Toon posts:

[Testcase] Zwanen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
in het algemene testcase topic had ik al een foto geplaatst uit een serie zwanen die ik pas heb geschoten met de cam. Het was meer een testshoot voor mezelf, maar ik vind er persoonlijk zelf toch redelijke plaatjes tussen zitten, wat is jullie mening hierover?

Afbeeldingslocatie: http://img136.imageshack.us/img136/8611/zwaangot1ok5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img72.imageshack.us/img72/5017/zwaangot2dz2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img136.imageshack.us/img136/9203/zwaangot3ex7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img72.imageshack.us/img72/9056/zwaangot4tt5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img136.imageshack.us/img136/6955/zwaansidebwpa0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is wel een beetje veel van hetzelfde. de foto's opzich zijn goed uitgewerkt, met kleuren die daarnaast wel wat levendiger kunnen. Wat ik mis zijn de foto's met een kleine dof en een meer gevarieerde achtergrond (bomen, gras etc) Ook zou meer inzoomen op het detail van zijn/haar kop wel interesante foto's opleveren afaik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

In de eerste foto vind ik de meerkoet en het oranje dingetje (een glinstering?) rechtsboven vrij storend. Mijn oog wordt daar direct heen getrokken. Dat oranje ding kun je wellicht wegwerken met Photoshop en die meerkoet kun je wegwerken door op een andere plaats te gaan staan de volgende keer. :+

Verder zou ik het onderwerp niet steeds zo in het midden zetten. Foto 4 zou bijvoorbeeld een stukje "spannender" zijn geweest als je het beest rechtsonder had geplaatst en links/boven wat ruimte had gelaten.

Bij foto 3 vind ik het jammer dat de staartveer net tegen de rand aan komt. Dat wekt IMO een beetje de illusie dat hij er nèt niet helemaal op staat.

Foto 4 is trouwens mijn persoonlijke favoriet in de serie. Je hebt een goed moment en een goeie hoek gekozen voor de foto, alleen jammer dat het beest dus zo "standaard" in het midden staat. :)

Al met al een geslaagde testcase, maar een paar dingetjes zou ik dus liever anders gezien hebben. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:20

breinonline

Are you afraid to be known?

#1 Jammer van de meerkoet op de achtergrond.
#2 Niet echt een interessante compositie, jammer ook van de kleur water.
#3 Geen mooie uitsnede, de staart zit veel te dicht bij de rand.
#4 Prima! Mooie compositie, de zwaan staat er helemaal scherp op en het moment is ook nog goed getroffen.
#5 Net iets te kleine DOF, ik heb het gevoel dat niet alles scherp is. Dit is overigens op de overige foto's wel het geval, goed gedaan. Verder vind ik het blauw op de zwaan niet zo mooi.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ze zijn allemaal met de 75-300 geschoten en de scherpte valt me geenzins tegen, moet wel bekennen dat ze RAW zijn geschoten en daarna door bibble zijn gegaan. Aan de fotos is weinig veranderd alleen wat helderder gemaakt (was nogal een vreemde dag kwa licht) en scherper ook met een klein beetje noice ninja, want de raw shots bij de alpha zijn redelijk crispy ivm jpg heb ik gemerkt.

dat blauwe op de laatste foto is denk ik schaduwval van de veren ervoor.

#1 eens met de meerkot en het blad. Had even gepoogt om in photoshop met healingbrush de koet en het blad weg te werken, maar op een of andere manier blijf ik dan een bewerkings vlak zien op die plek. Daarmee moet ik dus even oefenen lijkt me.

Verder bedankt voor de commentaren en tips op deze shoot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:54
#1 is een beetje rommelig ivm achtergrond
#2 op zich niks mis mee, had eventueel iets ruimer gekunt aan de onderzijde
#3 Jammer dat die linkerzijde er niet opstaat
#4 apparte lichtval (geflitst?) iig wel een mooie plaat
#5 DOF is netaan groot genoeg, ik zou hier wel een fullres van willen zien??

Voor zover ik het kan zien zijn de platen best heel scherp, een volgende keer kun je om het maximale uit je lens te halen overwegen om 1 stop dicht te knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hilbren schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 12:54:
#1 is een beetje rommelig ivm achtergrond
#2 op zich niks mis mee, had eventueel iets ruimer gekunt aan de onderzijde
#3 Jammer dat die linkerzijde er niet opstaat
#4 apparte lichtval (geflitst?) iig wel een mooie plaat
#5 DOF is netaan groot genoeg, ik zou hier wel een fullres van willen zien??

Voor zover ik het kan zien zijn de platen best heel scherp, een volgende keer kun je om het maximale uit je lens te halen overwegen om 1 stop dicht te knijpen.
#3: Eens was iets te vlug met schieten denk ik toen ik dat moment uit mijn ooghoek zag en te weinig tijd genomen met de positionering.

#4: Nee de lichtval was zo op dat moment.

#5: Oke maar wel een beetje gecompromeerd ivm grote http://img520.imageshack.us/img520/5263/zwaansideao0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-10 12:46
Op f/8-11 schieten en een beetje USM zou mischien ook kunnen helpen. De fullres versie is niet echt scherp (alhoewel zeer acceptabel voor een budget telezoom).

Kwa sluitertijd is het in dit geval goed te doen om 1 of 2 stopjes het diafragma te knijpen.

offtopic:
@ hilbren
De kleine foto's zien er erg goed uit maar de fullres vind ik wat tegen vallen. De oude 70-210's zijn toch wel een stuk scherper en hebben denk ik een mooiere dof. De 70-210 F/4 is echt top en de f3.5-4.5 is wat gevoeliger voor CA.

[ Voor 3% gewijzigd door martijn_tje op 18-12-2006 22:12 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Pagina: 1