Toon posts:

Processor te heet ? E6600 70graden

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat mijn processor te heet is, ik heb een E6600 met een p5w dh deluxe bord,

Afbeeldingslocatie: http://echelon.sohosted.com/heet.jpg.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn ?

OPGELOST !!!!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2006 17:44 ]

Verwijderd

Wat zeggen de cijfers in je BIOS als je daar eens gaat kijken ?

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:28
Kijk ook eens met een ander programma, het kan een fout zijn bijvoorbeeld.

• Ruler-Nrg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-05 17:07
koelpasta ? en niet teeveel, airflow.. slechte meting? kijk eens wat je bios ervan zegt.

voel ook eens aan je koelblok af dat heet is.

[ Voor 22% gewijzigd door Ruler-Nrg op 16-12-2006 16:23 ]

Dell Precision, T9550, 8gb, 64GB ssd, 1920x1200RGB led.

Verwijderd

Topicstarter
Ook in de 70 graden, maar ik doe niets speciaals op mijn pc op dit moment ?! Wat is AUX ? dat is ook heel warm blijkbaar ?! Het is althans ijskoud in mijn case zelf P180B case...

EDIT: en volgens de intel processort identification utility is mijn processor overclocked! Ik weet hier niets van, en heb dit onbuwust gedaan? er staat 2 x 1.61Hz

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2006 16:26 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kijk eerst eens met het Intel tooltje TAT naar je temps. Asus Probe en Speedfan hebben het vaak fout. Beide pakken ook de zelfde sensor.

• Mitt3nz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-04 20:47
Die AUX reading kun je negeren, die heb ik ook op 127C..

[ Voor 54% gewijzigd door Mitt3nz op 16-12-2006 16:32 ]

• Robbbert
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-03 12:58
Zoals al eerder was gezegd, kijk eerst even naar andere programma's

70 graden voor cpu lijkt me echt teveel. Met de boxed koeler zit die bij mij op 50 graden.

Verwijderd

Topicstarter
dit is het resultaat :

Afbeeldingslocatie: http://echelon.sohosted.com/tat.jpg

• PilatuS
  • Niet online
Hier moet je echt snel iets aan gaan doen. Dat ding mag volgens Intel niet warmer worden dan 65.

Voel eerst even aan de heatsink van de CPU of die ook echt heet is. Zo kom je er achter of ie er goed op zit. Is ie niet heet dan zit ie er niet goed op.

Heb je ook wel een beetje airflow in de kast ?

Edit: Volgens mij klokt ie zich zelf al terug omdat ie te heet wordt. Normaal moet ie op 2400MHz lopen.

[ Voor 15% gewijzigd door PilatuS op 16-12-2006 16:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
De heatsink, het ijzeren gedeelte veronderstel ik, is (ijs)koud. Met airflow bedoel je de ventilatie in de kast ? Daar is er genoeg van

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dit betekend dat de cores op 82 lopen, niet de case die intel een max van 61 ofzo geeft. Maar dit lijkt me ook veels te warm, in tat moet je veel minder meten dan dit met een 6600

specs

Verwijderd

Topicstarter
;( Wat kan ik nu doen om het te fixen ? Ik ben echt geen pro

• PilatuS
  • Niet online
De heatsink is dat grote blok van alluminium met een zwarte fan. Als die koud is en je CPU is zo ziek heet dan zit ie er zeker niet goed op. Dit is ook gelijk de oorzaak van het probleem. Die koeler moet goed contact maken met de CPU.

Verwijderd

Topicstarter
ok, dus ik moet die herinstalleren, gewoon vannemen en terug opzetten ? of moet ik er iets speciaal bij doen ?

• PilatuS
  • Niet online
Gewoon je PC uitzetten en de heatsink van je CPU afhalen. Kijk ook gelijk even of er wel koelpasta op je CPU zit.

Ik neem aan dat je de orginele koeler hebt en daarbij moet je de 4 pinnetje in je moederbord drukken zodat ze vast zitten. Er staat vast online wel ergens een guide met plaatjes die laat zien hoe het precies moet.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je moeten even zoeken naar wat "hoe monteer ik de koeler op mijn processor" handleidingen, en kijk ook even bij Intel, die hebben vast ook wel een mooie uitleg.

Iig moet je koelergeval opniew op je processor met een nieuw dun laagje koelpasta er tussen.

specs

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
let op de gelijkmatige en dunne verdeling van de koelpasta!

~ Mijn prog blog!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 16:43:
De heatsink, het ijzeren gedeelte veronderstel ik, is (ijs)koud. Met airflow bedoel je de ventilatie in de kast ? Daar is er genoeg van
De airflow is inderdaad de ventilatie in de kast.
Maar het is niet de beoeling dat die heatsink koud is. Het doel van de heatsink is namelijk om de warmte weg te voeren. Ik zou de heatsink er eens afhalen, de koelpasta op een goede manier aanbrengen en opnieuw opzetten en dan zou het opgelost moeten zijn.

• PilatuS
  • Niet online
Ik zat net ff te kijken naar de orginele koeler en misschien is het alleen nodig om de 4 zwarte pinnetjes even goed aan te drukken. Ik denk dat misschien de koeler wel vast zit aan het moederbord maar dat er niet genoeg druk op de CPU zit.

Gewoon ff op die 4 pinnetjes drukken tot dat je klik hoort.

[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 16-12-2006 16:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
waar bevinden zich die 4 pinnetjes ? Op de processor?

EDIT: Ik begrijp het de 4 grote zwarte pinnen aan elke hoek van de heatsink.
Ja, mss zitten die niet goed vast,

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2006 16:54 ]

• PilatuS
  • Niet online
Je hebt dat metalen koelblok met fan. Op de hoeken zitten 4 zwarte pinnetjes. (Er vanuit gaand dat je de orginele koeler hebt)

Edit: Wie heeft die PC eigenlijk gebouwt ? Als een winkel het gedaan heeft zijn ze nogal slordig geweest.

[ Voor 30% gewijzigd door PilatuS op 16-12-2006 16:56 ]

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Ik hoorde van een vriend van me dat de E6600 dit probleem weleens kan hebben. Iets met de crossover van P4 naar core duo. Hij heeft hem in elk geval ingeruild en nu zijn de temperaturen een stuk lager. Dit is natuurlijk iets wat je doet nadat je de dingen hierboven aangegeven probeert. Zijn topic hierover is overigens ook te vinden hier op GoT.

edit: ok, mooi om te horen dat het opgelost is zonder inruilen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door jvo op 16-12-2006 17:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Yes ! Bedankt he, echt!!!!!! Nu is mijn Processor bij speedfan 34 graden, en bij TAT 45graden, running 2400Mhz !!!
45graden is goed of veel ? of gewoon ???
Echt al veel verbetering.. ( heb pc zelf gebouwd, was wel de eerst keer :/)

Bedankt!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand me doorverwijzen naar het topic om de e6600 te tweaken, te laten lopen op 3.2 ghz ?
want de zoekfunctie is me onduidelijk

• PilatuS
  • Niet online
Let de volgende keer als je een PC bouwt op dat alles goed zit. Gelukkig heeft die CPU een beveiliging tegen oververhitting maar als ie dat niet had was ie 100% zeker kapot gegaan.

45 graden bij TAT is prima. Mooi dat het opgelost is :)

[ Voor 14% gewijzigd door PilatuS op 16-12-2006 17:23 ]

Verwijderd

waar haal je TAT vandaan?

Heb search gedaan, kan het nietvinden :/

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 00:33:
waar haal je TAT vandaan?

Heb search gedaan, kan het nietvinden :/
www.google.nl
zoekwoorden:
tat core duo
derde hit......