Toon posts:

Speeksel op je lens tegen condens ???

Pagina: 1
Acties:
  • 268 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Was een poosje geleden bij Mondo Verde in de tropische kas en ontdekte dat
al mijn lenzen wel erg snel besloegen door de warmte en hoge
luchtvochtigheid aldaar. Kreeg de tip van een dame die ook aan het
fotograferen was om de lens met speeksel te bevochtigen en dit goed te
drogen daarna. Meteen getest natuurlijk en het werkte, in begin was ik als
een gek elke 5 minuten mijn lens aan het ontwasemen met een doekje, na het
aanbrengen van wat speeksel bleef de lens vrij van condens. Komt dit nu door
de tip van de dame of door het feit dat mijn lens dezelfde temperatuur had
aangenomen als in de tropiche kas en daardoor niet meer besloeg?

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 16:37:
Was een poosje geleden bij Mondo Verde in de tropische kas en ontdekte dat
al mijn lenzen wel erg snel besloegen door de warmte en hoge
luchtvochtigheid aldaar. Kreeg de tip van een dame die ook aan het
drogen daarna. Meteen getest natuurlijk en het werkte, in begin was ik als
een gek elke 5 minuten mijn lens aan het ontwasemen met een doekje, na het
aanbrengen van wat speeksel bleef de lens vrij van condens. Komt dit nu door
de tip van de dame of door het feit dat mijn lens dezelfde temperatuur had
aangenomen als in de tropiche kas en daardoor niet meer besloeg?
Waarschijnlijk door de tip van die dame. In mn jonge jaren heb ik ooit aan snorkelen gedaan. Voordat we het water in gingen spuugden we ook even in de lens. Daardoor besloeg de duikbril niet. Hoe het verder precies werkt weet ik niet.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Tegen condens werkt speeksel om 1 of andere reden het beste. De enige andere optie is je lensapparatuur laten aclimatiseren zodat deze dermate warm zijn dat water niet de behoefte heeft om te condenseren.
* Delerium denkt dat in de mond aanwezige eiwitten een vorm van magie bewerkstelligen.

't is iidd 1 van die kleine duikerstrucjes zoals KappuhH beschijft :)

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik zat gelijk te denken aan snorkelen.. een grote roggel in je bril voordat je gaat snorkelen >:)

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt dus echt ?
Mooie tip dan van die vriendelijke dame, en ik maar lopen te klooien met doekjes 8)7 Op naar de vlindertuin dan maar :9~

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:31
Ik zou maar niet gaan spugen op je duur betaalde lens. Hoe komt het nou dat een lens beslaat?
Dat komt door condenseren. Een koud voorwerp van metaal of glas dat in een warme, vochtige ruimte wordt gebracht, zal nat worden doordat de in de lucht aanwezige waterdamp condenseert op het voorwerp. In extreme gevallen ontstaan er zelfs druppels water. Spugen zal niet helpen om dit proces te voorkomen. Er zit niets anders op dan de lens voor te verwarmen met een föhn o.i.d., of hem gewoon te laten acclimatiseren in de ruimte waar je gaat fotograferen.
Niet spugen dus.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Als water condenseert worden het al waterdruppeltjes hoor, misschien heel klein, maar het zijn druppels. Het heeft alles te maken met de dauwpuntstemperatuur, koude lucht kan minder waterdamp vasthouden als warmelucht. Al het water wat er teveel in zit zal condenseren tot minuscule druppeltjes.

De oplossingen zijn inderdaad eerst accilmatiseren wat lang duurt of inderdaad speeksel, waarom speeksel werkt weet ik niet, maar dat het werkt weet ik wel :)

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 18:20
speeksel (of afwasmiddel) breekt de oppervlaktespanning van condensdruppels, er zit nog wel vocht op je lens, maar het vormt geen hinderlijke (miniscule) druppeltjes meer.

heb ik ooit ergens gehoord

gang is alles

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-01 10:53

bonzz.netninja

Niente baffi

het zal niet heel anders zijn dan met duiken. Spugen helpt als geen enkel ander middel (er zijn commerciele tegenhangers). Wel een opmerking hierbij is dat het alleen werkt als je bril nog niet nat is geweest

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

Verwijderd

Het klopt dat speeksel helpt, in meerdere opzichten... Heel langzaam helpt het namelijk ook de coating van je lens om zeep.

Speeksel bevat naast eiwitten ook elektrolyten en enzymen. Op het moment dat het speeksel in aanraking komt met de coating van een lens zijn het deze bestanddelen die zorgen dat condens zich niet meer als druppels vormen maar als een gladde, transparante laag. Hier is dus doorheen te kijken.

Speeksel heeft wel een groot nadeel, De elektrolyten zorgen er namelijk voor dat speeksel een aantrekkende werking heeft op stof. Bovendien is speeksel van nature verontreinigd met mengproducten zoals de laatste maaltijd, het net genuttigde cola en suikers. Deze verontreiniging wil ik zeker niet op mijn lens hebben.

Speeksel in de mond kan afhankelijk van verschillende factoren een zuurgraat hebben van 4 tot 8.5 (7 is neutraal en is de standaard voor een schone mond). Het feit dat er zoveel verschil in de zuurgraat zit maak al dat speeksel bij de een perfect zal werken als anti condens middel, maar bij de ander vreet het regelrecht de coating van de lens aan.

Met andere woorden, gebruik lekker een microvezel doekje of heb geduld en wacht tot de lens aan de temperatuur gewend is. Ga je met speeksel werken dan maak je de coating van je lens vroeg of laat kapot.

(met dank aan mijn tandarts voor zijn inbreng)

Verwijderd

Direct op je lens spugen is inderdaad niet aan te raden, maar een beetje speeksel op een UV- of protector-filter kan niet zo gek veel kwaad.
Wil je 't wat veiliger aanpakken, neem dan water met een drupje afwasmiddel (ongeparfumeerd, en zonder 'zachte handen' toevoegingen) of een drupje 'wetting agent' zoals in de doka gebruikt wordt om net ontwikkelde filmrolletjes vlekloos te laten opdrogen (Amaloco Vlekkogeen bv.).

In m'n fototas zit standaard een oud neusspray flesje met gedistilleerd water met een drupje wetting agent voor dit soort situaties. Even sproeien op het filter, afnemen met een microvezel doekje (of een oude katoenen zakdoek), en geen last van condens meer.
En 't is ook prima spul om je lens schoon te maken wanneer een blaaskwastje of microvezel doekje niet voldoet. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Maar aan de andere kant, hoe vaak kom je nou in zo'n tropische kas om te fotograferen ? Die ene keer dat je erin komt kan een beetje speeksel geen kwaad lijkt me. Het was in ieder geval mijn eerste keer in de 5-6 jaar dat ik nu fotografeer en zo snel zal ik er ook niet meer komen nu. Het is inderdaad slecht voor de coating van je lenzen als je er heel vaak komt en dit trucje toe gaat passen.

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Als ik me in zo'n kas begeef wacht ik meestal wel gewoon die 10 minuten die mijn constructie nodig heeft om warm te worden...

Burgers' Zoo heeft trouwens van die blazertjes bij de ingangen staan, daar komt warme lucht uit waaraan je je lens kunt warmen. Al is het bedoeld voor brillen en werkt het voor het dikke glas (en in grote aantallen in een stalen koker) in lenzen niet echt geweldig.

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees net ergens dat die coatings bestaan uit magnesiumfluoride, titaan- of
niobiumnitride, metaalverbindingen die niet oplosbaar zijn in water. Ze dienen niet ter bescherming van je glas maar om reflecties tegen te gaan. Met deze metaalverbindingen kan je speeksel niks. Wat speeksel gebruiken zou geen kwaad kunnen als je het meteen weer afdroogt met een doekje.

Verwijderd

Er bestaan veel meer soorten coatings dan die drie hoor. Wat dacht je van gewoon opgedampt lood? (zit in erg veel oud Nikon glas) enz. Maar buiten dat, Als je tanden er van kunnen afbrokkelen en je vullingen er lek van kunnen raken, dan gebruik ik liever ets anders tegen condens.

Dat neusspray flesje vind ik trouwens wel een perfecte oplossing (lekker dubbelzinnig)

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-01 19:14
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 14:11:
Ik lees net ergens dat die coatings bestaan uit magnesiumfluoride, titaan- of
niobiumnitride, metaalverbindingen die niet oplosbaar zijn in water.
De eerste die je noemt is een verbinding tussen een metaal en een niet metaal, of wel een zout. Zouten zijn oplosbaar in water. En het gaat ook niet om de oplosbaarheid in water maar om vervuiling die je er op smeert en de mogelijke zuurgraad van je speeksel die wel degelijk coatings kunnen beschadigen. Ook zouden de verschillende metalen die een coating bevat in combinatie met vocht wel eens kunnen reageren met elkaar (redox).

[ Voor 3% gewijzigd door martijn_tje op 18-12-2006 07:34 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:54

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

martijn_tje schreef op maandag 18 december 2006 @ 07:33:
[...]

De eerste die je noemt is een verbinding tussen een metaal en een niet metaal, of wel een zout. Zouten zijn oplosbaar in water. En het gaat ook niet om de oplosbaarheid in water maar om vervuiling die je er op smeert en de mogelijke zuurgraad van je speeksel die wel degelijk coatings kunnen beschadigen. Ook zouden de verschillende metalen die een coating bevat in combinatie met vocht wel eens kunnen reageren met elkaar (redox).
scheikunde is gaaf, maar ik mis het echt niet zeg :D. Redox reacties.... :z
Toch gebruik je die kennis vaker dan je denkt, zo zie je hier maar weer :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• klomp
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-11-2025

klomp

Zooi...

Never ever op je glas kwatten. Je coatings gaan er wel degelijk van naar de knoppen. Aclimatiseren werkt het beste. Even wachten voor je kunt schieten dus!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-01 19:14
nomad85 schreef op maandag 18 december 2006 @ 09:52:
scheikunde is gaaf, maar ik mis het echt niet zeg :D. Redox reacties.... :z
Toch gebruik je die kennis vaker dan je denkt, zo zie je hier maar weer :)
Wat ik me dan afvraag zou een alcohol achtige vloeistof dan de beste optie zijn om lenzen schoon te maken? Geen redox achtige toestende, ontvet meestal prima, moet alleen niet al te bijtend spul zijn.

Ik geloof dat het allemaal wel losloopt, zolang je niet drie maal daags met brillendoekjes aan de gang gaat of continu op je gear loopt te kwatten. Het spul is er toch wel op ontworpen om enigsinds bestand te zijn tegen (ab)normaal gebruik en alle gevaren die daar bij horen (regenbui, bier, stoten enz)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-01 18:36
Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 16:37:
Kreeg de tip van een dame die ook aan het
drogen daarna. Meteen getest natuurlijk en het werkte
Pas hier mee op, zou ik zeggen. Op je lens zie je dat er condens optreedt, en dat voorkom je door het speeksel er op te smeren. Maar vergeet niet dat de camera ook nog een binnenkant heeft met elektronica en fijne mechaniekjes die ook allemaal condenseren.

Beter is nog steeds om je camera in een plastic tas te stoppen en gewoon op temperatuur laten komen voordat je gaat fotogaferen. Kost je wel tijd, maar het is 100% veilig.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:54

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

martijn_tje schreef op woensdag 20 december 2006 @ 20:03:
[...]

Wat ik me dan afvraag zou een alcohol achtige vloeistof dan de beste optie zijn om lenzen schoon te maken? Geen redox achtige toestende, ontvet meestal prima, moet alleen niet al te bijtend spul zijn.

Ik geloof dat het allemaal wel losloopt, zolang je niet drie maal daags met brillendoekjes aan de gang gaat of continu op je gear loopt te kwatten. Het spul is er toch wel op ontworpen om enigsinds bestand te zijn tegen (ab)normaal gebruik en alle gevaren die daar bij horen (regenbui, bier, stoten enz)
sterke alcohol kan zeker wel reacties aangaan, maar een beetje verdunnen is volgens mij genoeg en maakt idd prima schoon, beetje verdunnen met demi-water en je hebt ook nog eens geen residu bij het opdrogen :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Pagina: 1