Nieuwe LVT server

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
In het kader van "Help Pong de zomer door", was ik van plan om tegen die tijd een berg onderdelen aan te schaffen om een Leuk Voor Thuis servertje in elkaar te schroeven.
Waarom dan deze post!?

Mijn eisenpakket wijkt nogal af van het gangbare in serverland, en het inmiddels verrichte onderzoek (verplicht voor openingsposts) stemt ondergetekende niet vrolijk. De eisen:
- (relatief) Laag stroomverbruik
- meerdere processors
- Stil
- koeling gebaseerd op airflow
- Zoveel mogelijk standaard onderdelen, dus geen ECC, 19" behuizing, etc.
- SATA RAID (zie ook vorig punt).

Erg veel hoeft het apparaat niet te doen:
- 100GB aan bestanden hosten voor 4 clients.
- Exchange voor 2 personen draaien (ivm webmail).
- 300 MB SQL server hosten.
- Emule draaien in virtuele omgeving (Win 2000).
Het hele gebeuren gaat draaien onder W2K3 SP1 met ondersteuning voor meerdere processors, en ja, deze is legaal.

Waarom is hier een server voor samenstellen nou zo moeilijk?
Mijn voorkeur gaat uit naar onderdelen die vooral gebruikt worden in laptops, vanwege het stroomverbruik dat ik zo laag mogelijk wil houden. Helaas ben ik maar enkele (verouderde) moederborden tegengekomen die twee S478 (Pentium M en Core T serie) of S754 (Turion) sockets ondersteunen, en die bovendien slecht te verkrijgen zijn. De pricewatch bevat slechts 2 niet werkende links voor S478, en helemaal geen voor S754.

Voor de data partities had ik RAID 5 in gedachten over 3 schijven, voor C:\ RAID 1. Dat laatste wordt gelukkig via het moederbord ondersteund, en erg veel performance eisen heb ik niet met betrekking tot de werking van het OS.
Voor RAID 5 ben ik helaas waarschijnlijk aangewezen op een PCI(e/x) controller. Ik ben daarentegen niet van plan de helft van de aanschafkosten daaraan uit te geven. Ik wil dan weer wel 'value for money'.
De schijven worden naar alle waarschijnlijkheid een vijftal 2,5" SATA schijven, en als ik de reviews moet geloven kan je dan het beste Toshiba of Samsung hebben. Mochten er mensen zijn die iets anders beweren, dan hoor ik het graag.

De behuizing ben ik nog niet uit, maar moet in ieder geval ATX zijn, en het liefst met compacte buitenmaten. Enige punt waar ik hier tegenaan loop, is of de gangbare manieren om 2,5" schijven in een 5,25" bracket te proppen, geen nadelige gevolgen hebben voor airflow of trillingen.
Ik had zelf al naar de Lian Li PC-V-800B zitten kijken, maar dan moet ik de 5e schijf creatief wegwerken.

Ben ik met deze opzet te ambitieus of zijn er hier nog posters die dingen weten die ik over het hoofd heb gezien? Niet alles hoeft nieuw te zijn, dus een wat ouder moederbord (mits werkend) mag ook. Alleen ben ik die nog niet op de diverse ruilbeurzen tegengekomen. Als iemand toevallig weet waar ik moet gaan zoeken; Praise you.

Geen Ping, wel Pong

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Waarom 5 Sata schijven als je 100GB gebruikt?

• Pong
2 worden RAID 1 voor het OS.
3 is het minimum voor RAID 5. Komt nog bij dat ik nu ongeveer 140 GB aan meuk heb, en dat waarschijnlijk er de komende jaren wel wat zooi bijkomt.

Geen Ping, wel Pong

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

hello_moto schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 13:30:
Waarom 5 Sata schijven als je 100GB gebruikt?
maakt dat wat uit?
Hij geeft aan dat ie RAID1 (mirror) wil voor OS en z'n overige data op RAID5 wil.
Dat betekent minimaal 5 disks, ongeacht de grootte.

Afgezien daarvan:reken voor een beetje raid5 controller rond de 300 euro.
Verder mis ik een budgetindicatie ;)

[ Voor 15% gewijzigd door alt-92 op 16-12-2006 13:40 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Pong
alt-92 schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 13:34:
[...]

Afgezien daarvan:reken voor een beetje raid5 controller rond de 300 euro.
Verder mis ik een budgetindicatie ;)
Budget staat voorlopig zo rond de 1000 Euro. Monitor, muis en toetsenbord is reeds in mijn bezit, maar verder ook totaal niet boeiend: het blijft een server.
Die 300 Euro was ook zo ongeveer waar ik aan zat te denken uit te geven. Vraag is of ik daar geen miskoop aan heb.

[ Voor 12% gewijzigd door Pong op 16-12-2006 13:53 ]

Geen Ping, wel Pong

Verwijderd

Bordje met 2 Sossaman Core Xeon LV procs?
dit zijn 478pins µFCPGA - Socket M (Socket479) chips, alleen zullen zo'n bordjes mss wat moeilijker te vinden zijn

en als je performance wilt doe je aan een bv Areca raid kaart nooit geen miskoop

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2006 14:34 ]

• Pong
Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 14:33:
Bordje met 2 Sossaman Core Xeon LV procs?
dit zijn 478pins µFCPGA - Socket M (Socket479) chips, alleen zullen zo'n bordjes mss wat moeilijker te vinden zijn

en als je performance wilt doe je aan een bv Areca raid kaart nooit geen miskoop
Dat bordje is misschien wel wat, maar een google scan leverde vrijwel niets op. Maar, ik zal het in de gaten houden. Weet iemand misschien wat die Xeon LV aan stroom er doorheen jaagt? Ik vond die 24 tot 34 Watt voor die mobiele procjes toch echt wel prima.
Wat die kaart betreft: De Areca ARC-1210 128MB is al een tijdje mijn favoriet, en ik heb de review er eens op nageslagen, en dit is dus wat ik zoek: Vraag beantwoord!

Geen Ping, wel Pong

Verwijderd

op balusc zn site vond ik dit ;)
19.4~31.0W voor de 2Ghz versie en 13.1~15.0W voor de 1,66Ghz versie

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Kan je niet beter een goedkopere dualcore cpu gebruiken ipv percee een dual cpu opstelling? (als ding zobiezo nie zo veel doet waarom dan zoveel cpu power?)

• Pong
Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 15:55:
op balusc zn site vond ik dit ;)
19.4~31.0W voor de 2Ghz versie en 13.1~15.0W voor de 1,66Ghz versie
Dat zijn inderdaad waarden waar ik vrolijk van wordt. Het probleem dat ik me wezenloos moet gaan zoeken naar een moederbordje (iemand?) blijft echter.

EDIT: Gevonden . Ik wil alleen waarschijnlijk niet weten wat die moet kosten.........
eppie schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 19:32:
Kan je niet beter een goedkopere dualcore cpu gebruiken ipv percee een dual cpu opstelling? (als ding zobiezo nie zo veel doet waarom dan zoveel cpu power?)
Voornamelijk omdat ik én een 300 MB SQL database draai, alsmede met VMWare een virtuele Win2000 draai waarin nogal wat torrents lopen, wil ik in ieder geval de mogelijkheid tot schaalbaarheid. Het idee is om op termijn (ook mijn bankrekening kent zijn grenzen), dus niet meteen, op te schalen naar ongeveer 8GB aan RAM (4 per processor geadresseerd). Mijn W2K3 is de 32 bits versie, en uit ervaring weet ik dat als je meer dan 4GB aan een processor adresseert, je toch een performance terugloop krijgt.
Komt nog bij dat ik het gewoon leuk vind iets aan te pakken wat schijnbaar nog maar weinig mensen hebben gedaan :*)
Mocht ik noodgedwongen uit moeten wijken naar een single processor opstelling, dan spreekt het voor zich dat het een duo/multi core wordt: Ik heb nog een half jaar om mijn boodschappenlijstje in te vullen.

[ Voor 4% gewijzigd door Pong op 17-12-2006 11:09 ]

Geen Ping, wel Pong

Pagina: 1