Random crashes bij diverse games

Pagina: 1
Acties:
  • 230 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11 00:30

MrDrako

nep ict'er

Topicstarter
Ok allereerst de hardware:
Intel Core 2 duo 6600 (geen OC)
Asus p5b Deluxe
2gb Geil DDR2 800
HIS Ati x1950 pro ICEQ
Creative X-FI Fatality
2x 320gb WD sata2 in raid 0 onboard raid controller
450 Watt Antec voeding (die standaard in de antec sonata 2 zit)
(allen met voor zover mogelijk de nieuwste drivers/bios)

De software:
Win xp pro sp2
Far Cry
Anno 1701
Bf2142
Dark Messiah
Alle halflife games/ diverse mods

Het probleem:

Bij het spelen van (tot nu toe alleen) Far Cry en Anno1701 crashed de pc nogal vaak.
Het gebeurd soms na 5 en soms na 10 minuten, maar bij anno was het na 10 seconde al raak.
Het geluid blijft dan nog even doorspelen en mijn monitor springt op stand by.
Wanneer ik de reset knop indruk start de pc opnieuw op maar zodra windows begint te starten (dus na het bewegende balkje) gaat de monitor weer standby en gebeurd er helemaal niks.

Wat heb ik gedaan om erachter te komen wat het probleem zou kunnen zijn:
Ik heb al een memtest gedaan, heb 3dmark06 op de hoogste instellingen laten 'loop'en,
heb diverse andere games zonder problemen gespeeld en heb de logs bekeken.

Niks heeft geholpen of mij ook maar dichterbij de oorzaak gebracht. Iemand enig idee??
Als ik iets ben vergeten te melden roept u maar!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Heb je al 'n memtest gedraaid? Is je hardware overgeklokt? Heb je wel 'oudere' drivers geprobeert? Heb je de games wel legaal? Heb al gedefragmenteerd? Heb je de rest van je PC al flink gestressed? etc. etc. ;) Is je Windows up-to-date?

[ Voor 12% gewijzigd door TheZeroorez op 15-12-2006 18:16 ]

• MrDrako

MrDrako

nep ict'er

Topicstarter
memtest staat in de startpost, geen OC staat achter de CPU, heb 3dmark06 op max gedraait om em te stressen (en andere, veel zwaardere games dan far cry zoals dark messiah), en ja de games zijn legaal, en defragmenteren is echt geen oorzaak van crashes..
Bedankt voor het meedenken iig..

edit: ja windows is helemaal up to date, altijd netjes auto updaten :)
edit2: ik had eerst oudere drivers, de crashes bleven echter ook nadat ik de drivers geupdate had.

[ Voor 31% gewijzigd door MrDrako op 15-12-2006 18:22 ]

• mtjoeng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12-2024
dit heb ik nou ook
E6300 / asrock / 2x1GB / XFX 7900GT / sonata2

bij mij leek het aan de XFX 7900GT te liggen / werd te warm / soms .. en soms ook niet
kon ventilator via BIOS op temeratuur regelen / dan werd het erger / staat nu 'altijd aan'

heb nu een 80mm fan boven op mn XFX gericht /
en wacht nu op de ventilator die in mn GPU koelgat van de Sonata gaat

heb zowiezo het idee dat Nvidia drivers/hardware tikkie instabiel zijn (vergeleken met mn vorige ATI 9600XT) / maar wel lekker snel - als ie t doet

[ Voor 6% gewijzigd door mtjoeng op 15-12-2006 18:45 ]

• MrDrako

MrDrako

nep ict'er

Topicstarter
Ja ok, maar mijn videokaart is weer een ATI...enige dat wij allebij hebben lijkt de kast en dat het een intel processor is.

En het lijkt me vrij sterk dat het de voeding is, aangezien het enkel bij enkele spellen voorkomt en niet bij alle (vaak zwaardere) games.

• TheZeroorez
  • Niet online
Sorry, gemist.. Maargoed, heb je hem ook 3 uur aan laten staan oid?
geen OC staat achter de CPU,
En GPU?
heb 3dmark06 op max gedraait om em te stressen (en andere, veel zwaardere games dan far cry zoals dark messiah),
Doe ook eens echt stressen, met 'n dualprime voor een paar uur oid ;)
en defragmenteren is echt geen oorzaak van crashes..
Doe het nu maar, het is gek maar waar: Gefragmenteerde bestanden kunnen buiten sloomheid om veel veroorzaken..

• MrDrako

MrDrako

nep ict'er

Topicstarter
Gewoon om jou blij te maken en eventueel mezelf te verassen ga ik dat maar eens doen :) ,
En wat betreft OC van de videokaart, ik heb er zelf niets aan veranderd, maar het is wel zo'n fabrieks af zijnde hoger geclockte kaart.

• TheZeroorez
  • Niet online
MrDrako schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 20:55:
Gewoon om jou blij te maken en eventueel mezelf te verassen ga ik dat maar eens doen :)
Eerlijk gezegd zal het mij een worst zijn of jouw PC morsdood is, en helemaal weggegooid kan, of dat er een klein dingetje fout zit ;)
En wat betreft OC van de videokaart, ik heb er zelf niets aan veranderd, maar het is wel zo'n fabrieks af zijnde hoger geclockte kaart.
Ok.. Ik weet niet hoe dat bij ATi zit, maar bij nVidia zijn er nogal eens problemen met zulke kaarten geweest. Je zou ook kunnen proberen deze d.m.v. ATiTools omlaag te klokken, en alles dan te testen. Hij hoort goed te werken.. Maarja, alles van jouw systeem hoort te werken, en dat doet het niet.. :P

• mtjoeng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12-2024
bij mij was dus NA een inspanning van me kaart de Crash
en niet de GPU proc zelf, of de memrams maar soort alu blokjes (trafo's?) werden kokend heet

even je vinger op je kaart doen / of er iets eitje staat te koken?

Heb ook plastic luchtgeleiding kapje maar los geschroefd, dat hielp al een stukje, blies toen lukraak ook over die blokken heen, en nu dus vevangen door een 80mm (tegen de XFX straaljager herrie)

PS. Asrock heeft een realteck soundchip die na een WindowsUpdate driver deed het een stuk beter? Gaf ook stotterend geluid. Was het windows gedeelte van de driver / zeer opmerkelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door Fuelke op 17-12-2006 13:42 ]

• MrDrako

MrDrako

nep ict'er

Topicstarter
Dit is de videokaart die ik heb, een enorme koeler dus wat hitte betreft haast niet mogelijk.
Ook heb ik de temperatuur bekeken met atitool terwijl er grafisch intensieve software draaide.
http://www.hisdigital.com/html/product_ov.php?id=263

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:19
ik heb dit probleem een paar keer gehad met mn vorige computer.
de ene keer was het mn waterkoeling die lekte, en er lag een plas water op mn geluidskaart (water en electronica...)
de 2e keer waren het lekkende condensatoren op mn moederbord.

in beide gevallen veroorzaakte die spanningsfluctuaties waardoor mn pc op precies dezelfde manier crashte als je in je OP beschreef.

wat ik alleen niet kan verklaren in jouw geval is dat het bij anno1701 en FC gebeurt...

(ik had btw compleet andere hardware als jou, pc is van 3 jaar geleden)

TheS4ndm4n#1919

• MrDrako

MrDrako

nep ict'er

Topicstarter
Na 3 uur stressen met dualprime en ook nog eens enkele uren memtest weet ik vrij zeker dat het daar niet aan ligt.
Het is denk ik aannemelijker dat farcry en anno 1701 dan gewoon slecht geprogrammeerd zijn en dat daar de problemen liggen??

Verwijderd

niet multithreaded games *-) ??

• TheZeroorez
  • Niet online
MrDrako schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 21:31:
Na 3 uur stressen met dualprime en ook nog eens enkele uren memtest weet ik vrij zeker dat het daar niet aan ligt.
Drie uur is niet eens zoveel. 10 of 12 uur is ongeveer de tijd die je nodig hebt om het écht zeker te weten.
Het is denk ik aannemelijker dat farcry en anno 1701 dan gewoon slecht geprogrammeerd zijn en dat daar de problemen liggen??
Ehh, heb je wel de laatste updates van het spel? Games laten je PC namelijk echt niet zomaar crashen, en om die proggers dan gelijk slecht te achten.. :X
FragileM64 schreef op woensdag 20 december 2006 @ 15:12:
[...]

Zoals wat?
Defragmenteren gaat echt niet leiden tot minder crashes...
Crashes kunnen er echt door komen. Het is niet most likely, maar het kan echt. Je weet niet hóe gefragmenteerd sommige HDD's zijn.. Ik ken mensen die serieus na 2 naar niet één keer gedefragmenteerd hebben..

[ Voor 24% gewijzigd door TheZeroorez op 20-12-2006 15:15 ]

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:31
TheZeroorez schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 19:03:

[...]
Doe ook eens echt stressen, met 'n dualprime voor een paar uur oid ;)

[...]
Doe het nu maar, het is gek maar waar: Gefragmenteerde bestanden kunnen buiten sloomheid om veel veroorzaken..
Zoals wat?
Defragmenteren gaat echt niet leiden tot minder crashes...

Crasht de pc ook soms wanneer je geen games speelt?
Wat zijn de temps van je kaart?

[ Voor 7% gewijzigd door FragileM64 op 20-12-2006 15:14 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• MrDrako

MrDrako

nep ict'er

Topicstarter
Het lijkt erop dat het idd de temps van de videokaart zijn. Ik heb mijn probleem nu ook toegevoegt aan het centrale x1950 pro crashes topic, en een support aanvraag bij HIS ingevuld.

Het gekke alleen is dat het bij de mensen daar vaak gaat om de VRM's die niet gekoeld worden.
Bij de ICEQ koeler word vrijwel de hele kaart (voor zover ik kan zien ook de VRM's) bedekt.
Pagina: 1