Toon posts:

Mobo herkent maar 1 drive

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit al een poosje met het volgende:

Ik heb een DVD ROM en een DVD RW speler.

Nu is het zo:
Als ik de DVD RW aansluit op mijn moederbord, geen probleem, herkent hem meteen en kan hem meteen gebruiken.

Máár:
Sluit ik dan de DVD ROM érbij, dán herkent hij alléén de DVD RW.

Hij herkent er steeds maar 1, aan de kabel kan het niet liggen ik heb eht met meerdere geprobeerd. Ook de drives zijn in orde want ik heb het met meerdere drivers geprobeerd.

Mijn moederbord ziet er dus steeds maar 1.
Het zijn IDE drives van het merk Samsung.

Moederbord: ASUS P5ND2-SLI

Mvg,

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:23
Heb je de Master/Slave jumpers ook goed staan ?

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-02 20:40

FlipFluitketel

Frontpage Admin
En hoe staan je jumpers ingesteld op beide apparaten? Als ze allebei op slave of allebei op master staan kun je zulke problemen krijgen.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weetniet hoe ze moeten zitten maar ze staan allebei op het linkse pinnetje.

| : :

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:23
Nou, als je er twee op een kable hebt mogen ze sowieso nooit hetzelfde zitten (tenzij op CS). Zet er gewoon één op Master (bij voorkeur aan 't einde van de kabel) en de ander (de middelste aansluiting) op Slave. Hoe staat vaak op de drives zelf aangegven, maar meestal is de middelste stand Slave, en het dichtst bij de ide-aansluiting Master.

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Daar zit dus je probleem al. Op de apparaten staan meestal boven die pinnetjes wat letters (ma voor master, sl voor slave en cs voor cable select). Zet dus een van de apparaten op ma en de andere op sl.

Weer spuit 11 :+

[ Voor 6% gewijzigd door FlipFluitketel op 16-12-2006 09:35 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Verwijderd

Topicstarter
Er staat niks boven maar ik zal even van 1 hem in het midden zetten ;)

Verwijderd

Topicstarter
Raar, in de bios herkent hij hem wel, maar niet in windows. Als ik er een cd instop spint hij ook niet op ofzo :/ Edit: Op welke jumper ik hem ook zet, en zelfs zonder jumper, herkent hij hem niet:S Maar als ik alléén de DVD ROM doe, dan herkent hij hem wel.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2006 10:14 ]

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Heb je toevallig iets van virtuele drives (daemon tools/alcohol 120%/clonedvd enz)?
Ik neem maar even aan dat je WinXP draait, klik eens met de rechtermuisknop op "deze computer" en kies dan voor "beheren", klik dan op schijfbeheer en kijk eens wat daar aan drives staat. Staat de ontbrekende dvd-speler er wel bij of ook niet?

Even ter verduidelijking: Als je de brander apart aansluit wordt deze goed herkend in Windows, als je de dvd-romspeler aansluit wordt ie ook goed herkend in Windows, sluit je beide tegelijk aan worden ze wel beide herkend in de bios maar er wordt er maar 1 in Windows herkend?

Verwijderd

Topicstarter
FlipFluitketel schreef op woensdag 20 december 2006 @ 19:03:
Heb je toevallig iets van virtuele drives (daemon tools/alcohol 120%/clonedvd enz)?
Ik neem maar even aan dat je WinXP draait, klik eens met de rechtermuisknop op "deze computer" en kies dan voor "beheren", klik dan op schijfbeheer en kijk eens wat daar aan drives staat. Staat de ontbrekende dvd-speler er wel bij of ook niet?
Ik zie maar 1 DVD speler, geen 2, en ook geen onbekende.
FlipFluitketel schreef op woensdag 20 december 2006 @ 19:03:
Even ter verduidelijking: Als je de brander apart aansluit wordt deze goed herkend in Windows, als je de dvd-romspeler aansluit wordt ie ook goed herkend in Windows, sluit je beide tegelijk aan worden ze wel beide herkend in de bios maar er wordt er maar 1 in Windows herkend?
Juist ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2006 19:08 ]

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Vrij vaag probleem inderdaad..
Probeer eens met een Knoppix of WinPE cd te booten en kijk dan eens of in dat "OS" wel beide apparaten werken of een gewone Win98 bootdisk (met cd-rom-ondersteuning uiteraard) waarmee je dus naar DOS kunt booten en dan kijken of daar wel beide drives worden gevonden.
Een iets minder snelle optie (denk ik) is om op een andere HD een nieuwe Windows installatie te doen en kijken of het daar wel goed in gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Dit probleem heb ik altijd al gehad, ik heb onlangs windows opnieuw geinstalleerd. En die boot-cd's van je snap ik niet helemaal ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2006 19:34 ]

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Probeer dan maar eens met een Win98 bootdisk.
Knoppix is een bootable cd met een linux-distributie en WinPE is een bootable Windows XP cd.

Gaat het om het systeem in je sig of een ander? Als het een ander is, welk moederbord is het dan? Gaat het wel om je sig-systeem, op welke IDE-aansluiting heb je de dvd-drives dan aangesloten? Als ik het goed heb heeft dat moederbord nl. ook 2 IDE-aansluitingen die bedoelt zijn voor RAID-configuraties en niet echt geweldig werken met optische drives.
Hmm.. Toch niet.. Dat moederbord heeft weliswaar 2 IDE-aansluitingen maar zijn normale IDE-aansluitingen.

[ Voor 9% gewijzigd door FlipFluitketel op 20-12-2006 20:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om de P5ND2-SLI zoals in mijn sig en TS. Maar ik heb momenteel geen 98 bij de hand, ik denk dat het veel makkelijker op te lossen is? :/

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Als je een floppydrive hebt kun je op www.bootdisk.com een bootdiskje downloaden.

Maar er viel me net iets in toen ik je post over de jumpersettings nog eens bekeek.. Je hebt nu 1 drive ingesteld op cable-select (de linkse pinnetjes) en de andere op slave. Dit kan wel eens problemen opleveren (als in Windows vindt dit niet leuk, bios boeit het niet), zet dus de drive waarvan de jumper op cable-select staat eens op master (rechts dus) en kijk eens even goed op je dvd-speler en brander. Er staat gegarandeerd ergens iets op over CS (of Cable Select), MA (Master) en SL (Slave).

Pagina: 1