Toon posts:

Welk network management tool

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een week ben ik me aan het verdiepen in network management tools. Nu heb ik er een aantal gevonden, maar er zijn er ook een hoop afgevallen. Toch vraag ik me nu nog af welke tool ik nou het beste kan gebruiken.

Dit is de situatie: ik ben een systeem aan het ontwikkelen waarmee ik binnen een bedrijf een netwerk moet kunnen monitoren, maar ook moet kunnen instellen. (Het is nogal vervelend om 70 routers met de hand in te gaan stellen -> is makkelijker als het dan in een klap snel kan, door bijvoorbeeld MIB files direct op de routers te zetten). Verder moet er een grafische interface bij geleverd zijn en kunnen draaien op centOS.

Ik weet dat het instellen van traps binnen NetSNMP gaat via SET request, maar deze tool is weer niet grafisch

Ik heb zelf de volgende tools gevonden:
  • NINO
  • GxSNMP
  • net-policy
Van de volgende tools weet ik niet of ze ook devices in kunnen stellen:
  • openNMS
De volgende zijn afgevallen:
  • RRDTool
  • MRTG
  • Cacti
  • Nagios
  • ZABBIX
  • Alle andere tools die alleen maar monitoren
Bij voorbaat dank

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 16:56:
Ik weet dat het instellen van traps binnen NetSNMP gaat via SET request, maar deze tool is weer niet grafisch
wat voor routers wil je monitoren?
en sinds wanneer is een niet-grafische tool niet goed?
script over het algemeen 10x zo makkelijk hoor.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

Topicstarter
Het soort routers moet niet uitmaken. Het moet zelfs mogelijk zijn meerdere soorten routers binnen het netwerk te hebben.De keuze is juist op een grafische tool gevallen, omdat het eindprodukt ook bruikbaar moet zijn voor de gemiddelde systeembeheerder.