Windows activatie: makkelijk voor de gek te houden?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.435 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07 11:10
Zoals vast vele andere tweakers hier krijg ik met grote regelmaat een laptop of computer in mn handen gedrukt om deze opnieuw te configureren. Soms krijg je er het windows boekje bij en soms staat er een OEM-licentiesticker op de pc.
De laatste tijd is het volgens mij altijd wel zo dat je niet meer automatisch kan activeren en dus even moet bellen met MS om het product geactiveerd te krijgen. Ik heb daarbij nog nooit een lastige vraag gekregen. Opzich terecht, want het zijn allemaal legale licenties, maar ik kan me maar niet aan de indruk onttrekken dat dit nogal een faal-gevoelig systeem is geworden. Wat nou als ik gewoon een key bij iemand anders of een publieke OEM-PC lees, opschrijf en meeneem? Ik zou die dus gewoon kunnen gebruiken op een willekeurig anders systeem, bij microsoft doen ze toch niet moeilijk over activatie. Natuurlijk kun je als je kwaad wilt ook altijd nog een helemaal illegale versie installeren, maar die kun je niet activeren en daarmee kom je dus ook niet door WGA checks heen. Met een hack af en toe misschien, maar om altijd maar te wachten op gepatchte versie van software die een WGA check doet...
Het is me ook al wel eens overkomen dat ik een verkeerde taal geinstalleerd had (later met keychanger de key verandert, want bij installatie zelf pakt ie de legale key natuurlijk niet, die hoort bij een andere licentie). Die kon ik ook gewoon telefonisch activeren.

Ik wil met dit topic natuurlijk niet oproepen om deze illegale praktijken te gaan uitvoeren, want het is natuurlijk wel illegaal om een legale key te "jatten" van een pc en op je eigen computer te gebruiken. Mijn doel is nu vooral om dit systeem van microsoft aan de kaak te stellen: het is een wassen neus!

Heeft iemand hier wel ooit problemen mee gehad (activatie)? wat zijn jullie ervaringen? wat vinden jullie eigenlijk van dit zwakke systeem? Het lijkt meer op een extra klein hobbeltje die ze illegale verspreiders willen opleggen, maar wat, als dit maar bekend genoeg wordt, natuurlijk al helemaal nergens meer op slaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En als iedereen dit zou doen, zijn er alsnog te weinig keys op OEM-stickers om (het aantal OEM-machines + 1) te activeren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:41

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik denk dat het systeem inderdaad vooral een extra drempel moet opwerpen voor de doorsnede consument die uit angst vaak niet naar MS zal bellen voor een activatiecode.

Door problemen met mijn pc waarbij nogal vaak van hardware is gewisseld is ook mijn max activatie counter overschreden waardoor ik bij elke installatie contact op moet nemen om mijn legale Windows versie telefonisch te activeren. Hierbij worden echter wel eens enkele simpele vragen gesteld en ook worden er aantekeningen gemaakt van het gesprek heb ik begrepen.

Ik heb wel eens gevraagd of ze de counter niet gewoon kunnen resetten maar dat bleek niet mogelijk volgens de medewerker.

Ik weet niet of MS verder iets met de activatie logs doet. Ik kan mij voorstellen dat bv bepaalde keys die continu worden geactiveerd op een zwarte lijst komen oid.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Bor de Wollef schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 15:15:*knip*

Ik heb wel eens gevraagd of ze de counter niet gewoon kunnen resetten maar dat bleek niet mogelijk volgens de medewerker.

*knip*
Sommige keys kunnen ze wel resetten maar voor "stervelingen met een end-user licentie" niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

MAX3400 schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 15:20:
[...]

Sommige keys kunnen ze wel resetten maar voor "stervelingen met een end-user licentie" niet.
Op welke keys doel je hier? VLK keys bijvoorbeeld? Het lijkt mij dat de controle daarbij ook vele malen strenger zal zijn dan bij de normale retail consumenten keys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Bor de Wollef schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 15:22:
[...]

Op welke keys doel je hier? VLK keys bijvoorbeeld? Het lijkt mij dat de controle daarbij ook vele malen strenger zal zijn dan bij de normale retail consumenten keys.
Sort of... Sommige keys die wij op werk gebruiken, willen nog wel eens overschreden worden qua aantal activaties. Dit omdat je bijvoorbeeld 10x mag activeren (dus 10 installaties) maar vanwege test-doeleinden we daar wel eens overheen komen.

Belletje naar Microsoft en de counter staat weer op de spreekwoordelijke 0 en we kunnen weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
MAX3400 schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 15:12:
En als iedereen dit zou doen, zijn er alsnog te weinig keys op OEM-stickers om (het aantal OEM-machines + 1) te activeren.
Nou wat ik dus bedoel te zeggen is dat dit niet uitmaakt. Je belt dan toch gewoon nog een keer naar microsoft als het niet automatisch werkt, roept dat je het opnieuw hebt geinstalleerd en klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-10 14:29

slaay

Natuurbeleven.com

Wat ik zelf vreemd vind, is dat MS geen tooltje gemaakt heeft om te controleren dat je ook daadwerkelijk maar 1 key tegelijk op 1 pc gebruikt.
Volume licenses enzo uitgesloten.

Je kunt in principe altijd zeggen dat je de windows versie van de ene pc afgehaald hebt en op een andere pc gezet hebt.
Wat natuurlijk heel slecht is, omdat je zo bijv. 10 pc's kunt voorzien van 1 key.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

MAX3400 schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 15:23:
[...]

Sort of... Sommige keys die wij op werk gebruiken, willen nog wel eens overschreden worden qua aantal activaties. Dit omdat je bijvoorbeeld 10x mag activeren (dus 10 installaties) maar vanwege test-doeleinden we daar wel eens overheen komen.

Belletje naar Microsoft en de counter staat weer op de spreekwoordelijke 0 en we kunnen weer verder.
Als dit geen VLK keys zijn dan zou het voor consumenten dus ook gewoon moeten kunnen. De volgende keer maar eens via MS business proberen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
Maar dan nog. Boeie waar die teller op staat zolang je wel telefonisch kun activeren toch? Kost een klein beetje moeite en als je net in het weekend bezig bent met installeren kun je geen WGA-controlled stuff installeren, maar dat is dan ook alles.

Ik denk trouwens dat MAX het wel over VLK's heeft, die zijn volgens mij ook per 10 installaties.

[ Voor 16% gewijzigd door .Johnny op 15-12-2006 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

.Johnny schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 16:31:
Maar dan nog. Boeie waar die teller op staat zolang je wel telefonisch kun activeren toch? Kost een klein beetje moeite en als je net in het weekend bezig bent met installeren kun je geen WGA-controlled stuff installeren, maar dat is dan ook alles.
Weekend?

24/7-support!!! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
Volgens mij kun je in het weekend niet telefonisch activeren. Ik meen me te herinneren dat ik daar wel eens tegenaan was gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GregoryBE
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02:02
Zouden de mensen van microsoft in de val lopen om een pro versie te activeren met een home key >:)tt
Edit: Als je win Pro installeert met valse key en dan keychanger gebruikt en verandert naar legale home key, en je dan belt om te activeren.

[ Voor 42% gewijzigd door GregoryBE op 18-12-2006 05:56 ]

It's just a matter of time...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
Ik snap je zin niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

.Johnny schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 16:33:
Volgens mij kun je in het weekend niet telefonisch activeren. Ik meen me te herinneren dat ik daar wel eens tegenaan was gelopen.
Volgens mij kan het 24 uur p/dag, 7 dagen in de week. Kan alleen zijn dat als je om 4 uur snachts belt, dat je dan geen Nederlands sprekend persoon aan de lijn krijgt. Maar iemand uit bijv. Australie en dan in het Engels je verhaal moet doen omdat ze je doorschakelen naar een regio waar het wel een christelijk tijdstip is. ;)

Zelfde gebeurt trouwens als alle Nederlands sprekende helpdeskers in gesprek zijn en de wachttijd (te) lang is.

[ Voor 17% gewijzigd door max op 16-12-2006 19:04 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

In het weekend kun je inderdaad niet 24 uur per dag bellen. Dan zijn ze 's avonds gewoon gesloten. Tenminste, dat was een maand of 2 geleden nog zo.

[ Voor 20% gewijzigd door Bor op 16-12-2006 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.Johnny schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 15:11:

Het is me ook al wel eens overkomen dat ik een verkeerde taal geinstalleerd had (later met keychanger de key verandert, want bij installatie zelf pakt ie de legale key natuurlijk niet, die hoort bij een andere licentie). Die kon ik ook gewoon telefonisch activeren.
zou je dit iets specifiker uit kunnen leggen?

ik heb het volgende probleem, heb in duitsland mijn laptop gehaald. nl tb maar vergeten nl windows.
en ik had dus geen zin om die duitse versie erop te laten staan.
heb nu dus illegale nl xp erop staan en niet gebruikte duitse OEM key
is er dus een mogelijkheid om mijn illegale nl versie te activeren met mijn legale duitse key of hoe zit dat??

edit: mijn nl windows is zo'n vlk versie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elwood Blues
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 21:19

Elwood Blues

87167191

Als jij een Nederlandse XP HOME OEM had geïnstalleerd, had je daarbij volgens mij prima je Duitse XP HOME OEM serial bij kunnen gebruiken, en dan had je nieteens hoeven proberen om MS te neppen. Een Nederlandse XP PRO gaat je niet lukken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tis een duitse PRO OEM srry ook vergeten te vermelden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Na ook wat herinstalleren tegen dit probleem aangelopen:

- De activatie desk van Nederland is om 22:00 uur dicht. Weekenden weet ik niet. Ik installeer altijd op een blauwe maandag :+

- De reden van activatie wordt altijd gevraagd en ik denk inderdaad ook dat daar aantekeningen van worden gemaakt. Toen ik dit keer zij dat ik Linux ernaast wilde installeren moesten ze wel lachen.

- Het telefoon nummer waarmee je belt kan worden opgeslagen, evenals de regio waar het vandaan kwam.

- Activatie gaat nog steeds via je computer, je vult namelijk een cijfer antwoord code in op de code die wordt gegeven in je activatie procedure. Je passeert met bellen denk ik alleen de stap dat je eigenlijk maar 10x mag activeren en dat je dit nu dus meer wilt doen. Met de ingegeven code van je PC laten ze je volgens mij alleen maar door naar de activatie server, waar ie anders was gestopt. Deze code bevat ook een checksum, want als je halverwege een cijfer fout invoert begint hij al te mopperen voordat je klaar bent om te bevestigen. De code kan dus ook informatie bevatten over jouw PC, hardware, en misschien wel je ip adres etc. Deze info kan verder ook tijdens de rest van activatie een keer doorgestuurd worden naar de MS servers, je kan namelijk niet zien wat er allemaal wordt gestuurd en hoe.

Als dit een aantal keer achter elkaar door verschillende computers met de zelfde CD key wordt gedaan gaat dit dus opvallen, net zoals een normale activatie. Ik neem aan dat die checksum codes er niet voor niets zijn.

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-10 18:22

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Verwijderd schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 14:48:
[...]

zou je dit iets specifiker uit kunnen leggen?

ik heb het volgende probleem, heb in duitsland mijn laptop gehaald. nl tb maar vergeten nl windows.
en ik had dus geen zin om die duitse versie erop te laten staan.
heb nu dus illegale nl xp erop staan en niet gebruikte duitse OEM key
is er dus een mogelijkheid om mijn illegale nl versie te activeren met mijn legale duitse key of hoe zit dat??

edit: mijn nl windows is zo'n vlk versie ;)
Met het volgende tooltje van Microsoft zou je een VLK om kunnen zetten naar een OEM versie.

http://www.euren.nl/KeyUpdateTool.exe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hehe cooool thx werkt nu :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je nu naar MS belt, krijg je niet direct een medewerker aan de lijn. In plaats daarvan moet je nu eerst enkele vragen beantwoorden. Levert dat geen bijzonderheden op, dan kun je direct verder met activeren. De tussenkomst van een medewerker is dus niet altijd meer noodzakelijk, waar dat voorheen wel zo was. De laatste keer dat ik telefonisch moest aktiveren, was bij een Home versie. Dat was overigens op zondagavond.

Ik heb laatst een XP Pro telefonisch moeten aktiveren. Ongeveer 3 maanden later kocht ik een nieuw systeem en installeerde daar diezelfde XP Pro op. Ik kon hem nu gewoon weer via het internet aktiveren.

Persoonlijk maak ik me niet zo'n zorgen om die aktivatie. Het is overigens mijn gewoonte om direct na een schone installatie een image te maken, maar dat was dit keer niet goed gegaan.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2007 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-10 17:56
Bor de Wollef schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 15:57:
[...]

Als dit geen VLK keys zijn dan zou het voor consumenten dus ook gewoon moeten kunnen. De volgende keer maar eens via MS business proberen dan.
Dat is niet zo. De keys waar hij het over heeft zijn zogenaamde MAKs (Multiple Activation Keys). Het verschil met deze is dat deze keys wel gewoon geactiveerd moeten worden bij MS omdat het in principe gewoon retails zijn. Dit in tegenstelling tot de VLK's welke gebruik maken van Volume License-media welke niet geactiveerd hoeft te worden en slechts beperkt is tot het aantal installaties dat op je VL-agreement staat (maar in software dus onbeperkt is).

Bij het resetten van MAKs wordt over het algemeen wel meer informatie gevraagd maar zullen ze ook niet moeilijk doen. ze zullen wellicht om een agreement nummer vragen ofzo, maar ik heb zelf maar 1x hoeven bellen met een dergelijke key en daarbij was het voldoende om te zeggen dat ik een Microsoft Partner ben (heeft zo z'n voordelen). Zo ver ik weet worden activatie-counters elke 6 maanden ofzo automatisch gereset.
GregoryBE schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 16:14:
Zouden de mensen van microsoft in de val lopen om een pro versie te activeren met een home key >:)tt
Edit: Als je win Pro installeert met valse key en dan keychanger gebruikt en verandert naar legale home key, en je dan belt om te activeren.
Zo ver ik weet trapt de activatie-procedure daar niet in, theoretisch zou ie dan bij het starten namelijk moeten vragen om een goede Product Key. Als je namelijk een key van Home gebruikt dan is je Product Key niet geldig (komt niet door de initiele validatie heen, algoritme van Pro is anders dan Home) en krijg je geen installatie-ID en deze ID heb je nodig om aan MS te geven om je activatiecode te krijgen.

[ Voor 25% gewijzigd door Clueless op 08-02-2007 10:30 ]

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
Tegenwoordig krijg je een computermenu die je een aantal vragen stelt. Het juiste antwoord is volgens mij steeds optie 2.

Vreemde was dat ik laatst mijn office opnieuw moest activeren en niet wilde vanwege teveel activaties. Kreeg ik ook die computerstem die de hele tijd allemaal vragen stelde over mijn windows xp programma ipv office. Dat is wel slordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
MAX3400 schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 15:23:

Dat zijn geen VLK keys, maar MSDN keys. MSDN keys mag je 10 keer installeren voordat activatie moeilijk gaat doen. Aangezien MSDN bedoelt is om te testen, komt het inderdaad voor dat je een machine tig keer HER installeert, en dus kun je Microsoft gewoon vragen om de key te resetten.

Maar een MSDN key mag je in principe NIET gebruiken voor werkstations en servers voor gebruikers, als je dat WEL doet, dan is je bedrijf illegaal bezig.

Een VLK key hoef je NOOIT te activeren, maar wel met behulp van WGA als genuine laten testen bij MSIE7 installatie, etc, maar dat faalt een VLK key natuurlijk nooit.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijntjethf
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 21:00
.Johnny schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 12:51:
Tegenwoordig krijg je een computermenu die je een aantal vragen stelt. Het juiste antwoord is volgens mij steeds optie 2.

Vreemde was dat ik laatst mijn office opnieuw moest activeren en niet wilde vanwege teveel activaties. Kreeg ik ook die computerstem die de hele tijd allemaal vragen stelde over mijn windows xp programma ipv office. Dat is wel slordig.
Ik krijg ook de computerstem aan de lijn, kies optie 1, druk op #, toets alle 8 of 9 blokken in, wacht, krijg de vraag of office bij de computer zat of los is gekocht (gekozen), geef aan dat het op 1 pc geinstalleerd is en krijg dan te horen dat dat ding maar op 1 pc geinstalleerd mag worden en ik maar contact op moet nemen met de dealer, waarna de verbinding wordt verbroken.. zo kan ik die zooi natuurlijk nooit activeren :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
Ja dat had ik de eerste keer ook. Gewoon nog een keer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De Windows activatie is niets meer en niks minder dan een extra drempel aanleggen om illegaal gebruik tegen te gaan. Als dat ook maar bij een paar duizend mensen over de hele wereld werkt heeft MS de kosten er waarschijnlijk al lag uit.

Puur technisch dus inderdaad een wassen neus, functioneel zo denk ik behoorlijk effectief :)
Pagina: 1