Oude iMac, wat kan je ermee ?

Pagina: 1
Acties:
  • 323 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-02 11:04
Ben een beetje verdwaald hier, want ben (tot nu toe) een pc-gebruiker.

Nu zat ik eens te kijken op Marktplaats, bij Apple en daar word je doodgegooid met Imac's, zoals deze http://computer-hardware....ktops/65080074-i-mac.html voor een prikkie.

Kan je daar nou nog iets mee ? Is zoiets leuk om de mogelijkheden van een Apple mee te verkennen ? Ik werk zelf veel met Photoshop en Dreamweaver, werkt dat nog een beetje redelijk op zo een oud beestje ? Waar zou ik op moeten letten bij de aanschaf ?

Of eindigd zo een Imac straks ongebruikt op mijn bureau ? Waar kan ik zo een Imac mee vergelijken qua snelheid van een pc ?

Pay peanuts get monkeys !

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mja zonder specs kun je weinig zeggen.
al 4 jaar niet gebruikt klinkt niet goed ;)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Dutch_guy
Nou, niet precies die, maar zoiets vergelijkbaars. Er staan er tientallen voor rond de 50 Euro.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ja okay maar heb je nou specs?
of een google-fobie?

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:41

chem

Reist de wereld rond

Genoemd model is echt te oud, imho. 't is een G3 233mhz (http://lowendmac.com/imacs/imac.shtml), of wellicht een rev. B (pietsje sneller).

Wat denk je zelf bij 50 euro?

Ik zou voor minstens een G4 gaan, en dan minstens 1ghz als het even kan. Vergeet niet dat je OS X wel op oude beestjes kan krijgen (buiten de minimale specs van Apple om), maar of je dat wil is een andere vraag.

Voor zo'n 600 euro heb je een dual-proc G4 1 ghz.

Een langzamere mac, dat is zoiets als XP op een P2 90mhz proberen; teveel werk voor een te klein beestje, en dat geeft geen realistisch beeld.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-02 23:21
chem schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 23:00:
Voor zo'n 600 euro heb je een dual-proc G4 1 ghz.
Of mijn PowerMac G5

• Hydraulik-Phunk
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ik heb Tiger op een 300 mhz PM G3 lopen, heb er nog folders mee gemaakt in Quark 6.5 en CS2.
Het gaat niet snel, maar het werkt wel :)

Om wat te browsen, emailen, iTunes, iLife etc te verkennen is het prima hoor. Alleen moet je er wel van uitgaan idd dat het qua snelheid niet the real thang is, maar als goedkope gadget best aardig.
Reken ook de aaibaarheidsfactor mee van vrouwelijk bezoek :)

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Ik heb hier een iMac G3 266MHz staan met 96MB RAM en dat is bijna werkbaar onder OS X 10.3. Die van mij staat eigenlijk alleen maar wat uit zijn neus te vreten naast mijn MIDI-keyboard, maar met wat meer RAM zou je er wel aardig op kunnen surfen en mailen :)
Photoshop en Dreamweaver kun je op je buik schrijven. Daarvoor wil je minimaal een G4 CPU hebben.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Dutch_guy
Misschien ging het mij eventjes om de coolheidsfactor, want vind zo een Apple toch wel erg fraai.

Maar lijkt mij dat het toch wel geinig is om de Apple mee te ontdekken. Een dure kopen kan altijd nog.

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:41
concreet: die iMac in je link is een rev. A of B en daar zou ik zeker geen 50 euro meer in steken. Die originele eenknops puckmuis is onwerkbaar en hoogstwaarschijnlijk heeft de machine nog het fabrieksoriginele 32 MB reepje erin. Van de 2 of 6 MB videogeheugen moet je ook geen wonderen verwachten. Maar met wat RAM uit een oude laptop was ik toch aangenaam verrast hoe zo'n beestje nog Panther draaide.

Allereerst is het handig de Macjes eens op een rijtje te hebben. Dat kan met de Mac Tracker.
Die allereerste serie tray-loading CRT imacjes (rev A t/m D, tot 333MHz) hebben geen firewirepoort en zonder trucjes trekken die hooguit OSX 10.3 Panther. Op en onder de processorkaart moet je 200pins laptopgeheugen prikken, max 2x256MB.
Vanaf 350 Mhz hadden de slot-loading iMacjes gewoon 168pins geheugen èn een FireWirepoort zodat het actuele OSX 10.4 Tiger probleemloos draait. Bovendien kun je er (via de achterklep) 2x512MB inprikken. Oomdat ze geen fan hebben zijn ze ook een stik stiller.
Over een paar weken gaat OSX 10.5 Leopard gepresenteerd worden en dat wil toch minimaal een G4 processor onder z'n reet hebben. Dan ben je met een laag geklokte PowerMac G4 dus in het voordeel t.o.v. een hoog geklokte iMac G3.
Om ervoor te zorgen dat de Macjes een beetje heel blijven als je ze uit elkaar peutert, is een manual zo gek nog niet.

KPN is een drieletterwoord

Verwijderd

Ik heb thuis een iMac G3 staan, 233mhz, 180mb ram, met Mac OS X 10.3.7, normaal stond er hier OS 8.1 op. Ik kan je zeggen, dat het erg, erg traag werkt, maar ik gebruik het gewoon voor muziek te spelen. Voor de rest, kan je er eigenlijk niks op doen

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02 00:44

iMars

Full time prutser

Ik heb een oude Power Macintosh Blue & White
Afbeeldingslocatie: http://lowendmac.com/ppc/yosemite.gif
350MHz G3
2x 256MB Ram
Ik dacht een 32MB ati videokaart
en nu een 40GB hdd (6GB standaard)

Daarop draait nu Mac OS X 10.4.8
Voor een beetje internetten, emailen, muziek luisteren draait ie super.
Maar alles wat je meer gaat doen, wordt traag.

Ik heb hem gekregen van een inmiddels oud collega. Sinds dien ben ik helemaal verkocht aan een mac en heb ik bijna een MacBook Pro bij elkaar gesprokkeld :P

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe linux erop zal draaien. Maar OS X 10.3 draaide super, en OS X 10.4 gaat ook wel redelijk.

Maar neem minimaal een 350MHz ... maar een G4 zal al stukken sneller zijn

Koop hier mijn P1 reader :)

• Brent
  • Laatst online: 13:03
Je kunt trouwens ook nog prima Ubuntu op die bakjes draaien. Is wel even wat beter te doen dan OSX.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik zou eerder een wat lichtere linux erop zetten; heb eens ubuntu geinstalleerd op zo'n oude imac.
was geen succes.

lfs\debian\gentoo bijv dsl?

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op het werk heb ik een iMac G3 350 (slot loader, DV in alles behalve de DV aansluiting :z ), die draait na RAM upgrade naar 384MB vrolijk Panther en fungeert als prima Mac testbak (als je Mac support moet je ook weten of je producten er echt op werken) en als hij daar niet voor in gebruik is gebruik ik het als ssh terminal voor m'n thuisPC en als desktop-MP3speler :P

Thuis heb ik trouwens dezelfde iMac waar ik als snelle proef Ubuntu op gezet heb. Helaas knalde de CRT eruit voordat ik het goed en wel in gebruik kon nemen, maar ik ga nog een keertje de logic board in een andere behuizing stoppen en het als low-power servertje gebruiken (die G3 verbruikt echt geen zak namelijk :z )

Let op dat zowel OS X als Linux baggertraag gaan draaien als je niet genoeg RAM hebt. De slotloaders en later gebruiken gewone SDR-SDRAM DIMMs dus zijn ze makkelijk zat uit te breiden. De eerdere trayloaders eisen daarentegen SO-DIMMs, dus het is iets moeilijker. RAM is in beide gevallen belangrijker dan CPU. HDD snelheid is ook een erg relevante factor, dus snellere HDD + meer RAM in zo'n iMac doet wonderen en tilt het snel van onbruikbaar naar prima bakje voor simpele dingen :)

[ Voor 26% gewijzigd door dion_b op 17-12-2006 00:39 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Dutch_guy schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 13:06:
Misschien ging het mij eventjes om de coolheidsfactor, want vind zo een Apple toch wel erg fraai.

Maar lijkt mij dat het toch wel geinig is om de Apple mee te ontdekken. Een dure kopen kan altijd nog.
Wat is dan de zogenaamde coolheidsfactor bij een oude bak :? Als je het al wil ontdekken, waarom dan geen Mac mini, neem aan dat je al over een scherm beschikt, is niet duur en daar kan je lijkt mij prettig mee verkennen op een degelijke manier. Er staan niet voor niets zoveel van die oude bakken te koop ;)

Verwijderd

Als je voor een oud beestje gaat, neem dan een slotloading (met zo'n gleuf om cd-tjes in te doen ipv een laadje).

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kvanrhee/tweakers/slot.jpg

Zijn een stuk sneller (hogere bussnelheid) en er gaat SDRAM in en geen SO-DIMM SDRAM. SDRAM kom je vaak nog wel tegen in oude computers.

Oeps dion_b was me voor...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2006 13:38 ]

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

webmail schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 18:53:
Ik heb een oude Power Macintosh Blue & White
[afbeelding]
350MHz G3
2x 256MB Ram
Ik dacht een 32MB ati videokaart
en nu een 40GB hdd (6GB standaard)

Daarop draait nu Mac OS X 10.4.8
Voor een beetje internetten, emailen, muziek luisteren draait ie super.
Maar alles wat je meer gaat doen, wordt traag.

Ik heb hem gekregen van een inmiddels oud collega. Sinds dien ben ik helemaal verkocht aan een mac en heb ik bijna een MacBook Pro bij elkaar gesprokkeld :P

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe linux erop zal draaien. Maar OS X 10.3 draaide super, en OS X 10.4 gaat ook wel redelijk.

Maar neem minimaal een 350MHz ... maar een G4 zal al stukken sneller zijn
hier hetzelfde, alleen dan met iets meer geheugen erin en 160Gb HDD. En inderdaad zeker te doen met OSX10.3 of 10.4

Leopard wordt waarschijnlijk moeilijker omdat dan G3's waarschijnlijk niet meer ondersteund worden.

[spam] Meer hierover in mijn signature [/spam] waarin ik een G3.5 ga maken :D

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik weet niet wat je ermee gaat doen natuurlijk, maar een G3 met een iewat hoger klokje (600MHz) en RAM (512-1G) gaat nog (zeker voor een laag prijsje) alhoewel de beeldbuizen meestal niet optimaal meer zijn. Een andere optie is een iBook G3.

Ik zou voor mijzelf wel liever een G4 hebben, zeker als het systeem nog iets moet uitspoken (zoals (muziek)servertjes of iets dergelijk). Ik ga binnenkort eens kijken voor de dual-core powermac g4's ($150-450). Ik heb momenteel een PowerMac G4 700MHz (kost ong. $100-200) en een PowerBook G4 1GHz (kost $500-$1000 afhankelijk van de uitrusting) en deze gaan zeker nog goed mee. Ik heb er echter wel soms last mee om threaded processen zoals een webserver, Perl en een MySQL backend vlot te laten lopen en zeker als ie dagelijks door mijn media gaat zoeken (120G dus een enkel perl proces die constant 80-100% gebruikt) zie ik dat ik wel eens een extra processortje kan gebruiken om de rest van de zaken af te handelen.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Pagina: 1