[Ubuntu 6.10]Gnome bevriest willekeurig.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Ik ben geen persoon die snel zijn Linux-problemen hier post. Meestal kom ik er zelf wel uit of ligt het aan een testing pakket wat geinstalleerd is, maar nu is er iets anders aan de hand.

Ik draai Ubuntu 6.10 met Gnome en Beryl. Alles werkt heerlijk en soepel op een ding na. Mijn systeem "bevriest" op willekeurige momenten.

Met bevriezen bedoel ik dat waar ik ook op klik, er NIKS gebeurd. Ik kan ook niks meer typen. De muis beweegt wel nog gewoon en zelfs animated gifjes en dergelijke gaan gewoon door, maar ik kan niks meer met het systeem!

Mijn eerste idee was dat het aan X lag, maar omdat alle animaties, filmpjes enzo gewoon doorgaan en er aan het beeld niks veranderd lijkt me de oorzaak toch elders te liggen. Ik vermoed dat de fout in Gnome moet worden gezocht, maar ik kom er maar niet uit was nou exact de oorzaak is!

Het gebeurt soms opeens na 2 uur of soms na 5 uur, soms als ik iets in de terminal aan het typen ben, soms als ik met nautilus aan het browsen ben of als ik met firefox aan het surfen ben. Er is GEEN patroon te ontdekken in de momenten waarop het gebeurt.

Heeft er iemand enig idee wat hier aan de hand is en hoe het op te lossen is? Eventuele errorlogs en dergelijke wil ik ook gerust posten, maar ik heb geen idee welke HIER relevant zijn.

Er is op ubuntuforums 1 gelijk geval te vinden, maar hier is geen oplossing gepost. Verder kan ik nergens een melding of een bug vinden met hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyprexa
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-07-2013
Jk_W schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 14:20:
Ik ben geen persoon die snel zijn Linux-problemen hier post. Meestal kom ik er zelf wel uit of ligt het aan een testing pakket wat geinstalleerd is, maar nu is er iets anders aan de hand.

Ik draai Ubuntu 6.10 met Gnome en Beryl. Alles werkt heerlijk en soepel op een ding na. Mijn systeem "bevriest" op willekeurige momenten.

Met bevriezen bedoel ik dat waar ik ook op klik, er NIKS gebeurd. Ik kan ook niks meer typen. De muis beweegt wel nog gewoon en zelfs animated gifjes en dergelijke gaan gewoon door, maar ik kan niks meer met het systeem!

Mijn eerste idee was dat het aan X lag, maar omdat alle animaties, filmpjes enzo gewoon doorgaan en er aan het beeld niks veranderd lijkt me de oorzaak toch elders te liggen. Ik vermoed dat de fout in Gnome moet worden gezocht, maar ik kom er maar niet uit was nou exact de oorzaak is!

Het gebeurt soms opeens na 2 uur of soms na 5 uur, soms als ik iets in de terminal aan het typen ben, soms als ik met nautilus aan het browsen ben of als ik met firefox aan het surfen ben. Er is GEEN patroon te ontdekken in de momenten waarop het gebeurt.

Heeft er iemand enig idee wat hier aan de hand is en hoe het op te lossen is? Eventuele errorlogs en dergelijke wil ik ook gerust posten, maar ik heb geen idee welke HIER relevant zijn.

Er is op ubuntuforums 1 gelijk geval te vinden, maar hier is geen oplossing gepost. Verder kan ik nergens een melding of een bug vinden met hetzelfde probleem.
Bij freezes denk ik eigenlijk allereerst aan hardware, voer memtest en cpuburn even uit.... mocht dit niets negatiefs uitwijzen probeer dan even andere insteekkaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:54

Chiron

Moderator Discord
Probeer het eens zonder Beryl. Beryl zit nog in de ontwikkelingsfase, en het zou best kunnen dat een of andere bug of misconfiguratie voor die fout zorgt. Heb zelf nl. bijvoorbeeld het probleem dat het scherm niet refreshed wordt als ik de 'blur' plugin in beryl aanzet.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharnout
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2024

Scharnout

Meuk

Ik heb ook last van dit probleem sinds Beryl. Toen ik op een gegeven moment erachter kwam dat het vooral kwam bij het afspelen bij vob, heb ik dat gewoon tijdelijk niet meer gedaan. De sourceslist van Beryl was ook veranderd, dus ik kreeg geen nieuwe versies. Met de huidige versie (1.3) heeft hij het nog maar een keer gedaan toen ik tijdens het bellen met mijn windows aan het wobblen was :)

And Bob's your uncle ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-09 11:29

Crakie

I want my board back, Lance

Had ik ook, maar de freezes waren meer frequent. Ik heb nolapic acpi=off pci=noacpi in de kernel regel van Grub gezet en een Edgy-probleem met het mounten van de swap bij de bootup gefixed met: https://launchpad.net/distros/ubuntu/+bug/66637

Weet niet welke van de twee het probleem opgelost heeft, maar de freezes zijn weg!

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je via ssh nog wel de pc benaderen?

Als je nog ingelogd geraakt weet je dat het niet aan hardware/kernel/andere algemene dingen ligt.

Daarna kan je je processen bekijken en logs bekijken... Hopelijk kom je er zo uit.
Pagina: 1