Toon posts:

Kan ik mijn gamestuur nog gebruiken?

Pagina: 1
Acties:
  • 808 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier nog een force feadback stuur liggen van trust. Ik zou deze graag nog wel eens willen gebruiken. Het probleem is echter, ik kan geen aansluiting voor het stuur vinden op mijn pc. Ik weet niet eens of ik een 'gameport' heb.

In mijn systeem heb ik een asus a8n sli se zitten. De beschrijving er van staat hier: http://www.asus.com/produ...148&model=789&modelmenu=2

Het enige gameport gerelateerde zie ik onder Internal I/O Connectors; n.l. een GAME/MIDI connector.

Ik weet niet hoe de aansluiting van mijn stuur heet dus ik probeer het uit te leggen: het is een 'vrouwtjes' aansluiting (dus zonder pinnetetjes) boven 4 gaatjes en direct daaronder 5. Ik heb een verlengplug met boven 12 en onder 13 gaatjes (ook 'vrouwtje')

Kan ik mijn stuur nog gebruiken op deze pc?

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
dit lijkt mij een seriele aansluiting: DB9 female connector aan je stuurtje met een verloopje naar DB25....gewoon op de COM1-poort aansluiten (als je er nog drivers voor kunt vinden onder XP)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

MissingDog schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 16:17:
dit lijkt mij een seriele aansluiting: DB9 female connector aan je stuurtje met een verloopje naar DB25....gewoon op de COM1-poort aansluiten (als je er nog drivers voor kunt vinden onder XP)
Leuk, maar ik heb hier ook een A8N-SLI en ik heb geen Com-poort en ook niet met een extra bracket of interne aansluiting.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:57
Er zal toch wel een verloopstekkertje zijn naar USB?

Verwijderd

Ik heb ook zo`n Force Feedback RallyMaster op de COM-1 poort, alleen herkent XP deze niet. Iemand enig idee wat ik zou kunnen doen om dit wel te laten werken? Groet!

• MAX3400

MAX3400

hello_moto schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 16:20:
Er zal toch wel een verloopstekkertje zijn naar USB?
Serieel naar USB? Denk het niet...
Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 16:20:
Ik heb ook zo`n Force Feedback RallyMaster op de COM-1 poort, alleen herkent XP deze niet. Iemand enig idee wat ik zou kunnen doen om dit wel te laten werken? Groet!
Een eigen topic openen met voldoende info. Dit valt namelijk onder topic-hijack en dat is niet zo aardig.

[ Voor 48% gewijzigd door MAX3400 op 15-12-2006 16:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, nu zie ik dat er voor mijn stuur geen! xp drivers beschikbaar zijn. Ze zijn er alleen voor windows 95 en 98.
Stel dat het lukt om het stuurtje aan te sluiten. Zullen de drivers van 95 of 98 genoeg zijn of moeten er echt xp drivers zijn?

-edit- Dit topic verplaatsen vind ik niet erg, ik zat namelijk te twijfelen waar ik hem zou gaan plaatsen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2006 16:25 ]

Verwijderd

er zijn wel converters van com naar parallel.
Maar je software snapt waarschijnlijk niet dat je stuur ineens op een parallelle poort zit.
Ik ben bang dat je een pci kaart moet kopen met een compoort erop.

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 16:24:
Hmm, nu zie ik dat er voor mijn stuur geen! xp drivers beschikbaar zijn. Ze zijn er alleen voor windows 95 en 98.
Stel dat het lukt om het stuurtje aan te sluiten. Zullen de drivers van 95 of 98 genoeg zijn of moeten er echt xp drivers zijn?

-edit- Dit topic verplaatsen vind ik niet erg, ik zat namelijk te twijfelen waar ik hem zou gaan plaatsen.
XP wil nog wel eens accepteren dat je drivers gebruikt van een ouder OS. Je kan sowieso proberen om de drivers te installeren; je krijgt vanzelf een fikse foutmelding als XP het niet accepteert.

Maak van te voren wel even een System Restore Point, om zeker te zijn.

Verwijderd

er zit in ieder geval een aansluiting voor een game/midi poort op je moederbord. ben nog ff aan het zoeken of je een losse poort kan kopen

• MissingDog
  • Niet online
MAX3400 schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 16:21:
[...]

[...]

Een eigen topic openen met voldoende info. Dit valt namelijk onder topic-hijack en dat is niet zo aardig.
Serieel naar USB is mogelijk op diverse manieren, waaronder een USB-hub/portreplicator van Sitecom waarop ook 1x Serial en 1x Parallel aanwezig is.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:32
Je hebt denk ik een stuur met seriële aansluiting, je hebt daarvoor wel USB-to-Serial- adapters, bijvoorbeeld: http://www.sitecom.nl/pro...roductid=31&subgroupid=20

[ Voor 121% gewijzigd door Jaap-Jan op 15-12-2006 16:31 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• MAX3400

MAX3400

Mijn excuses omtrent de serial-USB-converters... Hopelijk herkennen de drivers van het stuur dan wel dat er een aansluiting is en niet dat ze hard (want het is onder Windows '98 geleverd ooit eens) naar IRQ's gaan blaten van "standaard-poorten".

Verwijderd

Jaap-Jan schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 16:29:
Je hebt denk ik een stuur met seriële aansluiting, je hebt daarvoor wel USB-to-Serial- adapters, bijvoorbeeld: http://www.sitecom.nl/pro...roductid=31&subgroupid=20
volgensmij moet het een game port zijn hoor :S

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-02 15:16

Jazzper

BB4E^Guerilla

bij mijn Wingman 3D stuurknuppel zat ook game naar usb verloop. Of was het andersom? Nu twijfel ik weer.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 16:32:
[...]

Welke game-port heeft 9 pinnetjes? ;)

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-02 14:25

Beugelfles

I love rusty spoons

Ik heb zelf een Asus A8N-E, bijna een identiek bord. Zaten netjes van die verloopjes bij voor Gamepoort, usb en serieël. Ik heb ze er allemaal gewoon ingezet.

Of lees ik nu over het probleem heen?

Afbeeldingslocatie: http://img213.imageshack.us/img213/3750/img09524rc.th.jpg

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• Jaap-Jan
MAX3400 schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 16:31:
Mijn excuses omtrent de serial-USB-converters... Hopelijk herkennen de drivers van het stuur dan wel dat er een aansluiting is en niet dat ze hard (want het is onder Windows '98 geleverd ooit eens) naar IRQ's gaan blaten van "standaard-poorten".
Dat is eigenlijk vraag 2, het is eigenlijk de vraag hoeveel spellen nog kunnen omgaan met seriële sturen, want voor zover ik weet hebben de meeste (alle?) sturen tegenwoordig een Game Port aansluiting en geen seriëel. Dus het spel moet ook nog eens überhaupt seriële stuurtjes ondersteunen :).
grolschbeugel schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 16:33:
Ik heb zelf een Asus A8N-E, bijna een identiek bord. Zaten netjes van die verloopjes bij voor Gamepoort, usb en serieël. Ik heb ze er allemaal gewoon ingezet.

Of lees ik nu over het probleem heen?

[afbeelding]
Ik denk het niet hoor :). Alleen op de foto zie ik een tweetal USB- brackets en één Game Port bracket, maar geen Seriëel. Ook op de site van Asus staat niets vermeld over COM- poorten :).

[ Voor 30% gewijzigd door Jaap-Jan op 15-12-2006 16:36 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• MissingDog
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 16:32:
[...]

Gameport/MIDI is een 15 pins poort (8 boven, 7 beneden)...de TS geeft duidelijk aan 9-pins met converter naar 25 pins te hebben.

Ik heb even zitten googlen naar mogelijke oplossingen qua software en kom tot de conclusie dat het softwarematig wel mogelijk is de serial port te emuleren voor het systeem als een USB-poort....wellicht is het dus mogelijk om een nieuwere USB-driver voor een ander stuur te gebruiken in combinatie met een serial port emulator.

[semi offtopic] Heb hier in Utrecht nog een momo racing force liggen...PM me maar ff[semi offtopic]

[ Voor 42% gewijzigd door MissingDog op 15-12-2006 16:40 ]

• MAX3400

MAX3400

Als ik kijk naar de prijzen van sommige van die serial-USB-kabels... :X Beter een paar tientjes bijleggen voor een nieuw USB-only stuurtje?

Verwijderd

ach stom mij fout 8)7 |:( mij lezen is ook niet meer wat het geweest is.

maar een losse com-poort is toch nie zo moeilijk te krijgen

• Jaap-Jan
MAX3400 schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 16:35:
Als ik kijk naar de prijzen van sommige van die serial-USB-kabels... :X Beter een paar tientjes bijleggen voor een nieuw USB-only stuurtje?
Die dingen kun je al vinden voor €15,- voor meer dan dat zou ik ze nieteens willen hebben :). Bijvoorbeeld: http://www.voti.nl/winkel/p/USB-SERIAL-1.html

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-02 14:25

Beugelfles

I love rusty spoons

Jaap-Jan schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 16:33:
Ik denk het niet hoor :). Alleen op de foto zie ik een tweetal USB- brackets en één Game Port bracket, maar geen Seriëel. Ook op de site van Asus staat niets vermeld over COM- poorten :).
Sorry had een beetje oude foto, inmiddels heb ik er ook gewoon een serieële bracket inzitten, ik gebruik hem niet maar hij zit er wel bij.

Als ik echter op de website van Asus kijk dan zie ik inderdaad geen serieel port bij de specs

Beste oplossing imho is denk ik toch maar een leuk usb stuurtje kopen, makkelijk, compatible, meer instelbaar dan je oude waarschijnlijk

[ Voor 10% gewijzigd door Beugelfles op 15-12-2006 16:45 ]

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• MAX3400

MAX3400

grolschbeugel schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 16:44:
[...]Beste oplossing imho is denk ik toch maar een leuk usb stuurtje kopen, makkelijk, compatible, meer instelbaar dan je oude waarschijnlijk
Nieuwe Trust is maar 50 tientjes in de PW.

Verwijderd

MAX3400 schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 16:21:
[...]

[...]

Helemaal geen eigen topic met voldoende info, aangezien dit over exact dezelfde situatie gaat als dat ik heb! Ik heb ook een A8N-E sli, met COM poort. Alleen herkent de pc de iets verouderde hardware niet, als gevolg dat het stuurtje dan ook niet werkt.
Heeft iemand een idee?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:47

Thandor

SilverStreak

Het probleem is echter, ik kan geen aansluiting voor het stuur vinden op mijn pc. Ik weet niet eens of ik een 'gameport' heb.
Google - Afbeeldingen - 'Gameport' :).
Daar kun je zien hoe een gameport eruit ziet. Indien een nieuw moederbord nog over een gameport beschikt dan is dit meestal via een connector op het moederbord. Geen connector die te vinden is bij het I/O shield zoals de USB poorten, netwerk, PS/2 en geluids in/uit-gangen maar een los bracket met daarin een gameport.

Mocht je een andere connector zoeken: Hanteer dezelfde methode ofwel Google - Afbeeldingen en daar de naam van de poort :Y).
Yep, maak daar de volgende keer even een topicreport voor! ;).
Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 19:04:
[...]

Helemaal geen eigen topic met voldoende info, aangezien dit over exact dezelfde situatie gaat als dat ik heb! Ik heb ook een A8N-E sli, met COM poort. Alleen herkent de pc de iets verouderde hardware niet, als gevolg dat het stuurtje dan ook niet werkt.
Heeft iemand een idee?
In de meeste gevallen preferen we toch een nieuw topic. Dit omdat er niet twee mensen 'doorelkaar' reageren met problemen. Indien het probleem exact hetzelfde is kan ik er mee leven mits men rekening met elkaar houdt en de reacties voor beide personen met het probleem relevant blijven.

Aangaande de problemen zelf: Indien je het eenmaal aangesloten hebt en het niet alsnog niet werkt zjin er een aantal mogelijkheden:
• Het gebruik van een verloopstekker werkt niet.
• Het apparaat werkt niet met de nieuwe hardware.
• De drivers zijn niet goed.

In geval van deze laatste --> Dit is software en hoort niet thuis in Overige Hardware. In geval van de eerste twee: Andere verloopstekkers zullen waarschijnlijk niet veel effect hebben. Mocht je het toch proberen (lees= nieuwe verloopjes kopen) bedenk dan wel dat een nieuw stuurtje wellicht aantrekkelijker is. De 2e; probeer te kijken of je in het BIOS nog iets kunt instellen omtrent de betreffende poorten. Wellicht kun je daar compatiblititeit 'kweken'.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Even een toevoeging: Windows XP ondersteunt gameport niet (!)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:47

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 01:23:
Even een toevoeging: Windows XP ondersteunt gameport niet (!)
Waarom niet?
Ik heb zelf een Quickshot Warrior 5 (2-button Joystick) uit ~1992 en een Trust SightFighter Digital aan mijn PC gehad. Onder Microsoft Windows XP, geen enkel probleem. Uiteraard waren beide apparaten in gameport uitvoering.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• crashmatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-02 15:08
MAX3400 schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 16:35:
Tja, d'r zit inderdaad een stukkie extra hardware in zo'n usb-serial kabeltje (technisch gezien is het ook geen adapter, meer een RS232 controller op USB), en dan is het nog betwijfelbaar of spellen van tegenwoordig hier goed mee overweg gaan. Ik zou, tenzij ik erg gehecht was aan mn stuurtje, een nieuwe kopen, lekker plug en play up de usb en geen gezeik, ook niet in de nabije toekomst

Verwijderd

Dat is raar :| , jaartje geleden heb ik een MS Force Feedback jostick met gameport uitvoering geprobeerd te gebruiken op windows XP computer. Echter herkende hij dat jostick niet, en kwam ik na een lange zoekwerk achter dat windows xp gameport niet ondersteunt.

Ik weet het niet meer waar, maar het is wel vaag dat het wel bij jou werkt.

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 01:37:
Dat is raar :| , jaartje geleden heb ik een MS Force Feedback jostick met gameport uitvoering geprobeerd te gebruiken op windows XP computer. Echter herkende hij dat jostick niet, en kwam ik na een lange zoekwerk achter dat windows xp gameport niet ondersteunt.

Ik weet het niet meer waar, maar het is wel vaag dat het wel bij jou werkt.
Volgens mij kan je het nog wel laten werken als je games opstart in Windows 98 compatibility-modus, je autoexec.bat hebt aangepast zodat je gameport (op je geluidskaart ofzo) gedefinieerd staat en alle aanverwante meuk die toentertijd van toepassing was.

Zo heb ik ooit ook nog een joystick aan de praat gekregen op mijn vorige bord maar helaas was het spel niet interessant genoeg om deze instellingen te onthouden, sorry.

Verwijderd

Onder XP, configuratiescherm, spelbesturingen, kun je toch gewoon een racestuur configen met 4 assen, 4 knoppen en een gashendel ? Heb je verder geen software voor nodig.

Wat betreft de poort kun je kiezen uit 2 oplossingen, of een nieuwe kopen over USB of een goedkoop geluidskaartje nemen met een gamepoort erop.

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-02 15:16

Jazzper

BB4E^Guerilla

Gameport werkt prima in WinXP. Gewoon native zonder extra toeren hoor. Al menig gamepad en joystick eraan gehad.

Wat bij jou misschien mis ging is dat veel onboard maar ook insteek geluidskaarten een jumper hebben waarmee je de gameport op midi-port kan omzetten (dus niet en/en). Misschien dat dat het was.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Pagina: 1