Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest
Verwijderd
Maar omdat ik behulpzaam ben: http://www.dell.com/downl...ge_rackserver_updated.pdf
"Optional PERC 5/i integrated SAS/SATA daughtercard controller with 256MB cache,
PERC 4e/DC, PERC 5/e adapter"
Stond trouwens op pagina 1 van google als je zoekt op DELL SAS 5/i
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2006 00:19 ]
Ik lees alleen maar dat de Servers waar de SAS 5/i in kan een onboard SATA controller hebben (en dus SATA ondersteunen) en een SAS 5/i controller optioneel kunnen hebben . . . maar er staat NERGENS dat de SAS 5/i ook SATA aankan . . .
Maar een mailtje naar DELL zal wel uitkomst moeten bieden denk ik . . .
Ik lees op een aantal plaatsen op de DELL site (die ik ondoorzichtig vindt . . .) dat de SAS 5/i wel SATA en SAS aankan en op andere plaatsen dat de SAS 5/i alleen SAS aankan. Ik lees zelfs op sommige plaatsen (bij grotere Servers) dat de SAS 5/i helemaal GEEN RAID aankan!!!
Is de SAS 5/i een Software RAID kaartje? Het is in ieder geval NIET de PERC 5/i. Dat zijn twee verschillende kaarten.
Correct me if i'm wrong . . .
Wat handig zou zijn is een overzicht op de DELL site van allen (RAID) controllers en hun spec's . . . maar dat heb ik nog niet kunnen vinden . . . (wel als ik op de HELP knop druk tijdens configureren, maar dat is heel summier . . .
[ Voor 16% gewijzigd door DJ op 16-12-2006 11:07 ]
http://www.cs-electronics.com/sas-cables.htm
A friendship founded on business is better than a business founded on friendship
Je kunt natuurlijk ook nog andere kaartjes erin prikken zoals deze: V&A aangeboden: Adaptec AAR-2610SA (6x SATA150 RAID, PCI64/66), da's de DELL CERC 6CH/1.5, die misschien ook netjes in je Server Administrator naar voren komt.
Hoe het bij die PERC5 zit weet ik niet, bij de PERC4 interne modellen zat er een SCSI controller onboard, en was de PERC4 gewoon een zogenaamde 'RAID key' die je op het moederbord prikt, die de RAID functionaliteit enabled. De PERC externe modellen zijn wel zelfstandige kaarten met externe aansluitingen..
[ Voor 21% gewijzigd door axis op 17-12-2006 17:14 ]
Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!
Thanx. Het is nu in ieder geval duidelijk hoe die connectors eruit zien (en wat voor verschillende typen er zijn).
Ben ik eigenlijk nog wel op zoek naar een plaatje van een SAS 5/i controller.
Wat betreft de reactie van Axis: Het gaat hier niet om de PERC 5/i maar om de SAS 5/i. Voor zover ik de DELL site begrijp is dat een soort 'uitgeklede' versie van die PERC 5/i . . .
(het wordt in ieder geval niet duidelijk
De controller is denk ik wel 'beter' dan die 1210SA die je nu hebt, maar je moet je afvragen of het van belang is.. Bij hardware RAID1 is het de RAID controller die het meeste werk doet, bij een hostraid controller zoals die 1210SA die je nu hebt half je CPU en half die RAID controller, en bij software RAID doet je CPU alles. Maar bij mirrorring is dat toch echt minimaal.
Er zitten ook 2 SATA poorten op het moederbord, dus als je dan toch aan de software mirrorring gaat, prik ze dan daarop. Weet niet wat je voor OS draait, maar in Windows Server 2000/2003 werkt dat opzich prima.
Voordeel van je huidige 1210SA is dat je in de Adaptec Storage Management kunt aangeven dat je een mailtje moet krijgen bij een disk failure, en dat er een speakertje gaat piepen. Bij Windows softraid is het maar hopen dat je toevallig in de event log kijkt, of in de disk management mmc.
Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!
Thanx Axis.axis schreef op zondag 17 december 2006 @ 20:39:
Ah, zo te zien op de dell site is de SAS 5/i gewoon een SAS controller, en zou ie dus in theorie ook SATA disks aan moeten kunnen.. Dit is dus geen RAID controller, maar een 'gewone' controller om de disks aan te sturen. Heel misschien ondersteunt ie een hardwarematige mirror.. Zo niet, zul je aan de software mirrorring moeten. Is even snel als hardware RAID1, maar goed..
De controller is denk ik wel 'beter' dan die 1210SA die je nu hebt, maar je moet je afvragen of het van belang is.. Bij hardware RAID1 is het de RAID controller die het meeste werk doet, bij een hostraid controller zoals die 1210SA die je nu hebt half je CPU en half die RAID controller, en bij software RAID doet je CPU alles. Maar bij mirrorring is dat toch echt minimaal.
Er zitten ook 2 SATA poorten op het moederbord, dus als je dan toch aan de software mirrorring gaat, prik ze dan daarop. Weet niet wat je voor OS draait, maar in Windows Server 2000/2003 werkt dat opzich prima.
Voordeel van je huidige 1210SA is dat je in de Adaptec Storage Management kunt aangeven dat je een mailtje moet krijgen bij een disk failure, en dat er een speakertje gaat piepen. Bij Windows softraid is het maar hopen dat je toevallig in de event log kijkt, of in de disk management mmc.
Dat is in ieder geval een antwoord waar ik wat aan heb.
Ik had al twijfels aan die SAS 5/i controller, maar ik snapte de DELL site niet echt helemaal. Als je de SC440 gaat configgen en je komt op de RAID controller selectie aan dan krijg je dus die SAS 5/i controller te zien . . . vaag . . .
Ik denk dat ik dan een kale Server ga bestellen (zonder die SAS 5/i) en mijn 1210SA overbouw in die DELL . . . die ken ik en ik weet zeker dat die controller goed werk levert. Jammer alleen dat Adaptec geen officiële drivers voor Windows 2003 levert voor die 1210SA, maar goed, het werkt nu ook onder Windows 2003.
Nou ja, je kunt kiezen uit een aantal controllers, waaronder de SAS 5/i en de PERC 5/i. Als je meer dan 2 disks kwijt wil (meer dan de onboard) moet je dus 1 van deze kiezen..DJ schreef op zondag 17 december 2006 @ 22:11:
[...]
Thanx Axis.
Dat is in ieder geval een antwoord waar ik wat aan heb.
Ik had al twijfels aan die SAS 5/i controller, maar ik snapte de DELL site niet echt helemaal. Als je de SC440 gaat configgen en je komt op de RAID controller selectie aan dan krijg je dus die SAS 5/i controller te zien . . . vaag . . .
Ik denk dat ik dan een kale Server ga bestellen (zonder die SAS 5/i) en mijn 1210SA overbouw in die DELL . . . die ken ik en ik weet zeker dat die controller goed werk levert. Jammer alleen dat Adaptec geen officiële drivers voor Windows 2003 levert voor die 1210SA, maar goed, het werkt nu ook onder Windows 2003.
Ik zie hier drivers staan voor Windows Server 2003, die zelfs certified zijn, uit 2003.. of kijk ik nu zo scheel?
- wel is het zo dat je Dell géén server kunt bestellen waarin zowel SAS als SATA schijven zitten, mijn Dell verkoper mocht van "Quality control" een dergelijke bestelling niet aannemen.
- omdat de HD brackets van Dell lastig/niet te verkrijgen zijn kun je ook niet snel aftermarket een aantal goedkope schijfjes kopen
Hans van Zijl
Verwijderd
Ondanks dat dit niet door Dell's quality controll heen komt is het zeker interessant om een keer te testen.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2007 10:45 ]
Als je kiest voor een 3,5" backplane dan kun je zowel SATA als SAS aansluiten.
Als je kiest voor 2,5" dan uiteraard SAS maar ik weet niet of de connectoren van een 2,5 SATA schijf op dezelfde positie zitten als bij SAS schijven.
@Femme
Komt er binnenkort weer een grote SAS/SATA raid review. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe bijv. een Perc 5/i zich verhoudt tot andere actuele controllers.
Hans van Zijl
De sledes/hot-swap-brackets zijn wel net ff anders dus kun je de hdd's niet omschroeven.. maar een beetje doe het zelfer krijgt dat wel voor elkaar..
Ik las wel nog iets over een interpose board.. geen idee wat daar mee bedoeld wordt.. ik vermoedde eerst iets van een printplaatje maar kan niets vinden.