VDSL netwerk 2007

Pagina: 1
Acties:

• Narf717
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-11-2025
Hallo,

Over 4 a 5 maanden zal 1 van de weinige witte gebieden in nederland waar ik woon de nieuwe ADSL variant VDSL kunnen krijgen..

Ten opzichte van 56 k dial up is dat dus een hele verbetering :)

Op het moment heb ik op de eerste verdieping een draadloze verbinding met een linux server die inbelt via een externe 56k modem...

Nu is de draadloze verbindin een van de langzaamste... en je begrijpt wel dat wanneer er VDSL beschikbaar is dat ik de allersnelste verbinding wil hebben die mogelijk is ( na meer dan 10 jaar met dialup opgescheept te zitten heb ik een hoop in te halen :P ).

Nu zit ik alleen met een heleboel vragen... ik heb namelijk geen kabelverbinding of ethernetaansluiting in huis.. vanaf het punt waar de kabel binnenkomt moet ik denk een router neerplempen en kabels gaan trekken om zo de meest snelle verbinding te krijgen.

Nu is dit opzich wel te doen, maar hoe zit het met stroominternet? is dat snel? zoniet, verlies je er veel mee?

en stel... ik neem zo'n draadloos mimokreng, kan ik daarmee bijv 1 mb/sec mee halen? (ik geloof dat ik daar wat over gelezen heb... maar ik weet niet zeker of dat het was.... 200 kb/sec was de max ?!?!?! )

Verder ben ik niet op meerdere ideeen gekomen... ik ga er vanuit dat vdsl snelheden zal halen van 20mbit+..
Ik ben bereid maandelijks tarieven van 80+ euro ervoor uit te geven.

Heeft iemand suggesties? ideeen? ik hoor het graag! :)

Mijn Specs: http://specs.tweak.to/13683

Verwijderd

Modem/Router plaatsen bij IS-RA, vanaf daar met Cat5e kabeltje trekken naar een makkelijk centraal punt in huis. Daar een switch plaatsen waar je de rest dan op kan aansluiten.

[list]• Geen gezeur met WiFi, dit is niet echt stabiel (ik preffer echt kabel, wifi is leuk voor laptop, niet voor server/vaste clients).
• EoP (Ethernet over Powerline. Tegenovergestelde van PoE, Power over Ethernet) is wel te gebruiken, maar niet heel veilig, en je moet op de zelfde fase blijven (meer). En als je buurman op de zelfde fase zit dan kan hij zonder veel problemen je signaal afluisteren, dus EoP zie ik als een "untrusted connectie" waar ik enkel een tunnel over laat draaien tussen 2 apparaten.

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:42

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Wifi moet je op niet veel meer rekenen dan 2-3MB/s

Heb zelf een jaar lang m'n desktop via WiFi gehad, maar nadat ik 20Mbit ADSL had ben ik weer teruggegaan naar UTP. Simpelweg sneller (ook naar m'n thuisserver voor grote bestanden) en betrouwbaarder.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• Narf717
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-11-2025
Ah ok,

Dus ik kan na de modem een router plaatsen en daarna nog een switch ertussen gebruiken?

Dat is erg gunstig!

Ik heb al een erg brakke wifi verbinding, dus nu ben ik er helemaal zeker van dat ik het niet ga gebruiken voor een snelle verbinding,

Bedankt jongens! _/-\o_

Mijn Specs: http://specs.tweak.to/13683

Verwijderd

Kanarie schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 23:37:
Wifi moet je op niet veel meer rekenen dan 2-3MB/s
WiFi snelheden zijn sowieso in Mb/s (megabit per seconde). Ik trek op het werk toch wel een gemiddelde van 36mbit, maar soms is het wat beter (54mbit). Oké we hebben dan wel 8 AP's hangen icm goeie WiFi manager. Thuis zit ik ook wel aan de 24mbit (afstanden van 20 meter). WiFi is storing gevoeliger, dus als het niet goed is ingericht (channels, zendbereik per AP minimaliseren zodat je elkaar niet dood schreeuwd) dan kan het signaal inderdaad belabberd zijn. Ook heeft het invloed van andere partijen (andere AP's in de buurt op zelfde channel).

@ Narf717:
Je hebt losse modems, die enkel bridgen en 1 ethernet aansluiting hebben. Ook heb je modem+router combinties met 1 ethernet aansluiting, of met meerdere (die hebben dan een ingebouwde switch). Als je het handig vind om voor ieder apparaat een kabel naar de router te trekken dan kan dat ook. Meestal is dit niet de meest centrale plaats, dus in dat geval is zo'n extra switch wel handig.

/me prefereer een los modem, router, switch en accesspoint.
Als er iets stuk gaat dan kan je makkelijker vervangen, en hebt keuze voor stabiele apparatuur ipv een apparaat wat bijna voldoet aan je eisen, maar net niet helemaal. Kost wel iets meer geld, true. :+

• JeanLeGrand
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07-2024
Narf717 schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 22:45:
Hallo,

Over 4 a 5 maanden zal 1 van de weinige witte gebieden in nederland waar ik woon de nieuwe ADSL variant VDSL kunnen krijgen..

Ten opzichte van 56 k dial up is dat dus een hele verbetering :)
Waar is dat witte gebied precies? Ik draai hier (Zoetermeer) al meer dan een jaar een VDSL-pilot voor KPN/Planet en onlangs kreeg ik te horen, dat ik binnen 3 maanden wordt ge-upgrade naar VDSL2 :9.
Tot nu toe omdat het een proef is (zou eerst 3 maanden duren, maar is al tweemaal geprolongeerd) betaal ik voor m'n normale Planet Comfort abbo, maar dan voor de 24000/4000Kb snelheid :o (Comfort snelheid 6000/768Kb).
Inderdaad werkt het 't beste om van de Experia Box (de VDSL/ADSL2 modem/router) een Cat5e kabel te trekken naar een Switch op een gemakkelijkere plek in huis. Eventueel kun je daar je vanuit die Switch je bestaande WiFi aansluiten wil je toch een paar zaken draadloos in huis willen doen (PDA met WiFi bijvoorbeeld.)

Denon AVR-X3600H

Pagina: 1