Toon posts:

dual boot 98 & xp werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe pc in elkaar gezet waar dual boot op moet komen van 98 & xp.

De configuratie van het systeem =

Asus p5w dh deluxe
2 x 320 seagate sata
core2duo E6600
2 x 1 gig pc 5300 twinmos
EAX1600pro

soms komt ie door de setup van xp en soms blijft op het begin al hangen.

als ik xp eenmaal geinstald heb werkt het. als ik dan 98 op de andere schijf zet en dat lukt dan boot ie een paar keer en dan is 98 weer de puin in. als 98 kaduk is dan is xp ook meteen kapot.

wat ik al geprobeerd heb:

bios update
ander werkgeheugen
heel vaak opnieuw geinstalleerd op alle mogelijke manieren
en gezocht op got natuurlijk ;)

we zijn er nu al bijna een week mee bezig en het schiet maar niet op :'(

iemand een idee?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Op wat voor partitie zet je Win98? Die moet nog met FAT32 werken, en kan dit soort harde schijven eigenlijk niet aan. Verder: beter kan je 98 eerst installeren, en dan XP en een dual boot maken; andersom is vragen om problemen. 98 overschrijft namelijk de bootsector. Verder kan 98 niet goed omgaan met meer dan 640 Mb RAM, en wordt instabiel als er meer aanwezig is (zoals in jouw geval).

Waarom wil je eigenlijk 98 nog gebruiken? Een goede oplossing zou kunnen zijn om het gratis programma MS Virtual PC 2004 te gebruiken, en de 98 installatie op een virtuele PC te doen. Dan kun je de hoeveelheid geheugen en harde schijfruimte beperken.

[ Voor 8% gewijzigd door gambieter op 16-12-2006 13:59 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 13:59:
Op wat voor partitie zet je Win98? Die moet nog met FAT32 werken, en kan dit soort harde schijven eigenlijk niet aan. Verder: beter kan je 98 eerst installeren, en dan XP en een dual boot maken; andersom is vragen om problemen. 98 overschrijft namelijk de bootsector. Verder kan 98 niet goed omgaan met meer dan 640 Mb RAM, en wordt instabiel als er meer aanwezig is (zoals in jouw geval).

Waarom wil je eigenlijk 98 nog gebruiken? Een goede oplossing zou kunnen zijn om het gratis programma MS Virtual PC 2004 te gebruiken, en de 98 installatie op een virtuele PC te doen. Dan kun je de hoeveelheid geheugen en harde schijfruimte beperken.
ik heb de schijf in fat32 gezet ja.
en het is niet voor mezelf maar een klant wil het persee.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 14:13:
[...]

ik heb de schijf in fat32 gezet ja.
en het is niet voor mezelf maar een klant wil het persee.
Ik vermoed dat Windows 98 niet gaat werken op een 320 Gb schijf. Windows 2000 kan ook pas na SP3 met 48-bits LBA omgaan, en XP na SP1. Er zal eventueel een klein schijfje bij moeten?

Stel de Virtual PC oplossing voor aan de klant?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 15:07:
[...]

Ik vermoed dat Windows 98 niet gaat werken op een 320 Gb schijf. Windows 2000 kan ook pas na SP3 met 48-bits LBA omgaan, en XP na SP1. Er zal eventueel een klein schijfje bij moeten?

Stel de Virtual PC oplossing voor aan de klant?
dat ga ik denk ik ook maar doen, anders kost het me te veel werk.
mocht ik echter nog een oplossing vinden dan laat k het wel weten.
:)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2006 15:19 ]