Toon posts:

[HTPC] Gaat dit werken? wat nog nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben nu bezig met het in elkaar zetten van een HTPC en kwa hardware heb ik het vrijwel geheel bij elkaar:

moederbord: M2NPV-VM
CPU: AMD Sempron 2800+ (AM2, 1.6GHz, 128KB, 400MHz Bus, 62W, Boxed)
CPU cooler: Arctic Cooling Alpine 64 (Socket 754/939/940)
Geheugen: 2 x 256MB PC5300 DDR2, CL5 (Kingston KVR667D2N5/256)
Video: onboard (Nvidia 6150 128MB shared)
Audio: onboard (ADI AD1986A High Difinition Audio 5.1channel )
HDD: Samsung Spinpoint SP2504C, 250GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ)
Voeding: Nexus NX-3500 (350watt)
Case: Silverstone LC03V

Dan zit er nog een standaard DVD+/- RW drive bij.

Zaakje wordt voorlopig aangesloten op:
CRT televisie (Met tv-out, RGB scart zou beter zijn maar dat zoek ik op m'n dooie gemak wel uit).
Finlux HCS-3015 setje, dus via de 2 tulp (cinch?) kabeltjes.

(Ergens :p) in die toekomst zal dit naar een aparte receiver (via optical/coax) gaan en naar een flatscreen met HDMI

Geschikt voor MCE2005?
Als eerste vraag: dit zal allemaal goed werken met windows MCE2005 ?
Bij de vereisten van MCE2005 zie ik namelijk staan dat er minimaal 512MB nodig is. Dit zit in dit systeem, maar zover ik begrijp neemt de videokaart hier 128mb vanaf (shared).

Afstandsbediening?
Daarnaast zit ik met de invoer. Een toetsenbordje/muis lijken mij zowiezo af en toe nodig, maar de besturing zou ik voornamelijk willen doen m.b.v. een afstandsbediening. Nu kan ik hier gelijk kiezen tussen de "officiele" MCE afstandsbediening van Microsoft, een afstandsbediening die mijn TV-kaart (zie hierna) geleverd wordt of een andere (zou niet weten welke).
Mij lijkt het dat de MCE afstandsbediening van Microsoft hier specifiek voor gemaakt is en dus ook het geschikt, graag zou ik horen of iemand hier ervaringen mee heeft.

TV-kaart
Er moet natuurlijk ook tv opgenomen worden, en daar is een TV-kaartje voor nodig. Ik heb hier gewoon analoge kabel liggen, dus een normale tv kaart zou voldende moeten zijn.
Over de Hauppage WinTV-PVR-150MCE heb ik goede dingen gelezen en deze kaart had ik dan ook in mijn hoofd. Dual tuner (de 500-versie) is voor mij niet nodig.
Nu heb ik hier dus 2 keuzes: de OEM versie (alleen kaartje, zie hierboven) of het MCE pakket (met afstandsbediening).
Hierover de vraag of deze afstandsbediening dezelvde is als de MCE afstandsbediening van microsoft (plaatje ziet er hetzelfde uit). En anders of deze afstandsbediening net zo goed/beter is.
Het enige wat me eigenlijk doet twijfelen aan deze kaart is het volgende:

Automatisch uit? standby?
Nu ben ik niet zo gecharmeerd van onnodig geluid en energieverbruik, en als ik geen TV kijk of iets opneem hoeft de HTPC van mij niet aan te staan. In de 1e situatie is dat niet zo lastig; dan kan ik hem gewoon aan en uit zetten. Echter als ik iets op wil nemen vind ik het onnodig dat het ding de hele tijd aan moet staan, of dat ik er zelf nog voor naartoe moet lopen (dan heb je weinig aan programmering).
De ideale oplossing zou dus zijn dat hij zichzelf opstart wanneer er iets opgenomen moet worden. Een kleine search levert mij weinig bemoedigends op op dit gebied: dit topic is harstikke dood en dit topic wijst uit dat er enkel een TV-kaart(Compro Videomate TV Gold, of versie II daarvan) zou zijn die dit (vanuit de uit-stand) mogelijk maakt.

Nu vraag ik mij af, gezien de leeftijd van de topics, of hier inmiddels verandering in gekomen is. geheel uit zou namelijk het meest ideaal zijn. Zoniet dan vraag ik me af of deze TV-kaart, ipv de voorgenoemde, een redelijke oplossing zou zijn (wederom oud topic, en weinig over te vinden). Het ontwaken vanuit S5 lijkt mij het meest stil en economsich, maar ook met z'n nadelen (hij zal wel een paar minuten eerder moeten booten om op zeker nog op tijd voor de opname te zijn).

Een andere optie is standby, ik weet hier niet veel vanaf, maar wel dat je hardware geschikt moet zijn voor S3 mode. Volgens mij moet de hardware die ik uitgekozen heb dit zijn. Mocht iemand hier nog iets handigs over weten dan hoor ik dat graag :) Vraag mij bijvoorbeeld af hoe actief de voeding is in S3; gaat de fan draaien of is het vergelijkbaar met de spanning die zowiezo al op het moederbord staat?

Met beide opties is het natuurlijk de bedoeling dat hij na hetgeen geprogammeerd is weer terug gaat naar s3/s5 mode.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2006 13:28 ]

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-02 15:16

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik heb toevallig gister MCE2005 als testje op een P3-800 met 2x64mb geheugen (had even niets beters bij de hand) geinstalleerd. Definieer werken :)
Mp3 en zo loopt er prima op. Maar je moet niet real time video gaan recorden en andere grappen denk ik. Met jouw systeem moet dat prima gaan volgens mij.

Op mijn werk hebben we een mce bak voor muziek en die gaat einde dag met afstandbediening op standbye. De eerste op het werk drukt dan sochtends 1x op de aan/uit knop van de pc zelf en dan kun je verder.

je kan ook hibernate overwegen. Helemaal uit maar toch snel weer verder.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• kapert
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:43
Volgens mij hoort dit in:

Complete Systemen & Laptops :P

Verwijderd

Topicstarter
Jazzper schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 13:01:
Ik heb toevallig gister MCE2005 als testje op een P3-800 met 2x64mb geheugen (had even niets beters bij de hand) geinstalleerd. Definieer werken :)
Mp3 en zo loopt er prima op. Maar je moet niet real time video gaan recorden en andere grappen denk ik. Met jouw systeem moet dat prima gaan volgens mij.

Op mijn werk hebben we een mce bak voor muziek en die gaat einde dag met afstandbediening op standbye. De eerste op het werk drukt dan sochtends 1x op de aan/uit knop van de pc zelf en dan kun je verder.

je kan ook hibernate overwegen. Helemaal uit maar toch snel weer verder.
dat het werkbaar is ga ik wel vanuit, daarvoor moet het systeeem ruim voldoende zijn. Echter zag ik staan dat er 512MB nodig was, en ik vreesde even dat de installatie zou gaan mekkeren als hij door kreeg dat er minder in zat, en dat het feitelijk onmogelijk was om het te installeren.
kapert schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 13:05:
Volgens mij hoort dit in:

Complete Systemen & Laptops :P
tja tis een compleet systeem, maar heeft ook weer met AVH te maken, als een modje hem ergens anders beter geplaatst vind moet hij maar even overgeheveld worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2006 13:18 ]

• tim_heijt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-02 21:49
Ik heb hier net een media center in elkaar gezet met een Silverstone LC16(M). Zeer mooie kast, ietswat duurder als de kast die jij hebt uitgekozen, maar het zeker waard. De kast heeft een display van een andere fabrikant erin zitten en ook zit de drive iets mooier/netter weggewerkt. Nu zit bij de kast een software/programma meegeleverd: iMon. Hier kan je alles op het display programmeren. Bijvoorbeeld nieuws/rss feeds van NU.nl of Telegraaf.nl op het display tonen.

Een ander functie die jij echt noodzakelijk lijkt te zoeken is het uit/aanzetten van de HTPC. Dit zit ook in het programma en dan kan je echt kiezen tussen uit/standby etc. Zeer handig. Ik denk dat de kast die jij hebt gekozen niet iMon krijgt meegeleverd of je zou hier even contact over moeten hebben.
Kijk op http://www.soundgraph.com/Eng_/main.aspx voor info over iMon en iMedian (laaste is soort van media center software!!!).

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-02 15:16

Jazzper

BB4E^Guerilla

over die systeemspecs nog even. Het was nog sterker: ik startte media center zelf op: foutmelding: hardware (video) was niet goed genoeg. Hmm wegklikken. Terug naar de desktop. Toen een audio cd erin. MCE start automatisch op en programma draait :)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Pagina: 1