Toon posts:

FileServer bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal,

Ik ben al een tijdje bezig hardware te zoeken voor een fileserver/NAS.

Ik wil er FreeNAS op gaan draaien dus een erg snel systeem hoeft het niet te zijn. Het geheel wil ik in een kleine behuizing gaan bouwen (max 3 HDS met b.h.v. hot swap drive bay). Ik hoef dus maar 2x 5 1/4 te hebben.

Nu is het vinden van een moederbord met proc nogal moeilijk (voor mij).
Ik zoek:
- Laag verbruik
- Liefts met bootable CF op het board, anders doe ik het via IDE->CF
- 1x PCI voor Riser waarna ik een SATA controller en Gigabit 3com kaart kwijt kan.

Ik heb de volgende bekeken:
Via
PCChips

Welke types hebben jullie ervaring mee en hebben ook een laag verbruik? Ik heb ook naar de Geode gekeken i.c.m. Socket A, maar ik denk dat zo'n Via bordje meer is. Hoe loopt dit qua performance en wie verkoopt dit? Ik heb bij MyElectronics gekeken en die hebben wel wat van die Via bordjes maar zijn vooral voor HTPC e.d. geschikt.

Kan iemand me in de goede richting helpen?

Verwijderd

Pricewatch linkje Via Epia bordjes
Zo'n bordje is een prima keus voor dit soort doeleinden. Alles onboard, en een PCI slot voor uitbreiding.
Let echter wel op, de meeste 'Mini-ITX voedingen' leveren maar een bescheiden vermogen, wat me niet zo handig lijkt met 3 harde schijven. Ik zou dus uitkijken naar een gewone voeding :)

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Persoonlijk zou ik meer kijken naar een pentium 3 (Tualatin) van rond de 1000 mhz. Ik ben bang dat die via het niet helemaal gaat trekken....

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 15:06

Woohooo

Smilie, James Smilie

Al eens gekeken naar een QNAP server?
http://www.decomputercour...index.php?pr=60&artID=381

Zijn echt superdingen..

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Frankie02 schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 22:02:
Persoonlijk zou ik meer kijken naar een pentium 3 (Tualatin) van rond de 1000 mhz. Ik ben bang dat die via het niet helemaal gaat trekken....
Ik wil er FreeNAS op gaan draaien dus een erg snel systeem hoeft het niet te zijn.
Lijkt me niet zo'n punt dus :z

Via Epia klinkt perfect, maar het kan nog kleiner en zuiniger door te gaan voor een industriele single board computer. Die zijn nieuw echter vrij duur en 2e hands heb je het over hooguit Pentium 1-klasse (met name de AMD 5x86-133 en Cyrix MediaGX waren populair). Toch kan dat voldoende zijn voor deze doelen...

Eerlijk gezegd lijkt enige reden dat de 'kracht' van een Epia al nodig is, simpelweg dat de meeste SATA kaarten PCI 2.2 eisen en dat heb je niet met die oudere dingen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Nu zijn die Via boordjes nog best aan de prijs. Ik heb hier nog een oude P3 met 600Mhz celeron staan, wellicht is dit te underclocken.

Is het anders geen optie een SocketA bord te kopen (uATX) samen met een Geode o.i.d.? Ik zal dat deze ook allerlei problemen hadden om energie zuinig te worden.

Maakt het anders nog veel uit welk Epia bord ik neem? Die vanaf 105 eur heeft al 600mhz, veel meer heb ik denk ik niet nodig.
Pagina: 1