Booten vanaf USB disk

Pagina: 1
Acties:

• rulus
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09-2025
Ik schets even de situatie:

Mijn laptop (Acer Aspire 1692) is voor herstelling naar de winkel. Hierop stond een dualboot van Ubuntu Dapper en Windows XP. De indeling van de harde schijf was als volgt:
/dev/hda1: ext3 (/)
/dev/hda2: ext3 (/home)
/dev/hda3: ntfs (Windows)

Nu heb ik hiervan een backup gemaakt op mijn externe hd, voordat ik hem teruggebracht heb. Indeling van de externe hd:
/dev/sda1: ext3 (/)
/dev/sda2: ext3 (/home)
/dev/sda3: ext3 (wat films en muziek e.d.)

Ik heb toen met het commando dd if=/dev/hda1 of=/dev/sda1 de / en /home partitie van m'n laptop naar de externe hd gekopieërd.
Ik heb recent van de computerwinkel een vervanglaptop gekregen, ook een Acer Aspire 1692, exact dezelfde als de mijne dus. Nu wil ik hiermee vanaf die externe hd booten zodat ik gewoon kan verderwerken.

Dus ik heb in de BIOS de USB hd vóór de interne hd geplaats in de boot-volgorde, maar bij het opstarten komt er 'Operating system not found'. Ik denk dus dat ik iets van een bootloader nodig heb omdat ie de juiste partitie niet kan vinden ofzo? Hoe kom ik daaraan, of kan het makkelijker?

• stefklep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-12-2025

stefklep

((Stefklepje))

rulus schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 11:23:
Ik schets even de situatie:

Mijn laptop (Acer Aspire 1692) is voor herstelling naar de winkel. Hierop stond een dualboot van Ubuntu Dapper en Windows XP. De indeling van de harde schijf was als volgt:
/dev/hda1: ext3 (/)
/dev/hda2: ext3 (/home)
/dev/hda3: ntfs (Windows)

Nu heb ik hiervan een backup gemaakt op mijn externe hd, voordat ik hem teruggebracht heb. Indeling van de externe hd:
/dev/sda1: ext3 (/)
/dev/sda2: ext3 (/home)
/dev/sda3: ext3 (wat films en muziek e.d.)

Ik heb toen met het commando dd if=/dev/hda1 of=/dev/sda1 de / en /home partitie van m'n laptop naar de externe hd gekopieërd.
Ik heb recent van de computerwinkel een vervanglaptop gekregen, ook een Acer Aspire 1692, exact dezelfde als de mijne dus. Nu wil ik hiermee vanaf die externe hd booten zodat ik gewoon kan verderwerken.

Dus ik heb in de BIOS de USB hd vóór de interne hd geplaats in de boot-volgorde, maar bij het opstarten komt er 'Operating system not found'. Ik denk dus dat ik iets van een bootloader nodig heb omdat ie de juiste partitie niet kan vinden ofzo? Hoe kom ik daaraan, of kan het makkelijker?
Boot met een live cd, install een bootloader bv grub en klaar is kees.

• rulus
Ik heb om te beginnen de eerste (/) partitie van de externe hd de 'boot' flag meegegeven, en dat resulteert is een melding 'Error in loading operating system' bij het opstarten.

Dan geprobeerd om grub te installeren via 'sudo grub-install /dev/sda' maar dat leidt tot:
code:
1
Could not find device for /boot: Not found or not a block device.

• rulus
Tis gelukt :)
Ik heb op de één of andere manier Grub erop gekregen en het werkt, dus...

Mercie