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 18:50:
Strange.
Zondag had ik dus geen probleem
Gisteren kreeg ik de 1e keer een blauw scherm, daarna geen probleem meer.
Vandaag in 1x opgestart....
Weet je ook de foutmelding die je kreeg op het blauwe scherm?
Verder zit ik ook eerder te denken richting voeding/geheugen.
Je kunt Memtest een nachtje draaien om te kijken of er iets met je geheugen is. Als je een multimeter hebt kun je ook even zelf de spanningen etc. van de voeding meten.

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

• Quacka
qtee schreef op donderdag 21 december 2006 @ 17:13:
[...]

Weet je ook de foutmelding die je kreeg op het blauwe scherm?
Verder zit ik ook eerder te denken richting voeding/geheugen.
Je kunt Memtest een nachtje draaien om te kijken of er iets met je geheugen is. Als je een multimeter hebt kun je ook even zelf de spanningen etc. van de voeding meten.
nope, die heb ik niet..
Ik zal volgende keer opletten wat de fout is. Voorlopig is het alleen idioot dat het vaker wel gewoon werkt, dan dat het een keer niet werkt.
Wat misschien ook kan zijn gebeurd is dat de kaart niet goed vast zat in het slot, waardoor het door de zwaartekracht (tis immers een vrij zware koeler) weer uit het slot is getrokken. Ik heb het natuurlijk niet constateren, maar het zou het wel kunnen verklaren.
Ik weet t ook niet, hopelijk blijft ie gewoon zn werk goed doen...

Pagina: 1