Toon posts:

Nieuwe PC, budget max. €1200

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik al een aantal jaar een pc, alleen is deze nu wat verouderd en heb ik besloten om maar een nieuwe pc te gaan kopen. Nu heb ik al wat samengesteld alleen had ik hier nog graag op- of aanmerkingen op gehad.

Graag zou ik de nieuwste games toch wel op medium/max willen spelen, verder doe ik op deze pc wat tekstverwerken, internetten, muziek luisteren, autocad etc.

Ik heb nog nooit overclocked, dit zou ik wel eens graag willen gaan proberen. Niet meteen heel erg, maar gewoon voor een beginnertje.

Behuizing:
Thermaltake Soprano black, with window
Waarom: Kwam goed uit een aantal reviews en ziet er netjes uit.

Voeding:
Enermax Voeding Liberty 80+ 500watt, 24 pins
Waarom: Aantal reviews over gelezen, en deze werd me aangeraden.

Moederbord:
ASUS P5B Deluxe
Waarom: Keuze heb ik gebaseerd op mijn eisen, ik zou graag de harde schijf in raid0 willen laten draaien. Ook heb ik deze gekozen omdat hij gewoon goede features heeft en goed overclockbaar is.

Processor:
Intel Core 2 Duo E6600, 2.4ghz, 1066 Mhz
Waarom: Lijkt me duidelijk, goeie prijs/kwaliteit verhouding.

Geheugen:
Corsair VS2GBKIT667D2 2048 MB, PC 5300, 667 Mhz, 5, Kit of 2
Waarom: Leek me wel genoeg, aangezien ik niet heftig ga overclocken voldoet 5300 ook wel (denk ik).

Hard disk:
Seagate Barracuda, 7200.10 320GB, 16mb, SATAII/300
Waarom: Heb me laten vertellen dat dit op het moment the best bang for the buck is, hier ga ik dan maar vanuit. Iedereen is over deze harde schijf wel te spreken.

Videokaart:
ATi Radeon EAX1950XT/HTVDP 256mb
Waarom: Lijkt me wel een goed kaartje, alhoewel ik er nog een beetje over twijfel.

Totaalkosten: 1226,22

Ik wil dit graag gaan bestellen bij Sallandautomatisering omdat die goed uit de shopsurvey komt en niet al te duur is.

Mijn vragen aan jullie:
1. Gaat dit een beetje werken met elkaar? (Heb wel al het een en ander opgezocht en volgens mij is het allemaal compatible met elkaar)
2. Is het moederbord of de voeding overkill?
3. Het geheugen, is PC5300 teveel of te weinig?
4. Ik heb nog een TFT scherm van 15inch die maar 1024x768 aankan, moet ik hiervoor ook een nieuw scherm kopen die een wat hogere resolutie aankan (misschien is 't anders zonde van de videokaart??)

Andere op- of aanmerkingen zijn welkom :*)

Rick

Verwijderd

ziet er allemaal heel goed uit ik heb nog 2 puntjes:
1. kast; je kunt ook voor de coolermaster mistique 631 gaan, lijkt er veel op maar vind ik persoonlijk mooier ;)
2. meschien is voor het moederbord de p5w dh deluxe het overwegen waard, deze heeft zo goed als de zelfde features als de p5b deluxe alleen hij heeft nog een afstandbediening (heb ik zelf, ik vind hem persoonlijk erg fijn) :) en de afstandbediening is ook wel kicke :P

maar een heel leuk systeempje verder hoor ;) veel suc6 met de aankoop ;)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
1. Voor zover ik kan zien moet het prima gaan.

2. Moederbord is prima, gewoon een goed ding voor de Core 2 Duo. Voeding is meer dan voldoende maar nou ook niet echt overkill. Misschien als er in de toekomst een DX10 kaart in komt heb je sowieso voldoende power.

3. Met PC5300 kan je redelijk overklokken maar ook niet echt super ver. Voor meer overklok plezier is PC6400 beter aangezien je dan tot de 400MHz FSB kan gaan.

4. Je nieuwe PC kan alle spellen prima aan op 1280x1024 met alle opties zoals AA en AF op hoog. Persoonlijk zou ik voor een 19" scherm gaan als het mogelijk is. Bijvoorbeeld de Samsung 940BF.

Verder een leuke PC waar je lekker mee kan gaan gamen :)

Ook een nette topicstart voor iemand die hier nieuw is :)

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 15-12-2006 18:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 18:12:
ziet er allemaal heel goed uit ik heb nog 2 puntjes:
1. kast; je kunt ook voor de coolermaster mistique 631 gaan, lijkt er veel op maar vind ik persoonlijk mooier ;)
2. meschien is voor het moederbord de p5w dh deluxe het overwegen waard, deze heeft zo goed als de zelfde features als de p5b deluxe alleen hij heeft nog een afstandbediening (heb ik zelf, ik vind hem persoonlijk erg fijn) :) en de afstandbediening is ook wel kicke :P

maar een heel leuk systeempje verder hoor ;) veel suc6 met de aankoop ;)
1. Inderdaad een goed alternatief, ik ga hier eens over denken.
2. Kost ook weer 30 euro meer, en dan betaal je alleen voor de afstandbediening, dat is het niet waard vind ik :)

en thnx ;)

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 18:14:
1. Voor zover ik kan zien moet het prima gaan.

2. Moederbord is prima, gewoon een goed ding voor de Core 2 Duo. Voeding is meer dan voldoende maar nou ook niet echt overkill. Misschien als er in de toekomst een DX10 kaart in komt heb je sowieso voldoende power.

3. Met PC5300 kan je redelijk overklokken maar ook niet echt super ver. Voor meer overklok plezier is PC6400 beter aangezien je dan tot de 400MHz FSB kan gaan.

4. Je nieuwe PC kan alle spellen prima aan op 1280x1024 met alle opties zoals AA en AF op hoog. Persoonlijk zou ik voor een 19" scherm gaan als het mogelijk is. Bijvoorbeeld de Samsung 940BF.

Verder een leuke PC waar je lekker mee kan gaan gamen :)

Ook een nette topicstart voor iemand die hier nieuw is :)
Maar 5300 is dus eigenlijk voldoende om een beetje te overclocken. Want ik was eigenlijk ook niet echt van plan om super ver te gaan overclocken, maar gewoon eerst een klein beetje.

Dus de videokaart is ook goedgekeurd? Dit was eerst een twijfelgevalletje omdat de GeForce 7950 GT me ook wel aantrok, maar aangezien ik nu ook een ATi kaart heb .. en er eigenlijk wel tevreden over ben, heb ik toch maar de x1950xt gekozen.

En bedankt voor je compliment ;)

• PilatuS
  • Niet online
Met PC5300 kan je gewoon lekker een stukje overklokken en het geheugen en FSB 1:1 houden. Aangezien je niet echt extreem gaat overklokken is PC6400 voor jou overkill.

Qua videokaart is het wel handig om te vermelden welke spellen je het liefst speelt. ATI is beter in de Source engine dan Nvidia maar Nvidia is weer beter in de Doom3 engine. (Source is de engine van Half-Life2 en Counter-Strike:Source)

[ Voor 10% gewijzigd door PilatuS op 15-12-2006 18:29 ]

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-01 16:25
Ziet er allemaal goed uit.
Zoals PilatuS al aanhaalde, best een nieuwe monitor halen die X1950XT kan gerust hogere resoluties aan en dit werkt ook een beetje fijner. Je kan de 15" ook evt als 2de monitor aansluiten.

Asus mobo's doen best wel ooit kieskeurig op het geheugen, maar dat is ook in orde. Het staat toch op de QVL.

Ik veronderstel dat je voor RAID 0, 2 van zulke schijven gaat halen? Dat kan ik niet direct opmaken uit de tekst.

Als je wil gaan OC'en evt ook een andere koeler aanschaffen, de boxed zou wel wat aankunnen, maar toch liever op veilig spelen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, het geheugen staat dus vast, dat wordt corsair 5300 2gb :)
Wat wil ik zoal gaan spelen; rainbow six vegas, company of heroes, battlefield en nog wat next gen games.

Het probleem van het halen van een nieuwe monitor is het geld, stel: ik zou niet willen overclocken, wat zou er dan nog goedkoper kunnen aan dit systeem zodat ik wat geld overhoud voor een nieuwe monitor?

Ohja, dat was ik vergeten, iemand ervaring met de boxed koeler van de e6600? Ik wil namelijk wel dat die goed gekoeld wordt en stil is! Zelf zat ik al te denken aan de Arctic Freezer Pro 7?

@gerre22
Ik wou eigenlijk maar 1 schijf kopen, maar je moet er dus 2 aanschaffen om in raid0 te kunnen laten draaien?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Stil is de boxed koeler niet, kun je beter voor de Freezer Pro gaan ja. Ik vind de koeler zelf behoorlijk irritant, en staat bovenaan mn lijstje om vervangen te worden. En ja, je moet 2 schijven hebben voor Raid0. Met Raid0 laat je 2 schijven functioneren als 1, dus dat gaat lastig als je er maar 1 hebt :P

• gerre22
Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 18:39:
...

@gerre22
Ik wou eigenlijk maar 1 schijf kopen, maar je moet er dus 2 aanschaffen om in raid0 te kunnen laten draaien?
...
Heel eventjes uit een site gehaald:

RAID 0 STRIPING

Hierbij worden minimum twee harde schijven van (bij voorkeur) identieke grootte en merk aan elkaar gekoppeld op de RAID controller. Onze data wordt gelijkmatig over de twee schijven verspreid: het OS wordt niet op één harde schijf geïnstalleerd, maar de installatie wordt verdeeld over twee harde schijven. Idem dito voor onze programma's. (Bij striping ziet de computer maar één harde schijf en niet de twee die op de RAID controller zijn aangesloten). Elk programma wordt verdeelt in blocks en op de harde schijven geschreven. Stel dat je een programma hebt dat bestaat uit 10 blocks (A, B, C, D, tot J): die blocks worden bij het schrijven gelijk verdeelt over elke harde schijf.

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Klein beetje off-topic maar toch weer niet :P
Ik zie dat je het systeem bij Salland wil gaan bestellen,
nou is het een redelijk goede winkel qua prijzen, maar met hun aftersales wil je echt niet te maken hebben, dus mijn mening is dat je beter een tientje meer kan betalen en bij een webshop met wel goede aftersales kopen, dan bij Salland.

Want ik denk ook niet dat je er warm voor loopt om 45 cent p/m voor de klantenservice te gaan betalen?

www.koopeendroom.nl

• PilatuS
  • Niet online
Om geld te besparen zie ik als enige optie de CPU. Je zou voor een E6300/E6400 kunnen gaan. De E6600 is wel een stuk beter maar op videokaart en moederbord zou ik niet gaan besparen.

Aangezien je Company of Heroes en Battlefield wil gaan spelen is 2GB RAM ook wel aan te raden. CoH gebruikt bij mij tijdens het spelen 93% van 2GB RAM. Ook BF slurpt geheugen.

Al die nieuwe spellen spelen op een 15" met 1024x786 is ook zonde van het systeem.

Edit: @RoD. Dat van het geheugen staat er bij omdat ik wou aangeven dat daar op besparen met die spellen ook geen goed idee is :)

De CPU zou ik ook zeker willen houden maar ik zie geen andere optie om genoeg te besparen zodat een 19" er bij halen mogelijk word.

[ Voor 22% gewijzigd door PilatuS op 15-12-2006 18:56 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Hij heeft toch ook 2GB geheugen erbij staan? :) Verder zou ik niet gaan besparen op de proc, past er prima bij en is niet overkill. Tenzij je echt minder uit wilt geven.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor de opheldering over raid0 :p, dan wordt het dus maar een schijf!

Dat met de monitor dacht ik dus ook, het is idd zonde om dat op een 15 inchje te gaan spelen.. moet ik dan nog maar ff over gaan nadenken. Verder is het dus niet aan te raden om te besparen, de e6600 wil ik eigenlijk sowieso al pakken ivm de toekomst. Stel er komt nog een dx10 kaartje in, dan wil ik er toch wel zeker van zijn dat de cpu niet de bottleneck gaat vormen.

@Maarten-NForce
Hmm ik had toch gedacht dat het wel een nette winkel was, tenminste dat lees ik wel in de shopsurvey. Maar welke winkel had jij in gedachte dan?

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2006 18:52 . Reden: te laat ]

• RoD
  • Niet online

RoD

En hoeveel wil je dan besparen? Als het om honderden euro's gaat kun je een E6300 nemen met een X1950Pro. En je zou dan de P5B als moederbord kunnen nemen.

[ Voor 19% gewijzigd door RoD op 15-12-2006 18:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tja, gister een scherm gezien, 17inch voor 215 euro.

Was eigenlijk ook een vraag ja, die extra features die de P5B Deluxe bied .. is dit echt nodig? Ik kan natuurlijk ook de normale P5B pakken, maar is die ook goed overclockbaar?

• gerre22
Op de grafische kaart en evt de CPU, op mobo zou ik persoonlijk niet besparen.
Ram op 2 gig houden, zeker voor toekomst handig.
Een andere case?

EDIT: als je veel CAD werk doet kan een grote monitor handig blijken.

[ Voor 20% gewijzigd door gerre22 op 15-12-2006 18:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Case vind ik eigenlijk ook wel belangrijk, je moet er toch maar naar kijken he :D. Maar ik geef je inderdaad gelijk als je zegt dat ik hier op kan besparen, maar dan heb ik zoiets van: ik spaar nog ff door en koop me later een andere monitor.

• gerre22
Ik heb persoonlijk vind ik een mooie case, voor toch maar een goei 60 euries: coolermaster centurion 5. En sparen is natuurlijk altijd een optie.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Misschien een nuttige toevoegen betreft de kast: Arctic heeft net nieuwe kasten uit met een 500 watt voeding voor maar 87 euro! Ik heb het over de Arctic SilentiumTx(T1, T2, T3, T4 of T5) Pro.

Verwijderd

Zo lang die monitor nog goed functioneerd, waarom zou je hem dan weg doen. En ik zou gewoon in 1e plaats voor de kast met inhoud gaan. Ik weet niet of je werkt of nog studeerd, maar als je na je aankoop redelijk snel weer een kleine € 250,- kan sparen dan heb je ook binnen de korste keren een nieuwe 19 inch monitor :)

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad een nette kast, de soprano kost ook maar 67 euries ;). Dat met de monitor komt wel goed, heb al wat geregeld!

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 19:06:
Inderdaad een nette kast, de soprano kost ook maar 67 euries ;). Dat met de monitor komt wel goed, heb al wat geregeld!
Ja, en wat kost die voeding? 7(8)7

• RoD
  • Niet online

RoD

Je kunt ook een goedkopere monitor nemen. 215 euro vind ik nogal wat voor een 17" scherm.

Verwijderd

17" LCD's raad ik persoonlijk niet aan, het verschil tussen 17 en 19 inchers in kosten is tegenwoordig zo klein dat voor vrijwel hetzelfde geld een kwalitatief even goede of betere 19" LCD te verkrijgen is.

Verwijderd

Nog een suggestie:

@ Cool-Prices (zelf goeie ervaringen mee):
Intel Core 2 E6400 (2,13GHz. , 266MHz. QDR FSB, 64Kb. L1, 2MB L2) Boxed € 199,25
Twinmos 2048MB DDR2 (2X1GB) PC5300 667MHz CL5 Dual Channel Kit € 187,95
Cooler Master Centurion 534 (ATX, Geen PSU, Zwart) € 50,95
Zalman ZM460-APS, 460W (ATX12V 2.01) € 65,85
Seagate 250GB SATA II 7200RPM 16MB Barracuda 7200.10 (ST3250620AS) € 147,20
Sapphire Radeon X1950 XT 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI, VIVO) € 248,95
MSI P965 Platinum, iP965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) € 134,95

Exclusief € 869,83
BTW € 165,27
Totaalprijs € 1.035,10

Hou je nog 165 euro over voor een monitor. Nu heb ik wel een 17" phillips gevonden voor 180,-
bij Azerty. Bij Cool-prices beginnen ze vanaf 190~200 euro als je een A-merk wilt that is.

Selectie bij Azerty (goeie toko!):

Cooler Master Centurion 5, Zwart € 54,07
Intel Core 2 Duo (Allendale), E6400, Socket 775, Boxed € 203,92
TwinMos Memory Kit, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x € 190,85
Seagate Barracuda 7200.10, 250 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 € 156,36
GigaByte GA-965G-DS3, Retail € 135,07
Sapphire Radeon X1950XT, 256 MB, GDDR3, PCI Express x16 € 251,38
Philips 170S7FB, 17 inch, Zwart € 180,32
Seasonic S12-430, 430 Watt, Retail € 75,18

Totaal € 1247,15

Je kunt ervoor kiezen om eerst voor de kast + inhoud te gaan en later als je weer wat gespaard hebt een mooie monitor te kiezen. Je kunt ook zeggen, ik neem nu 1 HD en koop een goeie monitor en haal er een HD bij als ik weer wat cash heb.
Ik denk dat gezien je eisen de E6400 voldoende is. Wil je toch die E6600 dan hou je wat minder geld over natuurlijk en is een monitor niet meer haalbaar met dit budget.
Zelf zou ik eerder voor een 19"/20" kijken. Ik heb zelf 2x de LG L204WT 20" voor 289,- euro. Erg mooie schermpjes.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2006 21:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het scherm is al geregeld ;) maar het is inderdaad een leuk systeempje wat je daar hebt samengesteld, dat bespaart dan toch weer 200 euro. Maar zou die 6400 niet de bottleneck gaan vormen ALS ik een dx10 kaartje erin zou gaan stoppen?

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 22:26:
Het scherm is al geregeld ;) maar het is inderdaad een leuk systeempje wat je daar hebt samengesteld, dat bespaart dan toch weer 200 euro. Maar zou die 6400 niet de bottleneck gaan vormen ALS ik een dx10 kaartje erin zou gaan stoppen?
wat heb je geregeld met die monitor?
Ik zou nooit voor een 17i-scherm kiezen, als ik nu een 15 inch zou hebben.
Ik zou minimaal een stap overslaan en direct een 19 inch kiezen.

Als je het kan betalen, zou ik lekker die E6600 houden, dat zorgt er weer voor dat je langer met je systeem kan doen. Zeker als je straks voor een niet-budget dc10-kaart gaat.
Desnoods je scherm houden en pas over een paar maanden een nieuw scherm kopen.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Ik zal het kort houden, met zo een overdosis aan overclockmogelijkheden op dit asus moederboard dat je uitgekozen hebt, zou ik voor de E6400 gaan...Verschillende reviews (o.a. Tomshardware) beweren dat de E6400 zeer makkelijk over te klocken is tot E6600 snelheden met dit moederboard en wat sneller geheugen...
Verder zou ik voor de 1950Pro gaan van rond de 170 euro, want die geeft de meeste bang voor zijn geld...

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

RoD schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 19:15:
Je kunt ook een goedkopere monitor nemen. 215 euro vind ik nogal wat voor een 17" scherm.
Mwah mijn 17" scherm was 'n jaar geleden 290 euro en heb er nog steeds geen spijt van. (Illyama)
Bij de buren staat zo'n 17"er van 120 euro ofzo en dat is werkelijk echt butkwaliteit.
Op school hebben we 19" Dell schermen staan en die zijn idd wel weer erg fraai :)
Toch begrijp ik nog steeds 19" schermen niet --> Zelfde reso als 17" maar wel stukje groter :?
Mja dat is 'n andere discussie!

@ TS: Bestel nu dit systeem en gebruik gewoon je 15" schermpje.
Over 2 maanden heb je weer 300 euro en dan koop je 'n mooi 17" / 19" scherm!!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk inderdaad dat ik gewoon dit systeempje ga bestellen, dan kan ik in ieder geval nog met de tijd mee. En ik kan het scherm van me ouders pakken die doen er verder toch niks mee, dat is een 19inch;).
Pagina: 1