@Lord McRinkel: Ik heb ze wel nabewerkt, maar ik merk bij mezelf dat nabewerken al gauw een soort automatisme wordt, en ik dus steeds dezelfde dingen zit te doen. Creatief bijsnijden, een duotone proberen, etc schiet er vaak bij in... Dus vandaar mijn vraag.
@Relonky: Dank voor je uitgebreide commentaar! En ik kan er zeker iets mee, en ook je disclaimer is valide

Algemeen: Ik ben erg voorzichtig geweest met de USM schijf dit keer, omdat ik merkte dat ik daar weleens een beetje ver mee ging... Nu dus niet ver genoeg
Even per puntje wat ik nog te zeggen heb.
relonky schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 16:54:
1. Leuke plaat, met de volgende opmerkingen. Hij staat ietwat scheef, wat ik persoonlijk bij dergelijke horizons wat storend vind. Verder heb ik het idee dat hij nergens echt scherp is. De zachte kleuren en de compositie vind ik wel goed.
Volgens mij lijkt hij schever aangezien ik niet loodrecht op de overkant stond, maar nevertheless heb je een punt.
2. Deze is IMHO niet zo goed gelukt. Qua compositie niet echt spannend te noemen en als de kangaroos het onderwerp zijn dan zou ik ze wat dichterbij willen hebben. Ook vind ik dat hier te veel USM over is gegooit.
Nog steeds te veel? Ik heb hem zelfs nog iets minder gemaakt. Maar idd de zwakste van de serie, duidelijk.
offtopic:
Maar ja, ik kan toch geen testcase van Australië plaatsen zonder kangaroes!
3. Een beetje hetzelfde verhaal als bij plaat nummer 2. De persoon is te ver weg om als onderwerp te kunnen fungeren (steekt ook te weinig tegen de omgeving af).
Je hebt een punt, al ging het me meer om het uitzicht en wilde ik de persoon als balans gebruiken. Niet gelukt, dus.. Misschien vind je #10 hieronder beter?
5. Op zich geen verkeerde plaat, maar ik vraag mij af of het niet mooier zou zijn geweest als je meer van de voorgrond zou hebben gefotografeerd.
#11 hieronder misschien beter?
6. Op de monitor waar ik nu achter zit heeft deze plaat wat te weinig detail, waardoor er, mede door de compositie, niet veel interessants overblijft als plaat.
Het ging me hier met name om de zachte kleuren, de weg die je ziet slingeren, en de rotsen die de zon weerspiegelen vond ik ook mooi. Die kun je blijkbaar niet goed zien.. Jammer.
7. De tijd en plek hadden zeker potentie maar naar mijn idee heb je dat er niet helemaal weten uit te halen. Persoonlijk zou ik de maan (?) wat meer naar de zijkant verplaatst hebben, dichter naar die rotsen gelopen zijn en minder voorgrond willen hebben.
Ik heb er nog veeeeeel meer foto's gemaakt, maar deze vond ik speciaal omdat de maan erop stond. (Helaas maar 2 gemaakt met maan). Een andere uitsnede is misschien sowieso de moeite waard.
8. De mooiste uit deze serie. Vlakverdeling is goed, de kleuren zijn lekker. Mooi in al zijn eenvoud.

En zo gemakkelijk te maken

9. Qua vlakverdeling is deze plaat lekker. Wel zou ik hem hier en daar nog een beetje bij schaven (ik zou de ruimte van de bouten t.o.v. het kader dezelfde afstand willen hebben, verder zou ik nog een klein stukje van de linker kant croppen, zodat het linker raampje niet meer te zien is).
Goede ideeën! Als ik inspiratie heb zal ik er nog eens wat verder mee aan de gang gaan.
Hoop dat het niet te negatief is en dat je er wat mee kunt.

Zeker! Dank!
10

11