[Vista] Hardeschijf blijft ratelen

Pagina: 1
Acties:
  • 368 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Me_Again
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05-2025
Op het moment draai ik Vista RC2. Zodra ik in Windows ben en alle programma's geladen zijn blijft mijn hardeschijf nog 5 minuten door ratelen alsof hij ergens mee bezig is. Op dat moment is het CPU-gebruik 0 ~ 4% en zijn er geen programma's in taakbeheer die enorm veel geheugen slurpen.
Ook als ik een tijd lang niks met mijn PC doe, begint de hardeschijf te ratelen.

Wat ik heb geprobeerd:
- Indexeren op alle partities uitzetten.
- Energiestand in Vista instellen zodat niets, na een bepaalde tijd, automatisch uitgaat/afsluit.
- Fullsystem scan voor virussen met Norton Internet Security 2007 beta (+ temp folders legen)
- Hardeschijf defragmenteren.

Kan iemand mij vertellen waar dit aan ligt, en hoe het opgelost kan worden?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Superfetch-optimalisaties?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Me_Again
Superfetch ben ik inderdaad tegen gekomen in het Services menu. Zou deze bestanden in het geheugen laden die ik vaak gebruik en daarom mijn hardeschijf ratelen als ik niets doe?

Ik ga de service nu uitzetten en kijken of het probleem is verholpen.

Bedankt voor je antwoord!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Of indexeren van bestanden?

specs

Verwijderd

Ook Xp heeft dit dus het is niet iets typisch van Vista. Zal wel met indexeren of schijfoptimalisatie te maken hebben. En de harde schijf is nog steeds de bottleneck van een pc, qua snelheid.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 15:58:
Ook Xp heeft dit dus het is niet iets typisch van Vista. Zal wel met indexeren of schijfoptimalisatie te maken hebben. En de harde schijf is nog steeds de bottleneck van een pc, qua snelheid.
Bij mij niet; dat is de doorvoer op de bus waar mijn controller opzit (SiL3114 op PCI)... :'(

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Me_Again schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 15:51:

Wat ik heb geprobeerd:
- Indexeren op alle partities uitzetten.
Ik denk dat je er overheen hebt gelezen gladiool ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• wboevink
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 08:13
Volgens mij kun je met de proces explorer van Sysinternals ook de io bekijken.

http://www.microsoft.com/...ties/processexplorer.mspx

• Me_Again
Het lag inderdaad aan "Superfetch-optimalisaties". Stom van mij dat ik er niet op ben gekomen om die service uit te zetten, aangezien ik er toch geen gebruik van maak en het gemiddeld 100MB aan geheugen kost 8)7

Bedankt voor de super snelle reacties!

[ Voor 9% gewijzigd door Me_Again op 15-12-2006 16:09 ]

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-03 08:20

Gé Brander

MS SQL Server

Ik vraag mij toch altijd af waarom de gemiddelde tweaker het beter denkt te weten dan Vista. Superfetch is zodanig ingeregeld, dat als alles geoptimaliseerd is, en dat kan inderdaad enkele weken duren, je daar alleen maar voordeel aan hebt. Het gebruikt ook zeker niet 100Mb aan extra geheugen, omdat superfetch dat direkt vrijgeeft op het moment dat een programma of Vista dat geheugen voor wat anders nodig heeft. Staar je niet blind op je geheugengebruik bij een idle Vista systeem. Dat is echt onzinnig. Op zo een moment zijn er alvast wat gedeeltes van programma's in het geheugen geladen (programma's die je vaak gebruikt) en dus zal je meer geheugengebruik waarnemen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• wboevink
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 08:13
c70070540 schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 16:17:
Ik vraag mij toch altijd af waarom de gemiddelde tweaker het beter denkt te weten dan Vista.
Tja daar ben je tweaker voor, toch? :-)

Maar ik ben het wel helemaal met je eens.

Verwijderd

Waar vind je ergens superfetch ?>????

Ik heb precies hetzelfde probleem maar kan het niet vinden

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

RC2 is niet de RTM FINAL versie. Die rammelt inderdaad omdat die nog vol zit met debugging software etc etc.

Je moet de final versie hebben cq kopen om van dit probleem af te zijn.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Wat me opvalt is dat het meteen gezien word als een probleem.

Waarom? Het hoort bij vista. En ze zullen het getest hebben dat het nut
heeft dat het aanstaat. En die 5 min extra ratelen van een hd is toch niet een probleem?

En dat het extra geheugen vreet in idle stand ? Het word vrijgegeven zodra een ander programma er omvraagt. Lijkt mij dus ook geen probleem.

En wat hierboven gezegt word. RC2 is een heel stuk trager dan de final.

[ Voor 9% gewijzigd door geforce5_guy op 17-12-2006 20:47 ]

Verwijderd

Ik heb X86 en na een aantal grote programma's of iets nieuws te instaleren en bij het opstarten ratelt hij nog ff een half uur door :S... Als dit er bij hoort stap ik weer naar xp ..

IK heb 1 gig ram met een p4 ,1,8 ghz + 100gb HD.
IK draai het dan wel op een laptop maar dat zou neit veel moeten uitmaken..

Maargoed waar kan ik prefetch uitschakelen..

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Hier heb ik ook last van op mijn htpc met vista mce. Hierdoor is mce nogal traag de eerste paar minuten. dus ik ga dit ook is proberen! Superfecht kan je uitschakelen bij de services.
Pagina: 1