Hallo Allemaal,
Ik ben al een tijdje bezig hardware te zoeken voor een fileserver/NAS.
Ik wil er FreeNAS op gaan draaien dus een erg snel systeem hoeft het niet te zijn. Het geheel wil ik in een kleine behuizing gaan bouwen (max 3 HDS met b.h.v. hot swap drive bay). Ik hoef dus maar 2x 5 1/4 te hebben.
Nu is het vinden van een moederbord met proc nogal moeilijk (voor mij).
Ik zoek:
- Laag verbruik
- Liefts met bootable CF op het board, anders doe ik het via IDE->CF
- 1x PCI voor Riser waarna ik een SATA controller en Gigabit 3com kaart kwijt kan.
Ik heb de volgende bekeken:
Via
PCChips
Welke types hebben jullie ervaring mee en hebben ook een laag verbruik? Ik heb ook naar de Geode gekeken i.c.m. Socket A, maar ik denk dat zo'n Via bordje meer is. Hoe loopt dit qua performance en wie verkoopt dit? Ik heb bij MyElectronics gekeken en die hebben wel wat van die Via bordjes maar zijn vooral voor HTPC e.d. geschikt.
Kan iemand me in de goede richting helpen?
Ik ben al een tijdje bezig hardware te zoeken voor een fileserver/NAS.
Ik wil er FreeNAS op gaan draaien dus een erg snel systeem hoeft het niet te zijn. Het geheel wil ik in een kleine behuizing gaan bouwen (max 3 HDS met b.h.v. hot swap drive bay). Ik hoef dus maar 2x 5 1/4 te hebben.
Nu is het vinden van een moederbord met proc nogal moeilijk (voor mij).
Ik zoek:
- Laag verbruik
- Liefts met bootable CF op het board, anders doe ik het via IDE->CF
- 1x PCI voor Riser waarna ik een SATA controller en Gigabit 3com kaart kwijt kan.
Ik heb de volgende bekeken:
Via
PCChips
Welke types hebben jullie ervaring mee en hebben ook een laag verbruik? Ik heb ook naar de Geode gekeken i.c.m. Socket A, maar ik denk dat zo'n Via bordje meer is. Hoe loopt dit qua performance en wie verkoopt dit? Ik heb bij MyElectronics gekeken en die hebben wel wat van die Via bordjes maar zijn vooral voor HTPC e.d. geschikt.
Kan iemand me in de goede richting helpen?