boot problemen na kernel upgrade

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drgn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Na de laatste Ubuntu upgrade kan ik Linux niet meer booten. Ik weet precies waar het probleem zit:

De partitie waarvan geboot moet worden is /dev/hdc1 (heeft eerder een topic over gelopen), maar naar iedere kernel upgrade wordt menu.lst overschreven naar /dev/hdb1.
Dat wist ik donders goed en ik kan ook niet geloven hoe stom ik ben geweest om dat niet te veranderen voor de herstart. |:(

Anyway, nu probeer ik met de Live cd te booten door:
boot: rescue root=/dev/hdc1

te geven, maar daar krijg ik nog steeds een kernel panic en unknown-block (0,0) melding op. Kan iemand me verder helpen met de parameters? Dat block kent ie, neem ik aan, niet omdat het (1,0) zou moeten zijn?

En ook; is het mogelijk om ergens een instelling te veranderen zodat dit geen terugkerend probleem blijft en de instellingen na een upgrade standaard naar hdc1 gaan?

/me Drgn is Knoppix al aan het downloaden

Leave the gun, get the canoli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-09 12:30

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
In grub kun je ook gewoon de paramater list veranderen?
Op het moment dat je boot that is, dan krijg je een aantal opties, en een ervan is het 'on the fly' veranderen van je menu.lst

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals Kees zegt je grub regel aanpassen zodra je boot en als je dan in Ubuntu bent moet je even de default waarde veranderen die hij instelt zodra hij grub update (dan hoef je dat niet meer handmatig te doen na een kernel upgrade).

code:
1
# kopt=root=/dev/hdc1 ro

moet je er dan van maken in je /boot/grub/menu.lst, althans,dat is het hier in Debian, zoveel zal het niet verschillen in Ubuntu. Het zal iig een kwestie zijn van de b naar een c veranderen.

Daarna even "sudo update-grub" runnen en dan kun je voor de zekerheid nog even "cat /boot/grub/menu.lst" doen om te kijken of het nu wel klopt. Dat commando wordt ook uitgevoerd na een kernel update, dus zal hij het voortaan uit zichzelf goed doen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2006 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drgn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zooooooooo simpel; heerlijk! :Y)

Jullie zijn geweldig O+, Grub ook :> en ik moet beter naar kleine lettertjes onderaan pagina's kijken O-)

Leave the gun, get the canoli