Toon posts:

Worden grafische kaarten zonder sm3.0 waardeloos?

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht een paar jaar geleden met een rx800pro een goede investering te doen, maar sommige moderne games draaien alleen maar met shader model 3.0.Ik verwacht dat dit steeds meer gaat gebeuren.
Dat wordt dus weer investeren, of niet?
De rx800pro kostte me toen een lieve duit, maar ik ben niet van plan om nu zo veel te investeren.
Wie kan hier iets ZINNIGS over zeggen?

Verwijderd

Je hebt met het programma Riva-Tuner de mogelijkheid om SM2 te forceren. misschien kan je het dan wel spelen. Alleen werkt dit alleen voor Nvidea (dacht ik). En ja het is echt lullig dat de game-industrie alleen maar aan de nieuwste kaarten denkt, en niet ook ff een interface voor de oudere kaarten programmeert.

Verwijderd

Topicstarter
Gaan we eens proberen, bedankt!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Duh... alle computerhardware veroudert waar je bij staat.

Over nog 3 jaar zijn grafische kaarten met sm3.0 ook waardeloos.
Wil je de nieuwste games kunnen spelen, dan ontkom je niet aan het regelmatig upgraden van je hardware.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 13:26:
Ik dacht een paar jaar geleden met een rx800pro een goede investering te doen, maar sommige moderne games draaien alleen maar met shader model 3.0.Ik verwacht dat dit steeds meer gaat gebeuren.
De rx800pro kostte me toen een lieve duit, maar ik ben niet van plan om nu zo veel te investeren.
helaas kan je gewoon niet zo erg lang met videokaarten doen. Deels omdat ze te traag worden, maar zoals jij nu merkt ook omdat ze de nieuwste techniek niet hebben.
Daarom is het dus slimmer om niet de duurste kaart te nemen, maar een iets goedkopere. Dan kan je tussentijd een nieuwe kaart in je pc zetten en ben je uiteindelijk per saldo even duur uit.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Verwijderd

Topicstarter
Dat lijkt me wel het beste inderdaad...

Verwijderd

Topicstarter
Ik durf het bijna niet te vragen, want er zullen wel veel verschillende reakties op komen.
Ik hoop natuurlijk dat er een eensluidend antwoord op komt:
Wat is een goede kaart in mijn geval? Ik heb geen voorkeur voor Nvidia of ATi.
Het gaat me om de beste prijs/kwaliteitsverhouding, en wil iets van 150 euro max. uitgeven.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 14:10:
Ik durf het bijna niet te vragen, want er zullen wel veel verschillende reakties op komen.
Ik hoop natuurlijk dat er een eensluidend antwoord op komt:
Wat is een goede kaart in mijn geval? Ik heb geen voorkeur voor Nvidia of ATi.
Het gaat me om de beste prijs/kwaliteitsverhouding, en wil iets van 150 euro max. uitgeven.
simpel.
De 1950pro. Beste videokaart voor zn geld. Alleen net iets boven je budget. (175 geloof ik op dit moment)
Anders kom je uit bij de (best veel) slechtere 7600GT.

Wellicht kan je proberen om je oude kaart 2ehands te verkopen...

[ Voor 5% gewijzigd door Quacka op 16-12-2006 14:16 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:48

Format-C

Tracing Rays

Over een aantal posts hieboven:

tuurlijk kan je wel lang met een videokaart doen.

Echter is het wel zo dat na een klein jaartje de kaart te traag is om de nieuwste games op de HOOGSTE/ hoge settings te spelen... Je moet dus al snel genoegen nemen met een lagere resolutie of minder eyecandy.

@ Krullemans: voor 150 euro koop je geen goeie kaart meer tegenwoordig. Denk eerder richting de 250 a 300 euro. (7900GTO, 7900GT, XK1 ATI kaart)

Een XBOX360, Wii, of PS3 gaan vele malen langer mee dan een graka. Dus je zou ook een console kunnen overwegen als je niet telkens wilt upgraden.

[ Voor 24% gewijzigd door Format-C op 16-12-2006 14:23 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• cycloon_
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09-2025
Koop een xbox360.

http://specs.tweak.to/9714

Verwijderd

Ik vind dit ook niet kloppen eigelijk.
De game makers hebben gewoon geen intressen in een kaart met shader model 2.0
Toen oblivion uitkwam en dat er geen ondersteuning voor schader model 1.1 en 1.3kan ik begrijpen .
Maar dat schader model 2.0 niet ondersteunt word in de huidige games is waardeloos omdat er niet veel verschil is tussen schader model 2.0 en 3.0 .

Mijn vermoedelijke redens is dat de game makers de microsoft programma software gebruiken voor de xbox 360 die 100% compatelbel is met de pc verdie die directx 9.0c ondersteunt (schader 3.0 dus)
De game makers gaan alleen voor het geld die ze kunnen verdienen door de game op 2x platforms uit te brengen.
Zonder dat ze nog gaan programmeren dat wat ouderen direct 9.0b kaarten(schader 2.0b ati) ondersteunen.

• ZalmanLuci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-02-2025
Je kunt in de game waar je alleen maar shader model 3.0 nodig hebt ook de ini.file veranderen, en daar door kun je wel spelen. (dat was in iedergeval zo bij Splinter cell double agent)

Edit//
Hier dit heb ik gevonden. (kun je ook uitproberen bij andere games bijv. Rainbow six Vegas)

For those who dont have a SM 3.0 supported card, and want to turn it
off and use SM 2.0... search for this file in your Spinter Cell folder

SplinterCell4.ini

open with wordpad, then find the line ...

SimpleShader=False

edit this line, change false to true, save the file, and you should have SM2.0 or shaders off.

This will improve frame rates. You can also change other settings with this config file, like screen resolution in the line...

FullscreenViewportX=1280

FullscreenViewportY=720

Those are my settings, the rest you can go figure...

[ Voor 65% gewijzigd door ZalmanLuci op 16-12-2006 17:34 ]

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-07 23:14
Blame me, maar ik vind het behoorlijk stom van een spel fabrikant om alleen maar SM3.0 te programmeren..... Hoeveel % van alle Pc's hebben nu daadwerkelijk een SM3.0 kaart? Als dit 50% is dan is het veel.

En waarom kunnen goede producers als Valve met Half Life wel gewoon spellen maken die van HDR gebruik maken ook op SM2.0(b) kaarten?

Mijn X800XTPE trekt alles nog als een tierelier, dus ik ga zeker NIET upgraden voor 'wat' extra's als SM3.0, dan maar geen spel. Ik wacht wel op een echt verniewende kaart met DX10, want hoe je het went of keert: SM3.0 zal over een jaartje ook wel 'outdated' zijn.

9700X - X870E Elite - 32Gb 6000C30 - XFX 9070XT - RM850X

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:50
ZalmanLuci schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 17:29:
Je kunt in de game waar je alleen maar shader model 3.0 nodig hebt ook de ini.file veranderen, en daar door kun je wel spelen. (dat was in iedergeval zo bij Splinter cell double agent)

Edit//
Hier dit heb ik gevonden. (kun je ook uitproberen bij andere games bijv. Rainbow six Vegas)

For those who dont have a SM 3.0 supported card, and want to turn it
off and use SM 2.0... search for this file in your Spinter Cell folder

SplinterCell4.ini

open with wordpad, then find the line ...

SimpleShader=False

edit this line, change false to true, save the file, and you should have SM2.0 or shaders off.

This will improve frame rates. You can also change other settings with this config file, like screen resolution in the line...

FullscreenViewportX=1280

FullscreenViewportY=720

Those are my settings, the rest you can go figure...
Mjah dat werkt dus niet, die staat standaard al op True bij mijn radeon x700 pro :). Was het maar zo :P.

ot: gewoon sparen en niet steeds het nieuwste willen spelen is mijn advies.

• ZalmanLuci
MoiZie schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 21:55:
[...]

Mjah dat werkt dus niet, die staat standaard al op True bij mijn radeon x700 pro :). Was het maar zo :P.

ot: gewoon sparen en niet steeds het nieuwste willen spelen is mijn advies.
Als die standaard als op True staat. Moet je die veranderen...dat staat er toch. Je moet het dus veranderen naar False en dan proberen.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-07 09:50
Tis precies wat ik ook heb gedaan. Kreeg de schijt van al dat upgraden, en tweaken, en kloten.
Nu gewoon dvd er in, en gaan, alles max, geen frame drops enz :)
* UltraSub happy...

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:50
ZalmanLuci schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 22:22:
[...]

Als die standaard als op True staat. Moet je die veranderen...dat staat er toch. Je moet het dus veranderen naar False en dan proberen.
offtopic:
Er staat veranderen van false naar true ;)

Verwijderd

Het zijn duidelijk 2 markten die elkaar steunen en de consument aan zijn lot overlaten. Vor mid budget gebruikers vind ik het nog niet zo een probleem maar voor de high end graka gebruikers vind ik het een schande, zeker voor mensen die SLi of Crossfire gebruiken.

Overigens is het belachelijk dat de er geen driver of game kijkt welke kaart je hebt per spel zodat mensen met 2.0 gewoon gebruik ervan kunnen maken. Leuk dat er oplossingen zijn doormiddel van .ini foles aanpassingen, maar voor dat geld mogen hun dat wel softwarematig regelen.

En het verwijzen van naar een console is een logisch punt, maar is totaal anders. Zowel in de game aanbod, besturing of op een groot scherm kijken op een meter afstand is natuurlijk heel anders dan 4 meter weg op een TV. Het is tevens niet te hopen dat het een trend gaat worden dat games voor de PC steeds geport worden vanaf een console versie, dan is de lol er snel af met een high end systeem :'(

• ZalmanLuci
@mosie

offtopic; srry dat had ik even niet gelezen.

Maar als je deze dingen nou verandert moet het wel werken.

[Graphics]
bEnableHDR=True
bTrilinearFiltering=False
bSpecularLighting=False
bVerticalSync=False
bHighQualityVisualFX=True

Als het dan niet lukt weet ik het zo niet.

Verwijderd

ZalmanLuci schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 22:47:
@mosie

offtopic; srry dat had ik even niet gelezen.

Maar als je deze dingen nou verandert moet het wel werken.

[Graphics]
bEnableHDR=True
bTrilinearFiltering=False
bSpecularLighting=False
bVerticalSync=False
bHighQualityVisualFX=True

Als het dan niet lukt weet ik het zo niet.
En jij vind dit normaal dat een huis tuin pc gebruiker maar moet gaan leren om zijn net zijn gekochte budget pc te laten spelen met die games?

Ik vind van niet, je kreeg vroeger een menu waar je uit kan kiezen welke gpu je had of de programma detecteert welke gpu je heb .
De programma stelde de game zo in dat je gewoon kan spelen.

De game makers zijn gewoon een stel lui honden die verrotten om hun game zo te maken dat ouwe hardware gewoon kunnen draaien. (meestal game makers die op meerderen platformen uitkomen)

Helaas ben ik niet gek op ea maar hun hebben wel een programma die jouw kaart selecteert zodatjij zonder problemen kan game (zover ea het mogelijk maakt)

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:35

-tom-562

Oliesjeik

[offtopic]
werkt dat echt, van dat splintercell? De vriend van m'n zusje heeft het spel, maar heeft dus geen SM 3.0 kaart, en hij heeft 't spel gekocht, en baalt dus nu een beetje

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
De "meeste" (non-tweakers) mensen weten geeneens wat SM 3.0 is en zullen zo games kopen die dan waarschijnlijk niet op hun systeem draaien.

http://raptr.com/Doppert/about

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 13:32:
Je hebt met het programma Riva-Tuner de mogelijkheid om SM2 te forceren. misschien kan je het dan wel spelen. Alleen werkt dit alleen voor Nvidea (dacht ik). En ja het is echt lullig dat de game-industrie alleen maar aan de nieuwste kaarten denkt, en niet ook ff een interface voor de oudere kaarten programmeert.
Volgens de requirements tool van rainbow6 Vegas heb ik sm2...sm3 is echter minimaal.

Verwijderd

Topicstarter
Doppert schreef op zondag 17 december 2006 @ 11:04:
De "meeste" (non-tweakers) mensen weten geeneens wat SM 3.0 is en zullen zo games kopen die dan waarschijnlijk niet op hun systeem draaien.
Yep, ik ben er 1 van!

Verwijderd

Topicstarter
InfinityG35 schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 21:50:
Blame me, maar ik vind het behoorlijk stom van een spel fabrikant om alleen maar SM3.0 te programmeren..... Hoeveel % van alle Pc's hebben nu daadwerkelijk een SM3.0 kaart? Als dit 50% is dan is het veel.

En waarom kunnen goede producers als Valve met Half Life wel gewoon spellen maken die van HDR gebruik maken ook op SM2.0(b) kaarten?

Mijn X800XTPE trekt alles nog als een tierelier, dus ik ga zeker NIET upgraden voor 'wat' extra's als SM3.0, dan maar geen spel. Ik wacht wel op een echt verniewende kaart met DX10, want hoe je het went of keert: SM3.0 zal over een jaartje ook wel 'outdated' zijn.
Je hebt hier wel een goed punt.Misschien dat de gamemakers zich achter de oren krabben als de verkoopcijfers tegenvallen...

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Gelukkig is daar het hele ratingidee van Vista op gebaseerd, geen geneuzel meer met nietszeggende specs maar een cijfertje op de doos. Als dat cijfertje gelijk is of hoger dan de rating van je PC kan je het programma draaien. :)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• NoepZor
  • Laatst online: 08:26
Ze moeten voor SM2.0 shaders toch een ander renderpath schrijven, zullen ze door tijdsgebrek en/of budgetaire redenen wel niet gedaan hebben. Ik heb er vooralsnog geen last van, alleen met MOH: PA, kon ik niet spelen met mijn DX7 MX440. Daarna heb ik alles wel kunnen spelen (9700Pro -> 6800GT en binnenkort een 7900GTO). Echter zie ik de gewone consument / casual gamer niet snel van kaart wisselen en ook niet elk jaar een nieuw systeem kopen die wel aan de eisen voldoet.

De wijzen komen uit het Oosten!

Verwijderd

waar is die tijd toch gebleven???

mijn upgradepath:

ZXspectrum 48K met 16 onafhankelijk te gebruiken kleuren 86-88 (lol toen was ik 3 :P)
ZXspectrum 128K met 56 onafhankelijke kleuren 88-89

PC:
Trident 512KB ISA (later nog van die iceetjes erbij geprikt voor 1MB :P) gebruikt van 89 tot 95 (ong)
Diamond Stealth Video 2000 2MB VLB 95 ---> 98
S3 ViRGE DX 4MB PCI (Later uitgebreid met een 12MB Voodoo2) 98 ---> 2001
Geforce 2MX400 32MB AGP4x ook in combinatie met de voodoo2 01 ---> 2003
Geforce FX5200 64MB AGP8x 03 --->04
Geforce 6200 128MB AGP8x 04-05
Geforce 6800 128MB AGP8x 05-06
Geforce 7900GTX 512MB PCIe16x 06-heden

tsjah... als er videokaarten zijn die die nieuwe SM ondersteunen dan is het gelukkig slechts een kwestie van tijd voordat games er gebruik van gaan maken, vooruitgang heet dat, wat zouden wij zeuren als we nog steeds met de TRIDENT 512KB een spel als bijvoorbeeld Doom3 kunnen spelen (ziet er dan uit als doom1), onder het mom van backwards compatible, terwijl er ook kaarten zijn die het 1000000x mooier kunnen, moet je kijken wat voor werk wij als ICTers weer krijgen ---> oooh ik kijk op de 8er kant van de doos en er stond op dat ik ook met mijn trident kon spelen, hoe kan het nou dat het er bij jou zo mooi uit ziet en bij mij niet....

ubernub stijl :P

en trouwens @TS dat had je natuurlijk vantevoren kunnen weten want volgens mij waren er toen ook al SM3 kaarten uit...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2006 16:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, misschien wel, maar ik ben een doorsnee gebruiker, dus ik heb daar geen idee van.
Ik weet nu nog niet wat shader model 3.0 inhoudt, maar daar verdiep ik me wel in als ik daar zin in heb.
Ik wil gewoon lekker gamen met de nieuwste games. Daarom heb ik in 2004 flink geinvesteerd met deze kaart, zodat ik, dacht ik, nog jaaaaaren vooruit kon.
Ik vind dat de kaart qua prestaties het nog heel goed doet.
Ik heb het hier over een kaart met 256MB , niet over een van 64MB.Bedankt voor alle reakties, ik ben blij dat er meer mensen zijn die dit raar vinden.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:10

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Flink investeren in een kaart om jaren vooruit te komen is imo niet verstandig en het werkt ook niet zoals je hebt gemerkt. Verder heeft de 256 vs 64 MB er ook niks mee te maken, maar goed. Videokaarten veranderen zo snel qua specs en de game industrie speelt daar gelijk op in, en terecht.

Verwijderd

Topicstarter
We Are Borg schreef op zondag 17 december 2006 @ 19:56:
Flink investeren in een kaart om jaren vooruit te komen is imo niet verstandig en het werkt ook niet zoals je hebt gemerkt. Verder heeft de 256 vs 64 MB er ook niks mee te maken, maar goed. Videokaarten veranderen zo snel qua specs en de game industrie speelt daar gelijk op in, en terecht.
Ik wou alleen maar even zeggen dat mijn kaart qua geheugen nog niet verouderd is

Verwijderd

We Are Borg schreef op zondag 17 december 2006 @ 19:56:
Dit is ook onzin.

De geforce3 serie met schaders versie 1,1
Kon je blijfen gebruiken (wel langzaam maar goed)
Het verschil kwa games die versie 1,1 gebruiken naar versie 2,0 only duurder wel enkele tijd.(jaren)
Versie schaders 2.0 naar 3,0 duurt net 1jaar toen de hardware uitkwam.
En zie je nu nog maar steets meer games die zogenaamt schaders 3,0 zijn terwijl als je de ini fila aanpasthet wel werkt zoals het hoort.

Ik blijf er bij dat de game makers de hdr in schaders 3,0 zo mooi vinden (de thuis gebruiker ook)
Dat ze de games steets meer hdr only aan het maken zijn en de anderen kaarten blokkeren.
Helaas zal er denk ik dik 70% in de markt met een schader 2.0 aan het game zijn.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 20:17:
[...]

Ik wou alleen maar even zeggen dat mijn kaart qua geheugen nog niet verouderd is
Nee, dat komt omdat het geheugen nietszeggend is.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:55

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Het is helemaal belachelijk als je bedenkt dat de verschillen tussen SM2.0 en SM3.0 vrij klein zijn.
Bijna alles wat met SM3.0 kan kan ook met SM2.0. Ik heb maar even een bronnetje open getrokken om een vergelijking te maken.

Waar SM3.0 o.a. verschilt met SM2.0:
  • Shader Lengte:

In SM2.0 mag een shader-effect 96 instructies bevatten en in SM3.0 65,535 instructies. Heel erg leuk natuurlijk, maar als je naar de realiteit kijkt dat blijkt dat zo goed als alle truukjes die hedendaags uitgehaald worden keurig in die 96 instructies passen. Half-Life haalt bijvoorbeeld maar instructielengtes van 30-40, ruimte genoeg daar dus.
  • Dynamic Branching:

Dit geintje zorgt ervoor dat programmeurs aan flow-control kunnen doen in hun shader-effecten. Op het grafische vlak maakt dit geen enkel verschil. Hier kan een betere performence mee gehaald worden dan met SM2.0.
  • Vertex Texture Lookups:

De belangrijkste truuk uit dit boekje is Displacement Mapping (ook wel Parallax Mapping). Als er ergens wat grafisch verschil te verwachten valt is het hier. Met Shader Model 2.0 wordt gebruik gemaakt van bump-mapping om textures een soort van hoogte verschil te geven. Dit werkt prima als je er recht tegenaan kijkt, alleen blijft de texture zelf zo plat als een pannenkoek. Schaduwen worden dus niet meegenomen als je ze zeg maar van de zijkant benaderd. Displacement Mapping geeft een texture ook werkelijk hoogte zodat lichteffecten er wel op werken. Je kunt je indenken dat dit voor een realistischer effect zou kunnen zorgen. ;)
  • Geometry Instancing:

Met deze feature kan informatie uit de vertex buffer gekopieerd worden om zo snel en makkelijk nogmaals hetzelfde object te maken. Nou kun je je afvragen waar dat in hemelsnaam goed voor zou zijn, maar stel je voor dat je een RTS of RPG zit te spelen waarbij legers een aantal maal dezelfde units bevatten. In plaats van elke unit opnieuw te tekenen zou dus gewoon een kopie gebruikt kunnen worden. Dit biedt dus geen grafische verbetering, enkel betere performence.
Na dit er uit gepikt te hebben en je zou de performence dingen wegstrepen, hou je alleen Displacement Mapping over. Als er een beetje tijd in wordt gestoken zou het dus prima mogelijk zijn om games SM2.0 en SM3.0 renderpaths mee te geven...
Mogelijk is dit dus een kwestie van "tijd is geld"... Zolang dit soort games gewoon goed verkopen denk ik niet dat hier enige verandering in zal komen.

Ik ben trouwens redelijk moe atm, als ik dus ergens een steekje heb laten vallen -> verbeter me gerust

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• swampy
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

cybersteef schreef op maandag 18 december 2006 @ 00:48:
Het is helemaal belachelijk als je bedenkt dat de verschillen tussen SM2.0 en SM3.0 vrij klein zijn.
Bijna alles wat met SM3.0 kan kan ook met SM2.0. Ik heb maar even een bronnetje open getrokken om een vergelijking te maken.

....
Na dit er uit gepikt te hebben en je zou de performence dingen wegstrepen, hou je alleen Displacement Mapping over. Als er een beetje tijd in wordt gestoken zou het dus prima mogelijk zijn om games SM2.0 en SM3.0 renderpaths mee te geven...
Mogelijk is dit dus een kwestie van "tijd is geld"... Zolang dit soort games gewoon goed verkopen denk ik niet dat hier enige verandering in zal komen.

Ik ben trouwens redelijk moe atm, als ik dus ergens een steekje heb laten vallen -> verbeter me gerust
SM 3.0 is een iets verbeterde SM 2.0 maar inderdaad... een SM 2.0 kaart heeft echt geen problemen met de normale situaties in games. Dus SM 3.0 is eigenlijk niet zo heel veel beter.

Mijn X850XT doet het nog best en ik heb weinig games die geen SM 2.0 aankunnen...en met de DX10 kaarten (SM 4.0) duurt het zeker nog een jaar voordat je echt games krijgt..waarbij je het ECHT nodig hebt!

There is no place like ::1

Verwijderd

Toendertijd ik de X800Pro Vivo aangeschaft had voor 219Euro , dacht ik voorlopig wel goed te zitten. Dat was tot op de dag vandaag ook zo :) Alleen met de hype naar Vista alleen al, en dat je op Vista alleen DX10 kan gebruiken, en geen ander O.S, maakt het allemaal weer wat lastiger. Waarom is er overgestapt van AGP naar PCI-E als er toch nog niet gebruik gemaakt kon worden van de volle bandbreedte? Ja nu , wordt het gebruikt met Sli configuraties en grote Raid controllers, maar was daarvoor daar ook al een vraag naar ?

Ik vind voor de TS, en voormezelf de overstap naar PCI-E, en m'n systeem is echt nog snel zat voor wat ik ermee doe. Daarom ga ik ook in de X1950Pro investeren, die wel weer Sm3.0 aanboord heeft, maar geen DX10. Fijn, dan heb ik straks maar geen extra feels & looks in vista, het zal mij een worst wezen :P

Ik vind dat in der loop der jaren er veel dingen doorgeschoven waren zoals PCI-E, S-ata , terwijl de voorgangers nog prima voldeden. Nu is op papier PCI-E vergeleken met PCI stukken sneller, maar behalen we dat ook wel? Mischien kon er ook op basis van AGP icm PCI een SLI combi gemaakt worden, die kaarten zijn er overigens al (dubbelslots voor AGP & PCI, maar natuurlijk niet in SLI).

Maar ja. De tijd zal het leren. Voorlopig voldoet m'n kaart voor de games die ik nog speel prima :)

• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-07 17:19
Ik vind het een beetje een onzinissue, veel games van tegenwoordig ondersteunen JUIST nog shadermodel 2.0, het zijn uitzonderingen die niet te spelen zijn. Dit gebeurt al jaren, elke keer dat er iets nieuws uitkomt gaan mensen weer lopen zeiken dat het niet te spelen is op hun verouderde hardware. Er is gewoon nieuwe hardware uit, en we moeten het juist als tweakers zijnde toejuichen dat er games zijn die volop gebruik maken van de nieuwe features! Nadeel is natuurlijk dat de "oude" gebruikers buiten de boot vallen, en daarom zal het ook maar langzaam ingevoerd worden. Maar vergeet niet dat SM3 al sinds de Geforce 6 serie ondersteund wordt, die ondertussen ook al sinds april 2004 op de markt is.

Dus niet zo zeuren, er zijn nog genoeg games die wel SM2 ondersteunen.

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap